• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.420 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.125 gebruikers
  • 9.378.966 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Avontuur / Fantasy | 138 minuten
3,50 4.048 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,5 (691.884)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 juli 2007

Plot Harry Potter and the Order of the Phoenix

"Evil Must Be Confronted."

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Dolores Umbridge

Bellatrix Lestrange

Rubeus Hagrid

Lord Voldemort

Albus Dumbledore

Lucius Malfoy

Sirius Black

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

martinovitch schreef:
(quote)


Ik ben het met u helemaal eens Albus Dumbledore !
ti's een super film !


en ik niet.
ze laten te veel grote gaten in de film. zelf de kleinste details kunnen belangrijk worden in de volgende delen.
vind het ook wel stom dat ze sommige dingen laten tonen, maar ze dan helemaal vergeten in de loop van de film.
zoals de dementors die Harry en Dirk aanvielen, ze dachten dat het Voldemort was, maar het was Omber. Ik vond toch dat ze dat hadden moeten vermelden in de film. Toen ik het 5de boek las ( dat heb ik gelezen voor ik de film bekeek), bij het eindgevecht,
de orde tegen de dooddoeners had ik een heel ander beeld van het gevecht in mij, een veel spannender gevecht.

maar ja, spijtig kon ik deze film niet regiseren


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)

Omdat hij het een prachtige film vind misschien?

Ja daar wordt ik wijzer van.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

(quote)

Martinovitch is het ook met me eens! En dankzij jou heb ik weer een volgeling.

(Zin uit Order of the Phoenix aangepast door Albus):

Sirius Black: Dumbledore is building up an army, he wants that everyone loves Harry Potter and the Order of the Phoenix.

Harry Potter: if Dumbledore is building up an army I want to fight!

Deze nieuwe avatar van mij vind ik best vet!

if he wants that we all love harry potter than they have to choose another director


avatar van maxB

maxB

  • 171 berichten
  • 315 stemmen

zonder boek is dit denk ik moeilijk te volgen al met al wel voldoende


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

natuurlijk hoeft niet iedereen deze film leuk te vinden, en ik respecteer ieders mening. Wat ik met die volgelingen zat te raaskallen was maar een grapje hoor!


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Eindelijk heb ik deze film gezien, en ik moet concluderen dat het moeilijk te beoordelen is voor mij. Hele goede aspecten worden afgewisseld met veel minder goede aspecten. Wat ik miste was de volheid en de sfeer van de eerste drie Potters, waar meer spectaculaire gevechtscenes waren, een spannender en mysterieuzer sfeertje hing, etc. Ook waren er nooit echt spectaculaire scenes met bombastische muziek, wat ik toch erg miste. De soundtrack is redelijk, en bij sommige scenes ook echt wel mooi (Omber theme was goed, en neigde een beetje naar John Williams' scores... maar wát mis ik de mysterieuze Voldemort theme, Oom Herman's theme, en al die andere heerlijke scores die de films zoveel sfeer meegaven) maar een probleem was dat de muziek soms gewoon ontbrak terwijl het er wel bij had gekund (bijv. bij het eindgevecht). De rollen zijn dan wel goed gecast. Dorothea Omber was perfect gespeeld, en onze drie helden speelden ook weer goed. Ron vond ik dan wel weer leuker toen hij nog jonger was, nu is het zo'n lange slungel en ook wat saaier. Hermelien was in deze film dan wel weer beter, simpelweg omdat ze er gewoon goed uitziet. Radcliffe vond ik goed acteren, daar was niets op aan te merken. Maar toch wist deze film mij niet zo te grijpen als de eerste 3 Potters. Ik vond dat deze film meer aanvoelde als een aanloop naar deel 6, en vooral deel 7, en dat gevoel had ik liever niet gehad. Ook het eindgevecht viel me zwaar tegen, dat had veel langer en spectaculairder gekund. Wel weer goed was dat er over deze film een bepaalde rust hing, eentje die ik miste in HP4, maar uiteindelijk zal deze film minder vaak in mijn dvd recorder belanden als de andere Potters.


avatar van Sugakiss

Sugakiss

  • 106 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het ontzettend jammer dat Rupert Grint zo weinig te zeggen krijgt in deze film, hij is een ondergewaardeerde acteur.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Een 2e kijkbeurt heeft de film geen goed gedaan, helaas.

De film is slechts af en toe middelmatig, en het grootste deel gewoon slecht. Mijn eerste tirade jegens deze film blijft overeind. Echter, 2 aspecten die me ditmaal mateloos irriteerden:

Ten eerste: de spanningsboog die het hele verhaal had moeten beslaan. Die is er gewoon niet! Er lijkt werkelijk geen greintje moeite gedaan te worden om deze überhaupt uit de grond te stampen, maar, net zoals een aantal boodschappen die het boek heel mooi overbrengt, krijgen sommige pogingen een paar zinnetjes dialoog, waarna de film alweer doorsnelt naar een nieuwe ontwikkeling. De thema's vriendschap en liefde worden bijvoorbeeld op die manier behandeld. Een paar zinnetjes erover uit de mond van een willekeurig karakter en klaar is Kees. Verschrikkelijk. Hetzelfde geldt voor Harry's angst om beheerst te worden door Voldemort. In het boek een prachtige en uitgebreide inwendige kwelling, in de film alweer een paar zinnetjes niet-overtuigende dialoog.

En doordat ook de spanning op ieder vlak ontbreekt ontkomt de film er, met zijn toch al niet al te boeiende ontwikkelingen (compleet de schuld van de film zelf!), niet aan om vrij saai te worden op een gegeven moment. Halfgrappige onzin wordt dan gebruikt als opvulling, stelletje inspiratieloze sukkels. En dat is echt zonde, met zulk mooi bronmateriaal als de boeken. Wat mij dit keer opviel is de 'kinderlijke' manier waarop het verhaal wordt benaderd. Voorbeeld: wanneer Harry in het begin wordt opgehaald door leden van de Orde van de Feniks, vliegen ze zo'n 2 meter boven wateroppervlak, recht door een stad. Dat is toch ontzettend dom! Hordes Death Eaters en Muggles die hen daar kunnen zien gaan, maarja, het ziet er natuurlijk beter uit om het zo te filmen. En op die manier wordt er wel vaker voor vermaak boven logica gekozen, ook bijvoorbeeld bij het eindgevecht in het Ministerie waarin iedereen plotseling kan vliegen in een zwarte of witte waas (hoe ze daar toch op gekomen zijn?), waardoor de hele film een wat 'kinderlijk' en simpel gevoel opwekt, waardoor het einde al helemaal niet meer spannend is. Het is gewoon een kinderfilm geworden, net alsof ze Harry dan nog even gaan omleggen aan het eind. De film neemt zichzelf aan de ene kant dus helemaal niet serieus, en tegelijkertijd ook weer wel. En dat wringt. Veel dingen slaan gewoon nergens op, en dat is gewoon slecht.

Ten tweede: de emoties die in dit deel de dienst zouden moeten uitmaken zijn er simpelweg niet. Natuurlijk wordt getracht ze over te brengen, maar nergens slagen de makers hier écht in. Mevrouw Vaals bijvoorbeeld, in het begin, heeft het met Harry over de Dementors die Privet Drive kwamen terroriseren, ze zegt dat de wereld compleet ligt te vergaan onder Voldemort, maar het is de manier waarop ze het zegt. Werkelijk alsof ze het over het weer heeft! Op een toon van 'laat ik eens wat conversatie maken en met iets compleet onbenulligs op de proppen komen'! Het is gewoon frustrerend dat ze doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, gewoon absurd slecht, geen wonder dat ik als kijker de hele Voldemort-dreiging totaal niet angstaanjagend vond.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat Harry's gevoelens maar slap overkomen. Soms is hij opeens helemaal boos, eigenlijk zonder reden (bijvoorbeeld na de treinreis als hij Malfoy tegenkomt), en als hij zijn vrienden na maanden weer tegen het lijf loopt (letterlijk, hihi) vertoont hij de emoties van een robot! Zó slecht! Logisch dat de film je dan ook vrij koud laat. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de houterige acteerkwaliteiten van Radcliffe. Toch had het beter gekund, én gemoeten, Harry Potter verdient veel beter. Dat het script ook geen hol voorstelt helpt ook al niet. Slechts een sneltreinrit die nog maar net kijkbaar is.

Dat waren de 2 factoren die het zwaarst wogen. Wat Potter nodig heeft is meer spanning, beter acteerwerk, betere (of in ieder geval logischer) special effects zonder rondvliegende beesten bij het eindgevecht, meer emotie, andere acteurs, een fantastisch script (wat niet moeilijk mag zijn met de boeken als bronmateriaal), betere muziek, en veel meer sfeer, fantasie en creativiteit. Het zit erin. Konden de makers het er nu nog maar uithalen.

Voorlopig verlaag ik met een half puntje.
2*


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Ben het wel grotendeels met je eens, vooral over het feit dat de Voldemort dreiging totaal niet overkomt doordat de film zich op momenten totaal niet serieus neemt.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

ik ben het helemaal met je eens serpico en ik vrees voor de volgende film dat hij er niet veel beter op zal worden aangezien weer dezelfde flutregisseur de film gaat maken en het is niemand minder dan David Yates!!!


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Bart Tönjann schreef:

maar wát mis ik de mysterieuze Voldemort theme, Oom Herman's theme, en al die andere heerlijke scores die de films zoveel sfeer meegaven) maar een probleem was dat de muziek soms gewoon ontbrak terwijl het er wel bij had gekund (bijv. bij het eindgevecht).

Géén muziek in het eindgevecht inderdaad dat vond ik ook best wel jammer en natuurlijk al die vertrouwde Theme's...géén Voldmort Theme en Herman Theme en inderdaad miste ik ook dat Voldemort Theme. In de eerste 3 films hoorde je die al alleen al als ze over hem praten. Nu komt hij erin voor en nu tsja...hoor je het niet! Ook Hedwig's Theme (ook wel het hoofdthema) hoorde je maar 1 keer en 1 keer een aanloop ernaar toe toen ze bij het kasteel aankwamen. Ik blijf hopen dat John Williams terug komt want hij blijft de Meester.


avatar van Witch-king

Witch-king

  • 230 berichten
  • 411 stemmen

fabbyke schreef:

Als je de boeken hebt gelezen vind je meestal de films ook wel slechter omdat er gewoon te weinig in verteld word. Ik vond de film ook echt een wir war van vanalles en als ik het boek niet gelezen had viel het misschien minder op.

Als ik een HP-film kijk, probeer ik gewoon te kijken en zet ik de HP-boeken uit mijn hoofd, dat gaat mij goed af.

Als iedereen dat zou doen, zou het gemiddelde echt omhoog schieten volgens mij.


avatar van martinovitch

martinovitch

  • 609 berichten
  • 291 stemmen

aah eindelijk nog is iemand die een vijf geeft


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

martinovitch schreef:

aah eindelijk nog is iemand die een vijf geeft

Witch-king had op 17 juli al een 5 sterren gegeven...

maar Witch-king had wel gelijk!


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5140 berichten
  • 2357 stemmen

Ik had er eigenlijk veel meer van verwacht maar ondanks dat vind ik het toch nog wel een redelijk Goed geslaagde Film van Harry Potter en ik ben wel erg benieuwd naar Harry Potter deel 6 (De Halfbloed Prins.)

3.5*


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ben ik ook benieuwd naar, ook naar de muziek...ik wil Voldmort theme horen!!!


avatar van Snakesonic

Snakesonic

  • 61 berichten
  • 61 stemmen

Ik heb alleen de eerste 2 boeken gelezen, maar toen vond ik dat ze er al snel doorheen gingen.

Dus dat hebben ze nog steeds niet veranderd.

Ik vind het verhaal wel erg leuk, maar in de films is het slecht uitgewerkt.


avatar van Dirigent

Dirigent

  • 271 berichten
  • 0 stemmen

Kijk dit vind ik nou een echte flopfilm en ik weet niet waarom maar ik heb me enorm verveeld en ik vind dat Harry Potter deel 1 begon voor kinderen van 6 jaar maar waar het tot nu toe op eindigt .

1.5*


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

JohnWilliams schreef:

Ben ik ook benieuwd naar, ook naar de muziek...ik wil Voldmort theme horen!!!

Nicholas Hooper doet ook de muziek van deel 6. Dus geen John Williams in Pottertje 6.


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Maar JW heeft wel interesse getoond in Pottertje 7, dus hopelijk gaat hij die wel doen. Het zou leuk zijn als we in de laatste film weer wat ouwe trouwe deuntjes horen.....

.... En hopelijk Voldemort theme


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

ik vond Voldemort theme in Goblet of Fire ook heel erg goed.


Als deze film een voorbode is voor de laatste 2 delen, dan houd ik mijn hart vast. "Lange halen, snel thuis".

Een 1,5 uur durende teleurstelling met zo nu en dan een minpuntje. Voor iedere regiseur moeilijk omdat een wel heel groot verhaal moet worden uitgewerkt in 1,5 uur.

Ik raad de studio's aan een mini-serie van de Potter-reeks te maken die stukken uitgebreider is dan de films. Voor het geld hoeven ze het niet te laten want verkopen doet het toch wel.

2,5 ster, omdat we hoop blijven houden.


avatar van sju

sju

  • 537 berichten
  • 2445 stemmen

Herzien en het viel me opnieuw dat Daniel Radcliffe elke vorm van enig acteertalent ontbeert... maar je kunt hem nu niet meer vervangen. Helena Bonham Carter is (helaas kort maar krachtig) fantastisch...

Voor mij de beste verfilming met het boek in gedachten... Maar het blijft nog wat beholpen...


avatar van Fuzzyman

Fuzzyman

  • 56 berichten
  • 246 stemmen

Slechtste verfilming van het boek en gewoon de slechtste film. Als iemand het boek niet heeft gelezen snapt hij er geen reet van en als hij het wel heeft gelezen is het nog steeds redelijk vaag. Ik vind het echt heel jammer dat het zo'n slechte film is...


avatar van Rotsooj

Rotsooj

  • 30 berichten
  • 0 stemmen

Viel bij vlagen ontzettend tegen. Harry steekt gewoon z'n toverstok in het oog van een Dementor Neville vindt toevallig de Room of Requirement

En het eind viel mij idd ook zwaar tegen: hoe de profetie begint te spreken als Harry het alleen al oppakt , en goodies en baddies die rond kunnen vliegen in rook

Gambon speelde in deel 3 nog ok, maar presteert steeds een stukje minder. En ja, het probleem van elke Potter-film blijft dat het zwaar onder de kwaliteit van de boeken blijft. Maar deze keer had ik echt het gevoel dat alles veel te gehaast ging. Dat neemt echt alle spanning weg, helaas.

Pluspunten zijn echter: Staunton als verbluffende Umbridge (beste actrice van de film), Rickman als Snape (die z'n boekenmep-act uit deel 4 nog eens overdoet ), het trio, Fiennes die lekker gaat magicken tegen Dumbledore, en Filch die meer (en beter) in beeld is dan ooit. Verder ziet de film er gelikt uit, Hogwarts en omgeving, de special effects zijn nog steeds magisch.

Ik hoop dat Yates voor deel 6 echt meer de tijd neemt. Een film langer dan 2 uur betekent nog geen saaie film, kijk maar naar LOTR.

Verder kan ik ook wel begrijpen dat deze film weinig waarde heeft voor iemand die het boek niet kent. Het is niet eerlijk dat mensen die moeilijk het boek doorkomen halfklare, gehaaste plotjes krijgen voorgeschoteld.

Ik blijf een Potter-fan, dus al met al 3,5*


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Rotsooj schreef:

Ik hoop dat Yates voor deel 6 echt meer de tijd neemt. Een film langer dan 2 uur betekent nog geen saaie film, kijk maar naar LOTR.

daar ben ik het wel mee eens. Er had wel wat meer uitleg in gemogen. Meer uitleg over de profetie en meer uitleg over de Order of the Phoenix. Als er dan zo veel uitleg bijkomt, dan hadden ze ook wat meer actie kunnen doen:

uitleg Order of the Phoenix: 4 minuten.

uitleg profetie : 3 minuten.

meer actie : 7 minuten.

Dan komt er 14 minuten bij:

138 + 14 = 152 minuten, niks te lang toch?


avatar van Rotsooj

Rotsooj

  • 30 berichten
  • 0 stemmen

Precies, Albus.

En by the way, deze film duurt eigenlijk maar 123 minuten zonder de credits, en een kleine 133 met credits... Laatst nog gekeken.

Ligt geloof ik aan het feit dat in Amerika films worden gedraaid op 23 frames per seconde, hier in Europa is dat 24 frames. Vandaar dat de films in Amerika meestal langer duren -> 138 min.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

aha.

Dus dan duurt ie zonder credits 137 minuten. Ik had dat toevallig ook gekeken bij Harry Potter and the Goblet of Fire, en die duurt zonder credits ook 137 minuten. Maar ja, niks meer aan te doen hè.

Ik weet niet of jij de boeken leest, maar in iedergeval is er in deel 6 een heel belangrijk uitlegmoment dat ze er uitgebreid in moeten laten.

Maar ik geloof dat het ook veel aan de scriptschrijver ligt aan wat erin en eruit gaat in de film. En er komt een andere scriptschrijver voor deel 6, deze scriptschrijver heeft het ook gedaan bij de eerste 4 delen. Dus:

Harry Potter 1: scriptschrijver, Steve Kloves.

Harry potter 2: Steve Kloves.

Harry Potter 3: Steve Kloves.

Harry Potter 4: Steve Kloves.

Harry Potter 5: Michael Goldenberg.

Harry potter 6: Steve Kloves.

Ik vind dat Steve Kloves de uitlegmomenten er wel goed inlaat.


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Inderdaad, bij de vorige films kwamen die altijd goed over, en het drong goed tot je door. Goed om te horen dat Kloves terugkeerd. Nu John Williams erin en David Yates vervangen met de regisseur van Potter 3 of 4, en alles komt goed


avatar van sju

sju

  • 537 berichten
  • 2445 stemmen

Staat mij toch bij dat bij de verfilming HP 3 en 4 de verhaallijnen compleet waren verkl**t... De beste boekadaptie is voor mij nog steeds dit deel. Het lijkt me sowieso onzinnig om een van deze films te kijken zonder de boeken te hebben gelezen...