Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.542.760)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1542760)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Hoe kunnen die boodschappen je in godsnaam ontgaan? Het ligt er allemaal enorm dik op. Net als de emoties. Alles is verre van sibtiel.
Kijk, dat is nu communicatie. Een ontvanger is nodig, naast de zender.
Kunnen we het meteen over kunst hebben. Kunst die de ruimte in wordt ge.....(schoten/pleurd) is natuurlijk ook kunst, een uiting van een persoon. Als de ontvanger het niet oppakt is er geen communicatie.
De kunstenaar beslist, want de ontvanger kan niet interactief nog iets wijzigen aan het product (film).
Dit is een reeds afgesloten communicatie. De ontvanger neemt eruit wat hij zelf wil.
De ontvanger beslist vervolgens over de waardering die hij geeft.
Degene die 1* of 2* geeft heeft minder ontvangen dan degene die 5* geeft.
PS: Ik heb helemaal niets met sentiment rond Kerstmis en All you need
dus die vergelijking pik ik niet op/mee.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik beoordeel de film juist laag omdat ik te veel ontvangen heb. Zag drie uur lang het einde aankomen. Darabont zou zijn boodschappen wat beter moeten verpakken, nu was het me veel te duidelijk. Verder zou ik de term kunst niet willen gebruiken in een topic over deze film. We hebben het hier over populair entertainment.
Ps. Misschien toch eens gaan kijken. Kans is groot dat het je bevalt.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik heb het al gezien en het bevalt mij niet
dus de vergelijking gaat voor mij niet op.
Een discussie over kunst is inderdaad lastig, net als over het wel of niet goed zijn van een film.
Daar zijn nog steeds niet op alle punten objectieve maatstaven bij.
En je zag het allemaal aankomen, maar je hebt niet kunnen genieten van de weg ernaartoe.
Het is heel persoonlijk dus, die communicatie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, de weg er naar toe gebeurde er me te weinig interessants. Ik hou meer van actievolle cinema of films die me iets nieuws bieden, aan het denken zetten of liever nog, me verwarren. Dit is gewoon niet mijn ding, te gelikt, te simplistisch en te gewoontjes.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik hou van allebei, bij de een is het verwarrende en/of vernieuwende helemaal te gek (de instant impact) en bij de ander de enorme aandacht voor en het streven naar perfectie in detail (de weg of de manier waarop).
Bij The Green Mile interesseert het mij niet of ik de uitkomst ken. Bij de volgende keer kijken vond ik de film net zo mooi of mooier.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar de weg en de manier waarop vond ik hier alkerminst boeiend. Gewoond degelijke cinema. Hanks is weer Hanks zoals in al zijn films, camerawerk is degelijk, grote neger zielig en de muziek is me niet bijgebleven, kan daar weinig over zeggen. Verhaaltje is verder enorm voorspelbaar en zwartwit. Nee, de weg ernaar toe was weinig boeiend.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ok, voor jou dan. Degelijke cinema is al genieten voor mij (beelden, lokatie, verzorging in make-up en acteren etc) en zieligheid op deze manier raakt mij niet, dus dat argument valt dan weg.
Verhaal is niet helemaal voorspelbaar, want wie van te voren wist van de magie van de donkere man en van de gang van zaken rond de elektrische stoel en wie de geschiedenis van de andere gevangene al kende bv is op zijn minst helderwetend.
Je houdt misschien niet van de magische en sprookjesachtige sfeer?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wel hoor, maar dan liever op de manier van Lynch, Gilliam of Burton. Allemaal regisseurs met een uitgesproken eigen stijl, veel fantasievoller en origineler.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Minder van de 'Grimm stijl' dus, van die ouderwetse volkssprookjes op grond van archetypen 
Lynch werkt inderdaad ook met archetypen maar dan in droomtaal (psychische taal) in plaats van in parabelen of vergelijkingen (Pabst deed dat ook al in de jaren '20 en meer regisseurs). De aankleding van Lynch is vrij realistisch maar het verhaal is een droom of nachtmerrie. Burton vind ik weer meer in de stijl van de volkssprookjes, en dan met fantasie aankleding. The Green Mile.is m.i. zo realistisch mogelijk aangekleed/uitgevoerd, hoewel het sprookjeselementen bevat.
Dat kun je natuurlijk ook een eigen stijl noemen 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daar zit het hem in denk ik. Green Mile vind ik verre van realistisch aangekleed, noch fantasievol. Beetje 'geen vlees, noch vis' -stijl. Het voelt aan alsof in naar een toneelstuk zit te kijken, heb nergens het idee dat het zich in de realiteit afspeelt.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Ik denk dat veel users op MM geloven dat The Green Mile 1 van de grootste filmische meesterwerken in de geschiedenis van de filmkunst is.
hm zou dan eerder zeggen dat ze het zien als '1 van de grootste meesterwerken in de geschiedenis van de film'. FIlm is dan wel een kunstvorm maar denk lang niet dat iedere kijker naar de film gaat met een verwachtingspatroon van 'kunst te gaan zien' maar ook vermaak, of verwondering of vul maar in.
Btw als zij dat geloven is dat toch ook hun goed recht?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk is dat hun goed recht. Die mensen zijn dit als een meesterwerk; ik zie het als goedkoop doorzichtig sentiment. Mijn reactie van gisterennacht kwam er naar aanleiding van een tegenstrijdige reactie en een dooddoener daar bovenop. Net of het gemiddelde en eventuele prijzen een soort 'objectieve kwaliteit' aan de film geven!? En dan toch maar afsluiten met de beroemde (en trouwens tegenstrijdige)dooddoener: 'smaken verschillen'. In een discussie kun je toch beter echt op argumenten ingaan, niet?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
All you need is love is ook een van de best bdkeken en hoogst scorende programma's. Ook niet mijn ding. Ben idd wars van dat soort voorspelbare emo tv/emo film.
All you need is love is ook vreselijke doorzichtige emo-TV (net als 'Idols' en talentenjachten in die trant). Muziekje inzetten, paar close-ups, presentator die de vraagjes zo stelt dat de traantjes onherroepelijk vloeien.... zo doet deze film 't ook. We hebben goodguys die we steunen, badguys die we haten, domme lieve neger in het midden die we koesteren... De film vertelt ons wanneer te huilen, wanneer te vloeken, wie te haten etc... en op een vreselijke doorzichtige manier; je hoeft als kijker niet aan de slag met de film. Makkelijk Hollywoodsentiment.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
laten we even aannemen dat jij gelijk hebt ramon,makkelijk hollywood sentiment.
wat is daar dan mis mee?ik hou daar dan blijkbaar van.
ik begrijp jou punt helemaal en bij mij werkt dat hollywood sentiment wel.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
All you need is love is ook vreselijke doorzichtige emo-TV (net als 'Idols' en talentenjachten in die trant). Muziekje inzetten, paar close-ups, presentator die de vraagjes zo stelt dat de traantjes onherroepelijk vloeien.... zo doet deze film 't ook. We hebben goodguys die we steunen, badguys die we haten, domme lieve neger in het midden die we koesteren... De film vertelt ons wanneer te huilen, wanneer te vloeken, wie te haten etc... en op een vreselijke doorzichtige manier; je hoeft als kijker niet aan de slag met de film. Makkelijk Hollywoodsentiment.
Het rare is dan dat ikzelf het sentiment aan de kant kon zetten (omdat ik daar meestal niet door geraakt wordt) en toch voldoende van het overige kon genieten. Het kan voor mij alleen betekenen dat evt. sentiment niet overheersend of irritant was.
Sterker, ik vond het niet sentimenteel en het werkte verder niet op mijn gemoed op die manier. Ik heb bij deze film geen brokken in mijn keel gehad en geen traantje gelaten bv.
Ik had wel empathie voor de situatie (inleving, wat zou ik doen, wat vind ikzelf goed of slecht) maar dat omvatte ook de positie en houding van de bewakers (inclusief Percy) en de andere gevangenen, waarvan 1 zowel 'goed' als 'slecht' was, die scheiding is dus niet zo heel strak. En karakters ontwikkelen (de manager van de gevangenis en enkele bewakers) of juist niet, ook niet zo heel strak gescheiden dus.
De karakters kun je vlak noemen, maar mensen die altijd goedaardig en zachtaardig zijn bestaan gewoon en ook mensen die constant tegen de draad in zijn (bewust of onbewust) en anderen pijn doen bestaan. Mensen die overall goed willen doen en toch uit hun slof schieten of zelfs een moord plegen bestaan ook.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
maar mensen die altijd goedaardig en zachtaardig zijn bestaan gewoon en ook mensen die constant tegen de draad in zijn (bewust of onbewust) en anderen pijn doen bestaan.
Dat geloof ik niet. Ken ook niemand die altijd maar zachtaardig is of altijd maar tegendraads. Zachtaardige mensen kunnen ook boos worden en tegendraadse mensen zijn het ook heus wel eens met iemand eens. Elk mens heeft een breed pallet van emoties en (tegenstrijdige) karaktereigenschappen.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ok, je gelooft het niet, maar er zijn zeker wel mensen die een heel sterk sterk geweten hebben en in al hun daden goed voor anderen willen zijn, die het begrip 'tegendraads' niet eens kennen. Ik heb in ieder geval zelf 2 mensen jarenlang meegemaakt die wezenlijk zo zijn (wel dus dun gezaaid waarschijnlijk
)
Zo iemand als Paul vind ik niet onwaarschijnlijk of onwezenlijk.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Logischerwijs sluit ik me bij reinbo aan: ik geloof niet dat Paul zo eenzijdig goed is en ik geloof niet Percy zo door en door slecht is. Sadistischer kan niet. Ik kan me niet inleven in zo'n karikaturen. Empathie wordt eerder irritatie. Dat zo'n film dan zo hoog staat vind ik eigenlijk onbegrijpelijk; Ik vind het vreemd dat mensen (het publiek) de wereld en de mens als zo zwart/wit kunnen zien. Dat ze blijkbaar geen behoeft hebben aan 'grijs', maar klakkeloos deze tweedeling accepteren in een dramatische speelfilm. Zelfs een superheldenfilm als X-men is minder rigoreus.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
User Cono lijkt inderdaad de film niet vers in zijn geheugen te hebben zitten als ie met 'die gevangene' naar John Coffey refereerde. Verder ben ik het met Reinbo eens als ie de opgelegde emoties uit The Green Mile vergelijkt met bepaalde programma's op commerciele zenders, Maar ik snap niet waarom men daar een Verhoeven-vergelijking maakt: zijn personages lijken cartoonkarakters te zijn in een pulpachtige cartooneske wereld.
Ik heb de film dan misschien niet vers in mijn geheugen. Maar ik kan makkelijk zeggen dat ik The Green Mile herinner als een cliché en zoet sprookje.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Tuurlijk is dat hun goed recht. Die mensen zijn dit als een meesterwerk; ik zie het als goedkoop doorzichtig sentiment. Mijn reactie van gisterennacht kwam er naar aanleiding van een tegenstrijdige reactie en een dooddoener daar bovenop. Net of het gemiddelde en eventuele prijzen een soort 'objectieve kwaliteit' aan de film geven!? En dan toch maar afsluiten met de beroemde (en trouwens tegenstrijdige)dooddoener: 'smaken verschillen'. In een discussie kun je toch beter echt op argumenten ingaan, niet?
Het aanhalen van prijzen en top250 plekken kan ik ook weinig mee.
Punt is dat het opzichtige goed-kwaad door de een uitgekotst wordt, en negen van de tien keer doe ik dat ook, maar hier trok ik het prima in het totaalplaatje, vond het zelfs prettig tussen gecompliceerde films door of bijvoorbeeld films die denken een karakterstudie neer te zetten en daar vervolgens compleet in falen. Denk zelfs dat als de karakters minder eendimensionaal waren, ze niet op hun plek zouden zijn hier. En nee, ik haat Idols en emo-tv 
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Logischerwijs sluit ik me bij reinbo aan: ik geloof niet dat Paul zo eenzijdig goed is en ik geloof niet Percy zo door en door slecht is. Sadistischer kan niet. Ik kan me niet inleven in zo'n karikaturen. Empathie wordt eerder irritatie. Dat zo'n film dan zo hoog staat vind ik eigenlijk onbegrijpelijk; Ik vind het vreemd dat mensen (het publiek) de wereld en de mens als zo zwart/wit kunnen zien. Dat ze blijkbaar geen behoeft hebben aan 'grijs', maar klakkeloos deze tweedeling accepteren in een dramatische speelfilm. Zelfs een superheldenfilm als X-men is minder rigoreus.
Percy is het enige personage dat ik nog een beetje passend vond bij The Green Mile. Destijds waren de bewakers van de gevangenis niet lief en meelevend. Destijds waren het gewoon strenge mensen waar gewoon absoluut geen sympathie voor te wekken is.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik heb de film dan misschien niet vers in mijn geheugen. Maar ik kan makkelijk zeggen dat ik The Green Mile herinner als een cliché en zoet sprookje.
Omg, je hebt zeker met je ogen dicht gekeken?

Ik vind dan weer Once upon a Time in America een voorspelbare en sentimentele film die precies binnen de lijntjes ingekleurd wordt en weinig origineels in de uitvoering bevat en ook nog aan seksisme en heel vlak geportretteerde man-vrouwpolarisatie doet, maar goed (misschien meer waargebeurd nietwaar?). Ik gaf echter nog wel 3* voor cinematografie en acteren, kan dat wel loskoppelen. Het verbaast mij dat mensen zo resoluut en ongenuanceerd iets of iemand 'goed' of 'slecht' vinden.
Logischerwijs sluit ik me bij reinbo aan: ik geloof niet dat Paul zo eenzijdig goed is en ik geloof niet Percy zo door en door slecht is. Sadistischer kan niet. Ik kan me niet inleven in zo'n karikaturen. Empathie wordt eerder irritatie. Dat zo'n film dan zo hoog staat vind ik eigenlijk onbegrijpelijk; Ik vind het vreemd dat mensen (het publiek) de wereld en de mens als zo zwart/wit kunnen zien. Dat ze blijkbaar geen behoeft hebben aan 'grijs', maar klakkeloos deze tweedeling accepteren in een dramatische speelfilm. Zelfs een superheldenfilm als X-men is minder rigoreus.
Zo iemand als Percy, die wel goed wil doen (ambitie, goedkeuring zoeken), maar op het ogenblik van handeling iets onmenselijks verzint (anderen bewust of onbewust erge pijn doen, dwangmatigheid?) bestaat ook. Ik zie dus nog wel nuance tussen intentie + verlangen naar erkenning en de daden die uiteindelijk daadwerkelijk verricht worden + het resultaat daarvan. De mens en zijn psyche zit voor mij complexer in elkaar dan dat jij het voorstelt. Zelfs Percy kan ik begrijpen, hoewel ik hem niet hoef te volgen.
Sommigen zijn niet in staat (= ziekte/stoornis) in oorzaak en gevolg te denken en een geweten te ontwikkelen, terwijl de intentie in allereerste instantie nog wel 'goed' kan zijn.
Dat karakter vind ik juist geniaal weergegeven, inclusief de innerlijke strijd en onzekerheid.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dan weer Once upon a Time in America een voorspelbare en sentimentele film die precies binnen de lijntjes ingekleurd wordt en weinig origineels in de uitvoering bevat en ook nog aan seksisme en heel vlak geportretteerde man-vrouwpolarisatie doet, maar goed (misschien meer waargebeurd nietwaar?). Ik gaf echter nog wel 3* voor cinematografie en acteren, kan dat wel loskoppelen. Het verbaast mij dat mensen zo resoluut en ongenuanceerd iets of iemand 'goed' of 'slecht' vinden.
Once Upon A Time In America is natuurlijk ook een emotionele film, maar maakt in ieder geval niet gebruik van clichés, zoals The Green Mile dat doet.
Maar ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat beiden films op dat gebied onvergelijkbaar zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dan weer Once upon a Time in America een voorspelbare en sentimentele film die precies binnen de lijntjes ingekleurd wordt en weinig origineels in de uitvoering bevat
Vandaar dat de producent besloot de film compleet her te monteren, omdat hij bang was dat het Amerikaanse publiek het anders niet wilde zien... Neem enkel de openingsscene, daar is niks conventioneels aan.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Once Upon A Time In America is natuurlijk ook een emotionele film, maar maakt in ieder geval niet gebruik van clichés, zoals The Green Mile dat doet.
Maar ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat beiden films op dat gebied onvergelijkbaar zijn.
Sorry, maar die film barst uit z'n voegen van de cliché's. De 'maffia', de 'gangster', de 'lellebel-geldlustige-gangsterslet', het 'schoffie van de straat-jaren '30--Dickens stijl'........
Hoe vlak kun je mensen typeren? Die film was menselijk en/of psychologisch gezien uitermate saai voor mij. Altijd hetzelfde liedje met die gangsters 
@ Reinbo
Ok, misschien zijn er meerdere versies van de film in omloop en heb ik de verkeerde openingsscene gezien, zou kunnen...
De lust ontbreekt mij echter om nog versies ervan te kijken vanwege de inhoud van de film + personages, die ik dus vreselijk cliché vind.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Hoe vlak kun je mensen typeren? Die film was menselijk en/of psychologisch gezien uitermate saai voor mij. Altijd hetzelfde liedje met die gangsters
Vind er weinig clichés aan. Wat die film sowieso al beter maakt is dat Once Upon A Time In America niet gaat voor goedkoop sentiment. Deze film overduidelijk wel.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
O, daar hadden we het al over gehad. Ik heb zelf geen goedkoop sentiment ervaren en ik was op andere dingen gefocust, de kwaliteiten van de film, die mij echt opvielen.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Nee joh: een jankende zwarte reus in zijn cel, een liefdevolle muis die een band ontwikkelt met een gevangene, de scènes waarin de gevangenen worden geëxecuteerd op de elektrische stoel (op eentje na dan die was eerder gruwelijk
). Ongelofelijk dat mensen echt zo snel meegaan in dat soort goedkope sentimentele gezanik.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Misschien moest jij ervan huilen, maar ik niet.
Ik vond wel de muis cute 
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Integendeel. Ik vond het allemaal maar een goedkope manier om de kijkers te laten janken.
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








