• 16.381 nieuwsartikelen
  • 180.143 films
  • 12.396 series
  • 34.335 seizoenen
  • 651.597 acteurs
  • 199.690 gebruikers
  • 9.420.267 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

Avontuur / Fantasy | 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
4,21 10.553 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)

Oorsprong: Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

IMDb beoordeling: 8,9 (2.201.638)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 december 2001

Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

"One ring to rule them all."

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Gollem

Gollem

  • 153 berichten
  • 660 stemmen

Orlando Bloom is geen slecht acteur, maar een film in zijn eentje dragen, zoals in Kingdom of Heaven, lukt hem (nog) niet wat mij betreft.


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

Gollem schreef:

Orlando Bloom is geen slecht acteur, maar een film in zijn eentje dragen, zoals in Kingdom of Heaven, lukt hem (nog) niet wat mij betreft.

Ja hij is Idd geen slechte acteur maar het is toch vooral zijn look die hem aan de top heeft gebracht.


avatar van Comanchero

Comanchero

  • 209 berichten
  • 0 stemmen

serpico schreef:

(quote)

Niet zijn eerste film, hij had een klein rolletje in 'Wilde'. Dit was wel de eerste film waarin hij door 'het grote publiek' herkend werd.

Je hebt helemaal gelijk...die film heb ik lang geleden inderdaad gezien, maar toen viel hij me niet echt op.


avatar van Comanchero

Comanchero

  • 209 berichten
  • 0 stemmen

brymj schreef:

ik vind hem niet slecht, maar ben ook absoluut niet onder de indruk van zijn acteerprestaties

Ach...looks, acteerprestaties...sommige onder ons kennen nog het simpele genoegen van gewoon zwijmelen. Is toch niks mis mee? Alsof Ben Affleck (YUK!) het van acteerprestaties moet hebben


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4071 berichten
  • 3672 stemmen

pawman_ schreef:

LOTR is gewoon een goeie Eye-Candy film niets meer niets minder. Maar dat alleen is niet genoeg om een steengoede film te maken.

Iedere film waarbij je gewoon de nijging krijgt om bepaalde scènes te skippen en waar je na een half uur in slaap valt is gewoon geen meesterwerk.

EEN WARE MEESTER REGISSEUR VERVEELT ZN KIJKERS NIET. Hoe vaak je ze film ook bekijkt.

Maar we leven nu eenmaal in een eeuw waar CGI de overhand heeft boven vakmanschap, lijkt et.

Het enige wat PJ en zn team hebben gedaan is een leuke Hollywood bewerking van het boek maken dat goed verkoopt aan de massa (fans) en de gemiddelde westerse bioscoopganger.

( de filmmakers beweren dat het verkeerd zou zijn als de film door Hollywood was gemaakt omdat het verhaal anders verpest zou zijn) maar dat is gewoon precies wat Peter Jackson heeft gedaan. In de hele film heb je zoiets van ja zal allemaal wel ze gaan op weg om de ring te vernietigen, maar in het boek zit er veel meer verhaal achter het zit beter in elkaar. In de film zie je daar niks van terug. Alles in deze film is maar lopen, lopen, schuilen, vechten, lopen, lopen, vechten, lopen... Net een Disney film. Voor jonge mensen misschien leuk. Maar nie voor mensen die naar een goed lopend verhaal verlangen. Ik denk dat de meeste mensen deze film zo hoog waarderen is om et visuele aspect en de SPX.

Misschien ben jij na een half uur in slaap gevallen en heb je je verveeld, maar ik in elk geval niet, en ik denk velen met mij ook niet. De film wordt toch door een heel groot publiek als zeer goed beoordeeld. En dat heeft echt niet alleen te maken met goede marketing etc. Je moet de kracht van marketing niet onderschatten maar ook weer niet overschatten.

Ik vind de film ook niet alleen bestaan uit lopen, schuilen en vechten. Dat speelt wel een belangrijk deel en draagt bij aan het gevoel van opgejaagd worden door allerlei bedreigingen op de korte termijn (monsters, vijanden) en de grote bedreiging op de wat langere termijn. Sauron die Middle-Earth gaat aanvallen en verwoesten.

In het boek draait het ook om die hele reis, en daarbij is er (heel Tolkien-achtig) ook veel aandacht voor de landschappen, waardoor de film op zich de ene keer wat trager is dan de andere keer.

pawman_ schreef:

Oh, jawel hoor. Als PJ die hele scène van Isengard en de BREAKDANCING wizards gewoon had weggelaten en alles vanuit het gezichtspunt van de Hobbits had laten zien zou er eventueel nog ruimte over zijn geweest voor een reis door het Oude Woud een korte introductie van Tom Bombadil en hoe hij later hun verder de weg naar Breeg laat zien in plaats van dat de Hobbits er abrupt aankomen. Dat zou ook voor meer spanning en een grotere impact hebben gezorgd wanneer de Hobbits ontdekken dat Gandalf spoorloos is. Maar in dit geval weet de kijker al van tevoren dat hij door Saruman wordt vastgehouden en is de totale verassing verpest. Maar PJ denkt blijkbaar dat je op zo een manier suspense opbouwt; door alles te laten zien. Dacht et niet.

Hier ben ik het grotendeels wel mee eens. Die volgorde van vertellen had beter zoals in het boek gekund. Die hele vechtscene was er ook vooral om de special-effects, dat is duidelijk. Maar verslag doen van de reis door het Oude Woud was dan wel spannender geweest. Al had je ook daar dan de nodige special-effects of trucjes moeten gebruiken overigens.

Dat Tom Bomdadil is overgeslagen, daar ben ik wel blij om eerlijk gezegd. Ik vond hem eigenlijk maar irritant met zijn vrolijkheid en zingen en huppelen. Dat zou teveel contrasteren met de sfeer in de film op dat moment.

In het boek hebben ze dagen over die reis door The Shire gedaan, in de film is dat anders. Dan komt Tom Bomdadil op een prettig moment, als rustpunt en plek om je veilig te voelen na alle ontberingen die daarvoor al zijn meegemaakt.

pawman_ schreef:

peter jackson houdt overduidelijk van special effex

,en dat lijd te veel af van de geloofwaardigheid van de film.

(zolang het er maar mooi uit ziet)

Dat vind ik nogal overdreven. De LOTR-trilogie moet het ook hebben van visuele pracht en special-effects, vooral in deel 2 en deel 3 als er uitgebreid grote veldslagen te zien zijn, maar jij doet alsof de film er onnodig mee is volgestopt, en dat vindt ik zeker in deel 1 nogal meevallen.

pawman_ schreef:

Maar in plaats van dat hij zoiets doet geeft PJ bijv. Arwen die in het boek nauwelijks voorkomt een veel grotere rol in de film door haar in de plaats van glorfindel te zetten om geen enkele andere reden (alleen maar omdat het Liv Tyler is). Als men al daarom niet lijkt te malen? Hoe mooi Arwen ook is, maar zeg me, wat voor rol heeft ze in die hele film. Haar scènes in de andere films zijn ook prachtig uitgewerkt. Maar zeg nou zelf, wat doet haar verhaal er nou toe. geen moer. weet je dat de makers haar aanvankelijk mee wilden laten vechten in helms deep.

Arwen-Xena-Warrior;

niet omdat het belangrijk is voor het verhaal

niet om de Liv Tyler fans een plezier te doen

niet omdat de relatie tussen haar en Aragorn verder moest worden uitgediept. Dat maken ze zich allemaal wijs ja.

maar de reden is omdat zij als ''Hollywood'' ster verder geen moer had te doen, en dat kon PJ natuurlijk niet maken. Daarom hebben ze van alles bedacht om haar in de films door te voeren.

jaja, ik heb die documentaires gezien op dvd.

Je vindt het verhaal van Arwen er in feite niet zo heel veel toe doen, en op zich heb je daar ook wel gelijk in als je naar de film kijkt, maar zo geredeneerd stelt de scene van Tom Bomdadil, die je zo graag in de film terug had gezien, ook weinig voor.

Het is trouwens echt niet alleen zo dat Liv Tylers rol en rollen van anderen groter zijn gemaakt om die hollywoodsterren een plezier te doen. Volgens mij is het ook gedaan om het aantal karakters wat te verkleinen, zodat het verhaal wat beter te volgen is. Er was immers relatief maar weinig tijd om het hele verhaal in te vertellen.

of iedere keer gandalf laten zien, die moederziel alleen op de top van orthanc wordt vastgehouden en al die orcs die bomen omkappen. BOEIEND!!!

Dat vond ik juist een mooie scene. Omdat hij gevangen zit bovenop in Orthanc kan je de camera de boel hoog van boven laten bekijken. Dat levert niet alleen heel mooie plaatjes op, maar ook een overzicht van hoe Saruman de natuurlijk helemaal verwoest en een soort van lelijke oorlogsindustrie daar neerzet met diepe putten etc waar vervuilende dampen vandaan komen. Deze scene vind ik ook heel Tolkien.

Bovendien vind ik dat je ook nogal overdrijft door te stellen dat Peter Jackons 'iedere keer Gandalf laat zien op de top van Orthanc'. Om hoeveel scenes het precies gaat weet ik niet uit mijn hoofd, maar echt niet zoveel voor zover ik me herinner. En ik heb me er nog nooit aan gestoord in elk geval.

Maar smaken verschillen natuurlijk.


avatar van anne J

anne J

  • 1525 berichten
  • 977 stemmen

Even iets bijvoegen op een paar vlakken:

Ik vind ook niet dat de film alleen draait om special effects en actie. Het gaat ook over de belangrijke onderwerpen zoals vriendschap of moed. Elkaar trouw zijn of goed tegen kwaad. Er zit meer achter pawman_, ik heb de boeken gelezen, en die onderwerpen zijn zowel in de boeken als de films belangrijk.

Ook wil ik even zeggen dat ik het niet erg vind dat Arwen belangrijker is in de films. In de boeken is dat niet zo, maar ik vind het wel leuk om het verhaal van Aragorn & Arwen te lezen (in de aanhangels bv), ik zou willen dat hun verhaal meer in de boekek had gestaan. Nu wordt het haast niet genoemd, een enkele keer wordt er naar verwijst (of aan de hand van Luthlien & Beren).


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

anne J schreef:

Even iets bijvoegen op een paar vlakken:

Ik vind ook niet dat de film alleen draait om special effects en actie. Het gaat ook over de belangrijke onderwerpen zoals vriendschap of moed. Elkaar trouw zijn of goed tegen kwaad.

Je praat nu echt als Peter Jackson


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4071 berichten
  • 3672 stemmen

Misschien wel, maar Anne heeft wel gelijk.

Zowel in het boek als de film komen die thema's duidelijk naar voren.

Beweren dat de film alleen draait om special effects vind ik echt volslagen onzin.


avatar van movie*freak

movie*freak

  • 422 berichten
  • 21 stemmen

Beweren dat de film alleen draait om special effects vind ik echt volslagen onzin.

vind ik ook


mooie film ze moeten eigenlijk door gaan net als bij harry nog een vervolg maar jammer dat er het niet is mooi *4,5


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

movie*freak schreef:

(quote)

vind ik ook

Mee eens.. De film zou zonder Special Effects Uberhaubt niet te maken zijn. Hoe wil je anders zo'n wereld Maken.

En het verhaal is zo mooi van deze film...

Alleen snap ik niet waarom mensen dit zeggen??.. Ik vraag me af wat je dan zegt over 300 zegt bijvoorbeeld?..


avatar van Dead01

Dead01

  • 1167 berichten
  • 2003 stemmen

Film eens herbeken en blijft toch mooi en prachtig.

Acteerwerk is voor mij goed en verhaal zegt me wel veel.

5 sterren


avatar van lois02

lois02

  • 4 berichten
  • 1 stemmen

Ik Kijk hem zowat elke dag:P En hij bljft verassen!,, Echtt een super mooie film!!


avatar van P8rb

P8rb

  • 10773 berichten
  • 1832 stemmen

top film, hij moest wel een beetje op gang komen, de eerste helft geef ik 3 sterren, de 2e helft 5, dus gemiddeld 4 sterren.

4,0


MarkFish schreef:

(quote)

De film is qua verhaal natuurlijk ook een gemankeerde versie van het boek, maar wel eentje die de juiste snaar raakt en het Tolkien-gevoel/gedachtengoed goed verwoordt (en ik heb het boek twee keer gelezen en de films meerdere keren gezien). Je kunt blijven steggelen over scenes en dingen die ze er wel of niet in hadden moeten doen, maar dat hou je toch altijd. Iedereen heeft z'n favoriete momenten/personages die hij/zij in de film wil zien.

ik vind het een goedgemaakte film met veel actie beter dan de voorganger.staat zeker in mn top 10.

4.5


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

unrealpredator92 schreef:

ik vind het een goedgemaakte film met veel actie beter dan de voorganger

Dit is deel 1 hoor.


avatar van basketballerke

basketballerke

  • 4727 berichten
  • 0 stemmen

Laatst weer eens gezien en dit blijft gewoon, hoe vaak ik het ook kijk, een geweldige ervaring. Als ik altijd klaar ben met de gehele trilogie zit ik ineens in een diep dal. Dit houd je zo erg in je greep. Twijfelde nog een beetje erover om dit een eerste plaats te gaan geven. Maar mijn nummers 1 en 2 zijn toch van een iets grotere klasse.


avatar van Spartaan

Spartaan

  • 98 berichten
  • 0 stemmen

Ik had afgelopen weekend de hele trilogie gehuurd en bekeken. Deel I zag ik voor de 2e keer, maar deel II & III voor het eerst. Ik was alleen thuis, deed alle lichten uit en bewapende mijzelf met popcorn, zoutjes en cola.

Man, ik viel bijna van mijn stoel af. Wat een betovering! Ik werd gewoon de tv ingesleurd mee naar de Gouw van de Hobbits en daarna moest ik samen met Frodo en het genootschap naar Mordor.

Tjonge jonge, zulke mooie beelden van uitgestrekte groene landschappen, ijsbergen en duizelingwekkende heuvels heb ik nooit eerder op een tv-scherm gezien. Wat een sfeer, ik had 5.1 DS dus de hele kamer was van alle kanten onderbelicht en bezet.

Wat een spanning, wat een mooi verhaal, wat een komische momenten, wat een mooie script. Ik weet niet wie er verantwoordelijk is voor het script, maar in heel de trilogie valt het me op dat de personages, vooral Samwise, Gandalf etc allemaal dichten. Het zijn echte poetische geesten die de script hebben geschreven, want al die zinnen rijmen aan elkaar. Dat maakt de film nog wat meer sprookjesachtiger.

Fijne aan de film zijn ook de blanke personages. Het is me opgevallen dat de hoofdrollen en bijrollen allemaal blanke personages zijn, en dat alleen de bad guys (Orks, menselijke huurlingen van Sauron) donkere personages zijn. Dit komt doordat LOTR gebaseerd is op Europese mythologie (Vikingen, elfen, bosnimfen, heken, pratende bomen).

4,0


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

Spartaan schreef:

Fijne aan de film zijn ook de blanke personages. Het is me opgevallen dat de hoofdrollen en bijrollen allemaal blanke personages zijn, en dat alleen de bad guys (Orks, menselijke huurlingen van Sauron) donkere personages zijn.

4,0

JEE... echt WAAR???, je MEENT het!!! tog frappant dat er niet een donker character in het verhaal voorkomt die goed is, maar dat alle donkerhuidigen in het verhaal de BAD-GUYS zijn. lekker simplistisch zwart op wit verhaal hè zoals jij het beschrijft. daar zijn mensen verzot op.

tolkien nam het zo te zien ook niet zo nauw met andere culturen behalve die van de europese. het concept van een multiculturele samenleving van volken met een andere huidskleur bestond blijkbaar ook niet in zijn onuitputtelijke verbeeldingskracht. anders dan witte elfjes, witte dwergjes, witte mensjes en whatsoever.

. midden aarde is het erfgoed van het blanke ras en iedereen daarbuiten en die de ZWARTE vorst aanbid moet dood. eigenlijk niet zo raar als je bedenkt dat de schepper van de lotr zelf een blanke was en ook geen wonder dat de meerderheid van de lotr fans blanke zijn.,,


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

pawman_ schreef:

. midden aarde is het erfgoed van het blanke ras en iedereen daarbuiten en die de ZWARTE vorst aanbid moet dood. eigenlijk niet zo raar als je bedenkt dat de schepper van de lotr zelf een blanke was en ook geen wonder dat de meerderheid van de lotr fans blanke zijn.,,

Zoals je zelf al aangeeft: Tolkien heeft dat niet zelf bedacht. Zwart/donker was altijd al de kleur van onheil, dood etc. Logisch dan dat 'The Dark Lord' de badguy is.

Beschuldig hem er niet van racistisch te zijn. Bovendien is Saruman ook blank, net zoals de wilde mannen. Hoe die orks eruitzien maakt me niet uit, die kun je zowieso niet onderverdelen in blank en zwart.

Het is een verhaal van goed tegen slecht, niet van blank tegen zwart.


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

serpico schreef:

(quote)

Zoals je zelf al aangeeft: Tolkien heeft dat niet zelf bedacht. Zwart/donker was altijd al de kleur van onheil, dood etc. Logisch dan dat 'The Dark Lord' de badguy is.

Beschuldig hem er niet van racistisch te zijn. Bovendien is Saruman ook blank, net zoals de wilde mannen. Hoe die orks eruitzien maakt me niet uit, die kun je zowieso niet onderverdelen in blank en zwart.

Het is een verhaal van goed tegen slecht, niet van blank tegen zwart.

kan me nie schelen of saruman of die wilde faggets blank zijn.

en ik beschuldig niemand van racisme ik zeg alleen wat ik vind en wat me opvalt

het gaat erom dat de volkeren met een donkere huid weer de dupe zijn en omdat ze zo goed in dit plaatje passen van zwart-wit automatisch naar de kant van de donkere heerser worden geschoven omdat ze zwart zijn.

zoals ik al zei alles is hier zwart op wit. hoe wil men ooit evolueren als er telkens onderscheid wordt gemaakt tussen goed en slecht wit en zwart juist en verkeerd. in essentie bestaat er niet zoiets als het goede en kwade.

ik lees liever de nieuwe boeken van george rr martin waarin de verschillende personages niet perse goed of slecht zijn zodat je een dieper begrip krijgt voor het verhaal en de characters

maar aangezien jullie zoveel houden van je lotr

zal ik niet meer verder zeuren hoor...


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

pawman_ schreef:

(quote)

kan me nie schelen of saruman of die wilde faggets blank zijn.

het gaat erom dat de volkeren met een donkere huid weer de dupe zijn en omdat ze zo goed in dit plaatje passen van zwart-wit automatisch naar de kant van de donkere heerser worden geschoven omdat ze zwart zijn.

Ik zeg net dat dat niet waar is. Er zitten blanken en zwarten aan de slechte kant. Dus jouw verhaaltje van alle zwarten naar de slechte kant en andersom klopt niet.

Een opmerking als 'dat kan me niet schelen' begrijp ik dan niet echt. Het ís gewoon zo.


avatar van nckos

nckos

  • 84 berichten
  • 81 stemmen

Meest sfeervolle van de drie. Wilde destijds naar Jeepers Creepers, maar werd, omdat deze pas erg laat draaide, gedwongen naar Lord of the rings te gaan. Het leek me echt een baggerfilm, maargoed, naar huis gaan was ook zo iets. God, wat werd ik van mijn sokken geblazen.

5 sterren.


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1075 berichten
  • 1517 stemmen

pawman_ schreef:

(quote)

JEE... echt WAAR???, je MEENT het!!! tog frappant dat er niet een donker character in het verhaal voorkomt die goed is, maar dat alle donkerhuidigen in het verhaal de BAD-GUYS zijn. lekker simplistisch zwart op wit verhaal hè zoals jij het beschrijft. daar zijn mensen verzot op.

tolkien nam het zo te zien ook niet zo nauw met andere culturen behalve die van de europese. het concept van een multiculturele samenleving van volken met een andere huidskleur bestond blijkbaar ook niet in zijn onuitputtelijke verbeeldingskracht. anders dan witte elfjes, witte dwergjes, witte mensjes en whatsoever.

. midden aarde is het erfgoed van het blanke ras en iedereen daarbuiten en die de ZWARTE vorst aanbid moet dood. eigenlijk niet zo raar als je bedenkt dat de schepper van de lotr zelf een blanke was en ook geen wonder dat de meerderheid van de lotr fans blanke zijn.,,

Ik zal Pawman weer eens wat uitleggen, waardoor die hoepelijk weer even z'n mond houdt. De slechte personages, in jouw ogen zwarten, zijn dus orks en Uruk-Hai. Die hebben niets met zwart of wit te maken. Orks zijn verminkte elfen en de Uruk-Hai stammen hier ook vanaf. Dat zijn in feite gewoon sterker gemaakte orks. Dus vroeger waren ze in principe allemaal goed, wit dus in jouw ogen.

En jij praat over tolkien alsof je er wat van weet, maar je zegt telkens onzinnige dingen die gewoon niet waar zijn. Dat jij een racistische boodschap in die verhalen ziet, ligt meer aan jou dan aan die boeken. Vertel mij: Wat ziet er enger uit?: een man met een wit gewaad en een witte staf of een wezen gehuld in een zwarte cape op een zwart paard. Dat jij het hebt over een Zwarte vorst is raar. Zijn kleur is net zo min zwart als wit, of wat dan ook. Het is een donkere heerser, die het zonlicht haat (omdat de zon, en de maan, en alles wat daardoor groeit, symbool is voor alles wat hij haat). Hij woont wel in het Zwarte land, maar dat is dus omdat hij de zon haat.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2018 stemmen

pawman_ schreef:

(quote)

kan me nie schelen of saruman of die wilde faggets blank zijn.

en ik beschuldig niemand van racisme ik zeg alleen wat ik vind en wat me opvalt

het gaat erom dat de volkeren met een donkere huid weer de dupe zijn en omdat ze zo goed in dit plaatje passen van zwart-wit automatisch naar de kant van de donkere heerser worden geschoven omdat ze zwart zijn.

zoals ik al zei alles is hier zwart op wit. hoe wil men ooit evolueren als er telkens onderscheid wordt gemaakt tussen goed en slecht wit en zwart juist en verkeerd. in essentie bestaat er niet zoiets als het goede en kwade.

ik lees liever de nieuwe boeken van george rr martin waarin de verschillende personages niet perse goed of slecht zijn zodat je een dieper begrip krijgt voor het verhaal en de characters

maar aangezien jullie zoveel houden van je lotr

zal ik niet meer verder zeuren hoor...

ben je niet goed bij je hoofd fzo ???

LOTR heeft allesbehalve iets te maken met die onzin die gij hier uitkraamt...


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

jullie hebben gelijk. Sauron was zelf een blanke man vroeger. voordat hij ZWART werd

was ik vergeten. my bad

heb gisteravond geprobeerd weer naar deze film te kijken. ik d8 laat me kijken wat ik ook al weer zo geweldig vond aan deze film .

ik kon het niet helpen, maar ik moes gewoon al die begin-scenes door skippen. proloog, ballingshoek, hobitton,...blabla.binnen 3 min had ik dat ding al uitgezet.

damn, wat een tering kut film.

misschien dat ik er over 10 jaar wel weer naar kan kijken. als ik die film allang vergeten ben.


avatar van anne J

anne J

  • 1525 berichten
  • 977 stemmen

pawman_ schreef:

heb gisteravond geprobeerd weer naar deze film te kijken. ik d8 laat me kijken wat ik ook al weer zo geweldig vond aan deze film .

ik kon het niet helpen, maar ik moes gewoon al die begin-scenes door skippen. proloog, ballingshoek, hobitton,...blabla.binnen 3 min had ik dat ding al uitgezet.

damn, wat een tering saaie film.

misschien dat ik er over 10 jaar wel weer naar kan kijken. als ik die film allang vergeten ben.

Volgensmij vind jij het gewoon leuk om naar deze film te kijken zodat je hier weer onzinberichtjes kunt plaatsen.

Jezus, als jij altijd deze film af zit te kraken, waarom kijk je er dan zo vaak naar? Vermaak? Dat betwijfel ik.

Dus, kijk hem dan niet en houdt eens een keer je mond over dingen die je niet weet over Tolkien, Peter Jackson, etc.


avatar van pawman_

pawman_

  • 85 berichten
  • 0 stemmen

anne J schreef:

(quote)

Volgensmij vind jij het gewoon leuk om naar deze film te kijken zodat je hier weer onzinberichtjes kunt plaatsen.

Jezus, als jij altijd deze film af zit te kraken, waarom kijk je er dan zo vaak naar? Vermaak? Dat betwijfel ik.

Dus, kijk hem dan niet en houdt eens een keer je mond over dingen die je niet weet over Tolkien, Peter Jackson, etc.

haha ik kijk er allang niet meer naar

ik pretendeer ook niet alles te weten over tolkien of peter jackson maar ik weet wel het een en ander.

tolkien heeft namelijk zelf gezegd dat de lotr niet te verfilmen is.

en ik weet ook dat pj deze film meer voor zichzelf heeft gemaakt om naar te kijken ..en om de monsters.

dus lul niet!!


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Mja, Tolkien heeft vast diep nagedacht over de zogenaamde multiculturele eigenschappen van zijn Midden-Aarde toen hij het verhaal van de Hobbit voor zijn zoontje verzon.

Daarnaast zijn de Haradrim en "Mensen uit het Oosten" de enige negroide personages in deze films, en ook deze krijgen nuancering mee wanneer Faramir opmerkt dat ze gewoon geronseld werden door Sauron, die vanuit het Oosten opereert, en waarschijnlijk liever niet eens daar hadden gevochten.

Neemt niet weg dat er geen duidelijke thematische kenmerken in deze film zitten. Oost vs. West enzo. Niet gek, gezien het spanningsvolle tijdperk waarin de boeken werden geschreven.


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

pawman_ schreef:

tolkien heeft namelijk zelf gezegd dat de lotr niet te verfilmen is.

En hij stierf in 73, over wat er nu wat betreft techniek mogelijk is wist hij dus niks...