Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975)

Alternatieve titels: Salo, or The 120 Days of Sodom, Salo of de 120 Dagen van Sodom

2,58

Italië / Frankrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Pier Paolo Pasolini
met Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi en Umberto Paolo Quintavalle

Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij waarbij de achttien jongens en meisjes worden doodgemarteld, terwijl de mannen om beurten met een verrekijker toekijken.

1162 BERICHTEN 47 MENINGEN
Dit is echt Niks.. verdiend dit de term film? Jesus wat slap...

Een aanéénschakeling van onzin, meer niet.

avatar van narva77
Kom kom, zo slecht was he toch niet?

Goodfella schreef:

M'n gevoel zegt dan ook dat deze film eigenlijk gewoon een 0,5 verdient.

Good feeling

5 sterren stemmers, verdedig u!
Edit: 4,5 sterren stemmers ook!

en iedereen die dit wanproduct met meer waardeert dan 1 ster.

narva77 schreef:

Kom kom, zo slecht was he toch niet?

My ass... Kom op man

Verhaallijn? 0 points
Acteerprestaties? o points
Visuele effecten? 0 points
Onzin? 100 points

Al dat gelul over fascinatie enz. mijn "fuse" is geknapt, dit kan echt niet door mijn beugel. Dit is het slechtste dat me ooit is overkomen.

FisherKing

My ass... Kom op man

Verhaallijn? 0 points
Acteerprestaties? o points
Visuele effecten? 0 points
Onzin? 100 points

Waarom wordt je dan doodgestoken ? als regisseur dan.

Zo slecht dat de autoriteiten toendertijd zenuwachtig werden ?

Kom op Mik. Sorry, maar ik vind het een grootse film, hoe kun je anders een film beoordelen waarom iemand vermoord is ?!?!

Shockerend? 0 points

Dat geloof ik niet. Je vind em niet shockerend maar je zegt wel "dit kan niet door de beugel", en je geeft nog eens 0,5* ook.

Ik zie trouwens dat je menig film hebt opgewaardeerd. Is dit om je 0,5* voor "Salo" nog even wat te accentueren?

Eerst even een reactie op Narva:

Ja inderdaad, ik heb op dit moment alleen de meest waardeloze films op 0,5 laten staan, om het meer te accentueren.

Shockerend vind ik het niet, ik heb al die "vieze" dingen allemaal al gezien, vind het gewoon waardeloos. Dat niet door mijn beugel kunnen ging over de beoordelingen die andere mensen aan deze "film" gaven. Niet over de film inhoudelijk dus.

Dan nu een antwoord op Fisherking:

Het gaat mij totaal niet om wat deze film teweeg gebracht heeft, en wat er met die regisseur gebeurt is interesseert me ook ... niks nakkes nada..

Wat je te zien krijgt is gewoon totaal waardeloos, en niks meer dan dat alleen. Los van de verhalen die achter de film schuilen enz enz enz..

Ja, als je dan toch het budget hebt om een film te kunnen maken... stop er dan a.u.b. een zinnig verhaal in!!!!!!!

avatar van tovenaar
Ik vind dit niets. Wie kan mij vertellen wat dit meer maakt dan een gemiddelde fetish-porno film? Er zijn genoeg films te vinden waar poep en plas-sex in wordt 'beoefend'. Waar mensen lekker hun drolletjes opeten enzovoort. Wat doet dit er zo boven uit steken? Wat ik zo raar vind is dat mensen het hier nog over acteerwerk hebben, zo ga je bij een porno-film toch ook niet kijken? Hmm, ja, goed geacteerd man.... Ik noem dit niet eens acteren. Een gemiddelde fetish-fan zal enorm gecharmeerd van deze 'film' (want dat vind ik het bijna niet eens)...

Het mag dan wel symbolisch staan voor het Italiaanse regime in die tijd, maar had er dan wat beters van gemaakt. Films kunnen ook goed uitgevoerd, shockerend en maatschappij-kritisch zijn tegelijk, denk bijvoorbeeld eens aan A Clockwork Orange.

Even terugkomend op het feit dat de regisseur door de film waarschijnlijk is vermoord... Als een regisseur vermoord wordt om een film, dan zal dat inderdaad misschien wel in kunnen houden dat deze film iets teweeg heeft gebracht, maar moet je het daarom ook een goede film vinden? Pim Fortuyn hield er ook wat rare ideeën op na, die hebben ook wat teweeg gebracht, maar moet je het daarom met hem eens zijn?

Mik schreef:

Dus jij hebt vaker plas-en poepsex en fetish gezien in films?

Ik denk dat het gegeven dat deze film is gebaseerd op een verhaal van Marquis de Sade de productie van deze film voldoende 'legitiem' maakt.
Verder heb ik op imdb gelezen dat Pasolini regelmatig gebruik maakte van niet-professionele acteurs. Dit kan het zog. "slechte" acteerwerk verklaren.

Valt me op dat met name jongeren over deze film vallen...

narva77 schreef:

Valt me op dat met name jongeren over deze film vallen...

Misschien zijn de ouderen wel vieze perverse mannetjes......:P

Tja....

spacemangraig
Wat een kutfilm. Twee uur lang ranzige scenes. Met als dieptepunt met z'n allen gezellig stront eten. En dan die verhalen van die vrouwen echt te ranzig voor woorden. En bovenal erg ongeloofwaardig.

avatar van herman78

tovenaar schreef:

Is dat ooit uitsluitsel over gekomen dan? Ik weet er het zijne niet van, maar er was toch ook de mogelijkheid dat hij vermoord is door een jaloerse (ex-)minnaar?

FisherKing
herman78 schreef:

Nee, net zomin dat er ooit uitsluitsel komt over de moord van Fortuyn.. muv dat ze hier een Dader hebben ?

narva77 schreef:

Dus jij hebt vaker plas-en poepsex en fetish gezien in films?

Ja hoor, maar dan echt!

[edit] link verwijderd [/edit]

Ik heb ook nog 3 filmpjes voor je, toevallig vorige week met Tovenaar & Boule gekeken.. enne echt braakneigingen!!

ja toch wel.... gadverdamme wat goor. heb er spijt van dat ik de link opende.

I warned you!

avatar van pjotr
En dan verbaasde je je over mijn voorliefde voor "zieke" filmpjes ?....

Voor degenen die wat meer willen weten over het leven en werk van Pasolini, huur de documentaire A Futura Memoria: Pier Paolo Pasolini

avatar van tovenaar
Na Salo wil ik zeker niet meer weten over die kerel.

tovenaar schreef:

Na Salo wil ik zeker niet meer weten over die kerel.

Respecteer en kan je mening over Salo begrijpen, vond het zelf ook niets. Maar om nu je oordeel over de regisseur alleen maar op 1 film te baseren en daarna niets meer van hem willen zien of iets meer over hem te weten te komen vind ik zelf een beetje kortzichtig. Zonder dat dat je mening over deze film verandert denk ik wel dat je anders over Pasolini zou denken als je eerst zijn eerdere werk had gezien en meer over zijn leven en werk zou weten (waarmee ik niet wil zeggen dat je het met zijn denkbeelden eens moet zijn).

avatar van narva77
Die link die Mik plaatste heb ik onlangs ook al zien verschijnen bij een andere film (Zusje). Haal jij em zelf weg, of moet ik vragen of Jordy het doet, beste Mik?!

[edit]Bedankt![/edit]

El Ninjo schreef:

vind ik zelf een beetje kortzichtig.

Ik zou best nog weleens een andere film van Pasolini willen zien, onder andere Il Vangelo Secondo Matteo. Mijn opmerking was meer bedoeld als karikatuur van mijn gedachten over Salo O Le 120 Giornate Di Sodoma. Dat neemt echter niet weg dat totdat ik een andere film heb gezien van Pasolini die me wél interesseert, ik echt geen zin heb om een documentaire te kijken die geheel over deze persoon handelt, dat vind ik toch echt teveel eer nu. Zolang de tijd nog niet is aangebroken dat ik een film van Pasolini heb gezien die ik goed vind, ga ik die docu echt nog niet kijken. Dat zou nu hetzelfde zijn voor mij als een docu kijken over de regisseur van Beethoven's 2nd.

Ok Tovenaar. Ik ben zelf trouwens ook niet zo'n Pasolini fan maar kan je Uccellacci e Uccellini (Hawks and Sparrows)zeer aanbevelen.

pjotr schreef:

En dan verbaasde je je over mijn voorliefde voor "zieke" filmpjes ?....

Ja, en nog steeds. Het feit dat ik zo'n ranzige site ken wil niet zeggen dat ik het leuk/lekker vind. Jij hebt daarentegen op een heleboel films met veel "gore" erin nogal hoog gewaardeerd.

Dus mijn vraag is nog niet beantwoord. Vertel is, wat trekt je zo aan aan zulke films (dan moet ik wel zeggen dat deze film daar niet echt bijpast, ik heb het meer over die jappen/chinese films. té offtopic dit?

narva77 schreef:

Haal jij em zelf weg, of moet ik vragen of Jordy het doet, beste Mik?!

Is geregeld, maarre wel erg dat dit dus gewoon Echt is he? .. die mensen zijn pas ziek, en ik ben vooral ook benieuwd hoe zij naar zo'n film als Salo zouden kijken..

avatar van narva77
Sorry dat ik zo bot reageerde Mik, maar die link kon echt niet. Snap ook niet wat die link met 'Salo' te maken heeft; die filpjes zijn vast niet geregisseerd door Pasolini

avatar van pjotr
Mik schreef:
Dus mijn vraag is nog niet beantwoord. Vertel 's.... wat trekt je zo aan aan zulke films?

Nog een poging dan .

narva77 schreef:

dan heb je niet goed opgelet, deze link plaatste ik namelijk om aan te geven dat ik inderdaad vaker het nodige poep&plas gebeuren heb gezien. enne, ik weet niet of jij dezelfde film gezien hebt als ik, maar volgens mij kwamen er in Salo ook van die ranzige dingen voor .. Vrij On topic dus.