Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

Teaser

Basto schreef:

Dat ik deze film goed vind, bewijst wel dat ik er voor open sta en de film an sich beoordeel. Heb zelf vooraf ook nooit gezegd dat ik de film kut zou vinden.

Het moderne Disney blijft een kut bedrijf dat het vooral van risicoloze recycle cinema moet hebben, daar doet deze film niks aan af.

Ok, met dat eerste heb je een punt. Hoop overigens dat je het doorzet en films eerlijk beoordeelt op wat ze zijn en niet op wat ze volgens jou moeten zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik zal trouwens wel een sentimentele sucker zijn, maar ik vond de cameo van Harrison Ford heel erg cool. Die zag ik niet aan komen.

avatar van thunderball
Ik las ook ergens dat componist John Williams er een paar seconden in zou zitten, is mij niet opgevallen.

thunderball schreef:

All the Star Wars: Rise Of Skywalker celebrity cameos revealed – from Jodie Comer to Harry Styles – The Sun - thesun.co.uk

Zit er kort in, in een bar. Was mij ook niet opgevallen overigens.

avatar van thunderball
Ok, bedankt voor de link.

Horrid Crow schreef:

Wat een geneuzel. Dat is allemaal overbodige luxe. Alles wat je nodig hebt om een film goed te kunnen zien is een kaartje voor een 2D voorstelling en wellicht geld voor openbaar vervoer of een parkeerplek. Voor minder dan 20 euro kun je hem gewoon zien. Dat is een bedrag dat iedereen wel kan ophoesten.

En als je de film hoe dan ook niet wil zien, waarom dan zoveel tijd en energie steken aan het bezoeken van deze pagina en het continu plaatsen van opmerkingen? Tering zeg.

O, en als je werkelijk waarde hecht aan de score van een film op het internet, ben je gewoon extreem naïef.
De film staat inderdaad al online.... Het enige wat je dan nodig heb is een goede VPN. Dan kijk je de film gratis. Ben zelf al jaren VHS kwaliteit gewend dus deze VCD cam , is voor mij kwaliteit genoeg.

Laars schreef:

2003 belde. Ze willen hun CAM-versie kijkers terug. Een gefilmde blurry versie, opgenomen ergens in een donkere bioscoopzaal met een dikke, kalende meneer half in beeld en met geluid dat erger klinkt als Sieneke op een podium.

Als dat echt je standaard is, dan moet je het medium film wel intens haten.

Vroeger ging ik heel veel naar de bioscoop, maar ik vind de bios veel te druk en vaak veel te veel lawaai en afleiding. Mijn laatste bioscoop bezoek was LOTR the two towers. Vanaf die tijd kijk ik liever thuis via een beamer. Maar ieder zijn ding.

Ik vond de versie die ik gezien heb van genoeg kwaliteit.
Mijn stem 3,5 *

avatar van horizons
Eindelijk! Ridley geeft eindelijk perfect gestalte aan Rey. Samen met de fantastische Driver gaat de film naar een hoger plan.

avatar van Graaf Machine
Ook in 2D gewooon een geweldige afsluiter van de Star Wars Saga.
Beter natuurlijk dan in 3D, want dat donkere beeld heeft geen meerwaarde.

Laars schreef:

Ik vond de versie die ik gezien heb van genoeg kwaliteit.
Mijn stem 3,5 *

Beamer met camkwaliteit. Slecht beeld en waardeloze audio. Overigens pure onzin dat het altijd druk is in de bios. Genoeg voorstellen gedurende een week waarbij je lekker rustig kan kijken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als dat echt je standaard is, dan moet je het medium film wel intens haten.

Joh, als Laars dat tof kijken vindt, laat hem. Beter iemand die kloteversies van film tof vindt, dan iemand die helemaal geen films kijkt. Laars is misschien nog te redden.

avatar van rep_robert
Ik verbaas mezelf over de cijfers van Graaf Machine en Basto. Ik moest echt even twee keer kijken of ik dat wel goed zag haha.

rep_robert schreef:

Die van graaf machine is toch geen verassing?

avatar van Graaf Machine
Ik ben verklaard liefhebber van Star Wars en James Bond, en zal pas in uiterste nood een cijfer geven dat aan de verwachtingen van de "kenners" voldoet.
Tot die tijd blijf ik de films gewoon adoreren met een 5.

avatar van Graaf Machine
Dus dan weet je vast wat ik voor "No Time To Die" ga geven.

avatar van Pepino
Vreemd, er wordt nu zelfs op het internet gezegd dat de prequels echt niet zó slecht waren, omdat die tenminste coherent samengingen. Blijkbaar de reactie vanwege deze sequel trilogie? Star Wars heeft toch altijd een verrassende fanbase gehad.

Wel jammer, de matige reacties om deze prent. Nog niet gezien, maar nog steeds benieuwd!

avatar van Pangu
Veel beter dan The Last Jedi..maar nog steeds geen goede film. Zag vooral heel veel gemiste kansen.

Pepino schreef:

Op internet waart een door de darkside overgenomen gedeelte van de star wars 'fans' rond die erg negatief vocaal is.

Pangu schreef:

Welke kansen werden er eigenlijk gemist? Ik zag vooral weinig kansen, maar een tof verhaal dat leuk gebracht werd. Maar ik ben dan ook niet iemand die een film gaat kijken met de insteek om naar kansen te loeren. Dat is dan weer de liefhebberij van anderen.

avatar van rep_robert
Ga er maar aan staan. The Last Jedi van Johnston heeft alles wat Abrams met the Force Awakens heeft gecreëerd in de prullenbak gegooid. J.J. Abrams steekt daaropvolgend weer een dikke middelvinger op naar Johnston door alles wat daarin is gebeurd weer te lijmen en te doen alsof die hele film nooit heeft plaatsgevonden. Het gevolg is toch dat deze nieuwe trilogie behoorlijk vermakelijk is, maar ook gigantisch onevenwichtig. En laten we eerlijk wezen, the Last Jedi is nu compleet overbodig gemaakt. En dat is jammer. Er is duidelijk geen eenstemming geweest en geen plan voor de drie films.

Het valt aan the Rise of Skywalker af te zien dat het goedmakertje is voor de fans. Het probleem zit hem in het feit dat er teveel gebeurd in te weinig tijd. Er zit geen enkel rustmoment in de film en het allerergste is misschien dat het hele zooitje van begin tot einde compleet voorspelbaar is geworden en de emotionele lading compleet ontbreekt. Abrams is hier toch behoorlijk laf bezig. Alle momenten waarin ballen worden getoond en een behoorlijk gewicht aan de film meegeven worden echt nog geen 30 seconden later teniet gedaan. Hoe emotioneel en mooi zou het zijn geweest als Rey Chewie daadwerkelijk zou hebben gedood? Nee hoor, een scène later blijkt er een miraculeuze ontsnapping te zijn geweest en blijkt Chewie nog te leven. Om vervolgens weer over te gaan naar ons groepje helden die nog rouwen om hem. De emotie mist compleet door het eerder getoonde beeld dat Chewie gewoon nog leeft. Het jammerlijke is daarna ook dat hij een beetje nutteloos door de film heen zwerft.
Ook het einde had gewoon veel zwaarder en emotioneler kunnen zijn. The Rise of Skywalker zou een pittig en emotioneel einde hebben gehad als Ben met Rey uit de Red 5 in zijn armen zou komen lopen en haar eenzelfde soort crematie als Darth Vader zou geven. Nee hoor, hij komt weer tot leven en redt haar. Opzich heb ik geen problemen met het einde zoals deze nu is, maar ik mis gewoon de ballen. De hele film wordt continu op safe gespeeld. Er heerst een gebrek aan spanningsboog en bijzondere momenten. The Last Jedi is wat dat betreft op audiovisueel vlak echt deze film compleet de baas. Visueel zag alles er wel mooi uit, maar nergens ben ik overdonderd.
De actie zelf is ook matig. The Knights of Ren lopen er maar verloren bij en het gevecht met Ren is echt mehh.. Hun eerste introductie was mysterieus, maar dit soort dingen bezwijken gewoon onder de drang om alles in 2 uur en 20 minuten te proppen. Wat een nutteloze toevoeging aan deze film.

De film kent zeker ook mooie momenten en blijft in het geheel altijd onderhoudend. Nergens krijg je het gevoel naar prequel trilogie achtige praktijken te kijken. Ik geloofde Rey volkomen (al miste ik door de pacing van de film ook de emotionele ontlading dat zij een Palpatine was, dat was al vrij vlot duidelijk met het Chewie moment). Dat gezegd hebbende vind ik het slotstuk tussen Palpatine en haar wel indrukwekkend en meeslepend. Adam Driver is ook weer zeer overtuigend. Toch de mooiste rol in deze reeks waar meer uit gehaald had kunnen worden. Maar over het algemeen mis ik toch net de band met de personages. Ik heb niet het idee dat zij zich als een hechte familie gedragen zoals in de originele trilogie.

Al met al toch een underwhelming experience. De film speelt teveel op veilig en de hand van Disney en de drang om alles uit the Last Jedi terug te draaien is zo gigantisch aanwezig dat het de film af en toe melig begint te worden richting het einde. Ik heb het idee dat ik deze film door alle gebreken gelijk op waarde kan schatten, terwijl ik door enkele prachtige scènes uit TLJ in het begin diep onder de indruk was. Dat mis ik hier heel erg. Voor nu laat ik het op 3 sterren staan.

Wie weet wat de toekomst brengt. Maar ik wil iig weer war cojones zien in de Star Wars reeks.

Graaf Machine schreef:

Kansen om de film ballen te geven waren er genoeg. Dat van Chewie was echt tenenkrommend. Overigens hoef je niet zelf op die kansen te loeren. Abrams heeft het opzetje zelf en vervolgens is hij te laf om het door te zetten. Zo jammer.

En dat mag toch horizons ik heb genoten van mr. Plinkett op YouTube van elke Star Wars review ...ondanks hij een zeer vertekent beeld schets van zijn visie. Maar daarom hoeft dit mij mening nog niet te veranderen.

[quote]rep_robert schreef:

[/quote
Wat van Chewie? Vergeet niet dat Chewbacca altijd al een leuk, maar sidekick personage is geweest. De reden dat hij in de serie voorkomt is alleen maar om een lach te genereren, meer niet.

Graaf Machine schreef:

Rey doodt Chewie, wat ontzettend sterk en emotioneel was. Iets wat gewicht aan de emoties van de personages geeft. Maar Abrams durft dit niet door te zetten en verneukt het nog geen 30 seconden later. Jammer. Alsof je na the Last Jedi geen risico's meer mag nemen. The Force Awakens nam dat risico wel met Han Solo... En surprise.. Dat werkte...

[quote]rep_robert schreef:

Ik had werkelijk geen moment het idee dat Chewbacca dood was, en al was dat wel zo geweest, dan had ik het geaccepteerd. In een lange saga gaan personages dood. Ik had wel de wijze waarop lullig gevonden.
Had Chewie dood moeten gaan, dan op fatsoenlijke manier en niet op deze wijze. Gelukkig ging het niet op deze wijze.

Spoiler tags

Het was misschien lullig. Maar het was ook een fantastische innerlijke strijd voor Rey geweest. Eigenlijk veel groter dan wat ze uiteindelijk heeft doorstaan in de film. Waar jij nooit het idee hebt gehad dat Chewie dood was, heb ik nooit een spanningsboog gehad. De film investeert op een paar momenten na te weinig in de echte gevoelens van personages. De enige die uit de verf komt is Ben/Kylo Ren. Sterkste personage uit de sequel trilogie (al is alles uit TLJ disposable gemaakt in deze film).

Vond jij het ook niet te gemakkelijk dat Rey weer tot leven kwam en het misschien emotioneel sterker zou zijn als Ben het zou overleven (the enige "echte" Last Skywalker)? Overigens raar dat hij wel gelijk in een force ghost veranderd en zij niet

avatar van horizons
Niet helemaal. TLJ verklaard de connectie tussen Rey en Kylo. Plus de toestand van de rebellen.

avatar van rep_robert
Vind ik alsnog gigantisch karig. Toestand van de rebellen kan je sowieso in het introverhaaltje stoppen. 2 uur en 15 minuten van TLJ is dus overbodig. Her en der zal er vast wel iets terugkomen, maar in de grote lijnen is alles overhoop gegooid (en TLJ deed hetzelfde met TFA)
De manier waarop Palpatine erin geschreven is blijft ook gemakzuchtig. Snoke is achteraf niet meer dan een beeldvullend poppetje geweest. Ja, het is damage control, maar de twee regisseurs hebben totaal geen respect voor elkaars films.
Deze film kan ik dan ook niet op zichzelf zien. De hele trilogie is door elke film in de reeks gewoon ongeloofwaardig geworden op veel punten. Het is niet goed als regisseurs botsende visies hebben binnen een trilogie.

avatar van Graaf Machine
Prima hoor, elke film is ongeloofwaardig door alles wat er gebeurd is.
Nou fijn.
Mogen nu de liefhebbers weer gewoon van Star Wars gaan genieten, of moeten we eerst collectief gaan verklaren dat de verhaaltjes niet kloppen.

Hint: Dat ga ik niet doen.

Doei !!