Genre: Misdaad / Actie
Speelduur: 140 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Mann
Met onder meer: Johnny Depp, Christian Bale en Marion Cotillard
IMDb beoordeling:
6,9 (333.377)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 juli 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Public Enemies
"America's Most Wanted."
De jaren 30 worden in de Verenigde Staten gekenmerkt door misdaden en gangsters die het land onveilig maken. John Dillinger (Johhny Depp) is een bekende bankrover en moordenaar die steeds uit de handen van de politie glipt. Tijdens haar zoektocht naar Dillinger en zijn collega's Baby Face Nelson en Pretty Boy Floyd krijgt de politie de hulp van een nieuwe instantie, de eerste federale politiemacht: de FBI. Melvin Purvis (Christian Bale) leidt het groepje agenten dat probeert om de gevaarlijke gangsters te arresteren.
Externe links
Acteurs en actrices
John Dillinger
Melvin Purvis
Billie Frechette
John 'Red' Hamilton
Agent Carter Baum
J. Edgar Hoover
Homer Van Meter
Charles Winstead
Phil D'Andrea
Alvin Karpis
Video's en trailers
Reviews & comments
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
meer over HD in Public Enemies:
Sony : Michael Mann shoots new movie with F23 : United Kingdom - sony.co.uk
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8556 stemmen
Vond de HD-beelden bij Miami Vice erg passend, maar de trailer van deze prent ziet er met momenten niet uit.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
'Michael Mann always brings the cinematic language a little step forward - and others watch and follow. So, it wasn't a surprise that he decided to shoot Public Enemies in high definition
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
volgens mij wordt dit wel een vette film, Johnny Depp en Christian Bale.. ben benieuwd (H)
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Vind het er hier en daar heel erg video uitzien. Maar op andere plekken ook heel mooi.
Ik ook. Lijkt een beetje te liggen aan kleurgebruik en licht.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Michael Mann always brings the cinematic language a little step forward - and others watch and follow.
Wanneer dat deed ie dat dan allemaal?
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Het is al begonnen met Miami Vice de serie. Neem bijvoorbeeld de sfeer. Die werd er gecreëerd en extra benadrukt door de contemporaine muziek. Die serie is zo Michael MaNn. En dan hebben we Manhunter, minstens 2 keer 'geremaked'. Zonder Heat geen The Dark Knight.
Hij is een van de eerste cineasten die begonnen is te experimenteren met HDV. Ik heb inmiddels een ontelbaar aantal Miami Vice (film, 2006) 'klonen' gezien (de manier van filmen). Zoals Hancock van Peter Berg.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Die is dan ook door Mann geproduceerd (wat idd duidelijk te zien is).
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
De bank scene in 'The Dark Knight' is inderdaad afgekeken van 'Heat' maar voor de rest vindt ik 'The Dark Knight' totaal niet lijken op 'Heat' eigenlijk.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Die is dan ook door Mann geproduceerd (wat idd duidelijk te zien is).
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
De bank scene in 'The Dark Knight' is inderdaad afgekeken van 'Heat' maar voor de rest vindt ik 'The Dark Knight' totaal niet lijken op 'Heat' eigenlijk.
hollywood king
-
- 273 berichten
- 0 stemmen
welke lelijke, ze zijn allemaal prachtig
hollywood king
-
- 273 berichten
- 0 stemmen
heel logisch, omdat ik dat wilde
hollywood king
-
- 273 berichten
- 0 stemmen
Ziet er weer niet uit die beelden.
wat ziet er dan niet uit ??
hollywood king
-
- 273 berichten
- 0 stemmen
De manier waarop Mann de film heeft opgenomen is lelijk.
daar ben ik het niet met je eens, ik vind het tot nu toe in de trailers er juist prachtig uitzien
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik vind het een schromelijk overdreven stelling.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Wat vind je ervan dat David Fincher met Sony CineAlta F23 en Thomson VIPER Benjamin Button heeft opgenomen? Thomson VIPER ken ik nog van Collateral en Miami Vice.
Verder zie ik regelmatig de filmische stijl van Mann terug in niet-Engelstalige producties, in films als Gomorra bijvoorbeeld.
Moet ik met nog meer namen komen?
Let maar op hoeveel mensen na Public Enemies overstappen naar Sony CineAlta F23.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ik vind het draaien op HD nu niet echt de filmtaal veranderen, laat staan vooruit helpen. Gomorra vond ik echt heel iets anders dan Mann. Het ene is tot op het bot Europese arthouse en lijkt veel meer op bijvoorbeeld de Dardennebroertjes, het andere is slick Hollywood.
Is ook bekend welke stukken van Button digitaal zijn geschoten? Overigens ken ik de Viper al jaren. Daar zijn in Nederland al verschillende films mee opgenomen:
Beetje verliefd, 'n (2006) - Technical specifications - imdb.com
Honeyz (2007) - Technical specifications - imdb.com
Sterker nog, de eerste film die op een Viper opgenomen werd wás Nederlands: Indoor Fireworks (2003) - Technical specifications - imdb.com
Als ik de sluitertijdproblemen zag in de trailer van deze film, had Mann beter op de Viper gedraaid, trouwens.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Miami Vice verschilt een beetje met de rest van Mann's oeuvre. Miami Vice is eigenlijk de meest experimentele film van Mann. Net als Miami Vice is Gomorra ook veel chaotischer, spontaner en intiemer gefilmd, in documentaire stijl. (1) Beide films zijn voor een groot deel handheld geschoten, er zijn bijna geen statische shots te bekennen. (2) Composities komen heel erg met elkaar overeen. (3) En volgens mij zijn er ook dezelfde montagetechnieken toegepast. Zo zie ik bijv. gelijkenissen in beeldovergang. Veel en vaak snelle en abrupte 'jump cuts' en 'smash cuts' midden in een actie. Desbetreffende actie (scène) wordt dan dikwijls vanuit verschillende standpunten getoond. En beland je van de ene actie naar 'het midden van de volgende actie'. Hier zijn Mann en Garrone dan ook meer geïnteresseerd in het accentueren van het "moment".
De films van de gebroeders Dardenne zijn zakelijker en afstandelijker. Ook vind ik dat de montage in hun cinema anders is. Zo gebruiken zij vaker 'jump cuts' en 'match cuts'. Beeldovergang is net iets anders.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Miami Vice verschilt een beetje met de rest van Mann. Miami Vice is eigenlijk de meest experimentele film van Mann.
Zag alleen stukken, dus daar kan ik niet serieus over oordelen.
Net als Miami Vice is Gomorra ook veel chaotischer, spontaner en intiemer gefilmd, in documentaire stijl.
Ik vond Gomorra filmisch helemaal niet zo chaotisch.
Beide films zijn voor een groot deel handheld geschoten, er zijn bijna geen statische shots te bekennen.
In Europa is dat al sinds de nouvelle vague niet ongebruikelijk.
De films van de gebroeders Dardenne zijn zakelijker en afstandelijker.
Oneens. Filmisch lijkt het behoorlijk op elkaar. Wat scheelt is vooral de arena.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ik vind het draaien op HD nu niet echt de filmtaal veranderen, laat staan vooruit helpen.
Ik vond Gomorra filmisch helemaal niet zo chaotisch.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Dat zie ik niet. Filmtaaltechnisch verandert er niets.
Je schreef:
Zo zie ik bijv. gelijkenissen in beeldovergang. Veel en vaak snelle en abrupte 'jump cuts' en 'smash cuts' midden in een actie.
en
De films van de gebroeders Dardenne zijn zakelijker en afstandelijker. Ook vind ik dat de montage in hun cinema anders is. Zo gebruiken zij vaker 'jump cuts' en 'match cuts'.
Dus de ene gebruikt vaak jump cuts en de andere lijkt er niet op, want die gebruiken vaak jump cuts...?
Anyway, jumpcuts bestaan ook al heel wat deccenia.
Overigens vind ik Mann zo'n beetje de meest afstandelijke filmer ooit.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Mann in Miami Vice: 'jump cuts' EN 'smash cuts'.
De gebroeders Dardenne: 'jump cuts' EN 'match cuts'.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Says who?
En het fotografische stap tussen hedendaags HD en 35 mm is kleiner dan bijvoorbeeld het verschil dat een digital intermediate maakte.
HD veranderde de look een beetje, maar de taal? Ik heb met 35 mm en HD gewerkt en merkte filmtaaltechnisch geen verschil.
Waarom worden bijna geen films meer op "8 mm film" geschoten?
8 mm was altijd een amateurformaat.
De fotografie (kleuren, deep-focus, contrast licht / donker etc.) is een van de meest essentiële factoren in film.
A) Oneens. Er zijn belangrijkere zaken
B) Het verschil tussen HD en 35 mm is tegenwoordig niet zo groot meer op dat vlak.
Mann in Miami Vice: 'jump cuts' EN 'smash cuts'.
De gebroeders Dardenne: 'jump cuts' EN 'match cuts'.
Ik moest de termen opzoeken.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Wat kan dan volgens jou de filmtaal wel veranderen?
Ik ben van mening dat je alleen met montage (zowel beeld als geluid) de filmtaal sowieso niet kan veranderen. De montage en de fotografie zijn onafscheidelijk van elkaar. Men kunt met fotografie de montage manipuleren en met montage de fotografie manipuleren.
Vorm
De fotografie vergelijk ik weleens met letters, woorden en zinnen. Verder is er nog het geluid: stemmen, klanken, tonen, muziek etc. De fotografie is voor je ogen en het geluid is voor je oren. De montage vergelijk ik met interrupties: komma's, punten enz. en het is de samenstelling van woorden en zinnen; de grammatica. De montage zorgt ervoor dat alles een geheel vormt. Een soort van regelaar. De cinematografie zie ik als de lay-out.
Inhoud
De inhoud = de 'betekenis' van (uitgesproken) woorden, dans, zang, klanken, acties. En er is nog de VISIE: de informatie die een filmmaker wil overbrengen.
Met inhoud kun je de filmtaal niet wijzigen! Met de cinematografie (lay-out) kun je de filmtaal ook niet wijzigen. Je kunt de filmtaal alleen maar wijzigen en verbeteren met 'fotografie EN montage'. Ik ben van mening dat de montage in dienst staat van de fotografie. Dus ja, met fotografie kun je de filmtaal verbeteren! 
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Wat kan dan volgens jou de filmtaal wel veranderen?
Alles wat onderdeel uitmaakt van die filmtaal. Daar hoort fotografie ook bij, maar die verandert niet echt wezelijk door 35 mm. te vervangen voor een digitale drager.
Dat is strikt genomen niet waar. Het valt prima te scheiden.
Men kunt met fotografie de montage manipuleren en met montage de fotografie manipuleren.
Mag je me uitleggen.
De fotografie vergelijk ik weleens met letters, woorden; kort gezegd de grammatica en spelling van de cinema.
Nu zeg je heel wat. De grammatica van film is meer dan alleen fotografie. Wat je precies bedoelt met 'letters en woorden' snap ik niet. Je zou zoveel andere aspecten ook de letters en woorden van film kunnen noemen. Maar belangrijker:waarom vergelijken met literatuur?
De montage zorgt ervoor dat alles een geheel wordt. Een soort van regelaar. De cinematografie zie ik als de lay-out. Je hebt natuurlijk nog de inhoud; de 'betekenis' van letters, woorden, dans, uitgesproken woorden, zang, klanken, acties etc. En er is nog de VISIE: de informatie die je wil overbrengen.
Ik vind het een gekunstelde vergelijking.
Met inhoud kun je de filmtaal niet wijzigen!
Dat zeg ik niet. Maar door de filmtaal te wijzigen, verander je wel de inhoud.
Wat versta jij onder cinematografie en waarom kan je de filmtaal ermee niet wijzigen? Fotografie is volgens mij onderdeel van de cinematografie. Daarom begrijp ik je eerder opmerking dat fotografie belangrijker zou zijn dan cinematografie niet.
Je kunt de filmtaal alleen maar wijzigen en verbeteren met 'fotografie EN montage'.
Het kan ook door 1 van hen afzonderlijk. En nog door meer aspecten die onderdeel zijn van de filmtaal, zoals geluid.
Ik ben van mening dat de montage in dienst staat van de fotografie.
Dat is een even onzinnige opmerking als het tegengestelde. Beiden staan in dienst van de film.
Dus ja, met fotografie kun je de filmtaal verbeteren!
Dat kan. Maar hoe HD (wat grotendeels nog steeds technisch inferieur is aan 35 mm) dat heeft gedaan is mij nog niet duidelijk. Ik ken zaken die een veel grotere impact hadden op de filmtaal.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Dat is strikt genomen niet waar. Het valt prima te scheiden.
En je kunt met precisiefotografie de (sporen van) editing 'camoufleren' (verhullen). Denk daarbij bijvoorbeeld aan de laatste scene van Professione: Reporter van Antonioni.
Omdat wij het over de filmtaal hebben. In de literatuur wordt de 'geschreven' taal gebruikt.
De cinematografie = meerdere foto's onafgebroken achter elkaar.
Het draait om de fotografie en niet om de cinematografie.
1 foto kan meer informatie bevatten dat een reeks van 1000 foto's!
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Dat is een andere discussie.
En als je het beeldmateriaal hebt dan moet dat wel ordenen, anders is het een fysieke entiteit zonder betekenis en inhoud.
A) 'Ordenen' is een vreselijk beperkte blik op montage
B) Een film kan uit 1 shot bestaan. Dat 'ordenen' gebeurt door meer zaken dan alleen de montage.
Hoe wijzig je de fotografie dan?
En je kunt met precisiefotografie de (sporen van) editing 'camoufleren' (verhullen). Denk daarbij bijvoorbeeld aan de laatste scene van Professione: Reporter van Antonioni.
Ik herinner me een heel lang shot. Niet of er montage verdoezelt werd.
Maar montage verdoezelen is niet hetzelfde als de montage manipuleren. Het is hooguit dwingend.
Sorry ik heb enkele wijzigingen in mijn vorige post aangebracht.
Dat discussieert lastig.
Omdat wij het over de filmtaal hebben. In de literatuur wordt de 'geschreven' taal gebruikt.
Beiden zijn een taal met eigen regels. Ik vind verder vergelijken onzinnig.
De cinematografie = meerdere foto's onafgebroken achterelkaar.
Volgens mij is cinematografie een ander woord voor filmkunst en dus is fotografie er onderdeel van. Maar goed, wel vaker wordt met cinematografie het werk van de cameraman bedoelt. Dan nog is fotografie daar onderdeel van en kun je dus niet zeggen dat het belangrijker is. Dat is hezelfde dat bij het verkrijgen van een boterham met pindakaas, de pinda's belangrijker zijn dan de pindakaas.
Nog steeds zie ik niet hoe HD de filmtaal zo sterk beïnvloed heeft, laat staan ten positieve, trouwens....
Het draait om de fotografie en niet om de cinematografie.
Larie. Fotografie is een onderdeel van cinematografie.
1 foto kan meer informatie bevatten dat een reeks van 1000 foto's!
Rare redenatie. 1000 foto's kunnen 1000 keer zo veel bevatten als eentje.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Lariekoek en apenkool.
En het geluid is niet essentieel.
Het is een fundamenteel onderdeel van de hedendaagse filmtaal.
Denk aan de "stille" cinema, telescoopbeelden uit de ruimte van NASA (Phoenix Mars Lander) etc.
daar wil ik best aan denken. Het bewijst juist dat de filmtaal veranderde nadat geluid kwam.
Nou en?
Ik ook.
En wat was de impact op de filmtaal bij het draaien op HD dan?
Gerelateerd nieuws

Misdaadfilm 'Public Enemies' van Michael Mann vanavond te zien op RTL 7

De vijf best beoordeelde films van de jarige Leelee Sobieski (39)

Deze goed beoordeelde films verdwijnen vandaag nog van Netflix

Netflix voegde vandaag onder meer deze vijf goede films toe
Bekijk ook

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Donnie Brasco
Misdaad / Drama, 1997
858 reacties

American Gangster
Biografie / Misdaad, 2007
994 reacties

Rush
Biografie / Sport, 2013
278 reacties

Blow
Biografie / Misdaad, 2001
543 reacties

The Life of David Gale
Drama / Misdaad, 2003
494 reacties
Gerelateerde tags
horse racebioscooppistoolhiding placegangstermachinegunbiografieschietenprison guardontsnapping uit de gevangenisontsnappenbank overvalsurveillancetied upcops and robbers dillinger handgunpocket watch escape from jailjaren 30manhuntvicious killings begin 1900sexfbi agenttied to a treetiedsemi-automatic rifle
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








