Dare mo Shiranai (2004)

Alternatieve titels: Nobody Knows | 誰も知らない

Japan

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Yagira Yuuya, Kitaura Ayu en Kimura Hiei

Geïnspireerd op een waar gebeurd 'fait divers' vertelt deze film over de overlevingsdrang van vier kinderen - Akira, de oudste, is nauwelijks twaalf - die door hun moeder aan hun lot worden overgelaten in een appartementje in Tokio. De kinderen, die absoluut bij elkaar willen blijven en daarom zeker niemand willen alarmeren, moeten hun eigen kleine leefwereld organiseren. De buitenwereld merkt niets van het langzame verval van het ouderloze gezin.

Officiële selectie Cannes.

Interview met de regisseur en fragmenten uit de film.
(RealVideo, uit het VPRO R.A.M Cannes journaal)

avatar van gondwana
Ik vloek ervan!

Ik aarzelde nog om hem te gaan bekijken op Filmfestival Gent, ben niet geweest en maakte in de plaats chocolademousse met vrienden.

Blijkt nu dat hij gewonnen heeft, verdomme!

Wil hem zo snel mogelijk zien...
afterLife vond ik schitterend.

Wandâfuru Raifu (1998) - MovieMeter.nl

Komt snel in de Belgische cinemas, dus zou me niet teveel zorgen maken. Ergens midden november geloof ik.

Goeie film, hoewel hij in vergelijking met After Life toch wel wat inventiviteit mist.

Geen collage van leuke personages uitgewerkt binnen een zeer boeiend concept. Nobody Knows is op zich een zeer simpel drama, en poogt ook niks meer te zijn. Niet verwonderlijk dat deze hoog scoort op festivals, waar dikwijls wat conservatiever gestemd wordt.

't Is wel een mooie film. Uitstekende cast, af en toe prachtige shots, aandoenlijke details en leuke muziek. Jammer dat het allemaal net iets te lang duurt, en dat de echte magie wat ontbreekt.

4*, was zeker de moeite, maar Kore-eda heeft al beter gedaan.

Waarom hebben zo weinig mensen deze film gezien? Draait in nog niet in Nederland ofzo?

(4*)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hierboven staat:
Vanaf 14 april 2005 te zien in de bioscoop

avatar van Freud
Een wondermooie film. Het is natuurlijk gemakkelijk om op de emoties te werken met een dergelijk hartverscheurend verhaal over kindjes die er zelfs als ze vol modder zitten nog uitzien alsof ze net uit de Unicef-kalender zijn gestapt, maar ik waardeer het dat Kore-eda dat in zijn film ook helemaal niet probeert te verbergen. Hij speelt op effect, maar door het heerlijk trage tempo bereikt hij een poetisch niveau dat normaal in dergelijke films afwezig is, en deze film juist optilt tot een bijna-meesterwerk. Het laatste liedje vond ik er wel nét over, maar voor de rest was ook de muziek prachtig subtiel-ontroerend. En de cast is absoluut fantastisch, vooral hun ingetogen emoties (die nergens tot uitbarsting komen, een punt waar veel films in de fout gaan) vond ik schitterend werken. 4,5 sterren verdient hij dan ook absoluut.

avatar van gondwana
Jep, terecht gewonnen in Gent...
Mooie betekenisvolle beelden (bloempot, nagellak,...) doorheen de film, uitmuntende geacteerd van die kindjes.
zeer goed opgebouwd

susumu terajima als baseball coach...héhé

Te zien op IFFR:

Vrijdag 28-01 22:30 uur in Cinerama 1
Zondag 30-01 12:30 uur in Pathé 1
Donderdag 03-02 20:30 uur in Pathé 4
Vrijdag 04-02 21:15 uur in Images 1 Groningen
Zaterdag 05-02 17:00 uur in Images 3 Groningen

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een thema dat nogal lijkt op een andere IFFR-film (Demi-Tarif) en in dit geval wint de conventionelere film met gemak. Misschien wel een van toegankelijkste Japanse films van de laatste jaren en wat mij betreft ook een van de beste.

Kore-eda's After Life vond ik vooral intrigerend. Dit is feilloos drama. Wat conventioneler, maar nog beter wat mij betreft. Precies genoeg sentiment, maar nooit over het randje en een tempo waardoor ik echt van de personages ging houden en met ze mee ging leven. En een hoofdrolspeler die zo in de top 10 van fraaiste kinderrollen ooit kan . Veel mooie rustige shots en een film boordevol fraaie details.

De begrafenisscene van het kleine zusje was zo ongelofelijk mooi. Zo waardig en zo fraai. Ik ben benieuwd hoeveel films deze nog voorbij gaan in 2005. Kore-eda is vanaf vandaag voor mij verplichte kost.

avatar van Da Jando
Inderdaad strarbright boy, wat een prachtige en meeslapen film. Erg goed camerawerk en een perfecte opbouw. Gelukkig nergens oversentimenteel en heel goed geacteerd door de kids, vooral de hoofdpersoon ja. Dat kleine meisje had ook erg hoog cuteness gehalte, die piepende schoentjes en dat lieve gezichtje 4*

avatar van Zavo
Ik deel de meningen van starbright boy en Da Jando. Prachtige film. Hij is wel wat aan de lange kant, maar hierdoor leer je de karakters wel heel goed kennen, je gaat je als het ware thuis voelen in het appartement van de kinderen.

Syt
Hele mooie film, alleen misschien een onbevredigend einde?

avatar van Zavo
Syt schreef:

Hele mooie film, alleen misschien een onbevredigend einde?

Geen einde om vrolijk van te worden, maar wel passend bij de film vond ik.

Syt
Ik denk dat je gelijk hebt.

avatar van Goodfella
Het einde mocht alleen wel ophouden op het moment dat de metro de stad inrijdt. Zou een prachtig een mooi symbolisch eindshot zijn geweest. Helaas kwam er toen nog een klein minuutje waarin je die aandoenlijke kindertjes op straat ziet lopen en *cliché-alert* achter een heuvel verdwijnen.

Maar hoewel een beetje droog, inderdaad best mooi verder. 3,5 *

avatar van Redlop
Best aangrijpend maar voor een relatief simpele vertelling duurde het te lang. 3*

avatar van PeterNL
deprimerende film

avatar van Freud
Zolang je maar veel sterren geeft

avatar van remorz
Aangrijpende film die heel subtiel en vooral veel visueel vertelt.
De vier kinderen, met ieder hun eigen karaktertje, zijn geweldig om naar te kijken. Het verhaal mag dan niet veel omvatten, de ontwikkeling wordt in een perfect tempo ontvouwd. Nergens overdadig, nergens écht geforceerd (al ben ik het qua einde wel met Goodfella eens). Sfeervolle muziek die het geheel extra kracht bijzet zonder op de voorgrond te treden.
Een ingetogen filmpje dat ontroert zonder sentimenteel te worden. 4*

fee
Prachtige film! Het duurt een eindje voor je meegesleept wordt in het verhaal (in het begin lijk je alles nogal van op een afstandje mee te volgen), maar dan voel je ook echt mee met de kinderen.
Zeer aangrijpend verhaal (gebaseerd op ware feiten!) en een zeer pakkend einde!

avatar van YuLaw16
prachtige film. Japanse versie van ciske de rat 5/5

avatar van pjotr
Is dat een compliment?

Pijnlijk...zeer pijnlijk.

Mooiste stukje uit de film: in het begin vraagt dat oudere zusje als ze opgehaald wordt natuurlijk meteen hoe het appartement er uit ziet. Broertje vertelt: '3 kamers .. blabla' , daarna vraagt ze: en de wasmachine? 'op de veranda'

Ik dacht nog: wat lult ze nou over een wasmachine. Naderhand wordt pas duidelijk dat dat haar leven is..

avatar van YuLaw16
pjotr schreef:
Is dat een compliment?

Ja ciske de rat

Echt een meesterwerk wel deze film, heb echt genoten.

Normaal gesproken heb ik het niet zo op die langzame drama films echter deze film kon me wel erg aangrijpen... De sfeer die in de gehele film hangt is gewoon erg mooi, je krijgt echt bewondering en tegelijker tijd medelijden met die jonge kinderen.

De emoties in deze film zijn ook zeer mooi weer gegeven, niet overdreven maar gewoon... Met gezichts uitdrukkingen kom je namelijk al een heel eind. (Dat bewijst deze film genoeg)

Deze aangrijpende film krijgt van mij een 4.5 *

Ik heb hem vanavond in de bios gezien.

Was best wel goede film.

Ik vond alleen dat de laatste scene weggelaten had moeten worden.

Offtopic:

Toevallig niet in Amstelveen?

Ha, ik heb gisteravond de film in Amstelveen bekeken.

Erg mooie film. Hij duurt wel lang maar het trage tempo, de lange beelden hoe bijv. Akira door Tokyo rent, had ik absoluut niet willen missen. Op een of andere manier correspondeert het tempo heel mooi met het introverte van de film en lijkt het daardoor ook logischer dat de buitenwereld niks van hun lot merkt.

Maar misschien had de eerste helft van de film toch iets minder uitgebreid gekund.

neo (crew)
Zoals wel meer mensen vind ik de film iets aan de lange kant. Er zijn een hoop veel kortere films die zoiets als dit laten zien, maar er echter dan maar vaak een uurtje voor uit trekken. Echter de band die je opbouwt als kijker met de kinderen is noodzakelijk, helemaal als er iets mis gaat op het einde. Vielen mij ook veel shots op van de voeten van verschillende. Het liedje wat uiteindelijk helemaal aan het eind van de film te horen wekte kippenvel bij mij op in de trailer, in de film vond ik het al zoveel minder. Geweldige cast ook! 4 sterren