Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.543.678)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1543678)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Altijd als een film een bepaalde status heeft staat er een groepje mensen op die zo'n film willens en wetens de grond in willen lullen. Zo ook, in het bijzonder bij twee meesterwerken, gebaseerd op al even briljante verhalen van Stephen King, namelijk: Shawshank redemption, en The Green mile.
Vaak is een film een slap aftreksel van een boek, een film kan ook nooit zo volledig zijn als een boek. Maar het resultaat is bij the green mile bijna volmaakt. Sowieso de cast al, eigenlijk niets op aan te merken. Geweldig acteerwerk van bijna iedereen. Maar ook de regie, het kleurgebruik, de opbouw, en de afloop zijn prachtig neergezet.
De kritieken op de film zijn dan ook zwaar ongegrond. Ik verdenk sommige meelopers ervan, gewoon keihard te liegen, over bijvoorbeeld de zogenaamde voorspelbaarheid van de film. En het zou een zoetsappig feel-good filmpje zijn. Een film die overigens slecht afloopt....
Overigens heb ik ook nog nooit zo iemand in het echt ontmoet (gelukkig). Iedereen word direct door de film gegrepen en tot het ontroerende einde niet meer losgelaten.
Maar lekker doorgaan, altijd leuk om lekker tegendraads te zijn natuurlijk.
Sorry, je hebt gelijk, verhoog mijn stem naar de volle 5* en zet 'm op 1 in mijn top 10!
NOT! 
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
@83Utreg!
Is het niet juist heel logisch dat er een groep is die deze film niets vindt? Technisch gezien (acteer-/camerawerk e.d.) is de film misschien wel in orde (?), maar je kan niet ontkennen dat de film wil inspelen op de sentimenten. En er is nou eenmaal een groep filmkijkers die dat inspelen op de sentimenten verafschuwt als het op zo'n hollywoodiaanse manier gebeurt. Ik ben zelf zo iemand. Ik krijg heel snel het tranentrekker-idee. Tranen moeten niet getrokken worden, die moeten spontaan opwellen. En dat kan door subtieler filmwerk dan bij The Green Mile, die ik alles behalve subtiel vind. Daarom vind ik het een minder goede film dan jij het vind, omdat jij waarschijnlijk geen moeite hebt met die nadruk op sentiment.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Dus omdat alles aan de film prachtig is, is het opeens tranentrekkerij en vals sentiment? Presoonlijk vind ik dit onzin. Ik moet overigens wel toegeven dat ik geen moeite heb met bijvoorbeeld dramatische wendingen in een verhaal, met diepgaand acteerwerk, mooie muziek, enz. Dit maakt een film juist de moeite waard. Ik ben ook fan van King, en ik vind de films naar zijn boeken steeds beter worden. Ik vind zijn verhalen vaak alles behalve sentimenteel of overdreven. Dat de film dus zou inspelen op sentimenten, zie ik niet zo, het verhaal word gewoon verteld, als jij dat blijkbaar ontroerend vind, waarom is het dan valse tranentrekkerij?
Gelukkig ben ik tegenwoordig volwassen genoeg om niet al het gevoelige af te kraken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Niet omdat alles prachtig is (wat niet iedereen zal onderschrijven) maar omdat de film zich enkel richt op het 'emotie moment' op het eind.
Verder heeft de film weinig te bieden. Het ziet er mooi uit? So what? Er zijn zat films die er mooi uit zien. Mooi is voor mij geen doel op zich. De acteerprestaties vind ik ook verre van uitzonderlijk. Ik wil graag nieuwe dingen zien, geprikkeld en/of verrast worden e.d.... dat doet deze film niet. Dus dan duren die drie uur erg lang.... want geeft toe, veel gebeurd er niet.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Niet omdat alles prachtig is (wat niet iedereen zal onderschrijven) maar omdat de film zich enkel richt op het 'emotie moment' op het eind.
Verder heeft de film weinig te bieden. Het ziet er mooi uit? So what? Er zijn zat films die er mooi uit zien. Mooi is voor mij geen doel op zich. De acteerprestaties vind ik ook verre van uitzonderlijk. Ik wil graag nieuwe dingen zien, geprikkeld en/of verrast worden e.d.... dat doet deze film niet. Dus dan duren die drie uur erg lang.... want geeft toe, veel gebeurd er niet.
Aan jouw reactie kan ik duidelijk zien dat jouw afkeer naar deze film, puur een kwestie van smaak is. Jij wilt gprikkeld en verrast worden, ik wil gewoon genieten van een mooie film. Echter vind ik dat er een heleboel gebeurt, en dat elke minuut boeiend is. Maar goed jouw voorkeur gaat volgens mij meer uit naar iets minder mainstream films. Voor mij is dít weer geen doel opzich, een grote hollywood productie als dit kan ook erg goed zijn, ik vind de film namelijk gewoon uniek, ik ken geen film met het zelfde verhaal.
Roos-_-
-
- 69 berichten
- 39 stemmen
Echt een goede film. Goed geacteerd en veel bekende acteurs. Speciaal verhaal en goede volgorde. En ik moet niet snel huilen bij films maar bij zo´n indrukwekkend verhaal kan ik het op het einde niet droog houden. Maarja het spreekt je aan of niet x´)
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er 'gebeurt enkel veel' qua narratief. En dan in een wereld die enkel bevolkt wordt door louter zwart/wit personages, met enkel zwart/wit motieven... En dat allemaal in een nogal twijfelachtige setting.
En jouw voorkeur gaat enkel uit naar mainstreamfilms. En daarom een flauwe emoticon van mij op de vorige pagina omdat je laagstemmers ervan betichtte meelopers en leugenaars te zijn. En dat terwijl die laagstemmers een veel breder scala aan films gezien hebben dan jij zelf, en dus heel goed af kunnen wegen wat ze nu precies goed of slecht vinden aan een film.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Er 'gebeurt enkel veel' qua narratief. En dan in een wereld die enkel bevolkt wordt door louter zwart/wit personages, met enkel zwart/wit motieven... En dat allemaal in een nogal twijfelachtige setting.
En jouw voorkeur gaat enkel uit naar mainstreamfilms. En daarom een flauwe emoticon van mij op de vorige pagina omdat je laagstemmers ervan betichtte meelopers en leugenaars te zijn. En dat terwijl die laagstemmers een veel breder scala aan films gezien hebben dan jij zelf, en dus heel goed af kunnen wegen wat ze nu precies goed of slecht vinden aan een film.
Ik heb nooit gezegd dat ik alleen van mainstream films houd.
En in wat jij zegt zit de kern, doordat die ''laagstemmers'' zoveel oost russische b films uit 1938 hebben gezien, denken ze dat dát ineens zaligmakend is, en mogen zodoende van zichzelf dit soort films niet meer mooi vinden.
Daarbij breng je het nu alsof alle laagstemmers per definitie een verder ontwikkelde filmsmaak hebben. en alle hoogstemmers er geen kaas van hebben gegeten.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat is dat nou weer voor rare conclusie?
Gasten als Reinbo, en ook ik, hebben genoeg gezien om een film op waarde te schatten. Dus waarom daaraan twijfelen? Waarom zou ik liegen of meelopen?
Dat zie ik aan je stemmenlijstje.
Goh, wat ben jij vreemd. Maar ik wil wel een beetje met je mee gaan. Juist omdat ik zo veel drama's uit zo veel verschillende landen en tijden gezien heb, kan ik niet veel met elk hapklaar sentimentfilmpje dat mij wordt opgediend. En The Green Mile is gewoon echt slecht wat mij betreft. Het is knap om een dramatische speelfilm van 3 uur te produceren zonder enige vorm van diepgang.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Sorry, zo raar is die conclusie niet. Als je je eigen bericht nog eens doorleest, zie je dat je namelijk letterlijk zegt: Laagstemmers kunnen beter afwegen of ze een film goed vinden. Daarna zeg je Reinbo en ik, dat is al heel wat anders.
Goh wat ben ik vreemd, maar je gaat er wel in mee, misschien klopte het toch wat ik zei....
Van mij mag je best van niet ontroerende, niet hapklare, niet hollywood films houden, maar ga dan niet zeggen dat het ook slecht in elkaar zit.
Maar dan even over die zwart wit motieven. Ik vind dit ook geen film waarin dat storend is. Wat wil je dan? dat Tom Hanks toch een stiekeme drugsdealer is ondertussen, of zoiets? dat voegt echt iets toe aan het verhaal ja.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik zei dit:
En dat terwijl die laagstemmers een veel breder scala aan films gezien hebben dan jij zelf
'DIE laagstemmers' zei ik. Maar ik had er beter van kunnen maken: 'een gedeelte van die laagstemmers'. Doet er verder ook niet toe want die opmerking over 'meelopers en leugenaars' van je slaat gewoon echt nergens op.
Ga je het weer simpliciferen....? Ik formuleerde toch echt iets anders.
Maar dat zit het dus wel (en ik houd wel van Hollwyoodfilms en ook van ontroerende films). Vergelijkbaar met Britney Spears muziek. Alle scherpe kantjes er van af, zodat het voor iedereen makkelijk te behappen is. Vooral geschikt voor de mensen die enkel af en toe een filmpje meepakken uit het lokale videotheek/bios aanbod. Daarom die flink hoge scores.
Wat een raar commentaar (weer). Ik wil ook grijze personages zien ipv mensen die onrealistisch goed danwel onrealistisch slecht zijn. En ik wil in de psyche van die personages kunnen kruipen, of ik wil weten waar hun gedrag aan ten grondslag ligt. Toch niet zo moeilijk.
Ik geloof niet dat er bewakers zijn op deathrow a la Edgecomb, maar ook geen bewakers als Percy. Darabont schat zijn publiek laag in, kiest steeds voor een makkelijke weg. Ergerlijk.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En hoeveel volslagen mafkezen als Wild Bill zitten er op Deathrow? En hoeveel goedaardige mennekes als Delacroix (van wie we nooit komen te weten WAAROM hij daar op Death Row zit. Want het publiek zou zo maar eens wat sympathie voor het personage kunnen verliezen)?
En hoe sterk is het dat de misdaden die Coffy (domme, onschuldige, goedzak) zou hebben gepleegd daadwerkelijk door Wild Bill (pure, eenzijdige lunatic evil) zijn gepleegd? Die zo ongeveer naast Coffy in de cel in dezelfde gevangenis zit?
Het slaat toch nergens op. Hoe doorzichtig makkelijk wil je een publiek op je hand krijgen?
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
eeeeuh, het is een sprookje, lekker belangrijk hoe groot de kans procentueel dat, blalalala...
Het gaat hier om een sprookje wat alleen tot zijn recht komt als het inderdaad zwart wit personages zijn. Dat diepere karakter gedrag uitdiepen doe je maar bij die oost-russische b films van je, of ga een studie psychologie doen. En laat onontwikkelde wezens zoals ik lekker genieten van een volledig fictief, en ongloofwaardig verhaal.
Je vergelijking met Britney Spears raakt kant nog wal. Haar muziek is van een laag niveau, en er is niets moois aan. Ik zou het liever willen vergelijken met ennio morricone; geen scherpe randjes of rauwheid, wel prachtige klanken, en ultieme schoonheid.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Het is een sprookje dat zijn eigen drama serieus neemt. Dus dan wil ik een bepaalde geloofwaardigheid binnen de eigen logica.
MM is niet meer wat het geweest is... Heb je ook nog ergens argumenten verstopt?
Ah! Nu begrijp ik het....
Vooral doen. Ik houd je niet tegen.
Ach kom. Morricone experimenteerde als een gek met zijn soundtracks.
Er komt toch niets interessants meer, dus ik houd het hier maar bij.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
En hoe sterk is het dat de misdaden die Coffy (domme, onschuldige, goedzak) zou hebben gepleegd daadwerkelijk door Wild Bill (pure, eenzijdige lunatic evil) zijn gepleegd? Die zo ongeveer naast Coffy in de cel in dezelfde gevangenis zit?
Vrij logisch toch dat mensen die in dezelfde streek opgepakt worden in dezelfde gevangenis terecht komen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En naast elkaar op deathrow komen te zitten en een delict 'delen'? Dat is mij te veel toevalligheid.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Wild Bill is een psychopaat. Moorden zit in zijn bloed. Grote kans dat hij op death row terecht komt. En ja dan komt hij bij Coffey in de buurt want zo groot is de death row daar blijkbaar niet. Niet toevallig maar gewoon logisch.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Absoluut niet logisch. Twee gasten die kort na elkaar binnen worden gebracht en veroordeeld worden voor verschillende misdaden. Hoe groot is de kans dat die ene onschuldig is en dat de ander uitgerekend die moord gepleegd heeft? 0,0001%? Bij mij gaat dat er niet in. Is mooi op papier maar niet waarschijnlijk.
ErwinH
-
- 96 berichten
- 636 stemmen
Niet omdat alles prachtig is (wat niet iedereen zal onderschrijven) maar omdat de film zich enkel richt op het 'emotie moment' op het eind.
Verder heeft de film weinig te bieden. Het ziet er mooi uit? So what? Er zijn zat films die er mooi uit zien. Mooi is voor mij geen doel op zich. De acteerprestaties vind ik ook verre van uitzonderlijk. Ik wil graag nieuwe dingen zien, geprikkeld en/of verrast worden e.d.... dat doet deze film niet. Dus dan duren die drie uur erg lang.... want geeft toe, veel gebeurd er niet.
Ah, je hebt evenveel verstand van films als van muziek,
Frank Zappa ? please.....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geen wonder dat een liefhebber van deze film, Frank Zappa niet kan vatten. 
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Sorry dat het allemaal zo oninteressant is wat ik zeg, maar nogmaals jouw procentuele berekeningen zijn bij deze film irelevant.
Dat is net als bij Independance Day gaan zeggen: Hoe groot is de kans dat aliens de aarde aanvallen.
Het is een film waar het bovennatuurlijke centraal staat, niet het waarschijnlijke.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vrees dat Ramon K (en ik), Independance Day om exact die reden niet briljant vindt. (Alleen was het dan meer het punt dat al die karakters elkaar uiteindelijk tegen kwamen. Dat en het team van every mens, voor elk ras of religie eentje.)
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Zegt de liefhebber van pulp? Dit zeg ik niet ter verdediging van ID trouwens. 
Verder volg ik Reinbo en Ramon K wel wat TGM betreft. Het is te makkelijk gericht op de sentimenten van publiek dat sowieso bij elk 'Ahhh-moment' in tranen uitbarst. Maar hell, liefhebbers ervan zul je altijd hebben. Het is al heel wat dat er iemand tussen dit volk zit die de discussie durft aan te gaan. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
ID SUCKS BIG TIME! Emmerich neemt zichzelf veel te serieus om pulp te kunnen maken..... (off topic by the way) 
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Zegt de liefhebber van pulp? Dit zeg ik niet ter verdediging van ID trouwens. 
Verder volg ik Reinbo en Ramon K wel wat TGM betreft. Het is te makkelijk gericht op de sentimenten van publiek dat sowieso bij elk 'Ahhh-moment' in tranen uitbarst. Maar hell, liefhebbers ervan zul je altijd hebben. Het is al heel wat dat er iemand tussen dit volk zit die de discussie durft aan te gaan.
Volgens mij is het andersom, deze mensen hebben lef om zo'n onmiskenbaar meesterwerk af te kraken. Maar goed, aan een enorm verschil van menig ontkom je hier blijkbaar niet, zelfs bij de ultieme klassiekers zoals: the Godfather, of Braveheart vind je nog figuren die wat te mekkeren hebben.
Ik heb overigens niet gehuild bij deze film, dat laat ik aan vrouwen over. Alleen bij het einde kreeg ik een brok in mijn keel.
Ik zal er de volgende keer als ik deze film kijk wel eens op letten, of het allemaal zo simpel en dom sentimenteel gedoe is, of misschien moet ik eerst wat meer, niet amerikaanse cultfilms kijken, dat schijnt je blik te verbreden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
zelfs bij de ultieme klassiekers zoals: .... Braveheart

of misschien moet ik eerst wat meer, niet amerikaanse cultfilms kijken, dat schijnt je blik te verbreden.
Da's een strak plan. 
Xx_se7en_xX
-
- 575 berichten
- 495 stemmen
Mooie Film met een zielig einde. Het eerste anderhalf uur van de film vond ik fantastisch daarna was het ook wel goed maar het werd toch iets minder. Goed gecast zowel Hanks als Michael Clarke Duncan. David Morse deed het ook goed.
Vind wel dat deze Film vrij hoog in de top 250 staat.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat is net als bij Independance Day gaan zeggen: Hoe groot is de kans dat aliens de aarde aanvallen.
Het is een film waar het bovennatuurlijke centraal staat, niet het waarschijnlijke.
Dat snap ik. Maar dat heeft er niets mee te maken. Een film mag een onlogisch uitgangspunt hebben, maar de film moet verder wel binnen de eigen logica blijven. Ik accepteer dus dat Will Smith met een klein schip een alien moederschip te lijf wil gaan. Maar ik accepteer het niet als Will Smith uit stilstand vanaf de aarde dat moederschip binnen springt (een soort vergelijking die user starbright boy ooit maakte
)
Tweede punt dat belangrijk is, is natuurlijk de toon van de film. TGM heeft een serieuze dramatische toon (kijk naar alle reacties van users die huilen bij het einde) terwijl ID veel weg heeft van pulp (daar ben ik het dus niet eens met Reinbo).
Toch irriteert het melige opgelegde drama van die film mij (lijkt heel serieus bedoeld ook) plus...
..... dit natuurlijk, al kan ik het binnen de pulpy toon al beter hebben.
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2512 stemmen
Dat is inderdaad de crux; De film neemt het verhaal te serieus.
Ik lees graag King boeken, maar het is geen hoogstaande literatuur.
Het is een mooi verhaaltje, maar niet meer dan dat.
Ik zie bij King verfilmingen liever de wat meer donkere horror/thriller elementen dan die standaard halleluja boodschapjes in deze film alsook in Shawshank Redemption.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Net of hoogstaande literatuur te pruimen is voor normale mensen....
King is geen hoogstaande literatuur, maar wel een meesterlijk verhalenverteller.
Ik heb zelf ook een hekel aan overdreven amerikaans sentiment, alleen, ik zie dat niet zo in deze film. Dat komt misschien door mijn sympatie naar de acteurs, en dat ik het boek al gelezen had. Maar blijkbaar zie ik gewoon een volledig andere film als jullie.
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








