2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (775.626)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 775626)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3125 stemmen
2. Ik vind 2001 een onmenselijke film - letterlijk. Koud, klinisch, afstandelijk, nihilistisch.
Die punten/kenmerken vind je in (bijna) elke Kubrick film wel terug.Zijn films zie ik vaak als een kritiek op de mensheid opzich, zo ook bij 2001.
@GinolaEHV, denk aan de spoilers
.
viewtiful
-
- 135 berichten
- 489 stemmen
Zelf heb ik de film nog nooit gezien, daarom ga ik hem deze week maar eens kijken. Eerst The Dark Night morgen in de bioscoop kijken 
@GinolaEHV; Klinkt als een mooi gedicht
net zoiets als het mongooltje in het bad, wanneer hij in bad zit voelt hij zich bevrijdt van alles om zich heen, hij voelt zich herboren net zoals het eerste levensgevoel van toen hij in het vruchtwater van z'n moeder lag.
Ik begin af te dwalen 
Maar als ik de comments hier lees krijg ik wel interesse in deze film.
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Haha, inderdaad.
Dit is het einde van de film:
''Na deze trip komt Bowman terecht in een sterrenstelsel ver voorbij onze melkweg. Hij lijkt in een mooie hotelkamer te staan die is samengesteld uit afgekeken televisiebeelden, dit om hem op zijn gemak te stellen. In een bed ziet hij zijn toekomstige zelf. Bowman gaat slapen. Tijdens zijn slaap worden zijn geest en herinneringen uit zijn lichaam verwijderd. Hij wordt gereconstrueerd als een nieuw wezen behept met een eeuwig leven dat leeft en reist tussen de sterren: een zgn. "Star Child" (sterrenkind).
Als jij dit in één keer hebt begrepen, dan stel ik voor dat jij meteen een Nobelprijs krijgt.
Oei, ik kan me niet voorstellen dat ik dat begrepen heb
. Waarschijnlijk was ik er met mijn concentratie even niet bij toen
't is ondertussen ook al een half jaar geleden dat ik hem heb gezien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die punten/kenmerken vind je in (bijna) elke Kubrick film wel terug.Zijn films zie ik vaak als een kritiek op de mensheid opzich, zo ook bij 2001.
@GinolaEHV, denk aan de spoilers
.
Heerlijk dat koude afstandelijke van Kubrick. Hij laat je lekker zelf uitzoeken wat je er mee moet en van vindt. Niet zo'n voorgekauwd brok emotie entertainment,
Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Ik kan dat bij films als Elephant (is eigenlijk ook maar een registratie van gebeurtenissen en bijgevolg ook best kil) juist heel erg waarderen maar bij 2001 vind ik het de film net saaier maken.
Nu ja, ik denk dat dit wel zo'n film is die op een groot scherm en bij herziening beter is.
Edit: misschien heeft het er ook iets mee te maken dat Elephant maar 70 minuten duurt.
GinolaEHV
-
- 2127 berichten
- 2611 stemmen
Die punten/kenmerken vind je in (bijna) elke Kubrick film wel terug.Zijn films zie ik vaak als een kritiek op de mensheid opzich, zo ook bij 2001.
@GinolaEHV, denk aan de spoilers
.
Ja, stom van me. Ik ging ervan uit dat als je een spoiler-tekst kopieert, dat het dan een spoiler-tekst blijft.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
De walsmuziek die hij boven z'n beelden plakte deed inderdaad erg koud en afstandelijk aan 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, zeker Strauss.. bij dat luchtledige van dat ruimteschip.. heeft iets tragikomisch, alsof er nog iets van vrolijkheid of olijkheid aanwezig is, terwijl er totale doodsheid heerst in dat schip. Briljante vondst! Noem nog maar eens een film die zo meesterlijk speelt tussen beelden en muziek 
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, zeker Strauss.. bij dat luchtledige van dat ruimteschip.. heeft iets tragikomisch, alsof er nog iets van vrolijkheid of olijkheid aanwezig is, terwijl er totale doodsheid heerst in dat schip. Briljante vondst! Noem nog maar eens een film die zo meesterlijk speelt tussen beelden en muziek 
Die vraag is wel héél makkelijk te beantwoorden. De muziek van 2001 is geniaal, maar het is niet meteen een vaststaand onderdeel van de film, het lijkt er wat "opgeplakt".
Ik begin te twijfelen over de film. Nu ik Wall-E heb gezien wordt 2001 als geheel alleen maar krachtiger, zoals alleen een verschrikkelijk iconisch kunstwerk van een meesterschilder kan zijn. Aan de andere kant is het qua abstracte verhaalvertelling toch wat te 'los'. Het is bedoeld om te blijven intrigeren, maar het is zo steriel en precies dat ik niet meer weet wat voor nieuwe invalshoeken er mogelijk zijn. Heb het idee dat filmmakers als David Lynch en Darren Aronofsky toch wat krachtiger zijn dan Kubrick was.
Helemaal zeker weet ik het niet hoor, maar het twijfelen is toch begonnen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Dat het blijft intrigeren en niet probeert louter te verwarren (zoals Lynch) vind ik nu juist de kracht van 2001.
En om nu verder Kubrick te meten langs alleen deze film is een beetje krom, hij heeft zoveel verschillende films gemaakt. Films die onderling meer van elkaar verschillen dan het oeuvre van Lynch of Aronofsky met alle respect. Niet dat dat geen talenten zijn, maar de status Kubrick vind ik ze bij lange niet hebben. Maargoed, ieder zijn meug 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Umfeld.
Als je dat muziek wil noemen. Meer een collage van beeld en geluid.
FinkPloyd
-
- 643 berichten
- 1964 stemmen
Die vraag is wel héél makkelijk te beantwoorden. De muziek van 2001 is geniaal, maar het is niet meteen een vaststaand onderdeel van de film, het lijkt er wat "opgeplakt".
Vind ik toch wel een heel vreemde opmerking hoor (muziek geen vaststaand onderdeel van de film). Zeker als je weet dat Kubrick de muziek voor een groot deel wilde gebruiken om traditionele narratieve logica te vervangen, om zo tot een echte audiovisuele ervaring te komen (eerder dan een verhalende film).
Persoonlijk heb ik zelden een werk tegengekomen waar beelden en muziek zo goed geïntegreerd zijn, maar ja, meningen kunnen verschillen...
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Dat het blijft intrigeren en niet probeert louter te verwarren (zoals Lynch) vind ik nu juist de kracht van 2001.
En om nu verder Kubrick te meten langs alleen deze film is een beetje krom, hij heeft zoveel verschillende films gemaakt. Films die onderling meer van elkaar verschillen dan het oeuvre van Lynch of Aronofsky met alle respect. Niet dat dat geen talenten zijn, maar de status Kubrick vind ik ze bij lange niet hebben. Maargoed, ieder zijn meug 
Ik heb me even beperkt tot deze film, om zo de abstracte verhaalvertelling te kunnen vergelijken met andere filmmakers. De rest van Kubrick's (onvergelijkbaar geniale) oeuvre is ook vrij abstract, maar 2001 werkt nét wat anders en abstracter.
Daarnaast is de opmerking dat Lynch louter probeert te verwarren de meest stompzinnige die je kan maken. Eraserhead werkt op dezelfde manier als 2001, maar vormt een makkelijker te vormen verhaal met kop en staart. 2001 is dat bij lange na niet, en blijft daardoor op een afstand. Dat is natuurlijk ook een beetje de bedoeling van de film, maar daardoor heeft het ook wat moeite me écht te raken.
Vind ik toch wel een heel vreemde opmerking hoor (muziek geen vaststaand onderdeel van de film). Zeker als je weet dat Kubrick de muziek voor een groot deel wilde gebruiken om traditionele narratieve logica te vervangen, om zo tot een echte audiovisuele ervaring te komen (eerder dan een verhalende film).
Ik weet ook wat hij ermee wilde bereiken en het is vaak heerlijk, maar dat betekend niet dat hij automatisch geslaagd is. Ik vind zelf de momenten dat je niets hoort behalve het ademen van astronauten zonder twijfel het sterkst.
Ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit, maar ik vind het eigenlijk geen verkeerd idee om wat kritischer te kijken naar deze film. Al is het maar om misschien juist bevestiging te vinden van de grootheid van deze film.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Ik vind het elke keer weer vreemd als mensen deze film afstandelijk noemen. Zeer mee oneens.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Daarnaast is de opmerking dat Lynch louter probeert te verwarren de meest stompzinnige die je kan maken. Eraserhead werkt op dezelfde manier als 2001, maar vormt een makkelijker te vormen verhaal met kop en staart. 2001 is dat bij lange na niet, en blijft daardoor op een afstand. Dat is natuurlijk ook een beetje de bedoeling van de film, maar daardoor heeft het ook wat moeite me écht te raken.
Als je alléén Eraserhead of desnoods The Straight Story pakt wel ja.. als je naar zijn recentere werk kijkt, weet ik echt niet wat zijn bedoeling is. In elk geval niet om een éénduidige structuur aan de kijker mee te geven. Met name Lost Highway en Mulholland Drive (en ook de laatste zo begrijp ik) zijn een beetje te nodeloos ingewikkeld.. ik zie daar toch echt niet veel meer aan af dan een regisseur die een beetje doorschiet in gefragmenteer en impressionisme.
Daarbij vergeleken is 2001 een zeer helder te interpreteren film met weinig onnodige pretenties. Zelfs al vind ik de beelden van Lynch ook wel mooi vaak.
Dat kille is er zeker in 2001, en ook in veel andere Kubricks trouwens.. bevalt me erg goed. De man neemt een helicopterblik op de mens, evolutie en maatschappij. Afstandelijk, maar juist daarom erg verhelderend vaak. Deden meer filmers dat maar eens.. zou veel onnodige wolligheid besparen (en leed bij deze kijker).
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Als je alléén Eraserhead of desnoods The Straight Story pakt wel ja.. als je naar zijn recentere werk kijkt, weet ik echt niet wat zijn bedoeling is. In elk geval niet om een éénduidige structuur aan de kijker mee te geven. Met name Lost Highway en Mulholland Drive (en ook de laatste zo begrijp ik) zijn een beetje te nodeloos ingewikkeld.. ik zie daar toch echt niet veel meer aan af dan een regisseur die een beetje doorschiet in gefragmenteer en impressionisme.
Daarbij vergeleken is 2001 een zeer helder te interpreteren film met weinig onnodige pretenties. Zelfs al vind ik de beelden van Lynch ook wel mooi vaak.
Dat kille is er zeker in 2001, en ook in veel andere Kubricks trouwens.. bevalt me erg goed. De man neemt een helicopterblik op de mens, evolutie en maatschappij. Afstandelijk, maar juist daarom erg verhelderend vaak. Deden meer filmers dat maar eens.. zou veel onnodige wolligheid besparen (en leed bij deze kijker).
Mulholland Dr. kent een wat ingewikkelder plot dan Eraserhead, maar is in z'n vertelling nóg rechtlijniger. Lynch is echt niet zo ingewikkeld als je denkt. Het is alleen een andere manier van kijken, vergelijkbaar met hoe je deze film op een wat ander niveau ervaart dan de meeste films. Ik moet wel bekennen wat meer moeite te hebben met Lost Highway en Inland Empire, maar ook bij die films loopt dat grotendeels wel goed.
Verder heb ik weinig op te merken op wat je verder over Kubrick zegt, hij zorgt voor emotie en tegelijkertijd de afstand om die emotie te kunnen bestuderen. Prachtig ja. Ik begin me alleen af te vragen of dat hier bij wel helemaal werkt, maar daarvoor moet ik de film nog een paar keer bekijken.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Als je alléén Eraserhead of desnoods The Straight Story pakt wel ja.. als je naar zijn recentere werk kijkt, weet ik echt niet wat zijn bedoeling is. In elk geval niet om een éénduidige structuur aan de kijker mee te geven. Met name Lost Highway en Mulholland Drive (en ook de laatste zo begrijp ik) zijn een beetje te nodeloos ingewikkeld.. ik zie daar toch echt niet veel meer aan af dan een regisseur die een beetje doorschiet in gefragmenteer en impressionisme.
Daarbij vergeleken is 2001 een zeer helder te interpreteren film met weinig onnodige pretenties. Zelfs al vind ik de beelden van Lynch ook wel mooi vaak.
Lynch slaagt er met films als Lost Highway en Inland Empire in om een heerlijke nachtmerriesfeer te creëren. Nachtmerries zitten vol rariteiten en hangen meestal voor geen meter samen. Heerlijk hoe Lynch zoiets tot een film verwerkt.
Verder vind ik Kubrick met zijn semi-filosofisch gelazer in deze film een stuk pretentieuzer. Lynch wil zijn publiek gewoon laten genieten, zonder verder na te laten denken (ookal zijn er altijd wel mensen die hopeloos de puzzel willen oplossen)...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Lynch slaagt er met films als Lost Highway en Inland Empire in om een heerlijke nachtmerriesfeer te creëren. Nachtmerries zitten vol rariteiten en hangen meestal voor geen meter samen. Heerlijk hoe Lynch zoiets tot een film verwerkt.
Verder vind ik Kubrick met zijn semi-filosofisch gelazer in deze film een stuk pretentieuzer. Lynch wil zijn publiek gewoon laten genieten, zonder verder na te laten denken (ookal zijn er altijd wel mensen die hopeloos de puzzel willen oplossen)...
Ik weet ook wel dat je de films van Lynch niet te letterlijk moet opvatten.. maar in vergelijking met andere droomfilms vind ik toch dat hij er onnodig veel clue's en gezemel omheen bouwt waardoor het me een beetje afleidt van de sfeer of de beelden (die meestal dik in orde zijn!)
Deze film is ook wel pretentieus, maar kan dat ook waarmaken vanwege zijn onwaarschijnlijk mooie cameravoering, beelden en kracht die hij uitstraalt. De levensfilosofie die wordt opgeworpen, zoals de toekomst van de mens, zijn rol, de verhouding mens-machine wordt mijn inziens op een mooie manier verwerkt, zonder dat er nu direct concrete antwoorden op volgen. Dat zou al te plat en pretentieus zijn, waar veel SF wel aan lijdt overigens. Kubrick claimt geen antwoorden te hebben, hij roept slechts vragen op en laat de kijker zelf filosoferen over welke betekenis de beelden hebben. Hij is in die zin veel meer te vergelijken met een Lynch als je denkt.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Ben het daar zeker mee eens (ook al is het nogal offtopic). Waar dit heel puur overkomt vind ook ik Lynch vooral erg gekunsteld.
Vind weinig nachtmerriesfeer als ik de regisseur telkens in m'n gedachte voor me zie met zo'n blik van :'goh, hoe kan ik dit nu weer eens ingewikkeld maken, zodat het interessant lijkt'.
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Ben het daar zeker mee eens (ook al is het nogal offtopic). Waar dit heel puur overkomt vind ook ik Lynch vooral erg gekunsteld.
Vind weinig nachtmerriesfeer als ik de regisseur telkens in m'n gedachte voor me zie met zo'n blik van :'goh, hoe kan ik dit nu weer eens ingewikkeld maken, zodat het interessant lijkt'.
Net als Kubrick zoekt hij een eigen manier om een verhaal op een andere manier te vertellen, wat bij Eraserhead voor wat meer abstracte zaken zorgt. Mulholland Dr. is wat dat betreft veel natuurlijker, hij is zeker wat minder gekunsteld geworden met de jaren.
glennh
-
- 9 berichten
- 320 stemmen
Topfilm.Sfeer in de film blijft nog steeds onovertroffen.Alles past in elkaar in deze film.Zonder meer het meesterwerk van Kubrick!
Kan de film elk jaar opnieuw zien en steeds hetzelvde gevoel krijgen als de eerste keer dat ik em zag..
Jeewee
-
- 106 berichten
- 175 stemmen
Ik snap niet wat mensen mooi aan deze film vinden.
Het is echt doodsaai. Bijna elke shot staat stil, en als de shot niet stil staat, beweegt ie in een tempo van niks.
deze film is uitermate slecht geregisseerd, want ongeveer elk gesprek wordt óf van voren, óf van de zijkant óf allebei gefilmd, en voor de rest is het enige wat je ziet, rondvliegende ruimteschepen.
de gesprekken op zich zijn al niet boeiend, en als daarbij ook nog de camera helemaal stil staat, is twee-en-een-half-uur véél te lang om ernaar te gaan zitten kijken.
en dat ongelofelijke irritante deuntje van die wals die constant wordt herhaald tijdens één van de vele ruimteschepen-rondvliegingen, is ook niet erg bevordelijk voor de film.
Ik heb heel vaak de film in bepaalde scenes 4keer doorgespoeld en dan ging het nóg traag!
Het einde snap ik ook niet. en de scene met alle kleurtjes duurde ook te lang.
Ik roep alle mensen op die deze film wél bijzonder, leuk, mooi of iets anders positiefs vinden, uit te leggen wáárom.
1,0*
Jeewee
-
- 106 berichten
- 175 stemmen
De eerste keer dat ik deze film zag vond ik hem saai en stom, nu 20 jaar en vele herzieningen later staat hij in mijn top 10 met een dikke 5 sterren.
mag ik vragen wáárom je het een dikke 5 sterren hebt gegeven?
Als je nagaat - nadat je de film hebt gezien - wát je nu eigenlijk hebt gezien, kom je tot de conclusie dat het enige wat je hebt gezien was, vliegende ruimteschepen, min of meer een uitleg van het verhaal, en apen.
korenbloem02
-
- 708 berichten
- 1781 stemmen
Dit is mijn 3e Kublick Film, Ik had full metal jacket een tijd geleden gezien. Gisteren heb ik A Clockwork Orange bekeken en vandaag deze. Dit is per direct de beste film die ik van hem heb gezien.
Vond hem in het begin wat traag, mede omdat ik geen idee had waar het verhaal zich naar toe zou ontwikkelen en wat de functie van alles zou zijn. Ik moet bekennen dat seince fiction niet direct mijn lievelings gerne is. Maar uit eindelijk: wat een prachtige film. Het camera werk is prachtig en samen met de soundtrack, creeert de film een soort dans met de kijker, en met die dans wordt je langzaam het verhaal ingeleid. De wereld en sfeer in de film is rond uit uniek te noemen, en geeft een hele intieme sfeer. Ik lees dat er veel filosofische dingen over dit geschreven zijn. Hier ga ik gauw eens naar opzoek, want ik wil hier best nog meer over weten. Zou hem nu al direct voor de 2x direct willen kijken. Ik zette hem in eerst instantie op 4*, maar dat is veel te laag. 4,5* is meergeschikt. Ik denk dat het bij herziening, waarschijnlijk 5* wordt. Alleen dan moet ik hem eerst nog een keer zien (
)
Aan de speeltijd te zien, heb ik de bioscoop versie gezien. 2uur15min. Is de oorsprongelijke versie veel anders, (bijvoorbeeld ander plot ofzo) en is deze te krijgen
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Aan de speeltijd te zien, heb ik de bioscoop versie gezien. 2uur15min. Is de oorsprongelijke versie veel anders, (bijvoorbeeld ander plot ofzo) en is deze te krijgen
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
mag ik vragen wáárom je het een dikke 5 sterren hebt gegeven?
Als je nagaat - nadat je de film hebt gezien - wát je nu eigenlijk hebt gezien, kom je tot de conclusie dat het enige wat je hebt gezien was, vliegende ruimteschepen, min of meer een uitleg van het verhaal, en apen.
Omdat ik bij herziening zag dat het grootse meeslepende, spannende cinema is. Een prachtig visueel essay over de mensheid.
Het begint al met het bijzondere apenballet, waar eerst het gebruik van gereedschap wordt geintroduceerd wat later als wapen wordt gebruikt. Die stap geeft aanleiding om direct zo'n 10.000 jaar vooruit te zappen naar de volgende toepassing van dit gereedschap: het ruimteschip. Daar gaat ook de strijd om het voortbestaan verder. Waar eerst de strijd ging tussen de neandertalher en een sabeltandtijger of neandertalhers onderling wordt die strijd nu gevoerd tegen de slimmere computer. De computer lijkt te winnen, maar dan zet de mens zijn volgende evolutionaire stap.....
Zo'n 12.000 jaar mensheid in twee en een half uur. Ik vind het eigenlijk razendsnel verteld.
Verder zijn de beelden prachtig, de techniek verwonderend en kan ik er eindeloos naar ijken. Naongeveer een kijkbeurt of 15 krijg ik er nu ik dit schrijf alweer zin in.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Omdat ik bij herziening zag dat het grootse meeslepende, spannende cinema is. Een prachtig visueel essay over de mensheid.
Het begint al met het bijzondere apenballet, waar eerst het gebruik van gereedschap wordt geintroduceerd wat later als wapen wordt gebruikt. Die stap geeft aanleiding om direct zo'n 10.000 jaar vooruit te zappen naar de volgende toepassing van dit gereedschap: het ruimteschip. Daar gaat ook de strijd om het voortbestaan verder. Waar eerst de strijd ging tussen de neandertalher en een sabeltandtijger of neandertalhers onderling wordt die strijd nu gevoerd tegen de slimmere computer. De computer lijkt te winnen, maar dan zet de mens zijn volgende evolutionaire stap.....
Zo'n 12.000 jaar mensheid in twee en een half uur. Ik vind het eigenlijk razendsnel verteld.
Verder zijn de beelden prachtig, de techniek verwonderend en kan ik er eindeloos naar ijken. Naongeveer een kijkbeurt of 15 krijg ik er nu ik dit schrijf alweer zin in.
het eerste kwartier apen, de rest ruimte schepen, die heeeeel traag door de ruimte zweven. dat vind ik niet razendsnel.
ook zie ik die evolutie van de mensheid écht niet erin. de overgang van apen naar ruimteschip snap ik nog wel, maar het duurt zo, zo lang voordat dat 'gevecht tegen de slimmere computer' komt, dat de aap-scene al te lang geleden is.
je kunt de beelden wel prachtig vinden, maar minstens de helft van de film zie je fantasie-ruimteschepen die (vaak minstens 5 minuten lang) aan het zweven zijn. je vindt 2,5 uur razendsnel, maar het had allemaal veel sneller gekund, en gemoeten! de film is een aaneenschakeling van lange shots die te lang duren.
maar ik denk dat dat eerder een kwestie van smaak, geduld of iets anders is, dan kwaliteit van de film. ik kan er gewoon niet naar kijken...
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Ik snap volkomen wat je bedoelt van de traagheid van de beelden. Het resultaat voor mij was echter, dat ik alle tijd had om de beelden goed in me op te nemen, de sfeer bijna kon voelen. Bij een snellere film zou je dat toch missen. Maar ik kan me voorstellen dat dit enorm persoonlijk is.......
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen

Dus jij snapte de film niet en je hebt het een 4,5 gegeven?
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








