Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.131.351)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
Geraldinho
-
- 15 berichten
- 126 stemmen
Nou....Afgelopen zaterdag was het dan zover.Eindelijk ging ik "The Dark Knight" zien samen met mijn vriendin.Na afloop van de film,toen ik de bioscoop in trance uitliep,dacht ik maar 1 ding: "wow,wat een film!!".
De eerste "Batman" reeks (Batman t/m Batman&Robin),vond ik echt helemaal niets en allemaal veel te cartoonesk."Batman begins" was al echt een film die de vleermuisman eer aan deed,heerlijk donkere sfeer,spanning en sensatie,maar dit nieuwe deel zorgt voor een nieuwe standaard in superhero-films!!Meteen de eerste scene al,met die bankoverval,geeft gelijk al aan met wat voor een type Batman te maken krijgt.Waar Nicholson in de eerste film Joker nog wezzette als een of andere clown die hier en daar grof uit de hoek kon komen,zorgt Heath Ledger ervoor dat we gewoon echt een psychopaat aan het werk zien,die niets geeft om geld en macht,maar alles puur voor zijn lol lijkt te doen.Eerst dacht ik dat iedereen aan het overdrijven was,maar echt een Oscar-waardige rol van Ledger.Alle rollen zijn sterk eigenlijk.Ook Eckhart (waar ik eerst mn twijfels over had),speelt super als Harvey DEnt/Two-Face.DEze Two-face ziet er wel stukken beter uit dan in Batman Forever.Tevens zitten er in de film een paar quotes die klassiek gaan worden:
"I don`t want to kill you,you complete me"
en natuurlijk:
"Why so serious?"
Echt gewoon een van de betere films van de laatste jaren.Jammer dat Ledger in het vervolg niet mee kan doen,maar ik zou zeggen:Bring on the Riddler!!
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Dat is oneerlijk, want iedereen weet dat Eric Roberts alleen in topproducties zit!
Wanneer je DIE kunt krijgen weet je dat je gebakken zit! 
Ik heb weinig gezien van Roberts, maar zijn rol in Runaway Train is toch wel het vermelden waard, nu we het toch over hem hebben.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Zeer zeker, maar waarschijnlijk ook de enige film waar hij 't acteren een beetje in de hand had.
Verder moet hij altijd en overal overdrijven.
Hankster
-
- 216 berichten
- 1030 stemmen
Vergeet niet ERIC ROBERTS. Wat een held is dat, zonder hem was dit een flop 100 film.
Henk¥
-
- 4 berichten
- 408 stemmen
Nu is het een misdaad film waar Batman aan z'n oren doorheen gesleurd wordt.
Helemaal mee eens. Ik had niet het gevoel dat ik naar een "Batman film" aan het kijken was; in ieder geval niet op de manier hoe ik hem ken (uit comics, de tekenfilm serie, de eerdere films enz.).
Na het zien van het eerste gedeelte van de film (voor de pauze), had het net zo goed een Robocop film kunnen zijn.
De 3,5* die ik geef is vooral te danken aan het goedmakende 2e gedeelte en aan de acteerprestatie van "de Joker". Ik moet er ook bij zeggen dat ik vooral oordeel op het Batman-gehalte. Als film zelf (qua verhaal, special effects, geluid etc.) was hij zeker vermakelijk.
Hankster
-
- 216 berichten
- 1030 stemmen
Ik heb de film wel een half puntje verlaagd. Nu ik er nog eens goed over na denk, het einde was op zich wel een beetje onbevredigend met The Joker die het overleefd en waarvan het laatste shot is dat hij aan een touw hangt en SWAT komt binnen. Dat mocht wel wat harder en rauwer, zoals in Nicholsons Batman..
Maar een 4,5* is ook extreem hoog toch?
Enige minpunt aan het einde vond ik toch dat er geen ruimte was voor een tease zoals in BB en natuurlijk dat Two-Face het loodje moest leggen, hoewel dat voor het verhaal wel mooier uitkwam.
arshad
-
- 127 berichten
- 556 stemmen
Ik heb de film wel een half puntje verlaagd. Nu ik er nog eens goed over na denk, het einde was op zich wel een beetje onbevredigend met The Joker die het overleefd en waarvan het laatste shot is dat hij aan een touw hangt en SWAT komt binnen. Dat mocht wel wat harder en rauwer, zoals in Nicholsons Batman..
Maar een 4,5* is ook extreem hoog toch?
ik heb ergens gelezen dat het einde eerst zou zijn dat wanneer de joker aan de touw gaat hangen dat hij het zelf doorsnijd en daarna doodvalt maar nolan had deze einde eruit gehaald nadat heath ledger dood was gegaan hij vond het niet echt gepast of zoiets
ik wou ook dat de joker dood zou gaan want hij is niet een normale crimineel hij ontsnapte met heel weinig moeite ontsnapte hij uit een politiebureau hij is niet het type crimineel die je kan opsluiten
M.Goodkat
-
- 1290 berichten
- 1463 stemmen
Ik kan moeilijk inzien dat two face het loodje legt, wat is dan Tommy Lee Jones dan in Batman Forever? Three-Face?
Voor de rest een goeie film, gelukkig maar dat ze weinig cliché acties gebruikten in de film want Robin erin voorkomend? 'Allo?
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Ik ben juist blij dat The Joker niet dood is...
Ik vind het wel leuk gedaan zo.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En alweer persoonlijke aanvallen verwijderd, houd de discussie gewoon inhoudelijk.
Bel Batman. 
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Het was altijd gepland dat The Joker deze film zou overleven. Dat gerucht dat The Joker het touw zelf door zou snijden is onzin aangezien hij daarvoor net aangaf dat hij er plezier in had om met The Joker in een eeuwige strijd te blijven.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Het was altijd gepland dat The Joker deze film zou overleven. Dat gerucht dat The Joker het touw zelf door zou snijden is onzin aangezien hij daarvoor net aangaf dat hij er plezier in had om met The Joker in een eeuwige strijd te blijven.
Ik denk dat ze verder hadden gegaan als Heath nog had geleefd...
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Waarschijnlijk zal ik boze reacties krijgen. Maar helaas, dit is gewoon niet The Joker. Dit is een geflipte mordenaar, geen onprettig gestoorde Joker. The Joker hoort subtiel te zijn, dit is een goedkope horror-moordenaar. Ledger's acteerpresentaties daarintegen... Daar kan Nicholson niet aan tippen. Dit heeft de film gered en voel ik mij verplicht nog een 2,5 te geven. En waar is Gotham City gebleven? De zwarte sprookjesachtige stad is nu gewoon een ordinair kopie van New York City geworden. Waar is überhaubt het hele verhaal gebleven, het zou moeten gaan over een nieuwe nar die het volk compleet in zijn macht krijgt door geld te geven, en daarna pas met de gruwelijke dingen begint. Dat ze het verhaal van TwoFace erin hebben verwerk vind ik dan nog het minst ergst... Jammer, Nolan. Maar je zal naar mijn mening nooit tippen aan het genie die mijn accountsnaam draagt.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Puristen zullen er altijd zijn, en gelukkig ook.
Voor mij betekent, of beter gezegd, betekende The Joker helemaal niks, maar ik kan best begrijpen dat men een andere versie van hem totaal niet kunnen apprecieren.
Je kan je er tenminste gedeeltelijk nog overheen zetten en Ledger's klasse erkennen, best knap nog.
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Maar ik blijf optimistisch
Een verfilming op het strip 'Batman & The Pinguin-Man' kan veel goed maken.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3872 stemmen
Dit is een geflipte mordenaar, geen onprettig gestoorde Joker. The Joker hoort subtiel te zijn, dit is een goedkope horror-moordenaar. Ledger's acteerpresentaties daarintegen... Daar kan Nicholson niet aan tippen. Dit heeft de film gered en voel ik mij verplicht nog een 2,5 te geven.
Vind hem eigenlijk juist wel die subtiele onprettig gestoorde Joker. Is net wat ik juist zo waardeer aan zijn rol en waarin hij wat mij betreft zich onderscheidt van bijna iedere andere bad-guy.
Hayabusa
-
- 453 berichten
- 115 stemmen
Waarschijnlijk zal ik boze reacties krijgen. Maar helaas, dit is gewoon niet The Joker. Dit is een geflipte mordenaar, geen onprettig gestoorde Joker. The Joker hoort subtiel te zijn, dit is een goedkope horror-moordenaar. Ledger's acteerpresentaties daarintegen... Daar kan Nicholson niet aan tippen. Dit heeft de film gered en voel ik mij verplicht nog een 2,5 te geven. En waar is Gotham City gebleven? De zwarte sprookjesachtige stad is nu gewoon een ordinair kopie van New York City geworden. Waar is überhaubt het hele verhaal gebleven, het zou moeten gaan over een nieuwe nar die het volk compleet in zijn macht krijgt door geld te geven, en daarna pas met de gruwelijke dingen begint. Dat ze het verhaal van TwoFace erin hebben verwerk vind ik dan nog het minst ergst... Jammer, Nolan. Maar je zal naar mijn mening nooit tippen aan het genie die mijn accountsnaam draagt.
De Joker is inderdaad een andere personage die ik ken uit de strips en tekenfilms. Dit is meer een gestoorde gek die de naam Joker draagt, dan DE Joker. Het is heel moeilijk uit te leggen.
De Joker is een personage die flair heeft, dat miste ik een beetje, maar goed, Nolan en Ledger hebben een eigen versie gecreeërd die het zeker niet slecht doet, maar juist uitstekend.
Helaas 'ontbreekt' de Batman in deze film, die had meer aanwezig moeten zijn, hij is de held.
Ik moet de film nog een keer bekijken om echt een betere oordeel te geven, in de bios was ik al een beetje moe en als je ook nog ongeïnteresseerde mensen om je heen hebt, dan wordt je afgeleid. Misschien had ik maar beter Hancock moeten kiezen, vanwege de humor van Will Smith, die mijn ouders en mijn broertje interessanter vinden dan een moeilijke batman-verhaal.
Vond dit jaar The Incredible Hulk de beste film die ik in de bios heb gezien, lekkere actie met een vrij simpel verhaal, degelijk geacteerd. Voor mij is het een slecht bioscoopjaar, heb niet heel veel films gezien in de bios.
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
Ik denk dat ze verder hadden gegaan als Heath nog had geleefd... 
Het schijnt namelijk dat heath nog voor z'n dood een aantal scenes had opgenomen voor het volgend deel.
je kan het ermee eens zijn of niet, het zijn ook maar geruchten heh?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vind hem eigenlijk juist wel die subtiele onprettig gestoorde Joker. Is net wat ik juist zo waardeer aan zijn rol en waarin hij wat mij betreft zich onderscheidt van bijna iedere andere bad-guy.
Ik vond het juist een redelijk standaard geflipte bad guy, wel een goede. Maar wat maakt hem in jouw ogen zo bijzonder? Beetje giechelen en leuke oneliners uitspreken terwijl ze de boel terroriseren? Dat doen ze toch allemaal? Neem bijvoorbeeld Chop Top die gedraagt zich minstens zo gestoord, maar geen oscartalk.
Hayabusa
-
- 453 berichten
- 115 stemmen
Voordat de oscar-uitreiking plaatsvindt zijn al we tientallen, misschien zelfs een honderdtal films voorbij, geloof me Heath krijgt echt geen oscar.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
@ The Last: Klopt en Captain Spaulding. Als ik effe nadenk kan ik er zo nog een paar verzinnen... Niet zo bijzonder dit soort bad guys (als je veel horrorfilmpjes ziet
)
billgoldberg
-
- 78 berichten
- 79 stemmen
The Dark Knight is een prima film, maar ik ben niet zo lyrisch als vele anderen. The Joker wordt erg goed gespeeld door Ledger en zijn schminck is ronduit fantastisch, maar een postume oscar is teveel eer volgens mij. Het verhaal is ook erg goed, maar op sommige punten wat ongeloofwaardig. Het meest verbaasd was ik dat the joker en zijn handlangers erg weinig tijd nodig hebben om bommen en talloze vaten brandbaar materiaal in pakhuizen en veerboten te krijgen. Ook het opblazen van een heel ziekenhuis is toch iets waar je heel wat voorbereidingstijd voor nodig hebt lijkt me . Maar ondanks dat is de film absoluut topvermaak! Ben benieuwd hoe de volgende Batfilm eruit komt te zien.
MuchTheSame
-
- 219 berichten
- 388 stemmen
@ The Last: Klopt en Captain Spaulding. Als ik effe nadenk kan ik er zo nog een paar verzinnen... Niet zo bijzonder dit soort bad guys (als je veel horrorfilmpjes ziet
)
Pennywise the Clown uit Stephen King's IT , wordt briljant neergezet door Tim Curry 
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Ik moest even aan Hugo Weaving in V for Vendetta en Jim Carrey in The Mask denken (die maskers dan he, bij The Mask zelfs het personage). En zelfs Mel Gibson in Braveheart kwam er even aan te pas.
Maar goed, het begon allemaal uiteraard met Jack Nicholson, die natuurlijk voor altijd Joker numero uno blijft, hoe goed Ledger ook is.
O ja Reinbo, nog even over deze opmerking van jou:
Ik vond het een leuke Joker, maar het was een PG 13 versie van deze.
Ik heb Ledger nog niet daadwerkelijk gezien, dus ik weet ook niet hoe het er allemaal aan toe zal gaan, je zal vast gelijk hebben. Maar ik moet eerlijk zeggen dat Nicholson's karakter (als The Joker) wel erg veel weg heeft van een R-rated figuurtje. Zeker i.t.t. andere (gewaardeerde) schurken uit PG-13 films.
PS: Zie dit niet als kritiek tegen Ledger, ik moet de film nog zien, maar ik heb het idee dat hij niet echt een Joker pur sang is.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5893 stemmen
Mhja. Is dit het nou? was mijn eerste reactie toen The Dark Knight in beeld kwam aan het einde. Maar na al die lovende verhalen kon ie eigenlijk alleen maar tegenvallen en dat terwijl ik me er niet eens écht op verheugd had.
Een enorm groot manco aan de film is dat je nauwelijks met wat voor personage dan ook meeleeft. Batman doet het één en ander zonder dat je écht weet wat ie nou wil of denkt, Harvey Dent is een zoutloos karakter die een totaal ongeloofwaardige ommezwaai maakt en daarbij aan het einde nog voor de grootste tenenkrommende symboliek van het jaar zorgt. Het deed me ook geen zak dat het meisje eraan ging. Dit had deels ook te maken met het feit dat je eigenlijk wacht totdat ze weer om de hoek komt kijken, net als het eerder bij Oldman's personage gebeuren. De schuld van Nolan en co. die met dit trucje de mensen op een verkeerde manier op het verkeerde been zetten.
En dan de Joker. Als groot fan van Nicholsen is er eigenlijk maar één joker, dus ik was nogal huiverig. Maar na alle lovende woorden over Ledger toch stiekem wel benieuwd. Maar het is al een beetje wat ik vreesde; het LPP-effect. Hij is dood, dús vinden veel mensen hem autmatisch goed. Daarbij vallen veel mensen natuurlijk voor de leuke en koddige maniertjes die hij heeft, maar ze werken lang niet altijd helaas. Het beste is hij nog in de één op één scenes in de overhoringsruimte, maar vaak genoeg schmiert hij zichzelf net over het randje.
Daarbij komt natuurlijk ook nog dat het personage van de Joker eigenlijk totaal geen match is voor Batman. De Joker heeft totaal niets te verliezen; Batman wel. Hierdoor kan eigenlijk alleen Batman iets verliezen, waardoor er eigenlijk geen conflict is tussen Batman en de Joker, maar meer een innerlijk conflict bij Batman zelf.
Verhaaltechnisch gezien had er ook wel het één en ander uitgekund. Die ontvoering van die Lau-gast had ook in twee minuten verteld kunnen worden, in plaats van de 20 tot 30 die het nu in beslag neemt. TDK kent nog wel meer van die "leuke actie, maar weinig behulpzaam voor de snelheid van de film" scènes.
Is er dan niets goed aan TDK? Tuurlijk wel. Ledger is bij vlagen heel goed, net als Bale. De actie scenes zijn fenomenaal, mede door het geweldige camerawerk. Fijne muziek ook.
Alleen niet zó goed als iedereen de laatste tijd beweert.
3* en dan ben ik erg zuinig...
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
En dan de Joker. Als groot fan van Nicholsen is er eigenlijk maar één joker, dus ik was nogal huiverig. Maar na alle lovende woorden over Ledger toch stiekem wel benieuwd. Maar het is al een beetje wat ik vreesde; het LPP-effect. Hij is dood, dús vinden veel mensen hem autmatisch goed. Daarbij vallen veel mensen natuurlijk voor de leuke en koddige maniertjes die hij heeft, maar ze werken lang niet altijd helaas. Het beste is hij nog in de één op één scenes in de overhoringsruimte, maar vaak genoeg schmiert hij zichzelf net over het randje.
Niemand zal ooit weten of zijn Joker even populair was geweest moest hij nog steeds leven. Ik vind dit dan ook een slap excuus om te gebruiken. Nicholson is een van mijn favoriete acteurs, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om zijn Joker boven die van Ledger te verkiezen.
Er is één scene in het bijzonder dat Nicholson's Joker gewoon helemaal wegblaast. Wanneer hij uit die bodybag komt, en aan die mob boss uitlegt hoe hij aan zijn littekens komt. Als hij dan zegt van "WHY SO SERIOUS?" en "LETS PUT A SMILE ON THAT FACE" Als daar je haren niet van omhoog gaan weet ik het ook nietmeer. En wat heeft Nicholson dan gedaan dat zijn performance zo goed maakt? Wat met verf gooien en misschien één memorabele quote door heel de film.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Net of je tijdens het kijken van de film steeds denkt aan dat Ledger dood is. Ik ben gewoon enorm geimponeerd door zijn rol, zonder na te denken dat het zijn laatste was.
Bart Tönjann
-
- 344 berichten
- 79 stemmen
Same here. Tijdens het kijken van de film heb ik er echt geen minuut over na gedacht dat die man nu niet meer leeft... Zijn teksten zijn gewoon hartstikke goed geschreven, en zijn acteren is meeslepend genoeg.
Het is trouwens maar een klein detail, maar ik vond het ook wel leuk dat we Joker nog heel even zonder schmink in de film voorbij zagen komen
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.380 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








