Genre: Misdaad
Speelduur: 202 minuten
Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather: Part II / De Peetvader Deel II
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Francis Ford Coppola
Met onder meer: Al Pacino, Robert Duvall en Diane Keaton
IMDb beoordeling:
9,0 (1.481.771)
Gesproken taal: Engels, Italiaans, Latijn en Spaans
Releasedatum: 17 juli 1975
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vandaag om 22:25 uur op 3Sat
Zondag 1 maart in één bioscoop (Amsterdam)
Plot The Godfather: Part II
"The rise and fall of the Corleone empire."
De film vertelt het verhaal van de jonge Vito Corleone die opgroeit op Sicilië, en zich in New York weet op te werken tot een machtige gangster. Ook vertelt de film het verhaal van zijn zoon Michael, die eind jaren '50 probeert de "family business" uit te breiden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (9,0 / 1481771)
- Trailer (YouTube)
- The Godfather: Part II (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Don Michael Corleone
Tom Hagen
Kay Corleone
Vito Corleone
Frederico 'Fredo' Corleone
Constanzia 'Connie' Corleone
Hyman Roth
Frank Pentangeli
Senator Pat Geary
Al Neri
Reviews & comments
Vito Corleone
-
- 198 berichten
- 0 stemmen
@ onderhond:
Als je the Naked Gun drie sterren geeft en the Godfather Part II 0,5 sterren, heb je nog wat meer uit te leggen. Je hebt het over relevantie. Zie je die in de Naked Gun dan wel?
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Totaal verschillende films die ik nooit op dezelfde (specifieke) criteria zou beoordelen.
Volgens mij wil The Naked Gun grappig zijn en wil The Godfather II een interessant verhaal vertellen. The Naked Gun slaagt in zijn missie, The Godfather II niet. Wat mij betreft dan. Vandaar het grote verschil in score.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1716 stemmen
Eigenlijk wel fijn die altijd consequente beoordelingen van Onderhond. Ik kijk gewoon in zijn 0,5* tot 2* lijst en grote kans dat ik de film dan geweldig vind 
Vito Corleone
-
- 198 berichten
- 0 stemmen
Eigenlijk wel fijn die altijd consequente beoordelingen van Onderhond. Ik kijk gewoon in zijn 0,5* tot 2* lijst en grote kans dat ik de film dan geweldig vind 
Volgens mij is dat bij 90% van de mensen hier het geval 
Tony Montanja
-
- 162 berichten
- 34 stemmen
Onderhond, ik denk dat het genre jouw gewoon niet ligt, aangezien jij Road to Perdition ook 1 ster geeft. Ga dan lekker bij Naked gun of Avalon discusseren hoe geweldig die films zijn in plaats van hier.
Tony Montanja
-
- 162 berichten
- 34 stemmen
zo geweldig vind hij Naked gun nu ook weer niet he
Het gaat in mijn bericht om de clue, niet om de details.
'BIJ WIJZE VAN SPREKE' zou ik als ik jou was even in je vocabulaire opnemen en dat is dan niet lullig bedoelt, meer als tip.
Tony Montanja
-
- 162 berichten
- 34 stemmen
Als je onderhond beter kent kom je er achter dat 3,5* voor hem erg hoog is.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Als je onderhond beter kent kom je er achter dat 3,5* voor hem erg hoog is.
Waarom blaas je het niet wat meer op
. Als je even in m'n stemmenlijst kijkt zal je zien dat ik hier het meest 4* heb uitgedeeld, gevolgd door 3.5*, dus dat valt allemaal nogal mee. The Naked Gun gaf ik 3*.
Verder geef ik gewoon bij elk cijfer mijn motivatie. Lijkt me ook vooral de bedoeling van Moviemeter. Zie het probleem dus niet.
Tony Montanja
-
- 162 berichten
- 34 stemmen
Waarom blaas je het niet wat meer op
. Als je even in m'n stemmenlijst kijkt zal je zien dat ik hier het meest 4* heb uitgedeeld, gevolgd door 3.5*, dus dat valt allemaal nogal mee. The Naked Gun gaf ik 3*.
Verder geef ik gewoon bij elk cijfer mijn motivatie. Lijkt me ook vooral de bedoeling van Moviemeter. Zie het probleem dus niet.
Onderhond, jou gemiddelde is 2,98. Dus het meest 4 en 3,5 klopt niet, ow ja dat heb je natuurlijk gecompenseerd met 1* op The Godfather 2, Gladiator en Road to Perdition 
Tony Montanja
-
- 162 berichten
- 34 stemmen
Ik merk ook dat jij bij de films die jij goed vind een hele andere toon aanslaat dan bij films die je niet goed vind. Het kan zijn dat je mensen dwars wil zitten die een film steunen die hoog in de toplijsten staat, waar jij het dus niet mee eens bent. Of dat je de lage waarderingen voor jouw 'topfilm' Avalon even moet afreageren om films die over het algemeen goed bevonden worden. Dan heb ik het over The Godfather 2 en bijvoorbeeld Gladiator.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Of Onderhond heeft gewoon een heel alternatieve smaak. Dat kan natuurlijk ook 
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ik merk ook dat jij bij de films die jij goed vind een hele andere toon aanslaat dan bij films die je niet goed vind.
Nee joh, onverklaarbaar! 
Verder kakel je onzin, want deel één van The Godfather geef ik 2.5* en in m'n bericht daar heb ik best wat positieve dingen te zeggen. Maar ga gerust verder met je complottheorieën.
Thomas83
-
- 4036 berichten
- 3641 stemmen
Ik ben het niet met Onderhond eens, maar vind het wel wat kinderachtige om zijn andere beoordelingen erbij te halen en hem min of meer persoonlijk aan te vallen. Op deze site kan gediscussieerd worden over films, en dan heb je natuurlijk weleens te maken met mensen die er een heel andere mening op nahouden dan jijzelf, en dat behoor je dan te respecteren.
Zelf vind ik dat de boel niet zo warrig of slecht is verteld, want er zijn 2 verhaallijnen die worden aangehouden, en het is nooit echt onduidelijk naar welke van de twee je staat te kijken. En het verhaal van de opkomst van Vito Corleone is toch belangrijk voor het geheel vind ik, want het vertelt wat over hoe Don Corleone is geworden tot de man die hij uiteindelijk is, en je kunt goed zien hoeveel Michael later op hem gaat lijken. Dit is allemaal toch belangrijk om wat te weten komen over de familie Corleone en de onderlingen verhoudingen en bedoelingen en karakters van iedereen.
Wel kon ik me herkennen in de opmerking van Onderhond dat hij de film niet in een keer heeft kunnen kijken. Dat heb ik meerdere keren ook niet kunnen opbrengen moet ik bekennen. Misschien hing dat van de situatie af (was ik bijvoorbeeld telkens niet in de stemming voor zo'n lange zit), maar mij duurde deel 2 ook wat lang. Overigens zonder dat ik de film een moment niet goed vond trouwens. Met daarbij nog de kanttekening geplaatst dat ik deel 1 nog altijd het beste vind van de trilogie.
gideonvdb
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Deel 2. Gezien in twee delen.
Noodgedwongen, maar eerlijk gezegd kan ik hier ook geen drie uur lang naar zitten kijken. Was blij dat ik de film na 100 minuten even uit kon zetten.
Waar ik bij deel 1 nog wel begrijp waar de status vandaan komt, vind ik dit vervolg een totale flop. Deel 1 vertelt de onderliggende relaties binnen een familie en de "bevriende" families, deel 2 focust zich vooral op de buitenwereld. Michael in Havana, voor de commissie. Heel wat minder interessant. Op ware houthakkerswijze wordt er dan nog een hele prequel ingehakt ook. Toen ik de film moest onderbreken zat ik echt met het gevoel dat stuk met De Niro, what the fuck
. Later komt het allemaal wat duidelijker terug, maar zoals bijna de hele film, het is nodeloos. Had ofwel een prequel, ofwel een sequel gemaakt, maar dit is echt 10 keer niks. Had het ten minste op één of andere ingenieuze manier in elkaar verweven, als het toch zonodig moest.
Nog opvallend, maar hoe lelijk kan een film zijn. De meeste scenes zijn echt brak belicht, waardoor de meeste personages vaak gewoon silhouettes zijn, met enkel wat lichtreflectie op hun haar. Verder buttlelijke kleuren en saaie shots. Enkel de flashbacks met de jonge Vito zagen er een beetje stijlvol uit. Sterk contrast. De soundtrack was lawaaierig en vooral vervelend. Bepaalde stukken (met het gezongen toneelstuk) waren gewoon erg.
En dat sleept dan drie uur aan. De Niro en Pacino zijn gewoontjes, enkel Duvall vond ik hier goed spelen.
En verder kon de hele film mij geen flikker boeien.
0.5*
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen

Wat mij stoort is de manier waarop beide verhalen afgewisseld worden. In het eerste gedeelde (pak en beet eerste 100 minuten) heb je amper een idee dat er effectief twee verhaallijnen verteld worden. Dat stoorde mij gewoon. Vond het redelijk knullig.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
In het eerste gedeelde (pak en beet eerste 100 minuten) heb je amper een idee dat er effectief twee verhaallijnen verteld worden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat mij stoort is de manier waarop beide verhalen afgewisseld worden. In het eerste gedeelde (pak en beet eerste 100 minuten) heb je amper een idee dat er effectief twee verhaallijnen verteld worden. Dat stoorde mij gewoon. Vond het redelijk knullig.
Wat is knullig? Een film die door het gros als meesterwerk bestempeld wordt of het feit dat jij amper het idee had dat er twee verhaallijnen verteld werden?

Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Het eerste. Als kijker krijg je nergens een hint dat die ene scene enige verderzetting krijgt verder in de film. Maar waarschijnlijk stoort het niet als je geboeid naar de film zit te kijken. Wie het allemaal veel minder boeiend vindt heeft opvallend veel tijd om zich druk te maken over bepaalde zaken.
Na 192 minuten was dat duidelijk, na 100 minuten allesbehalve. Dan scheelt er wat met de opbouw mi.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tja, ligt misschien toch aan je eigen (korte) spanningsboog. Staan ook wel erg veel ± 3 uur durende meesterwerken tussen je 0,5 -1* Jammer dat dit niet aan je besteed is.
(Je langste 5* film is ook niet langer dan 130 min, en er staan opvallend veel korte films tussen)
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Heeft er meer mee te maken dat die 3 uur durende films vaak erg verhaalgericht zijn. 180 minuten durende vertelseltjes boeien mij inderdaad niet zo nee. 180 minuten Tetsuo lijkt mij dan weer geweldig.
Ik vind film sowieso makkelijk een relatief saai medium, die 180+ minuten gedrochten helpen dan niet. Maar in m'n 4.5* lijstje staat dan wel weer een Magnolia, dus het zal echt niet alleen aan de speelduur liggen.
Wat betekent dat trouwens, een "korte spanningsboog" hebben ? 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar in m'n 4.5* lijstje staat dan wel weer een Magnolia, dus het zal echt niet alleen aan de speelduur liggen.
De uitzondering bevestigt de regel.
Wat betekent dat trouwens, een "korte spanningsboog" hebben ? 
Met korte spanningsboog bedoel ik dat je snel bevrediging of uitleg wilt, als dat te lang op zich laat wachten raak jij 'uit het verhaal' en vind je er logischer wijs niet veel meer aan.... vandaar misschien dat zg verhalende films je ding niet zijn...
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
GET A LIFE...ipv de hele dag kaskrakers afkraken.
Krijg jij maar eens een leven, In plaats van je een hele tijd druk te gaan zitten maken wat andere mensen vinden. Wat jij goed vind hoeft niet de hele wereld goed te vinden..en omgekeerd. Dit is behoorlijk kinderachtig en getuigt niet erg van normaal discussie voeren. Dit is alles wat ik even kwijt wilde hierover want ik vind dit nogal kort door de bocht
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Met korte spanningsboog bedoel ik dat je snel bevrediging of uitleg wilt, als dat te lang op zich laat wachten raak jij 'uit het verhaal' en vind je er logischer wijs niet veel meer aan....
Vind het maar triest als je zo'n zever over mij gaat beweren. Je loopt hier al langer rond, je zou een beetje mogen weten wat mij boeit in films. Want kom je dan met termen als "uitleg" en "verhaal".
Feit is dat enige intensiteit vaak totaal zoek is in films die 180 minuten duren en "het verhaal" centraal staat. Het spijt me, maar dat boeit mij gewoon niet. Ik kan er ook niet aan doen dat intense films vaak kort zijn (aangezien het merendeel anders huilend wegloopt). Heeft niks met "spanningsbogen" te maken.
Wat wel een verschil kan maken is of een film mij 90 minuten verveelt of 180. In het eerste geval zal ik minder streng zijn als de film mijn aandacht nog vast weet te houden. In het tweede geval zal ik snel op 0.5* of 1* uitkomen. Als een film vraagt van het dubbele te investeren qua tijd wil ik ook meer terug qua beleving, niet 90 minuten extra bezigheidstherapie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Feit is dat enige intensiteit vaak totaal zoek is in films die 180 minuten duren en "het verhaal" centraal staat. Het spijt me, maar dat boeit mij gewoon niet.
No hard feelings, maar ik was net tot dezelfde conclusie gekomen. 
Overigens, voor sommige mensen kan een verhaal ook intens zijn...
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Overigens, voor sommige mensen kan een verhaal ook intens zijn...
Het moge duidelijk zijn dat ik niet tot die groep van mensen behoor 
(uitzonderingen daargelaten)
Pre- en sequels

The Godfather: Part III
1990
779 reacties

The Godfather
1972
3.379 reacties
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
italiëitalian americancubasymbolismgangstermelancholypraisewraakgeorganiseerde misdaadmaffiaadvocaatbloedvoorstadcorrupt politicianbloody body of childman punches woman complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









