• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.962 films
  • 12.267 series
  • 34.071 seizoenen
  • 649.050 acteurs
  • 199.241 gebruikers
  • 9.387.683 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saw (2004)

Thriller / Horror | 103 minuten
3,87 7.532 stemmen

Genre: Thriller / Horror

Speelduur: 103 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

IMDb beoordeling: 7,6 (505.820)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 juni 2005

Plot Saw

"How much blood would you shed to stay alive?"

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Lawrence Gordon

Adam Faulkner-Stanheight

David Tapp

Alison Gordon

Detective Steven Sing

Diana Gordon

Amanda Young

Allison Kerry

John Kramer / Jigsaw

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van film_kaza

film_kaza

  • 3140 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij ligt het aan mij, maar deze film is helemaal niet zo goed. Gewoon een spannende thriller verder niks.

3,5


avatar van TimD

TimD

  • 1095 berichten
  • 0 stemmen

Ligt aan jou .


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6140 berichten
  • 2825 stemmen

TimD schreef:

Ligt aan jou .

Ligt helemaal niet aan hem, ik vond het ook. Ik vind hem alleszins geen plaats in de top 20 waard van MM, en als dit gemiddelde hetzelfde blijft, komt hij toch aardig in de buurt, terwijl hij dat toch helemaal niet waard is.


avatar van notsub

notsub

  • 1489 berichten
  • 1474 stemmen

Zeer goede film. Vooral een zeer originele film. Ik heb hem net voor de tweede keer gezien en het was weer zeer boeiend. De sterke punten zijn het plot natuurlijk, de zwaar ziekelijke spelletjes van Jigsaw en zeker ook de opbouw. Minpuntjes? Het acteerwerk niet helemaal top en er zitten toch wat scenes in die te standaard zijn voor deze film. Niet helemaal perfect dus, maar wel 4.5 punten.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2854 stemmen

donnie darko schreef:

(quote)

Ligt helemaal niet aan hem, ik vond het ook. Ik vind hem alleszins geen plaats in de top 20 waard van MM, en als dit gemiddelde hetzelfde blijft, komt hij toch aardig in de buurt, terwijl hij dat toch helemaal niet waard is.

Ja, en ik vind weer andere films niet waardig voor de top. Iedereen heeft nou eenmaal een persoonlijke voorkeur


avatar van film_kaza

film_kaza

  • 3140 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb hem herzien.

Ik vind deze nu wel goed genoeg voor 4 sterren.

Nog steeds vind ik het gemiddelde te hoog maar ja..

Doe mij maar gewoon the shining


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Tja, het is moeilijk om aan te nemen dat deze "horror" de hoogste score krijgt in zijn genre...


avatar van 606

606

  • 23881 berichten
  • 12279 stemmen

super film erg boeiend en op bepaalde punten zijn de scene's erg mooi gedaan.

de spanning is vanaf het begin al in.

5 sterren


avatar van voskat

voskat

  • 1026 berichten
  • 1088 stemmen

Mjah. Leuk gedaan.

3,5 ster.


avatar van illogical

illogical

  • 279 berichten
  • 311 stemmen

prachtige film! Vooral het einde natuurlijk!

*5


avatar van kiriyama

kiriyama

  • 9849 berichten
  • 0 stemmen

Moet zeggen dat ie me door alle ophef wat tegen viel, maar het is desondanks een leuke film. Alleen jammer dat ik eigenlijk al meteen wist hoe de steel in de vork zat. Ik wist bijna meteen dat het lijk eigenlijk jigsaw was. Toch 3.5*


avatar van lukewarm

lukewarm

  • 18 berichten
  • 26 stemmen

Als psycho-horror was deze film o.k... Maar om hem nu de beste horrorfilm ooit te noemen, gaat te ver... Ik heb een paar handen voor de ogen-momenten gehad (sorry, ik ben een vrouw... ) en het einde was zeer goed...


avatar van Lancher

Lancher

  • 169 berichten
  • 1914 stemmen

Goede spannende thriller!(horror kan ik het niet noemen) Vanaf het begin pakt deze film je gewoon, ik kon hem gewoon niet uit zetten.

Het verhaal is niet zo diep maar de psychologische spelletjes vond ik erg goed gedaan.

Trouwens mensen die deel 2 hebben gezien zeggen dat ze dat deel minder vinden, maar persoonlijk vond ik die netzo goed of misschien zelfs wel beter op sommige punten. Ik zal niks vertellen over saw 2 want je moet deel 2 gewoon zelf kijken en tja nu kijk ik uit naar deel 3! (mag wel wat sneller:P)

een 4,5/5


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

kiriyama schreef:
Moet zeggen dat ie me door alle ophef wat tegen viel, maar het is desondanks een leuke film. Alleen jammer dat ik eigenlijk al meteen wist hoe de steel in de vork zat. Ik wist bijna meteen dat het lijk eigenlijk jigsaw was. Toch 3.5*

Ik dacht ook dat het daar wel iets mee te maken had maar dat leek me niet echt voor de hand liggend...


avatar van Flipman

Flipman

  • 7125 berichten
  • 1145 stemmen

Er wordt veel over gesproken dat deze film heel erg origineel is; valt mee, de plots wel. Maar iets hoeft denk ik eigenlijk ook niet origineel te zijn om goed te kunnen werken.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Origineel is dit allemaal zeker niet

Een paar films waar deze zijn mosterd (qua stijl vooral) per direct van heeft gekopieerd zijn se7en, silence of the lambs, the cell en weer kloons daarvan.. de plot is alleen wel erg aardig. En het is allemaal best kundig gedaan verder.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

Origineel is dit allemaal zeker niet

Een paar films waar deze zijn mosterd (qua stijl vooral) per direct van heeft gekopieerd zijn se7en, silence of the lambs, the cell en weer kloons daarvan.. de plot is alleen wel erg aardig. En het is allemaal best kundig gedaan verder.

Cube niet vergeten .


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Die ook, die ook


avatar van kiriyama

kiriyama

  • 9849 berichten
  • 0 stemmen

Toch gek dat er zoveel mensen zijn, die zich NIET aan de slechte acteerprestaties irriteren. Sommige vinden ze zelf best goed, ik kan ze echter tot de slechtste rekenen van alle films die ik ooit heb gezien.


avatar van Ryam

Ryam

  • 14 berichten
  • 0 stemmen

WTF Gaan jullie zeggen dat deze film slecht is, dan heb jij nog nooit een goede gezien...

Saw 2 is ook heel goed, saw dus ook


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 415 berichten
  • 1674 stemmen

Zeer overschat. 3,5*.


avatar van kiriyama

kiriyama

  • 9849 berichten
  • 0 stemmen

WTF Gaan jullie zeggen dat deze film slecht is, dan heb jij nog nooit een goede gezien...

Ik zei niet dat de film slecht was, ik zei dat de acteerprestaties slecht waren, de film zelf is best aardig. Maar wel wat overschat. Se7en en silence of the lambs zijn beter.


avatar van MJ_DA_MAN

MJ_DA_MAN

  • 415 berichten
  • 1674 stemmen

kiriyama schreef:

(quote)

Se7en en silence of the lambs zijn beter.

Die 2 kun je niet eens vergelijken met deze. 2 klassiekers tegenover een redelijk avondje horror.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5336 stemmen

Ik heb nooit gesnapt waarom mensen zo weglopen met Silence of the Lambs en Seven. Mensen zullen het wel heiligschennis vinden als ik dit zeg, maar ik vond Saw I en Saw II echt een stuk spannender dan Seven en Silence of the Lambs bij elkaar.


avatar van kiriyama

kiriyama

  • 9849 berichten
  • 0 stemmen

ik vond Saw I en Saw II echt een stuk spannender dan Seven en Silence of the Lambs bij elkaar.

Wat een grap.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Mensen die qua acteerprestaties deze film beter vinden dan se7en of silence moeten echt hun ogen gaan spoelen met groene zeep


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5336 stemmen

orbit schreef:

Mensen die qua acteerprestaties deze film beter vinden dan se7en of silence moeten echt hun ogen gaan spoelen met groene zeep

Zoals ik al vaker heb gezegd: over het acteren kijk ik meestal heen. En nogmaals: Silence of the Lambs en Seven vond ik echt saai.

Silence of the Lambs had ik op mn 12e gezien en ik vond ik toen wel aardig. Een paar jaar daarna het boek gelezen en de film opnieuw bekeken, en ik was ontgoocheld. Was dit het nou?? Anthony Hopkins is erg goed, inclusief een aantal dialogen, maar Jodie Foster vond ik een tutje en de film kon bij mij totaal niet iets van kippevel teweeg brengen.

Dan het geval Seven. Verschrikkelijk duister, je kon geen hol zien de hele film, en dan dat vage einde. Het einde van de film is beroemd, maar ook dat snap ik niet.

Als laatste Saw I en II. Van Saw had ik van mn neef al gehoord dat dit een leuke, heftige film zou zijn. Nou ben ik inmiddels al wat gewend, dus ik ging een beetje sceptisch naar de bios. De film zou voor mij nog knapper zijn geweest als de hele film zich in die badkamer zou hebben afgespeeld en toch eng was geweest, maar soit, hij was spannend. En dan dat einde...! Een van mn negatieve eigenschappen is dat ik nogal naief ben, dus in tegenstelling tot sommige van jullie zag ik het einde totaal níet aankomen. Ik was overdonderd, en ging na deze adrenalinestoot helemaal vrolijk de zaal uit. Saw was een van de weinige films die ik echt spannend vond.

Saw II. Omdat ik er voor een website waar ik voor schrijf een recensie over zou gaan schrijven, had ik er expres geen recensies over gelezen. Toch had ik per ongeluk zowel een paar hele positieve, als hele negatieve recensies gelezen, zonder echt de details te hebben gelezen. In mijn hoofd had ik al een mooie kop in gedachten voor het geval het een rotfilm zou worden: 'Saw II is afgezaagd'. Ondanks de fantastische openingsscene ging ik twijfelen toen ik die verhaallijn rond 'problematische relatie tussen getraumatiseerde politieagent en zoon' zag. Ai, dacht ik, dit kan niet goed worden. Integendeel. Er zaten een paar geweldige dingen in die ik hier helaas niet kan toelichten omdat mijn bericht anders verwijderd wordt. De film had gewoon vaart, en durfde veel in beeld te brengen. En de moorden waren natuurlijk zéér creatief. De invalshoek van de film was ook leuk: meer van hetzelfde, en toch juist niet.

Als ik een horrorfilm kijk, denk ik alleen maar: weet hij me in spanning te houden, verbaast de film me, overdondert hij me? En dan let ik niet op acteerwerk e.d. Silence of the Lambs en Seven hadden die eigenschappen overduidelijk níet, Saw I en II overduidelijk wel. En dat slechte acteerwerk en die plotgaten interesseren me geen moer.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2854 stemmen

Je hebt helemaal gelijk!

Wat heb je nou aan acteerprestaties als een film je geen ene meter interesseert. Van Se7en had ik veel meer verwacht en door Saw werd ik pas echt overdonderd. Dan heb je niet de tijd om op acteerprestaties te letten! Zelfs niet bij een 2de kijkbeurt.

En Orbit staar jij je alleen maar blind op acteerprestaties of beoordeel je films ook nog op andere criteria?


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11940 berichten
  • 5336 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Je hebt helemaal gelijk!

Wat heb je nou aan acteerprestaties als een film je geen ene meter interesseert. Van Se7en had ik veel meer verwacht en door Saw werd ik pas echt overdonderd. Dan heb je niet de tijd om op acteerprestaties te letten! Zelfs niet bij een 2de kijkbeurt.

Dank je wel


avatar van TimD

TimD

  • 1095 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben het ook met BlueJudaskiss eens, ik wil van de film genieten, niet kijken hoe goed de acteurs acteren. Ik laat me liever onderdompelen in een film(verhaal) dan op te letten op de acteerprestaties en de omgevingen en de manier waarop het gefilmd is enzo.