
Dare mo Shiranai (2004)
Alternatieve titels: Nobody Knows | 誰も知らない
Japan
Drama
141 minuten
geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Yagira Yuuya, Kitaura Ayu en Kimura Hiei
Geïnspireerd op een waar gebeurd 'fait divers' vertelt deze film over de overlevingsdrang van vier kinderen - Akira, de oudste, is nauwelijks twaalf - die door hun moeder aan hun lot worden overgelaten in een appartementje in Tokio. De kinderen, die absoluut bij elkaar willen blijven en daarom zeker niemand willen alarmeren, moeten hun eigen kleine leefwereld organiseren. De buitenwereld merkt niets van het langzame verval van het ouderloze gezin.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=-L6iKhtezaE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Schrijnende, maar ook erg mooie en gebalanceerde film met geweldig spel van Yagira Yuya.
Dat is inderdaad het enige wat ik me nog herinner van deze film, dat er steeds ingezoomd werd op die rare Japanse voetjes lol.
Ben vermoedelijk in slaap gevallen; vond 'm te langdradig en vrij saai.
Natuurlijk is het verhaal enorm ontroerend: vier kleine kinderen die door hun moeder (en vaders die niet langer naar hen omkeken) aan hun lot worden overgelaten en waarbij de kleine Akira zich noodgedwongen tot pater familias moet ontpoppen (en merkt dat hij als kind nog niet helemaal rijp is om deze taak tot een goed einde te brengen). Wanneer je beseft dat dit soort verhalen in het echte leven helaas veel te vaak voorkomen, kan je niet anders dan ontroerd naar het scherm staren en de dikke 140 minuten laten voorbijglijden (ik was vanavond behoorlijk moe en zag er na het eerste halfuur tegenop om nog eens twee uur verder te kijken; na afloop had ik het gevoel dat ik nog een uur verder had kunnen kijken).
De kindacteurs spelen erg goed en weten te overtuigen en het is een genot om te "voelen" hoe Kore-Eda telkens de juiste regiekeuzes maakt door te focussen op allerlei kleine details. Bovendien pakt hij ook nog eens uit met enkele bijzonder krachtige beelden (bv. het lijkje van Yuki in de koffer, de koffer als "bagage" voor haar moeder en een last die ze op haar "plezierreis" liever arm dan rijk is).
Wat mij betreft een enorm ontroerende film die fantastisch mooi verteld wordt. Kore-Eda is er ééntje om op te volgen.
4,5*

De film duurt geen minuut te lang. Dan is ook meteen duidelijk dat ik het niet eens ben met mensen die hier roepen dat de film een te lange speelduur heeft. Ook termen als "saai" en "langdradig" kan ik niet linken met deze film. Maar goed, ieder zijn mening.
Als je de personages een beetje leert kennen word je (ik toch) vanzelf meegesleept door het haast onwaarschijnlijke verhaal. Een twaalfjarige jongen die in zijn eentje voor zijn broertje en zusjes moet zorgen omdat zijn moeder te egoïstisch is om naar ze om te kijken. Het is te triest dat dit soort situaties ook in het echte leven voorkomen. En in het begin weten deze kinderen zich nog best goed te redden. Maar na een tijd merk je aan alles dat het steeds meer bergaf gaat. Het geld raakt op, het wordt steeds moeilijker om aan eten te geraken, electriciteit en water worden afgesloten. En de regisseur heeft zo zijn manieren om aan de kijker te tonen dat er tijd voorbijgaat. Nagellak, haargroei,.....
En eerlijk gezegd had ik toch verwacht dat de moeder nog zou terugkeren en dat alles toch nog goed zou aflopen. Maar neen hoor, Hirokazu Koreeda kiest hier (gelukkig) voor een tragisch en keihard einde. Het jongste zusje Yuki sterft en de scène waarin Akira en Saki haar begraven is werkelijk prachtig. Ook het liedje dat daarna te horen is is bijzonder mooi en past perfect bij deze ontroerende scène.
Opvallend zijn de acteerprestaties, die zijn subliem. Net als bij Still Walking heb ik hier het gevoel dat men niet acteert, zo levensecht komt het over. Het kleine meisje was erg schattig met die piepende rode schoenen, maar ook de anderen zal ik niet snel vergeten. Ik heb maar zelden zulk sterk acteerwerk gezien van kinderen, ze zetten hier stuk voor stuk mooie en geloofwaardige personages neer.
Nobody Knows of Dare mo Shiranai zoals de Japanse titel zo mooi klinkt is een ijzersterk sociaal drama. Prachtige film en een absolute aanrader!

Voor wie in het kort de ware geschiedenis wil lezen:
When she left her children to live with her new lover, the oldest boy was 14, and he had three younger sisters, aged 7, 3 and 2.
The older boy took to bringing over two friends ("A" and "B" in the report) he'd made, but these kids were a lot nastier than the ones depicted in the film. Ultimately, one of them (B) became angry at the youngest girl for eating some food he'd brought over, and beat her up, ultimately killing her.
The oldest son and friend (A) packed the body up and took it to some mountains nearby, and buried it in a shallow grave. This was in April 1988.
In July of that year the landlord finally realized that the apartment seemed to be occupied only by children, and called the police, who found the two remaining girls badly undernourished. Searching the apartment, they discovered the corpse that the mother had hidden.
The story was covered very heavily by the mass media; and the mother, seeing this on the news, wondered if it was all about her children, and turned herself in to the police.
There's more, but that's the essence of it. The eldest boy did come off pretty well overall, taking care of his sisters etc, until the end, when things got pretty grim, money was scarce, and the story assumed a "Lord of the Flies" kind of aspect. He was not in the room when his sister died, but he knew what his friend was capable of.
uit: http://www.shisso.org/archi...
Er gebeurde letterlijk niks!
Dat je het een saaie boel vind kan ik me voorstellen, maar dat er niks gebeurt?

Dit is ook geen film met uitgesproken emoties, Koreeda kiest er voor de kindacteurs (die het stuk voor stuk geweldig doen) niet te veel meelij te gunnen zodat je dat er zelf uit moet halen. Want een impact is er natuurlijk wel degelijk. En op deze manier is de emotionele betrokkenheid van de kijker vele malen groter dan bij een uitgespeld 'boewoehoe wat hebben we het zwaar' gebeuren.
Weliswaar gebaseerd op een waargebeurd verhaal, van sommige zaken kan ik me gewoonweg niet voorstellen dat het ook daadwerkelijk zo plaats heeft gevonden. De huisbazin die de zwijnenstal binnenloopt, een paar kinderen ziet zitten, aanneemt dat het maar nichtjes zijn, en de moeder die al tijden weg is, zo wordt bevestigd. En vervolgens doodleuk wegloopt met een kind op d'r arm alsof er niks geks aan de hand is :
Maartoch, bij vlagen erg mooi, geweldige scene bij het vliegveld met prachtige lichtinvallen, en voor de rest een knap verteld verhaal.
4*

Altijd gedacht dat de persoon op het poster een meisje was.
Ja, nu je het zegt!
Erg sterk verhaal, ook al gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Was ook even vergeten dat het zielig eindigd

Heb me de film met me moeder bekeken die bij de aftiteling in huilen uitbarste door de film. Kan me ook voorstellen. Zo realistisch zien we het maar zelden.
Gewoon een schitterende ontroerende film. Met een bikkelharde boodschap en oorzaken.
5,0*

Goed geacteerd door de kinderen.
Zeer schrijnend.
De kinderen maken, ondanks het gebrek aan gezonde voeding, opvoeding en opleiding, toch het beste van de situatie. Wat misschien wel de enige hoopvolle boodschap was uit deze film. Zo er al een boodschap was om er uit mee te nemen. Ik heb het meer ervaren als een documentaire, of een verslag.
Wat me vooral nog sterk bijstaat zijn enkele hartverscheurende momenten, die vooral te maken hebben met de ambities van de kinderen, die toch zo naar je hart gaan staan in de loop van de film. Het oudste meisje dat steeds maar op het kleine pianootje speelt, en niets liever zou willen dan op pianolessen gaan, het is juist dat contrast dat zo ontzettend zielig is. Een moment is voor mij nog veel erger. Als ik er nu weer over nadenk springen de tranen in mijn ogen. Het stuk wanneer Akira zijn jongste zusje meeneemt naar het treinstation, en zij besluit haar mooiste schoentjes, met een lief piepgeluidje mee te nemen. Vervolgens komt moeder natuurlijk niet opdagen, waarna ze teleurgesteld afdruipen. De piepschoentjes voelen opdat moment als een totaal misplaatst geluid, afkomstig uit een gelukkige tijd en nu eigenlijk gewoon gênant. Het toont hoe de naïeve hoop van deze lieve kinderen genadeloos bestraft wordt.
Buiten het feit dat ik enkele keren heb verafschuwd wat zich op het beeld voordeed, natuurlijk ook het verschrikkelijke einde, blijft toch vooral het respect over. Respect voor deze regisseur die een balans heeft weten te vinden tussen de momenten van afschuw en de momenten van berusting die ik ervoer tijdens het zien van deze film. Ik heb deze film bewust gekeken omdat ik veel goeds had gehoord over Kore-eda en hij heeft de verwachtingen absoluut waargemaakt. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de rest uit het oeuvre van deze man. Voor nu echter geeft Dare mo Shiranai me nog altijd genoeg stof tot nadenken.


Wie wist er dat dat prachtige liedje dat te horen is na de begrafenis van Yuki gezongen werd door de kassierster van de winkel waar Akira altijd inkopen gaat doen?
dat meisje uit de supermarkt dat niet helemaal spoort, of lijkt te sporen?

Wie wist er dat dat prachtige liedje dat te horen is na de begrafenis van Yuki gezongen werd door de kassierster van de winkel waar Akira altijd inkopen gaat doen?

Film heeft me van begin tot einde geboeid. Hirokazu Koreeda heeft weer een film gemaakt waar ik als kijker volledig empathisch van heb genoten.
Soms is de film wel wat langdradig. Zonder de prachtige muziek van zou ik meermaals op de Fast-Forward knop gedrukt hebben. Het laatste liedje (over schuld en boete) kwam op het perfecte moment. Wat een rotmoeder.
Zeker zien als je tegen wat langdradige stukken kunt. Verwacht geen grote plotwendingen of grote manoeuvres en het komt wel goed.
4*
De subtiliteit druipt echt van elke scene.
Weinig dialoog maar die steeds genoeg zeggen.
Kleine details die het verhaal steeds doen verder vertellen.
Wondermooi en echt geacteerd door de kinderen. Het voelde zelfs niet alsof ze acteerden.
Net als Tokyo Story was het ongelooflijk hoe hartverscheurend deze film kon zijn zonder het ooit echt in ons gezicht te duwen. Nergens waren er overdreven sentimentele bedoelingen te bespeuren zoals de meeste films proberen en falen. Deze doet het uiterst subtiel op zoveel verschillende manieren dat het je het soms nog meer pijn doet.
Heel moeilijk en riskant om dit te bereiken maar deze film raakt echt alle juiste snaren op de juiste momenten.
Heel de film lang voelde ik me natuurlijk melancholisch, vooral naar het einde toe, waar er 2 hartverscheurende momenten boven uit steken, het moment dat Akira en het meisje na de begrafenis van Yuki in de trein zitten was zo mooi en in de laatste scene waar Akira naar boven kijkt als hij het vliegtuig hoort... kwam toch even aan bij mij.

Eén van de mooiste, perfecte films die ik de laatste jaren heb gezien.
4.5*
Het zou zo bij een Japans gezin in de huiskamer gefilmd zijn.
Prachtig geacteerd door alle 4 de kinderen.
Aventoe een beetje minder boeiend, en was waarschijnlijk beter geweest als ie iets korter was geweest, maar een dikke 4*.

Houseki
Wat ik ook vraag aan de donk're nacht
Al wat ik krijg, is 'n fonk'lende pracht
Telkens weer zijg ik bij het zwarte meer
Uit mijn hart gesmolten neer.
Is de engel voor goed verdwenen?
Laat het zich nooit meer bewenen?
Met water wacht de wind op koude tijden
Waaruit geen licht me kan bevrijden.
Langzaam word ik wijs
Met ogen helder als ijs
Juwelen, die zeggen
Wat niemand uit kan leggen.

2 maanden geleden gezegt en nog altijd niet gestemd.
Ik vond 'm te lang en bovendien saai. Visueel ook niet memorabel.
Kan me ook totaal niet inleven in de kinderen, het is afstandelijk. Ook enige antipathie voor moeder ontbreekt volledig bij mij. Het laat me eigenlijk een beetje koud. Het zit niet echt op de huid.
Verhaal zit ook raar in elkaar. Waar werkt moeder, buren nemen geen polshoogte enz.
Desondanks iedereen dit beloont met gemiddeld vier sterren, ga ik dit niet volgen. Net drie sterren is genoeg voor deze film.
Dit is een goed voorbeeld hoe dmv een kleine hype, waarin iedereen elkaar volgt in hoog aantal sterren
Desondanks iedereen dit beloont met gemiddeld vier sterren, ga ik dit niet volgen
Die opmerkingen zijn een goed voorbeeld van iemand die een film gezien heeft, hem saai vindt, en hem daarom maar een "hype"-status geeft, om anderen de schuld te kunnen geven van zijn eigen gebrek aan inlevingsvermogen, niet in staat is begrip te hebben voor het feit dat er mensen zijn die deze film niet saai vinden, maar juist heel erg mooi, en daarom veel sterren geven.