Dare mo Shiranai (2004)

Alternatieve titels: Nobody Knows | 誰も知らない

Japan

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Yagira Yuuya, Kitaura Ayu en Kimura Hiei

Geïnspireerd op een waar gebeurd 'fait divers' vertelt deze film over de overlevingsdrang van vier kinderen - Akira, de oudste, is nauwelijks twaalf - die door hun moeder aan hun lot worden overgelaten in een appartementje in Tokio. De kinderen, die absoluut bij elkaar willen blijven en daarom zeker niemand willen alarmeren, moeten hun eigen kleine leefwereld organiseren. De buitenwereld merkt niets van het langzame verval van het ouderloze gezin.

starbright boy (moderator)
Tot mijn grote verbazing volgens mijn gids vrijdag 21 oktober al op Nederland 3.

Art
En ook tot mijn verbazig staat het ook in mijn gids Heb jij ook de Vara-gids?

Nee, de VPRO gids...

Net in de agenda genoteerd, ben heel erg benieuwd

O, deze film ga ik ook zeker proberen te zien volgende week vrijdag.

Hopelijk vergeet ik het niet.

avatar van 93.9
Zullen ze bij de videotheek blij mee zijn...

Reinbo
Mooie innemende film die wel een haf uur korter had moegen duren. Op de laatse 20 minuten na gebeurd er bijzonder weinig. Deed me vaak aan Tokyo.Sora denken, maar die heeft wat meer drama. 3,5

He teerste half uur had ik vaak de neiging om hem af te zetten, maar ik ben blij dat ik toch heb doorgezet. Op een gegeven moment pakte de film toch, en ik kan het niet ontkennen: hij is gewoon goed.

avatar van De Knip
93.9 schreef:
Zullen ze bij de videotheek blij mee zijn...

Alsof dit een hit zou zijn in een videotheek....pfff....

Was vergeten hoe goed ik em ook al weer vond...heb er maar een half sterretje bij gedaan....staat nu op 5*! Geen spijt dat ik er tot 2.15uur voor wakker ben gebleven!

Ik vond er niet veel aan. Het eerste anderhalf uur vond ik erg saai. Er gebeurde in mijn ogen gewoon te weinig. Toen kwam het onvermijdelijke: ik viel in slaap.

avatar van xenne
aangrijpend verhaal met veel mooie beelden. maar het gaat allemaal wel heel traag en de film duurt ook wel een half uur te lang. ik hou het bij 3 sterren

avatar van Macmanus
Had eerlijk gezegd helemaal geen probleem met de tijdsduur van de film. Het tempo is misschien niet hoog, maar hierdoor werd ik wel helemaal meegesleurd in het verhaal en voelde ik helemaal mee met de personages.
Er zaten echt een paar prachtige scènes in die me voor altijd bij zullen blijven. Meest memorabele was wel wanneer het jongste meisje dood is gegaan, en ze haar gingen begraven. Echt hartverscheurend.

4.5 sterren.

Ik kon vanacht niet slapen.. moest vanmorge wel vroeg op. dan maar ff tv kijken. ik zit wat te toepen en al gauw kom ik bij Ned.3 terecht. ik zag gelijk een beeld van japanse kinderen en ik dacht dit is volgens mij de film die op moviemeter stond als videotheek release. Ik wilde deze film halen maar geen tijd voor gehad. ik kwam rond 02.00 uur in de film dat schiet niet op dus ga ik maandag gelijk naar de videotheek om hem te halen!!

Normaal gesproken lukt het me niet om tot 2:15 's nachts een film kijken. Maar deze keer kon ik de tv gewoon niet uitzetten.
Echt een prachtig verhaal.. ik ga die dvd zeker deze week nog kopen.

avatar van Jorick
Opzich een mooie film met erg fraaie beelden, maar de film is in mijn ogen soms té langdradig vanwege het lage tempo.

Het tempo is inderdaad erg laag, maar dat vind ik bij zo'n film als deze helemaal niet erg. Prachtige shots, waardoor de film erg rustig blijft. En ik moet ook nog even kwijt dat ik Yagira Yuuya of Yuuya Yagira wel een supermooie jongen vind! (Moviemeter en IMDB zijn het niet helemaal eens wat nou z'n voor- en achternaam is...) Ik zit nog te twijfelen tussen 3,5 en 4 *, voorlopig 3,5*.

avatar van DeVrouw
heel mooie film maar een beetje traag...
en ja een beetje een open einde
ook grappig dat je in de film mensen met van die monddoekjes ziet lopen (SARS)
vaag dat ie al op televisie komt...in de videotheek heb ik m nog 0 keer verhuurd...tja alleen aan mezelf

DeVrouw schreef:

ook grappig dat je in de film mensen met van die monddoekjes ziet lopen (SARS)

Dat is gewoon voor de luchtverontreiniging hoor..

avatar van Linn
DeVrouw schreef:

ook grappig dat je in de film mensen met van die monddoekjes ziet lopen (SARS)

Japanners doen dat al vaak als er een verkoudheid of griepje heerst dan doen ze meteen zo'n lapje voor ziet er een beetje gek uit maar...ik denk niet dat het in deze film dus met sars te maken heeft

Prachtige film trouwens 4.5*

Akira lijkt op de poster wel veel op een meisje vind ik

avatar van BoordAppel

Akira lijkt op de poster wel veel op een meisje vind ik

Haha, dat dacht ik dus ook .

avatar van Linn
owww gelukkig ben ik niet de enige die dat vind

avatar van dutchtuga
Mooie, ingetogen film die, zoals al vaker is gezegd, helaas wat te lang duurt. Ik had momenten waarop ik me afvroeg hoe dit de volle 140 minuten door zou kunnen gaan. Uiteindelijk heb ik me toch eigenlijk geen moment echt verveeld en heb ik met plezier de film afgekeken. Grootste reden daarvoor was de karakterontwikkeling. Zonder alle emoties los te laten zetten de kinderen prachtige karakters neer die je aandacht er echt bij houden. De muziek is een ander aspect die ik zeer de moeite waard vond. Alleen jammer van het wat oversentimentele nummer aan het eind. Al om al een mooie film die nergens eigenlijk de kant van een waar meesterwerk op gaat maar wel blijft hangen. 4*

Nooit gedacht dat piepende schoentjes iets teweeg zouden brengen, en toch werkte het volledig bij mij. ik doel op de scène waar Akira samen met z'n zusje (met de piepende schoentjes) door de verlaten straten van Tokio wandelt om hun moeder te verwelkomen

Er wordt geen emotionele markerstift (in de trant van:"Ach, hoe erg toch!") aangewend in deze prent, want enkel het verhaal geloofwaardiger maakt

Die in het appartement staande rode speelgoedpiano met de afgebroken pootjes, vond ik uiterst treffend: verpletterde onschuld.

avatar van Naomi Watts
Een goed simpel dramaatje. Er zaten wat mooie shots bij, interessant concept, de acteerprestaties zijn dik in orde, leuke muziek en het keek heerlijk weg. De lengte doet voor mij deze film de das om, ik kan hem hierdoor niet hoger waarderen dan een 3,5* terwijl er wel wat meer in had gezeten. Ook miste ik mijn betrokkenheid met de personages, de film mist iets 'magisch'.

De speelduur doet de film inderdaad een beetje de das om. Toch 4 sterren omdat het allemaal heerlijk ingetogen en subtiel ontroerend bleef. Dikke pluim ook voor de hoofdrolspeler die een fantastische rol neerzet.

avatar van Captain Pervert
Veeeeel te lang. Filmisch mooi en goed acterende kindjes, maar het is een kwelling om hem uit te moeten zitten. Als klap op de vuurpijl word je getrakteerd op een onbevredigend einde.

Ik voel me bekocht en kan er dan ook niet meer dan 2 sterren voor over hebben. Daarmee krijg ik helaas die 2.5 uur van mijn leven niet terug. Dat einde is echt waardeloos.

avatar van Ozarklynch
Ben ik nu de enige die absoluut geen probleem heeft met de speelduur van Dare

avatar van Captain Pervert
King Kong is ook 3 uur, maar daar gebeurt van alles. Deze film rust op de kunstzinnigheid, maar dat heb je na een poosje wel gezien. Het laatste kwart was beter dan de eerste 75% van de film, maar toen was ik al zo murw dat ook dat me niet meer kon bekoren.

Ozarklynch schreef:
Ben ik nu de enige die absoluut geen probleem heeft met de speelduur van Dare