Genre: Drama / Horror
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titels: Salò, or the 120 Days of Sodom / Salo of de 120 Dagen van Sodom / Salo - De 120 Dagen van Sodoma / Salo ou les 120 Journées de Sodome
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Pier Paolo Pasolini
Met onder meer: Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi en Umberto P. Quintavalle
IMDb beoordeling:
5,8 (71.930)
Gesproken taal: Duits, Frans en Italiaans
Releasedatum: 25 oktober 2001
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Salò o Le 120 Giornate di Sodoma
"The final vision of a controversial filmmaker."
Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij...
Externe links
Acteurs en actrices
The Duke
The Bishop
The Magistrate
The President
Signora Castelli
Signora Maggi
Signora Vaccari
The Pianist
Sergio - Male Victim
Carlo Porro - Male Victim
Video's en trailers
Reviews & comments
yeyo
-
- 6355 berichten
- 4623 stemmen
Het is maar goed dat de regisseur er niet meer is. Stel dat hij op het idee zou komen nog meer van dit soort gestoord materiaal te maken. Hopelijk voor hem heeft hij hiermee in ieder geval nog zijn ziekelijke behoeften en fantasieën kunnen bevredigen.
Door en door belachelijk! Typische reactie van iemand die alleen deze film heeft gezien van Pasolini.
Lijkt me ook de voornaamste reden van de kritiek.: vanwege zijn beruchte status kijken mensen er naar, ik zie Salo vaak opduiken in lijstjes tussen Cannibal Holocaust en August Underground e.d. Terwijl dit een heel ander type film is!
Kijk deze film in contrast met de trilogie des levens van Pasolini. Die films handelen over politieke/seksuele vrijheid en zijn zowat de tegenpool van Salo. Maar helaas kijkt de meerderheid enkel deze film om Pasolini vervolgens links te laten liggen. Echt een zonde.
yeyo
-
- 6355 berichten
- 4623 stemmen
vertolkt door dramatische acteurs
Verre van! Hun acteerstijl is misschien heel anders dan je gewoon bent, maar daarom niet slechter dan de traditionele 'norm'.
Een regisseur als Pasolini heeft zelfs geen nood aan ervaren acteurs of bekende namen, hij 'direct' zijn cast volgens het doel dat hij voor ogen heeft.
Sommige mensen beschouwen Pasolini als een talentloze pervert enkel en alleen door deze film, terwijl de man één van de grootste genieën van de afgelopen eeuw was. Vaak misbegrepen, zoals dat meestal wel met genieën het geval is. 
Daarnaast heb ik ook geen emotionele band met de kids in de film, het komt ook nog is oppervlakkig over.
Dat afstandelijke is juist enorm griezelig en weerspiegelt hoe de slachtoffers voor de fascistische geweldplegers identiteitzloze 'stukken vlees' zijn.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ligt al een tijd op de plank maar jullie hebben me overtuigt om dit vanavond op te zetten
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Met een facistisch regime heb je nu eenmaal soms weinig te willen.... Het is ook allerminst de bedoeling je met die scene te vermaken.
Ralf81
-
- 715 berichten
- 683 stemmen
Of het ontgaat Ralf81 dat het hier om een aanklacht tégen het fascisme gaat, of hij vind het ziekelijk omdát het anti-fascistisch is. Maar ik ben bang voor het eerste.
Het eerste is me inderdaad ontgaan, maar ik heb eerlijk gezegd ook niet de behoefte gevoeld me in de achtergrond van deze film en de exacte bedoeling van de regisseur te verdiepen. Al wordt er een statement tegen het fascisme gemaakt, rechtvaardigt dat nog niet dat daarvoor dit soort walgelijke beelden worden gebruikt. Je vermoordt toch ook niet iemand omdat je tegen moord bent?
En deze film zien als kunstvorm, zoals Ramon K schrijft, is dat dan een rechtvaardiging? Het antwoord is nee, omdat ook hieraan morele grenzen verbonden zijn, net als bijvoorbeeld een vrijheid van meningsuiting. Op een bepaald moment worden er grenzen overschreden, en Salo is hiervan het bewijs. Er zijn ook 'normale' methoden om mensen je politieke overtuiging te laten inzien.
Ralf81
-
- 715 berichten
- 683 stemmen
Lijkt me ook de voornaamste reden van de kritiek.: vanwege zijn beruchte status kijken mensen er naar, ik zie Salo vaak opduiken in lijstjes tussen Cannibal Holocaust en August Underground e.d. Terwijl dit een heel ander type film is!
Inderdaad. Zie bijvoorbeeld de top 10 ziekste films op YouTube - Top 10 of the sickest and most violent movies ever made!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En deze film zien als kunstvorm, zoals Ramon K schrijft, is dat dan een rechtvaardiging? Het antwoord is nee, omdat ook hieraan morele grenzen verbonden zijn, net als bijvoorbeeld een vrijheid van meningsuiting. Op een bepaald moment worden er grenzen overschreden, en Salo is hiervan het bewijs. Er zijn ook 'normale' methoden om mensen je politieke overtuiging te laten inzien.
Conservatief (De Sade schreef het materiaal al in de 18e eeuw!) en hypocriet (je hebt een slasher op 1 in je top 10 staan waar geweld buiten enige context als entertainment gebracht wordt) gezever!
Met alle respect, onzin.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Verre van! Hun acteerstijl is misschien heel anders dan je gewoon bent, maar daarom niet slechter dan de traditionele 'norm'.
Een regisseur als Pasolini heeft zelfs geen nood aan ervaren acteurs of bekende namen, hij 'direct' zijn cast volgens het doel dat hij voor ogen heeft.
Sommige mensen beschouwen Pasolini als een talentloze pervert enkel en alleen door deze film, terwijl de man één van de grootste genieën van de afgelopen eeuw was. Vaak misbegrepen, zoals dat meestal wel met genieën het geval is. 
Dat afstandelijke is juist enorm griezelig en weerspiegelt hoe de slachtoffers voor de fascistische geweldplegers identiteitzloze 'stukken vlees' zijn.
Jij noemt het goed, ik noem het slecht. Eindeloze discussie dus.
Jij vindt afstandelijk goed, want zo voelt het nog barbaarser. Ik vind afstandelijk slecht, want dan kan ik me niet inleven in de personages en doen de martelingen me bijzonder weinig. Ook een eindeloze discussie denk ik? 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Slash away ignore dus. Voor mij persoonlijk een totaal irrelevante mening. Geschokt door het materiaal, geen enkele inspanning gedaan om de film te kunnen plaatsen of waarderen. Maar wel de regisseur 'ziek' noemen. Bah. Ik raak geirriteerd.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Lijkt me ook de voornaamste reden van de kritiek.: vanwege zijn beruchte status kijken mensen er naar, ik zie Salo vaak opduiken in lijstjes tussen Cannibal Holocaust en August Underground e.d. Terwijl dit een heel ander type film is!
.
Pff, heb dat August Underground Mordum ook gezien, zelden zo'n wanvertoning gezien. Nog wel een paar niveautjes lager dan dit. Of zie ik daar ook het briljante ervan niet in?
Sommige films.... zucht...
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Slash away ignore dus. Voor mij persoonlijk een totaal irrelevante mening.
Waarom weer zo denigrerend....
Hoe moeten wij jou dan serieus nemen als jij iedere andere mening compleet afkraakt en afdoet als niet belangrijk. We hoeven ons niet allemaal in Pasolini te verdiepen. En als dit de eerste film van hem is die iemand ziet heb je in ieder geval geen geweldige eerste ervaring in ieder geval. Kan je iemand moeilijk kwalijk nemen toch?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Hij heeft de film geen kans gegeven en geeft slechte argumenten. Daarna beschuldigt ie de regisseur (Totaal ten onrechte) van een 'zieke geest'. Voor mij is 't meteen over. Niets denigrerends aan. Je hoeft me de les niet te lezen. Ik gedraag me hier al jaren voorbeeldig.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Ik vind dat hij het prima uitlegt, iedereen beleeft film op een andere manier toch?
Irriteer me gewoon aan het superieure gedrag hier t.o.v. de laagstemmers.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat hij het prima uitlegt, iedereen beleeft film op een andere manier toch?
Irriteer me gewoon aan het superieure gedrag hier t.o.v. de laagstemmers.
Jij maakt er iets 'verhevens' van. Niet de eerste keer ook. Ik ga die discussies gewoon serieus in, maar als er geen lol getrapt wordt en ik geen blad voor de mond neem, dan ben ik meteen een snob hier.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Een mening kan ook gewoon slecht gefundeerd zijn hoor. Ik kan ook een tirade geven omdat er in een bepaalde film een gele tractor rijdt, en ik niet van de kleur geel houdt maar veel meer van de kleur rood. Een echte eigen mening, maar als ik 't niet binnen een bepaald kader kan plaatsen, heeft 't geen enkele waarde. Snap je mijn kritiek?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Laten we er maar mee ophouden. Dat mensen aan wie de boodschap ontgaat of mensen die er enkel kwaad om worden, de film niet goed vinden is niet meer dan logisch. Ik ben in ieder geval blij dat ik er wel een 'positieve' kijk ervaring aan heb over gehouden.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
begrijpelijk ja, maar 't voegt geen zak toe aan een discussie. Maar dat mag niet gezegd worden.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Een mening kan ook gewoon slecht gefundeerd zijn hoor. Ik kan ook een tirade geven omdat er in een bepaalde film een gele tractor rijdt, en ik niet van de kleur geel houdt maar veel meer van de kleur rood. Een echte eigen mening, maar als ik 't niet binnen een bepaald kader kan plaatsen, heeft 't geen enkele waarde. Snap je mijn kritiek?
Tsja, dat houd je nu eenmaal op MovieMeter. Kijk is het shitload aan kritiek bij een film als Avatar. Terwijl die film nooit heeft gepretendeerd om intelligent te zijn. Puur blockbuster vermaak.
Films worden gewoon anders beleefd door iedereen, dat we het er niet altijd mee eens zijn is een feit. Zolang diegene het voor zichzelf maar goed uitlegt lijkt me? Maar er zijn echt veel users die om lullige dingen een film afkraken, omdat een kadrering of een scene overgang niet bevalt. Dat blijf je houden.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
begrijpelijk ja, maar 't voegt geen zak toe aan een discussie. Maar dat mag niet gezegd worden.
Misschien voegt het juist heel veel toe aan een discussie?
Je moet immers wel iets hebben om over te discussiëren toch?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Hij heeft de film geen kans gegeven en geeft slechte argumenten. Daarna beschuldigt ie de regisseur (Totaal ten onrechte) van een 'zieke geest'. Voor mij is 't meteen over. Niets denigrerends aan. Je hoeft me de les niet te lezen. Ik gedraag me hier al jaren voorbeeldig.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Als je in je top 10 een slasher op nr 1 zet, en daarna een film die WEL een diepere context heeft gaat afzeiken vanwege vieze of geweldadige plaatjes, dan mag ik gerust dikke vette vraagtekens plaatsen. Als je daarna Pasolini (ongezien) gaat beschuldigen van een zieke geest, terwijl ie oa meest geprezen Jezus-verfilming allertijden heeft gemaakt, dan ben je gewoon enorm slecht geinformeerd en kort door de bocht bezig.
Ik kan die soort belevingen (geen zak geven om de maker en zijn intenties) best 'begrijpen'/negeren hoor, mits er dan niet geroepen wordt om het hardst. Heel logisch hoor.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Daar heb je gelijk in, dat is op zijn minst vreemd. En zoals ik al zei hou ik er ook niet van om filmmakers of mensen in het algemeen te beschuldigen terwijl je ze eigenlijk niet kent. Maar ik vind wel dat de boodschap van een film over moet komen zonder dat je de achtergronden van de maker kent. Dat het soms wel helpt wordt hier wel duidelijk.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4088 stemmen
Als je in je top 10 een slasher op nr 1 zet, en daarna een film die WEL een diepere context heeft gaat afzeiken vanwege vieze of geweldadige plaatjes, dan mag ik gerust dikke vette vraagtekens plaatsen. Als je daarna Pasolini (ongezien) gaat beschuldigen van een zieke geest, terwijl ie oa meest geprezen Jezus-verfilming allertijden heeft gemaakt, dan ben je gewoon enorm slecht geinformeerd en kort door de bocht bezig.
Ik kan die soort belevingen (geen zak geven om de maker en zijn intenties) best 'begrijpen'/negeren hoor, mits er dan niet geroepen wordt om het hardst. Heel logisch hoor.
Maar dan komt de vraag, maakt die zogenaamde diepere context een film goed of niet? Halloween is overigens geen standaard slasher, komt niet/nauwelijks bloed voor in die film. Echt ranzig kan ik die film niet noemen. Dat is gewoon een meesterwerk overigens, maar dan op veel andere punten 
Halloween als vergelijkingsmateriaal in deze discussie vind ik dan ook weer niet passen.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Een filmmaker hoeft natuurlijk niet te slagen in zijn bedoelingen en daar komt dan ook weer de smaak van de kijker om de hoek. Helaas ken ik van deze film alleen de uitwerpselen scene. Dat heeft mij er altijd van af gehouden om de rest te bekijken. Je kan te ver doorschieten in het laten zien van gruwelen. Het is best mogelijk dat de reactie dusdanig heftig is dat het zijn doel mist. Hiervoor is al eens gesteld dat deze film vooral om die scene bekend is. Dat mag misschien niet terecht zijn, maar geeft toch ook wel aan dat ie wellicht zijn doel voorbij schiet.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Halloween is eigenlijk perfect vergelijkingsmateriaal. We willen allemaal dat die wijven afgeslacht worden, en er één overblijft. Anders is er geen film. Maar hier wil je niet dat die mensen vermoord, verkracht en vernederd worden. Ik vind Halloween eigenlijk veel zieker dan deze film.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik wel, ook al is het niet de grootste gore-shocker ooit. Ik vergelijk de functies van het geweld.
Dat kan wel, hoeft niet natuurlijk. Maar de context met opzet negeren om wat vuil te kunnen spuwen vind ik erg kort door de bocht. En dan zeg ik dat ook.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Daar gaan we weer: bij de massa misschien. Hoe komen mensen er toch bij dat een auteur 't publiek moet pleasen? Daarom ze ik al: misschien is kunst gewoon elitair.
Het laatste nieuws

Ruben van der Meer stopte zijn liefde voor films in 'Bad Slippers': 'Ik wil het ook eens zelf doen'

Kijktip op Netflix: 'Scoop' behandelt controverse rond prins Andrew

Eerste Italiaanse titel van HBO Max: waargebeurde miniserie 'Portobello' nu te zien

Kritiek op Prime Video-docu 'Ferry Lost' over Ferry Doedens: 'Deprimerend'
Bekijk ook

Sátántangó
Drama, 1994
383 reacties

Le Notti Bianche
Drama, 1957
53 reacties

Il Demonio
Horror, 1963
6 reacties

Midareru
Drama, 1964
2 reacties

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Biografie / Drama, 1981
532 reacties

A Torinói Ló
Drama, 2011
154 reacties
Gerelateerde tags
italiëchristendomkindermishandelingverkrachtingchild labourseksueel misbruikgebaseerd op boekitaliaansfascismegroup sexbishopnazifascistrage and hatepolitical instabilitysadismevomitsodomy spankingverraadslaughterdonkere komediedead childtragic executionerstatutory rapesexual art sexual tensionrape victimanal sexdark killer conflictslaughter begins brutal deathmartelenrape and murderuitvoeringbloedbadviolent deathtabooteenage rape catholicsadistic sexfeces masturbatiestory in storyblood type cultfilmdominanceintercourse religious hypocrisykwaadaardigartistic intercourse ritual murdersexual torturedvdlibertinecoprophiliascat catholicismvomitingunderage sex teen suicidetortured to deathdeath camp criterionchildhood sexual abusenon conformity nazi occupationkill count nazismedisturbed teenagerdie evil dictatorhorror fanskids in peril rape revengepre-teenkilled misbruikdisgustinghell on earthsex slaverysex slave fear of dyingpower abusetit fuckingsudden deathgraphicsad story life or deathabusedbrutal deathsitalian cinema nazi war criminalchildren on warrejected betrayal of trustnazi crimes lgbt interestfrequent executionsforced to watch rapenazi italy
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









