The Village (2004)
Genre: Thriller
Speelduur: 108 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: M. Night Shyamalan
Met onder meer: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix en Adrien Brody
IMDb beoordeling:
6,6 (295.016)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 26 augustus 2004
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Village
"There is no turning back"
De film vertelt het verhaal van een hechte gemeenschap. De raad van ouderen waarschuwt de inwoners voor de mysterieuze wezens die zich in de bossen rond het dorp schuilhouden. De nieuwsgierige Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) is van plan de dorpsgrens te overschrijden en het onbekende te trotseren. Het lijkt er op dat hij met deze daad de toekomst van het dorp voor altijd zal veranderen...
Externe links
Acteurs en actrices
Ivy Walker
Lucius Hunt
Noah Percy
Edward Walker
Alice Hunt
August Nicholson
Mrs. Clack
Vivian Percy
Robert Percy
Victor
Video's en trailers
Reviews & comments
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Zo soepel en athletisch, dat de blinde vrouw hem twee keer vrij makkelijk ontwijkt.
Dat ontwijken kon júist omdat hij snel rende. Goed dat hij hard kon rennen zagen we eerder in de film, maar dat verklaart nog niet de dreigende lichaamshouding en (vooral) de grommende dierengeluiden die hij maakt. Op zo'n moment voel ik me als kijker gewoon genaaid, dat monster dat je zag kon onmogelijk een geestelijk gehandicapte man in een pak zijn.
Het was een gesprek over die rode-strepen actie, die volgens mij toch echt een actie van de ouderlingen was na het overschrijven van de grenzen door Brody.
Hoe kun je nou ineens van de een op de andere dag met z'n allen besluiten: "Wij gaan vanaf vandaag oud-Engels praten"? Dat gaat er mij bij écht niet in... Dat had toch ook geen nut? Alsof de kinderen die ze later in het dorp zouden krijgen zouden weten dat hoe zij spraken bij het jaartal hoorde waarin ze zogenaamd zouden leven.
Nee sorry, gewoon een heleboel erg vergezochte verklaringen waarmee je alleen met heel veel gekunstel en heel veel aannames tot een verklaring van de gebeurtenissen kan komen. En dat viel mij gigantisch tegen in deze film, vooral de tweede keer.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Al het promotie materiaal is gewoon schandalige misleiding bij deze film....
EN de film zelf slaat ook de spijker mis, meestal heeft men een hoofdverhaal en een bijverhaal om af en toe even een adem pauze te maken voor het publiek.
Bij The Village neemt echter het bijverhaal (hele liefdes scene etc) verreweg meer tijd en aandacht in dan het inmiddels omgetoverde hoofdverhaal (wezens in het bos).
Het gevolg was dan ook dat de film bij mij het verkeerde keelgat in schoot. Ik kom voor wat spanning maar die vond ik ver te zoeken, de wezens veschuiven steeds meer naar de achtergrond gedurende de film, en halvewege is het gewoon een romatisch drama geworden met een enkel schrik moment.
Ik voelde me als een kind die een mooi vliegtuigje wil hebben voor zn verjaardag, maar uiteindelijk iets totaal anders krijgt...en dan is het nog een B merk ook....dubbele teleurstelling, niet wat je verwachtte en/of had gehoopt, maar dan wat je krijgt is ook nog eens onder de maat...
Linda
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Dat er van de enge scenes uit het eerste uur niets meer overblijft als je weet wat er aan de hand is was te verwachten, maar dan nog blijf ik met gigantische vragen zitten
- Brody loopt de hele film een beetje door het beeld te strompelen. Maar wanneer hij op het eind dat pak aan heeft, maakt hij ineens grommende dierengeluiden, en rent hij soepen en atletisch op Howard af?
Dat vond ik ook ontzettend flauw. In eerste instantie denk je dat het iemand in pak is maar als je dan dat gegrom hoort begin je toch ernstig te twijfelen en vraag je je af wie/wat dat in godsnaam is (aangezien ik al veel had gelezen over 'flauwe twist' ed hield ik alle mogelijkheden open, zelfs dat het toch geen mens zou zijn).
Maar vind je die 3 sterren van je niet een beetje aan de hoge kant? Als het eerste uur al niet spannend meer is blijft er alleen een zeer matig drama over (ik vrees dat ik het dan ook een flutfilm ga vinden bij herziening). En zo geweldig was het overige deel van de film tenslotte ook weer niet.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Maar vind je die 3 sterren van je niet een beetje aan de hoge kant?
Nee zoals ik al zei, van grote delen van de film genoot ik ook de 2e keer weer... het is allemaal weer zo perfect regisseerd en mooi in beeld gebracht (het eerste uur vooral) dat ik het wel een krappe 3 waard vind.
zeus
-
- 1201 berichten
- 2891 stemmen
De film heeft mij totaal verast eigenlijk. Het verhaal liep anders dan ik had verwacht. 4*.
Moviestar
-
- 821 berichten
- 0 stemmen
- Brody loopt de hele film een beetje door het beeld te strompelen. Maar wanneer hij op het eind dat pak aan heeft, maakt hij ineens grommende dierengeluiden, en rent hij soepen en atletisch op Howard af?
hmmm goed punt.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Ikzelf ben zo een videofiel dat ik alles wat er in de bios voorbij komt wil zien.
Dan mag je jezelf een cinefiel noemen. Video is een bruikbaar, geweldig, maar inferieur medium, geen reden om daar verliefd op te zijn in dit verband, toch? 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat er van de enge scenes uit het eerste uur niets meer overblijft als je weet wat er aan de hand is was te verwachten
Na de scene waarin Phoenix vraagt of hij weg mag (waarom gaat-ie niet gewoon?), dacht ik al: iets of iemand heeft belang bij die bosbeesten, en het is maar de vraag of ze er echt zijn, of door iemand met een bepaald doel zijn verzonnen. Maar dat zal vast komen omdat in die films van MNS veel van dat soort verbanden voorkomen. De eerste twist voor mij niet echt een twist, en kon evenzogoed wel genieten van het begin, al had dat wel heel veel slome en doelloze momenten.
- Brody loopt de hele film een beetje door het beeld te strompelen. Maar wanneer hij op het eind dat pak aan heeft, maakt hij ineens grommende dierengeluiden, en rent hij soepen en atletisch op Howard af?
Inderdaad stupide.
Ja, ze vertellen elkaar daar dus: "we kunnen naar de anderen nooit volhouden dat dit coyotes waren".
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
ik had wat meer dingen in het midden gelaten (bijvoorbeeld dat hele gedoe buiten het reservaat). .
Helemaal mee eens. Wat winen we daarmee? Wat worden we daar wijzer van, en in hoeverre heeft dat ook maar een druppel emotionele impact? Is alleen een hele ingewikkelde manier om te suggereren dat het allemaal echt zou kunnen; maar op die suggestie zit niemand toch te wachten?
Dat is helaas een misvatting
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
meestal heeft men een hoofdverhaal en een bijverhaal om af en toe even een adem pauze te maken voor het publiek.
Hoe kom je daar nou weer bij?
In een goed script zijn alle lijnen verweven.
Bijverhalen voor de rust..... 
Dan verschillen we toch sterk van mening over wat de hoofdlijn van deze film is.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
je hebt lui die de allegorie niet scherp genoeg vinden (wat overigens een alleszins acceptabel standpunt is) en je hebt lui die diezelfde allegorie juist te overduidelijk, te simplistisch vinden.
Voor mij zijn beide waar bij deze film. De allegorie ligt er duimendik bovenop, en is tevens volslagen simplistisch en biedt GEEN ENKEL interessant inzicht in de vergeleken materie. Heeft zelfs een uiterst discutabele inlossing.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Waarom dan een sentimenteel happy end waarin tot ieders opluchting de dorpelingen ervoor kiezen om hun kop weer in het zand te steken en anderen gedwongen te laten leven in een door hen verzonnen, in stand gehouden en zelfs aangewakkerde angst? Is dat iets goeds dan? De film lijkt dat toch te willen stellen. Dat is op zijn minst discutabel.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Nog iets
Howard herkent de hele film door iedereen zonder de persoon daadwerkelijk te zien. Maar wanneer Brody dat pak aan heeft herkent ze hem ineens niet meer?? wtf?
Ik vind het vanavond weer tijd voor Unbreakable, was mij te frustrerend dit 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Dat ben ik dan weer niet met je eens. De film geeft helemaal geen positief waardeoordeel over die struisvogelpolitiek. De film laat een vriendelijke buitenwereld zien ("you have kindness in your voice, I didn't expect that"). Het is juist dánkzij deze buitenwereld dat Phoenix overleeft. De dorpelingen erkennen dat zij juist dánkzij deze buitenwereld hun eigen leventje kunnen blijven leiden.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat van Brody niet, nee, die zat immers opgesloten. Maar gezien het feit dat het eenzelfde nepmonster in een rode bosmantel was, moest het wel iemand uit het dorp zijn.
Vreemd is wel dat onze heldin met een gerust hart die stenen weglazert, maar nog steeds bang is voor monsters in het bos.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
meeste films hebben dat, ik noem maar wat, back to the future....hoofdverhaal: terug zien te komen in zijn eigen tijd, bijverhaal verliefd zijn.
Signs: hoofdverhaal...de vreemde aliens?
bijverhaal: priester raakt z'n geloof kwijt en weet het terug vinden gedurende de film.
Bij actie films is het nog duidelijker, bond films... de stukjes in het casino, de stukjes waar hij in bed ligt met de bond girl...kleine bijverhaaltjes die de kijker even rust geven tussen al die spanning en sensatie, of in andere gevallen: horror, angst, of juist humor (non stop lachen kan niet)
Echter bij deze film was de opzet als je alle media (posters, trailers, beelden etc etc) mag geloven, een thriller/horror te maken... echter ik vond gewoon dat daar bijna niks van terug te vinden is.
Het begon goed het dorp zit aan tafel terwijl men dieren geluiden in de verte kan horen maar later in de film krijgt de romance een steeds sterkere rol...op een gegeven moment zit je gewoon een half uur naar een romantisch drama te kijken... de film staat opeens stil en is niet vooruit te branden....Het kwam bij mij over alsof Night halverwege het verhaal gewoon is blijven hangen in het bijverhaaltje, het zo fascinerend vond dat hij daar verder en verder is meegegaan....en zich voor het einde realiseerde dat er nog een "spannende afsluiter" moest komen...dus daar ging ze het bos in...
De film ziet er misschien mooi uit, en de muziek is opzwepend....maar het verhaal was verschrikkelijk... en door de echt waardeloze marketing campagne heeft bij mij meneer Night zn redelijke reputatie weten de beschadigen, een volgende keer denk ik wel 2x na voordat ik naar een film van hem ga (en zal dus meer op de kritische reacties van MM vertrouwen dan de reputatie van Night.)
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
onze heldin met een gerust hart die stenen weglazert
Waren aan haar meegegeven om haar twee begeleiders (die nog WEL in de monsters moesten blijven geloven) over te halen.
De monsterverhalen waren "gebaseerd op échte verhalen over monsters. Zij kon niet zien dat dit monster eenzelfde monster was als de nep-monsters van de ouderlingen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
meeste films hebben dat, ik noem maar wat, back to the future....hoofdverhaal: terug zien te komen in zijn eigen tijd, bijverhaal verliefd zijn.
Wat jij hier een bijverhaal noemt, is zeker geen pauze voor het publiek, zoals je stelde. Ik ontken het bestaan van bijlijnen niet, wel de stelling dat die slechts pauzes in het hoofdlijn zijn.
bijverhaal: priester raakt z'n geloof kwijt en weet het terug vinden gedurende de film.
Ook hier haal je hoofdlijn en bijlijn door elkaar, wat mij betreft.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
jij zegt dat het grote verhaal dat van de priester is en dat de aliens daar een klein stukje van uit maken, dat klopt.... maar toch maakt dat het nog niet het hoofdverhaal...
ga me nou niet zeggen dat iedereen naar signs is gegaan om te zien hoe mel gibson zijn geloof in god terug weet te vinden...
en het zijn gewoon adem pauzes...een komedie met anderhalf uur lang scheet grappen is gewoon saai, een film met bruce willis die 2 uur lang aan het schieten is werkt op je zenuwen...men heeft gewoon af en toe een stukje in de film nodig waar eventjes iets anders aan de hand is...
En alle media, alle trailers, posters, taglines, foto's, muziek, genres...alles wijst op een horror/thriller...zelfs de eerste seconden van de film tonen dat....een camera die naar de lucht kijkt door de kale takken van bomen...met namen die door de takken naar voren komen...fade to black en met een lekker spookachtig muziekje...Noem ik nou niet echt romantisch...ook de 1e scene zie je het dorp aan tafel onder het "gezang" van de monsters in het bos, wederom puur om je in de spookachtige sfeer van de film te brengen...
Alleen tegen de tijd dat het echt spannend zou moeten worden komen we in een romance terecht, en tegen de tijd dat we daar weer uitkomen, was het voor mij al weer te laat.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dat ben ik dan weer niet met je eens. De film geeft helemaal geen positief waardeoordeel over die struisvogelpolitiek. De film laat een vriendelijke buitenwereld zien ("you have kindness in your voice, I didn't expect that").
Oneens. Kijk eens naar de weinig subtiel in beeld gebrachte krantenberichten. Hier wordt een verdorven wereld geschetst, met gelukkig een aardig individu.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
ga me nou niet zeggen dat iedereen naar signs is gegaan om te zien hoe mel gibson zijn geloof in god terug weet te vinden...
Alsof de bezoekreden van de film bepaalt wat de hoofdlijn is.
Maar jij hebt het nu over 'het grote verhaal' dat iets anders zou zijn dan het 'hoofdverhaal' en het 'bijverhaal'. Verwarrende termen op deze manier.
Laat ik nou denken dat dat schieten enkel spannend (in de zin van dramatisch interessant en daarmee boeiend om te volgen) is als er een dramatisch net omheen gespannen is. En DAT is de hoodlijn, niet het schieten. Als er een loveline is, dan heeft die 9 van de 10 keer direct invloed op het hoofdkarakter, hetzij omdat die daardoor zichzelf anders ziet, hetzij omdat het hem een reden geeft voor De Finale Grote Besilssing, whatever. Maar niet om meters celluloid voorbij te laten trekken aan publiek dat eigenlijk iets anders wil zien, zodat ze even adem kunnen halen.
Ook de film maakt voor een groot deel gebruik van thriller/horrorelementen/stijlkenmerken. Ben toch benieuwd hoe je deze film moet verkopen als je niet mag suggereren dat het een spannende film is. De film GAAT nota bene over angst.
Kan ik me iets bij voorstellen.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dat van Brody niet, nee, die zat immers opgesloten.
1 = 1 = 2.
Ik ging me zelfs afvragen of die Brody echt wel debiel was. Tja.
Maar gezien het feit dat het eenzelfde nepmonster in een rode bosmantel was, moest het wel iemand uit het dorp zijn.
Precies. Ik moet zeggen dat ik ook nog rekening hield met ' één onwelwillende oudere, die de boel wilde houden zoals het was'. Tegen deze tijd had ik wel van alles bedacht en zat de juiste oplossing erbij.
Vreemd is wel dat onze heldin met een gerust hart die stenen weglazert, maar nog steeds bang is voor monsters in het bos.
De film zit vol met dat soort zaken. Alles is vanuit het publiek beredeneerd en niet vanuit de personages. Logica is ver te zoeken.
Vanwaar die omslachtige manier waarop Hurt de waarheid van het monster onthult? 'Promise not to scream'. Omdat dat spanning oproept. En enkel om die reden. Dat is lege cinema.
Groot verschil met the Sixth Sense is ook dat die film zo vernuftig in elkaar zat, dat je hem een tweede keer kon kijken en je verbazen hoe goed het klopte. Dat kan hier niet, dat weet ik nu al. Dan blijkt Brody toch wel heel erg echte gromgeluiden te maken in dat bos. En wat doet dat tweede pak ('tweede pak?') plotseling onder dat hok van Brody? Enz. enz.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Laat ik nu denken dat het liefdesverhaal het hoofdverhaal is en die spannende beestjes bijzaak.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
1 = 1 = 2.
Die was ontsnapt en wist een kostuum te vinden???
Ik ging me zelfs afvragen of die Brody echt wel debiel was. Tja.
Vanaf het begin al vroeg ik me dat af. Omdat ik me afvroeg wie er achter de bosmannetjes zou kunnen zitten
Yep, Hurt bijvoorbeeld.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Overigens, voor alle duidelijkheid, ook in het echte leven: PAS OP VOOR VERSTANDELIJK GEHANDICAPTEN!
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Maar jij hebt het nu over 'het grote verhaal' dat iets anders zou zijn dan het 'hoofdverhaal' en het 'bijverhaal'. Verwarrende termen op deze manier.
nee, het is andersom.... de hoofdlijn zorgt ervoor of ik de film wil zien of niet....
En ik vond dat alle signalen bij deze film in knoerten van letters aangaven horror/thriller.
niet alleen het promotie materiaal maar ook het begin zelf van de film, het beloofd allemaal heel aardig en leuk te gaan worden. Echter het blijft altijd bij een belofte.
En ik denk eigenlijk dat het moeilijk te zeggen is wat nou het hoofdverhaal en het bijverhaal is....immers alle aandacht van de reclame, en ook het begin van de film...alles wijst naar die wezens, naar griezelen, "REN! ze komen eraan, snel de kelder in!"... en daarom was het begin van de film ook absoluut zo slecht nog niet....
Dus tot zover lijkt het erop een film a la signs te gaan worden, maar dan slaat het verhaal om en gaat liefde een hele belangrijke rol spelen, spannend is de film nog wel een beetje, maar de monsters zelf verschuiven naar de achtergrond....
Dit duurde zolang, en ging zover door dat ik gewoon me af ging vragen wat Night nou belangrijker vond in deze film...
Mijn conclusie is gewoon dat deze film een succes is door de doortrapte marketing van deze film die een verkeerd signaal geeft. Als mensen hadden geweten dat het meer romantisch drama is dan horror dan waren ze van te voren wel weggebleven.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Laat ik nu denken dat het liefdesverhaal het hoofdverhaal is en die spannende beestjes bijzaak.
dat is nu dus ook mijn conclusie eigenlijk (als ik eerlijk ben)
maar daarom was hij ook zo teleurstellend voor velen, de commercie en het eerste half uur laten je denken dat het andersom is
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
nee, het is andersom.... de hoofdlijn zorgt ervoor of ik de film wil zien of niet....
Wat jij wil. Jij verzint (een geheel eigen uitleg van) de begrippen hoofdverhaal, bijverhaal, en het grote verhaal. Daar kan ik nix mee. Wat jij het hoofdverhaal vindt, is bovendien voor mij (en de rest van de wereld) niet meer dan een bijlijn. Dat discussieert lastig.
Voor jou wel, dat blijkt.
Nogmaals, hoe zou je zo'n film moeten verkopen als je NIET mag suggereren dat het een spannende film is???
Romantische drama's kennen gemiddeld hogere bezoekcijfers dan thrillers, en al helemaal dan horror.
Bekijk ook

El Laberinto del Fauno
Fantasy / Drama, 2006
1.334 reacties

The Sixth Sense
Thriller, 1999
1.125 reacties

The Illusionist
Mystery / Romantiek, 2006
671 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

Sleepy Hollow
Horror, 1999
572 reacties

Phone Booth
Mystery / Thriller, 2002
667 reacties
Gerelateerde tags
pennsylvania, usageheimtwistwoudhorrorlandelijk gebiedblindheidcourtshipmentally handicapped manauraromanticvillage council twist endingbosque plot twist
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









