• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.728 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.921 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Avontuur / Fantasy | 138 minuten
3,50 4.048 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,5 (691.884)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 juli 2007

Plot Harry Potter and the Order of the Phoenix

"Evil Must Be Confronted."

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Dolores Umbridge

Bellatrix Lestrange

Rubeus Hagrid

Lord Voldemort

Albus Dumbledore

Lucius Malfoy

Sirius Black

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Persoonlijk vond ik 1 en 2 het best verfilmd, omdat ik het sfeertje in die films het best vond. 3 Vond ik goed verfilmd, en 4 ook wel redelijk. Deze film greep mij echt niet zo. Er had wel meer ingezeten. Niet baggerslecht, ik vond hem middelmatig, of tegen Redelijk aan.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Nooit zo'n behoefte gehad om deze reeks te kijken. De eerste was aardig en 2 t/m 4 niet gezien. Dan zou je, door het grote gat, misschien een heleboel niet kunnen plaatsen, maar dat viel reuze mee. De film is vakkundig gemaakt, met gedoseerd spektakel, genoeg spanning en vleugjes humor. Best leuk.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Rotsooj schreef:

Viel bij vlagen ontzettend tegen. Harry steekt gewoon z'n toverstok in het oog van een Dementor Neville vindt toevallig de Room of Requirement

En het eind viel mij idd ook zwaar tegen: hoe de profetie begint te spreken als Harry het alleen al oppakt , en goodies en baddies die rond kunnen vliegen in rook

- volgensmij steekt hij zijn toverstok niet in het oog van de Dementor, maar weert hij hem gewoon af, en kan hij dan Expecto Patronum gebruiken.

- Als je de boeken hebt gelezen dan weet je, dat de Room of Requirement alleen open gaat als je erlangs loopt, denkend aan het gene wat je wilt. Alle leden van Dumbledore's Army, dachten: ik wil een plek waar we ons kunnen verdedigen en Defence against the Dark Arts leren, Neville liep toevallig langs die deur, en daardoor ging de deur open.

Maar ze hadden inderdaad beter Dobby er gewoon in kunnen laten zoals in het boek.

- ze zeggen dat alleen degene waar de profetie over gaat de profetie op kunnen halen, dus ik vind het eigenlijk best goed bedacht van de filmmakers dat ie dan ook gelijk begint te spreken. Hoe had Harry anders de profetie kunnen beluisteren, als hij niet op de grond was gevallen?

- ik vind het nogmaals goed bedacht van de filmmakers dat ze alle "goodies" en "baddies" laten rondvliegen. Dat maakt het spannender en spectaculaider, en dat hebben ze bij mij wel bereikt.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
- ze zeggen dat alleen degene waar de profetie over gaat de profetie op kunnen halen, dus ik vind het eigenlijk best goed bedacht van de filmmakers dat ie dan ook gelijk begint te spreken. Hoe had Harry anders de profetie kunnen beluisteren, als hij niet op de grond was gevallen?
Ze hadden ook gewoon het boek kunnen aanhouden. Dumbledore vertelt Harry alles. Had voor mij denk ik veel beter gewerkt.


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

- ik vind het nogmaals goed bedacht van de filmmakers dat ze alle "goodies" en "baddies" laten rondvliegen. Dat maakt het spannender en spectaculaider, en dat hebben ze bij mij wel bereikt.

Wat dat betreft was het inderdaad wel een goede zet van de makers, als ze rondvliegen is het inderdaad wel spactaculairder en chaotischer, wat toch wel leuk is in zo'n gevecht... Maar waarom duurde dat gevecht zo freackin' kort?! Dat vond ik echt zonde!

Hierbij wil ik ook meldden dat ik het meisje dat Loena Leeflang speelt erg goed vond acteren. Dat in tegenstelling tot Ron en Hermelien, die in dit deel minder goed op mij overkwamen dan in de andere delen. Maar dat is misschien omdat alles somberder is.

Somberheid en Duisterheid is goed in een film als deze. Dat vind ik altijd wel goed. Maar op de een of andere manier vind ik die somberheid en duisterheid niet zo goed overkomen, waardoor de film écht somber en duister word, maar niet op de manier zoals het verhaal het bedoeld. Meer op een saaie manier.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

Visueel weer een erg fraaie film met weer prachtige (wat meer gevarieerde) locaties en plaatjes, en ook weer fraaie special-effects (wel vaak overduidelijk CGI). De montage is flitsender dan ooit. Aan sfeer wederom geen tekort.
Minpuntje aan de Harry Potters is de herhaling van zetten elke keer. Al valt het nog redelijk mee in dit deel, en het nieuwe personage Umbridge is erg leuk en zorgt voor een leuke verhaallijn. Het plot als geheel is het beste uit de serie. Een erg mooie mix van spanning, mystiek, drama, wraak, enzovoort. De meeste intense en emotionele Harry Potter-film tot nu toe, geen twijfel over mogelijk wat mij betreft.
De muziek is weer fraai en ook dit keer nog vrij gevarieerd. De film is niet altijd even geloofwaardig bijvoorbeeld hoe iedereen die in Dumbledore's Army komt Harry van het ene op het andere moment opeens wel gelooft wat betreft de gebeurtenissen rond Voldemort aan het eind van deel 4, maar meestal valt dat wel mee en hij is vrij spannend nog en kijkt erg lekker weg weer.
Radcliffe blijft een erg beperkte acteur en Grint ook. Emma Watson vind ik wel goed, en degenen die Umbridge en Lovegood spelen doen het ook goed. Heel erg leuk zelfs. Lestrange-Black wordt ook wel aardig neergezet.
Al met al weer een erg leuke Potter, en ik kijk uit al uit naar het volgende deel. Ook daarin verwacht ik weer van begin tot eind op het puntje van mijn stoel te zitten. Dit deel vond ik misschien wel het leukste. Ik ben benieuwd of de stijgende lijn kan worden voorgezet. De volgende film zal in elk geval weer wat duisterder zijn.


avatar van Musicer

Musicer

  • 614 berichten
  • 652 stemmen

^^dat laatste is toch niet volgens de mening van Yates. Hij heeft ervoor gekozen om de romantiek de bovenhand te geven in film 6.


avatar van Rotsooj

Rotsooj

  • 30 berichten
  • 0 stemmen

Wat dat betreft was het inderdaad wel een goede zet van de makers, als ze rondvliegen is het inderdaad wel spactaculairder en chaotischer, wat toch wel leuk is in zo'n gevecht...


Ben ik het ook wel mee eens. Maar kweet niet of jullie boek 7 hebben gelezen (zeer kleine spoiler) -> Voldie jaagt op een gegeven moment Harry en een aantal anderen de stuipen op het lijf door in de lucht te vliegen (zonder bezem of wat dan ook) om ze aan te vallen.

Nou vind ik dat de filmmakers de nieuwigheid er een beetje van af hebben gehaald door de andere Death Eaters ook te laten vliegen, alsof ze gelijke magische krachten hebben als Voldemort. Maar Voldie moet juist de ultieme bad guy zijn en alleen hij zou dit moeten kunnen, vind ik.

Maar aan de andere kant vind ik het ook weer heel interessant hoe de filmmakers alle plotgaten gaan opvullen in de volgende films dus... laat ze hun gang maar gaan zeg ik. De boeken worden toch nooit geëvenaard.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

@ rotsooj,

toen de filmmakers bedachten dat ze de Dead-Eaters lieten vliegen was boek zeven nog niet uit, dus ze konden nog niet weten dat...

@ musicer,

je hebt wel gelijk, Radcliffe gaf ook al aan dat het waarschijnlijk ook de grappigste Potter tot nu toe word. Nou, dat vind ik toch al wel een minpunt, want dit behoort namelijk de duisterste Potter te worden.

Laten we dan hopen dat de duistere stukken dan ook echt enorm duister zijn

@ thomas83

over jouw toevalligheden van de mensen van Dumbledore's Army. Zij geloofden Harry al voor dat die bijeenkomsten waren, ze hebben Harry eigenlijk nog nooit niet gelooft wat betreft Voldemort.


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Wacht even... Potter 6 word de grappigste?!?! Oh nee, ik hoop maar dat dat goed gaat komen, vooral met het oog op hetgeen wat aan het eind van Potter 6 gaat gebeuren...


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

als we het nu gaan hebben over het feit dat deel 6 de grappigste en meest romantische word, dan moeten we dat voortzetten in Harry Potter and the Half-Blood Prince, want die film staat ook al op de site, omdat er een paar weken geleden al een filmfoto is verschenen.

Maar zoals ik al eerder zei: laten we dan hopen dat de duistere stukken (en dan met name het stuk op het eind), ook extra duister zijn!

Laten we in iedergeval niet hopen dat wanneer ik dood ga, dat dat dan om te lachen is.


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
als we het nu gaan hebben over het feit dat deel 6 de grappigste en meest romantische word, dan moeten we dat voortzetten in Harry Potter and the Half-Blood Prince, want die film staat ook al op de site, omdat er een paar weken geleden al een filmfoto is verschenen.

Maar zoals ik al eerder zei: laten we dan hopen dat de duistere stukken (en dan met name het stuk op het eind), ook extra duister zijn!

Laten we in iedergeval niet hopen dat wanneer ik dood ga, dat dat dan om te lachen is.



In deel 6 komen ook romantische stukken voor, maar grappig? Er komen altijd wel grappige stukken voor in de boeken/films, maar dat overheerst total niet in boek 6.

Ik hoop dat Alfonso Cuarón of Chris Columbus deel 6 gaan regisseren, alleen zal dat wel niet gebeuren.

Hopelijk is de emotionele waarde in deel 6 en 7 net zoals bij de boeken.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Seifer schreef:

Ik hoop dat Alfonso Cuarón of Chris Columbus deel 6 gaan regisseren, alleen zal dat wel niet gebeuren.

Helaas, David Yates is alweer begonnen met de opnames voor deel 6...


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4028 berichten
  • 3633 stemmen

Musicer schreef:
^^dat laatste is toch niet volgens de mening van Yates. Hij heeft ervoor gekozen om de romantiek de bovenhand te geven in film 6.


Ik ken al die details niet, maar Harry en de rest worden volwassen in de film en het wordt allemaal steeds serieuzer en ernstiger. De eerste twee delen waren nog op een enigszins onschuldige manier avontuurlijk, maar het is geleidelijk wat meer de ernstige kant opgegaan en ik verwacht dat die lijn wel wordt doorgetrokken. De confrontatie met Voldemort komt ook steeds dichterbij natuurlijk. Daar wordt naartoe opgebouwd.

Maar dit is slechts een algemene inschatting, ik ben niet verder met het verhaal dan dit vijfde deel.

Albus Dumbledore schreef:


@ thomas83
over jouw toevalligheden van de mensen van Dumbledore's Army. Zij geloofden Harry al voor dat die bijeenkomsten waren, ze hebben Harry eigenlijk nog nooit niet gelooft wat betreft Voldemort.


Uit de film kon ik dat niet echt opmaken. Eerst zag ik hoe bijna alle leerlingen inclusief hun ouders en ook de minister aan het verhaal van Harry twijfelden, onder andere door dat artikel in de krant, en vervolgens sloeg dat eigenlijk uit het niets opeens om.


avatar van joriske94

joriske94

  • 9 berichten
  • 21 stemmen

Ik vind 2 nog steeds de beste


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

En ik vind (dat is dus mijn mening) dit de beste film ooit gemaakt.

Natuurlijk is het jouw mening . Maar, zonder lullig te willen zijn, ben ik dan wel erg benieuwd naar jouw standaarden.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Natuurlijk is het jouw mening . Maar, zonder lullig te willen zijn, ben ik dan wel erg benieuwd naar jouw standaarden.

tja, bij mij is dat de top 1, jij vind control dus de beste film ooit.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

joriske94 schreef:

Ik vind 2 nog steeds de beste

Vind ik ook!!!

De eerste 3 eigenlijk zijn de beste maar 2 is de ALLER beste.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ik had het hier nog niet gezegd dus het beste nieuws van de Harry Potter films staat hieronder.

John Williams Harry Potter 7?

He has also expressed an interest in composing the score for the seventh and final film in the Harry Potter film series, Harry Potter and the Deathly Hallows.

Dus dat is prachtig nieuws en ik ben vast niet de enige die dit leuk vind!!!


avatar van Jakke0071

Jakke0071

  • 108 berichten
  • 492 stemmen

Ik vond de film eigenlijk een beetje tegenslagen en de film is grotendeels wat aan de saaie kant.

Mijn persoonlijke mening ziet deze als de minst goede film van de 5.

De Vuurbeker ( 4de deel) was stukken aangenamer om anar te kijken en ik vond dat dat deel het beste tot nog toe is.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

tja, bij mij is dat de top 1, jij vind control dus de beste film ooit.

Ho! Wacht effe! Da's anmelijk niet helemaal waar.

Kijk, ik weet niet wat ik de beste film ooit gemaakt vind. Want je hebt een verschil tussen je persoonlijke favoriet en jouw mening (en de mijne, dus ) betreffende de beste film ooit. Met muziek bijvoorbeeld ook; ik ben een groot fan van Joy Division (over wiens tekstschrijver/zanger de film Control is gemaakt), maar ik erken dat de muziek van Pink Floyd eigenlijk veel beter is.

Zo zit ik ook een beetje met de vraag; heb ik Control nou op #1 staan omdat ie over Ian Curtis gaat? De muziek heeft me door een zware periode gesleept, en betekent veel voor me. Maar goed, ik ben me ook voor het verhaal gaan interesseren, en dat is nagenoeg perfect verfilmd (sommige dingen kloppen natuurlijk niet, maar de aanpak is juist).

Goed, om terug te komen op Potter; tja, het is natuurlijk een smaak, en wat je zoekt in een film. Maar omdat deze film zoveel wegliet, en het eigenlijk meer een samenvatting van gebeurtenissen dan cht een film is (maar als ik 'm een tweede keer zie vind ik 'm misschien mooier), kon ik 'm als Potter verfilming niet zo hoog waarderen. Ook vandaar .

Maar, nogmaals, ik bekritiseer je niet, hoor! Een Top-10 is heel persoonlijk, en die moet je respecteren, en dat doe ik ook.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ik weet niet of ik dit de beste film ooit gemaakt vind, maar ik bedoelde eigenlijk meer dat ik dit de leukste film vind om naar te kijken die er is.


avatar van ReplicaF

ReplicaF

  • 63 berichten
  • 409 stemmen

Vind het nu eigenlijk wel goed geweest met Mister Potter!


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

jammer voor jou komen er hierna nog twee films. (niet jammer voor mij )


avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

  • 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

jammer voor jou komen er hierna nog twee films. (niet jammer voor mij )

Niet jammer voor jou?? Volgens mij besef je niet dat jij [spoiler voor deel 6 weggeknipt; MN]


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Turkeyloverz schreef:

(quote)

Niet jammer voor jou?? Volgens mij besef je niet dat jij [spoiler voor deel 6 weggeknipt; MN]

Het duurde even voordat ik het doorhad, ik schrok al wil hij me nou vermoorden ofzo? Maar toen keek ik naar mijn naam en toen begon er een lampje te branden...

maar...ik hoop dat [spoiler voor deel 6 weggeknipt; MN] Maar toch kijk ik wel uit naar deel zeven, ik ben dat boek nu aan het lezen en ik vind het g - e - w - e - l - d - i - g!!!!!!

En ik hoop dat deel zes natuurlijk ook een topper word, netzoals dit vijfde deel en alle Potterdelen!!!!


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Dat noem ik nog ééns een fan!


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Ik weet niet of ik dit de beste film ooit gemaakt vind, maar ik bedoelde eigenlijk meer dat ik dit de leukste film vind om naar te kijken die er is.

Nu snap ik je iets beter ! Niet dat je eerdere formulering slecht was, maar goed.

Anyway, ik ga hier te lang over door !


avatar van LBK

LBK

  • 16 berichten
  • 180 stemmen

De film is wel ongelooflijk onnatuurlijk geacteerd. Ook gaat de duistere spanning van het boek een beetje verloren in de gezochte humor. Geen topper dus.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Spanning is weg doordat ze géén Voldemort Theme gebruiken maar misschien gaat daar verandering in komen want John Williams gaat misschien weer de muziek maken voor het einddeel...