
Dare mo Shiranai (2004)
Alternatieve titels: Nobody Knows | 誰も知らない
Japan
Drama
141 minuten
geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Yagira Yuuya, Kitaura Ayu en Kimura Hiei
Geïnspireerd op een waar gebeurd 'fait divers' vertelt deze film over de overlevingsdrang van vier kinderen - Akira, de oudste, is nauwelijks twaalf - die door hun moeder aan hun lot worden overgelaten in een appartementje in Tokio. De kinderen, die absoluut bij elkaar willen blijven en daarom zeker niemand willen alarmeren, moeten hun eigen kleine leefwereld organiseren. De buitenwereld merkt niets van het langzame verval van het ouderloze gezin.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=-L6iKhtezaE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Ik betwijfel dat wanneer de speelduur wordt ingekort hetzelfde geloofwaardige resultaat wordt bekomen. Althans voor mijn gevoel dan toch.
De gehele film fixeert zich op de kinderen en laat zien hoe zei met de situatie om gaan. We beleven de film in principe door de ogen van de kids. Ook zei kunnen zich geen exact beeld vormen van hoe en waarom moeder zich zo gedraagt.
Toen Yuki van de stoel viel was ze plotseling dood? Ze konden toch gewoon de ziekenhuis bellen? Het lijkt me sterk dat ze daar blijven staan huilen. Ik vind dit een beetje vaag en daarom wekte het bij mij ook geen gevoelgens op
Overigens is de titel best wel ironisch. Mensen wisten het wel, maar ze wilden niet met de situatie bemoeien (Landlord en Saki chan).
3 sterren, er zijn betere films. Mensen vergeleken dit met Grave of the Firelies. GotF is een stuk beter als je het mij vraagt. Toen Akira hier ging stelen of wat dan ook, had ik echt geen medelijden met die gast. Bij GotF kreeg ik bijna tranen.....
Vraag me toch af of ze die koffers op de groei hebben gekocht...

Zo ongelooflijk goed hoe die kinderen acteren. Zo realistisch ook. Weinig woorden, maar een film die in je hoofd blijft zitten.
5 ster
Deze film was geweldig.
Zo ongelooflijk goed hoe die kinderen acteren. Zo realistisch ook. Weinig woorden, maar een film die in je hoofd blijft zitten.
5 ster
Hey Joanne

Anyway, prachtige film. Heel erg zwaar op de maag en inderdaad traag maar de moeite/inleving in de personages die van je wordt gevraagd(dit is geen film om ff relaxt te kijken), wordt uiteindelijk wel beloond door een soort van antwoord over wat de kinderen beweegt gedurende de film.

het kwam tijden geleden op TV half 1 begon hij ofzo
cker nog wel keertje huren of sterker nog KOPEN!!
want ik vond hem heel mooi
Prachtig hoe het relaas van de 4 kinderen in beeld wordt gebracht. Gevangen tussen hoop en vrees, proberen ze er het beste van te maken. De film weet goed weer te geven dat de kinderen langzamerhand aan zien komen dat hun moeder nauwelijks oog voor hun hen heeft. Wantrouwende blikken vallen moeder ten deel, met name van haar oudste kroost. Daar waar de hechting tussen moeder en haar 2 kleinere kinderen nog voelbaar is, is de afstand tussen moeder en de 2 oudste kinderen mijlenver. Zonder onnodig gejank en gejammer maakt Koreeda duidelijk op hoeveel manieren deze kinderen gestraft worden terwijl ze er helemaal niets aan kunnen doen. Het is natuurlijk des kinds eigens om jezelf af te vragen of je wat fout hebt gedaan. Ook die twijfel brengt Koreeda aan het licht. geen school , geen toekomstperspectief, nauwelijks contact met leeftijdsgenoten, te snel volwassen worden terwijl je eigenlijk het liefste buiten zou willen spelen en altijd maar die knagende onzekerheid. Toch laat Koreeda zien dat het leven wel degelijk de moeite waard is. De kinderen hebben een sterke overlevingsdrift en een hechte band onderling. met name de keer dat ze met z`n allen voor het eerst naar buiten gaan lijken ze een hecht gezin, waar in 1ste instantie niets mee aan de hand is. De 2 oudste kinderen lijken de vader en moederrol op zich te hebben genomen . Altijd schattig als bijna leeftijdsgenootjes zich zo om elkaar bekommeren. Het kleine jongetje had een schitterende mimiek. Lekker ondeugend en nog bijna nergens ontvankelijk voor. Het kleine meisje was zo schattig en ook de andere kinderen speelden hun rollen heel goed. je zou ze toch een veel beter gezin toewensen? Het einde was prachtig, de bijbehorende muziek en de veelzeggende laatste shots zeiden genoeg.
Op visueel gebied niet altijd even bijzonder, maar wel constant boeiend. Ik had geen seconde van de 140 minuten speelduur willen missen. De moeder was trouwens onbedoeld best grappig, wat praatte dat mens apart. Het leek wel of ze van die verfoeide Japanse verkleinwoordjes gebruikte en dat terwijl ze de kinderen qua verantwoordelijkheid voor vol aanzag. Sterk staaltje geestelijke verwaarlozing. 4,25*
'Nobody Knows' is tegelijkertijd een tedere lofzang voor het kind als een aanklacht aan het adres van de onverantwoorde ouder.
Koreeda meet zichzelf een rustig temp aan, waardoor de kijker met mondjesmate in het gegeven wordt gezogen en op harde wijze wordt geconfronteerd met de realiteit.
De lange en uiterst gepaste speelduur maakt het net mogelijk emotioneel meer betrokken te geraken bij de overlevingstocht van de kinderen.
Door middel van een poëtische beeldenkracht en niet te veel symboliek, krijgt de film bovendien een bijzonder intiem karakter, die door de vertolkingen van de kinderen alleen maar wordt benadrukt. Haast fenomenaal hoe de jonge hoofdacteur de film op zijn schouders neemt en ons meevoert in zijn gedachtegang en situatie.
Ook de muziek pikt in op de juiste momenten, meerbepaald om ons even te doen stilstaan bij wat er gaande is. Muziek spreekt en maakt de emoties helemaal compleet...
4*
Wat me wel intrigeert is het verhaal van de moeder. Waarom ging ze weg en waarom bleef ze weg? We krijgen dat niet te zien, omdat het in de film om de vier kinderen gaat. Ik heb er wel vrede mee, omdat de regisseur dat aan onze eigen fantasie overlaat.
Wat me ook ontroerde was dat kleine meisje met dat leuke rugzakje en die piepende schoentjes. Echt apart!
Conclusie: de film boeide me van het begin tot het einde en is voor mij een meesterwerk.
Ik kan er niets anders voor geven dan een 5.0* !!!
Huh? Hoe kom je er bij. In ieder geval al voor euro 9,99 met Nederlandse subs bij Boudisque
http://www.boudisque.nl/bestellen/index.asp?artikelnr=604015&ref=vglnl
De kinderen zijn aandoenlijk. Ook mooi om te zien hoe de twee oudste twee kinderen hun verantwoordelijkheid nemen.
Wat heeft die moeder een irritant stemmetje zeg. Brrr. Gelukkig is ze meestal afwezig.
Dare mo Shiranai heeft zijn tijd nodig en gebruikt die wat mij betreft goed. De geleidelijke aftakeling wordt juist door zijn lengte en zijn schaars gebruik van muziek en ander effectbejag mooi in beeld gebracht.
Hier is dan ook mooi de Koreeda stempel te zien/voelen. Want ook hier wordt er weer een redelijk objectief verhaal verteld, waar niet direct de vinger wordt gewezen, maar meer wordt geconstateerd. Want wat moeder nu precies van plan is, wordt niet duidelijk, maar doet er verder ook bar weinig toe. Wat er wel toe doet is de rekbaarheid van de kinderen. Hoe ze met dit alles om blijven gaan, en de kop boven water trachten te steken. Wat soms tot ontroerende scènes ontpopt. Simpel in eenvoud, maar door de hier en daar gebruikte muziek sierlijk. En dat is wat Koreeda’s films nu weer zo mooi maken.
Het was voor mij vooral een erg mooie sfeerschets van het leven van vier kinderen, in een grote stad vol mensen (volwassenen), maar met maar weinig empathie. Over hoe je je alleen kan voelen, omringt door miljoenen mensen.. Het einde (de dood en het begrafenisritueel) greep me aan en gaf de film net een magisch randje, alhoewel subtiel. Toch moet ik deze bestempelen als mijn minst favoriete Koreeda. Zijn andere films hadden nog net dat beetje meer dat het nog verder boven een sociaaldrama uit wist te liften. Waren nog observerenderen/of magischer.
En dan nog even on the side: ik benoemde Su-ki-da als de verfilming van de fotografie van Rinko Kawauchi. Dat is hier wellicht nog meer van toepassing: Rinko was de still photographer van Dare mo Shiranai.
Hier nog één hoor. Al dat gedoe van mensen die wanneer een film zich niet direct van actiepunt naar actiepunt ontwikkeld moe worden.
Ook een beetje overdreven.
Stoorde me persoonlijk ook wat aan de lengte, komt vooral omdat hier wat minder te zien viel tussendoor. Als personageschets vond ik het wat minder geslaagd, waarschijnlijk ook omdat de film al wat meer op sociaal drama leunde.
Daar hoef je niet zo'n lange film rond te breien.
Ook een beetje overdreven.
Stoorde me persoonlijk ook wat aan de lengte, komt vooral omdat hier wat minder te zien viel tussendoor. Als personageschets vond ik het wat minder geslaagd, waarschijnlijk ook omdat de film al wat meer op sociaal drama leunde.
Daar hoef je niet zo'n lange film rond te breien.
Ik ben van mening dat de kracht van een film als deze deels berust op zijn lengte. Hierdoor kan de kijker meer in de wereld ‘zakken’ (als je begrijpt wat ik bedoel). Wat niet wil zeggen dat er meer Koreeda-magie in had mogen zitten, om het minder op het sociale drama te laten leunen.
Enige wat de lengte bij mij vaak teweegbrengt is gewenning. Een weinig waardevol gevoel bij een film.
Bij een erg gevarieerde film durf ik het nog wel te trekken, maar vond deze van Koreeda gewoon niet sterk genoeg om de gehele speelduur écht te kunnen boeien.
Zeer aangrijpend verhaal en interessante cast. Goede muziek afgewisseld met mooie scenes. Zeker een pareltje uit de Japanse cinema.
Hoop hem ooit nog eens ergens te kunnen kopen.
4.0*