Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.542.760)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1542760)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Het is niet dat ik het concept onwaardeerbaar vind, maar in deze film wordt het allemaal maar zoetjes en flauw neergezet. Overigens heb ik de film allang niet meer gezien, maar moest dit toch wel even kwijt over The Green Mile.
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
Vind het juist mooi een soort sprookje in de wereld van een harde gevangenis. Er zouden veel meer films moeten zijn die eens iets anders proberen dan al die standaard verhaaltjes.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Het is dan ook nog Death Row. Gevangenen kunnen niet bij elkaar in de buurt komen. Het gaat om mensen die niet lang meer zullen leven. Mooi dat ze op een sprookjesachtige manier laten zien dat de doodstraf ook nog wel eens onschuldige slachtoffers maakt. En in dit geval is dat een donkere reus die er zelf genoeg van heeft. Voor een rauwe gevangenisfilm hoef je deze niet te gaan bekijken, maar dat weet je als het goed is van tevoren wel als je Fantasy/Drama als genre ziet staan. Kun je hierdoor ook niet teleurgesteld worden.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Het is dan ook nog Death Row. Gevangenen kunnen niet bij elkaar in de buurt komen. Het gaat om mensen die niet lang meer zullen leven. Mooi dat ze op een sprookjesachtige manier laten zien dat de doodstraf ook nog wel eens onschuldige slachtoffers maakt. En in dit geval is dat een donkere reus die er zelf genoeg van heeft. Voor een rauwe gevangenisfilm hoef je deze niet te gaan bekijken, maar dat weet je als het goed is van tevoren wel als je Fantasy/Drama als genre ziet staan. Kun je hierdoor ook niet teleurgesteld worden.
Ik ben toch wel meer een kijker van films waarop het allemaal wat rauwer is, vooral in een gevangenisfilm. Bovendien is het allemaal hartstikke cliché.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Bovendien is het allemaal hartstikke cliché.
Ja, dit is echt een 13 in een dozijn film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Qua diepgang en emotie wel. Gewoon de 35mm variant van All you need is love. Je zit de hele speelduur te wachten op het o zo voorspelbare eind. En dan komen de zakdoekjes. En het RTL4 volk vind het fantastisch! Top10 werk! 
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
haha zie eerst zo'n script (beter gezegd: boek) maar eens uit de vingers te krijgen. Toch wel andere koek dan All you need is love.
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
@Reinbo
Ik ben totaal niet van de normale "RTL4" films en daar kun je deze film ook helemaal niet mee verlijken. Smaken verschillen, ik kan gewoon erg genieten van deze film en daar hoeven helemaal geen zakdoekjes bij. Die gebruik ik wel bij het verhaal van Avatar.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Ja, dit is echt een 13 in een dozijn film.
Ja eigenlijk wel: man (met gruwelijke daden op zijn geweten) wordt naar de gevangenis gestuurd waar hij eigenlijk een heel erg sympathiek en lief iemand blijkt te zijn. Die simplistische aanpak, maar natuurlijk tranenwekkend effect voor gevoelige kijkers, is gewoon niets meer dan een bak vol met cliché gezanik.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Kijk de film eerst nog maar eens goed, want uit wat je hierboven schrijft blijkt nou niet echt dat je het verhaal helemaal begrijpt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
haha zie eerst zo'n script (beter gezegd: boek) maar eens uit de vingers te krijgen. Toch wel andere koek dan All you need is love.
@Reinbo
Ik ben totaal niet van de normale "RTL4" films en daar kun je deze film ook helemaal niet mee verlijken. Smaken verschillen, ik kan gewoon erg genieten van deze film en daar hoeven helemaal geen zakdoekjes bij. Die gebruik ik wel bij het verhaal van Avatar.
Het zijn dezelfde (goedkope) emoties die de film oproept. Je krijgt uiteindelijk de beloofde traan. En onderschat All your need is love niet. Trekt niet voor niets al 20 jaar miljoenen kijkers. Zit enorm slim in elkaar en is goed geproduceerd. Die laatste twee kwaliteiten wil ik best aan deze film toekennen. Maar et blijft niets anders dan een voorspelbare tearjerker.
PS. Moest jij echt huilen om Avatar? Zag het zelf meer als een energiek spektakel.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Het zijn dezelfde (goedkope) emoties die de film oproept. Je krijgt uiteindelijk de beloofde traan.
Het gaat om meer dan alleen emoties oproepen, zoals het fantasy-aspect, script en de rust die de film uitstraalt. Het is het zelfde als dat jij Titanic 5 sterren geeft (over tear-jerkers en zakdoekjes gesproken..) vanwege redenen buiten het aspect van emotie om. Kun je die ook net zo goed heel bout met All you need is love en RTL4-volk vergelijken.
Btw, dat je uiteindelijk 'het beloofde' krijgt, gaat op voor nagenoeg alle films. Horror wil vaak angst of spanning oproepen, en als het goed lukt krijg je uiteindelijk de beloofde schrik. Niets mis mee dus als het doel bereikt wordt. Zelfs arthouse films kun je dan zo beschouwen want die willen uiteindelijk goed gevonden worden vanwege de esthetiek, originaliteit of wat dan ook.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Kijk de film eerst nog maar eens goed, want uit wat je hierboven schrijft blijkt nou niet echt dat je het verhaal helemaal begrijpt.
Ik begrijp het verhaal prima! Ik ga alleen minder snel mee met van die emotionele scènes die hier als een race voorbij gaan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het gaat om meer dan alleen emoties oproepen, zoals het fantasy-aspect, script en de rust die de film uitstraalt. Het is het zelfde als dat jij Titanic 5 sterren geeft (over tear-jerkers en zakdoekjes gesproken..) vanwege redenen buiten het aspect van emotie om. Kun je die ook net zo goed heel bout met All you need is love en RTL4-volk vergelijken.
Btw, dat je uiteindelijk 'het beloofde' krijgt, gaat op voor nagenoeg alle films. Horror wil vaak angst of spanning oproepen, en als het goed lukt krijg je uiteindelijk de beloofde schrik. Niets mis mee dus als het doel bereikt wordt. Zelfs arthouse films kun je dan zo beschouwen want die willen uiteindelijk goed gevonden worden vanwege de esthetiek, originaliteit of wat dan ook.
Titanic waardeer ik vanwege de actie en cinematografie. Bij deze film is het me niet opgevallen dat hij iets uitstraalt. De personages zijn plat, de cinematografie weinig bijzonder en het fantasy aspect veel te ingetogen. Ben het verder oneens dat alle films doen wat ze beloven. Een goede film weet je te verrassen, geestelijk te prikkelen of een breed scala aan emoties op te wekken. Vind de vergelijking met All you need hoe lsnger ik er over nadenk hoe beter.
bvonk
-
- 184 berichten
- 842 stemmen
@reinbo
Met om te huilen bedoel ik dat het verhaal van Avatar zo slecht is. Sinds mijn 18de wil ik meer in en film zien dan alleen "spektakel". Maar nogmaals, smaken verschillen.
Heb nooit last van traan gevoel gehad bij deze film, ook niet bij andere trouwens. Een film kan ook op ander gevoel werken als je er voor open staat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik hou van alle soorten films. Van spektakel tot minimalistisch drama en van musical tot horrorfilm. Zo lang het maar uitzonderlijk goed gedaan is of een bijzondere insteek heeft. Vandaar dat ik films als Avatar en Titanic enorm kan waarderen. Deze film heeft helemaal niets uitzonderlijks. Het is juist dat de film enorm op veilig speelt en nergens in opvalt dat het zo'n brede doelgroep aanspreekt. Ik heb daar niks mee. Maar ik ben gewoon geen fan van de wereld van Darabont. Vind de personages in zijn films enorm saai en kleurloos. Ben ook nooit een originele gedachte tegen gekomen in zijn films, of het moet het eind van The Mist zijn, maar daar faalde zijn regie finaal.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Ben ook nooit een originele gedachte tegen gekomen in zijn films, of het moet het eind van The Mist zijn, maar daar faalde zijn regie finaal.
Wat deed 'ie verkeerd aan het einde van The Mist dan?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het totaal ongeloofwaardig hoe het gebracht werd, maar de acteursregie was de hele film dramatisch slecht. Darabont raakt gewoon compleet de weg kwijt als er meerdere emoties door elkaar moeten lopen. Maar lees mijn commentaar daar maat als je er het fijne van wilt weten.
DonPeliculón
-
- 775 berichten
- 980 stemmen
Zal ik eens doen. Moet die film sowieso nog eens herzien binnenkort, is alweer een jaar of twee geleden en ondertussen een hoop geleerd.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
Ja eigenlijk wel: man (met gruwelijke daden op zijn geweten) wordt naar de gevangenis gestuurd waar hij eigenlijk een heel erg sympathiek en lief iemand blijkt te zijn. Die simplistische aanpak, maar natuurlijk tranenwekkend effect voor gevoelige kijkers, is gewoon niets meer dan een bak vol met cliché gezanik.
en onschuldig als je het goed heb begrepen,hij had dus geen gruwelijke daden begaan
zoals jij beweert.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Titanic waardeer ik vanwege de actie en cinematografie. Bij deze film is het me niet opgevallen dat hij iets uitstraalt. De personages zijn plat, de cinematografie weinig bijzonder en het fantasy aspect veel te ingetogen. Ben het verder oneens dat alle films doen wat ze beloven. Een goede film weet je te verrassen, geestelijk te prikkelen of een breed scala aan emoties op te wekken. Vind de vergelijking met All you need hoe lsnger ik er over nadenk hoe beter.
Daarom zei ik later ook 'en als het goed lukt' en 'als het doel bereikt wordt', uiteraard doen niet alle films wat ze beloven, dan gaan ze the Mist in ; ) Zoals jij Titanic waardeert om andere aspecten zo doen anderen dat bij The Green Mile, die qua opgelegde emoties nog veel verder gaat dan The Green Mile.
De vergelijking met Alll You need is vind ik steeds kinderachtiger worden zolang je niet beseft dat door anderen ook hier van andere aspecten kan worden genoten.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@reinbo
volgens jouw raakt darabont compleet de weg kwijt...maar ik begin me zorgen te maken
of jij misschien de weg kwijt raakt? 
ik vind het ronduit belachelijk om het te vergelijken met all you need en het in het vakje
rtl4 lovers te stoppen.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Wat vind het RTL4 volk van Avatar?
De regie van The Mist is slecht? En die van Doomsday is goed? De personages van Verhoeven's Starship Troopers en Total Recall zijn van vlees en bloed? Inderdaad, iemand raakt hier de weg kwijt .
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
@reinbo
volgens jouw raakt darabont compleet de weg kwijt...maar ik begin me zorgen te maken
of jij misschien de weg kwijt raakt? 
ik vind het ronduit belachelijk om het te vergelijken met all you need en het in het vakje
rtl4 lovers te stoppen.
Is helemaal niet belachelijk. Jij gaat gewoon eerder mee met zulke emoties die op film worden neergezet dan Reinbo en ik.
I guess.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat vind het RTL4 volk van Avatar?
De regie van The Mist is slecht? En die van Doomsday is goed? De personages van Verhoeven's Starship Troopers en Total Recall zijn van vlees en bloed? Inderdaad, iemand raakt hier de weg kwijt .
Avatar is qua verhaal en emotie absoluut Rtl4 materie. Het is de 3d en cinematografie waar ik die 5* voor geef. Ik heb al eerder aangegeven dat de personages in Starship Troopers bewust zo plat zijn, omdat het een satire is. Verder was die film met zijn kritiek dead on. En Total Recall zijn de personages ook bewust karikaturaal, maar wel stukken origineler en levendiger dan die hier. Maar ik doelde met mijn eerdere opmerking dan ook vooral op die 10 andere films van Verhoeven. En als jij de spelregie van de mist goed vond kan ik je erg aanraden m nog eens te kijken. Personages nemen constant absurde en tegenstrijdige beslissingen.
En Doomsday heeft idd niet de beste regie, maar ik ben een sucker voor alle verwijzingen naar Escape from New York. Verder vermakelijke onzin.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
User Cono lijkt inderdaad de film niet vers in zijn geheugen te hebben zitten als ie met 'die gevangene' naar John Coffey refereerde. Verder ben ik het met Reinbo eens als ie de opgelegde emoties uit The Green Mile vergelijkt met bepaalde programma's op commerciele zenders, Maar ik snap niet waarom men daar een Verhoeven-vergelijking maakt: zijn personages lijken cartoonkarakters te zijn in een pulpachtige cartooneske wereld.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet als je kijkt naar Turks Fruit, Keetje Tippel, Spetters, Soldaat van Oranje, Vierde Man, Flesh & Blood, Basic Instinct, Showgirls en Zwatboek. Zitten juist erg veel karakters in die zowel goed als slecht in zich hebben. Totaal anders dan de goede of slechte mensen zoals in de films van Darabont en Nolan. Naast de personages had ik het ook over het gebrek van "Idee" of commentaar in hun films. Verhoeven's films zitten vol met idee en commentaar op de mens. Nolan probeert een beetje in de laatste batman (hebzucht van Wallstreet), maar vergeet er verder iets mee te zeggen of te doen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Tuurlijk. Maar de personages (vooral in zijn Amerikaanse films) krijgen niet zo veel diepgang hoor. Zelfs Soldaat van Oranje vind ik vlak.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het ging mij vooral om de dualiteit in zijn personages vs de zwart of witheid. Verder zijn Robocop, Total Recall en Starship Troopers sf-films en satires. Dat je daar dingen uitvergroot is logisch, maar Nolan en Darabont proberen hun films juist in de realiteit te laten plaatsvinden. Dan moet je ook je personages beter inkleuren. Alle drama's van Verhoeven bevatten echte personages. Alle SF films bevatten een scherp commentaar. Dat maakt ze voor mij aantrekkelijk. (Start van de discussie was dat ik Nolan en Darabont vaak verwijt niet meer dan degelijk te zijn, zeker op cinematografisch en verhalend vlak. Daarin lijken ze op Verhoeven. Maar de reden dat ik wel fan ben van Verhoeven en niet van die andere twee zit 'm dus in de dualiteit en/of het commentaar op de mensheid dan Verhoeven in zijn films verwerkt. Daardoor hebben zijn films wel vaak diepgang, al lijken ze op het eerste gezicht niet meer dan platte actiefilms.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Duidelijk! Het gaat jou om het verschil in toon (Verhoeven vs Darabont). Ik ben 't daarmee eens. Maar ik vermoed sterk dat 't ook de schuld is van Stephen King.
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








