Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada / Australië
Geregisseerd door: Todd Phillips
Met onder meer: Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz
IMDb beoordeling:
8,3 (1.671.891)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 oktober 2019
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Joker
"Put on a happy face."
Gotham City in de jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 1671891)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Joker (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Arthur Fleck / Joker
Murray Franklin
Sophie Dumond
Penny Fleck
Thomas Wayne
Detective Burke
Detective Garrity
Randall
Gary
Hoyt Vaughn
Reviews & comments
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Misschien wordt het ook tijd voor een apart OH's 0,5* voor Joker-topic inmiddels...? 
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Misschien wordt het ook tijd voor een apart OH's 0,5* voor Joker-topic inmiddels...?
Hij mag de film toch wel slecht vinden? Ik ben het niet met hem eens, zie sommige kritiekpunten als sterke punten, maar vind hem verder geen gekke dingen zeggen.
LarryMasterRace
-
- 92 berichten
- 58 stemmen
Zondag ga ik hem dan ook eindelijk bekijken. IMAX maar liefst. Zin in!
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Die discussie zijn we ondertussen al gepasseerd. Kan je hier netjes teruglezen.
Als je de film zelf geweldig vindt dan lijkt het me logisch dat je je niet kan vinden in mijn argumenten. Die zijn er ook niet om jou te overtuigen dat de film slecht is, wel om uit te leggen waarom ik de film slecht vind. Verder heb ik er echt wel genoeg gegeven, onder andere ook het acteerwerk van Phoenix. Maar je moet ze wel willen lezen natuurlijk.
Erg fijn voor je
Ik heb nog geen enkele keer negatief gereageerd op mensen die deze film leuk vinden. Wel op bepaalde theorieën die opgeworpen worden, die in mijn ogen alle coherentie missen.
Voor de rest wil je eigenlijk zeggen dus dat Phoenix een wanprestatie neer heeft gezet? Want in dat berichtje waar ik alles kon teruglezen las ik eigenlijk alleen maar onzin. Met een 0,5 wil je niet zeggen dat het het slechtste is dat je zag? Lijkt mij wel, want er is niet voor niets een systeem uitgevonden waarbij je een half sterretje meer kan geven voor iets. Je kraamt alleen in die zin al zoveel onzin uit, dat ik er een top 10 van zou kunnen maken. Dus ik krijg op school een 1 voor mijn toets, maar dat wil niet zeggen dat ik de toets dan slecht gemaakt heb. Meest boeiende theorie die ik ooit heb gehoord zeg.
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
Hij mag de film toch wel slecht vinden? Ik ben het niet met hem eens, zie sommige kritiekpunten als sterke punten, maar vind hem verder geen gekke dingen zeggen.
Huh? Ja natuurlijk mag dat. Ging mij er meer om, dat de helft van dit topic inmiddels gaat over OH's stem plus verontwaardiging daarover. Iets zegt me dat hij zijn stem niet gaat aanpassen (terecht) en alles is er inmiddels wel over gezegd lijkt me.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Huh? Ja natuurlijk mag dat. Ging mij er meer om, dat de helft van dit topic inmiddels gaat over OH's stem plus verontwaardiging daarover. Iets zegt me dat hij zijn stem niet gaat aanpassen (terecht) en alles is er inmiddels wel over gezegd lijkt me.
Terminator05
-
- 142 berichten
- 63 stemmen
Dat blijkt inderdaad te kloppen. Nu heb ik wel een goede reden om daar alvast niet aan te beginnen, en weet ik ook waarom ik daar niet van had gehoord ... ?
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Huh? Ja natuurlijk mag dat. Ging mij er meer om, dat de helft van dit topic inmiddels gaat over OH's stem plus verontwaardiging daarover. Iets zegt me dat hij zijn stem niet gaat aanpassen (terecht) en alles is er inmiddels wel over gezegd lijkt me.
Dat zou je wel kunnen stellen ja. Soms lijken films hier te worden verheven tot regelrechte wetenschap.?
Die verontwaardiging snap ik niet, aangezien het maar om een mening gaat. Je kunt mensen moeilijk dwingen iets goed te vinden wat jij goed vindt. Bovendien, waarom zou jij er last van hebben dat iemand anders iets niet goed vindt wat jij goed vind? Het lijkt mij dat persoon zelf het meest gedupeerd is, aangzien hij/zij voor jan lul naar de bioscoop is gegaan.
Ik vraag mezelf wel al een tijd af waarom mensen met veel filmervaring opzichtig kiezen voor films die niet in hun straatje liggen. Je zou kunnen zeggen dat eea je smaak verder verbreed maar op een gegeven moment kan het niet breder. En dan is het alleen maar zonde van je tijd.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Dat zou je wel kunnen stellen ja. Soms lijken films hier te worden verheven tot regelrechte wetenschap.?
Die verontwaardiging snap ik niet, aangezien het maar om een mening gaat. Je kunt mensen moeilijk dwingen iets goed te vinden wat jij goed vindt. Bovendien, waarom zou jij er last van hebben dat iemand anders iets niet goed vindt wat jij goed vind?
Het is eerder andersom. Ik word gequote door hem telkens als ik weer iets leuks vind in de film dat ik wil delen hier. Dus een beetje raar om hem dan telkens te verdedigen, terwijl hij het zelf opzoekt 
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Dat blijkt inderdaad te kloppen. Nu heb ik wel een goede reden om daar alvast niet aan te beginnen, en weet ik ook waarom ik daar niet van had gehoord ... ?
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Want in de basis volg je inderdaad Fleck's verhaal. Zoals hij het meemaakt en ervaart. Niet een andere persoon die een verhaal over Fleck verteld.
Als iemand een verhaal over zichzelf vertelt zonder dat je verder informatie over die persoon krijgt heb je geen enkele houvast om daar iets van te maken. Dat heeft niks met zwart/visies te maken, net met beschikbare informatie en het openstaan voor meerdere visies. Als Fleck vanuit het gesticht z'n eigen verhaal vertelt aan het publiek (zoals sommigen het einde uitleggen), dan is gewoon niks zeker. Dan zijn er geen dotjes te verbinden, want dat is er maar één ding wat je weet en dat is dat je een volledig subjectief verhaalt hebt gekeken. Dat kan je natuurlijk volledig naar eigen believen gaan invullen.
Fleck is een man die langzamerhand door verschillende omstandigheden de grip op de situatie en de werkelijkheid verliest, het zelf vaak niet eens doorheeft en daar op zijn manier mee om probeert te gaan.
Best, maar als de film zélf niet eenduidig is over wat juist wel en niet realiteit is dan verliest de film zijn classificatie als serieuze karakterstudie, iets wat de meesten toch wel in deze film zien. Om iets serieus te bestuderen moet er eenduidigheid zijn over wat je ziet, niet wat wishy washy narratieve spielerei. Zo mag je de film uiteraard ook zien, maar dan is het inhoudelijk weer véél meer een typische superhero flick, alleen dan met een wat serieuzere stilering.
Je valt Phillips dus af omdat hij eerder komedies heeft gemaakt. Omdat zijn eerdere films niet dezelfde diepgang hebben gehad mag zijn film dat nu niet hebben en is hij dus verplicht om alles prijs te geven in interviews. Oké, weten we dat ook. Meten met twee maten noem ik dat.
Ik val Phillips af omdat hij nooit eerder blijk gegeven heeft van meerlagige films te maken, noch blijk heeft gegeven dat hij buiten commercie om films maakt of wil maken. Het is geen genrekwestie, wel een auteurskwestie.
En omdat z'n antwoord niet eens de schijn geeft dat hij bewust bepaalde dingen zo gemaakt heeft. Hij zegt namelijk helemaal niets, behalve dat iedereen zelf maar lekker ervan mag maken wat hij zelf wil en dat hij dat wel fijn vindt.
Voor de rest wil je eigenlijk zeggen dus dat Phoenix een wanprestatie neer heeft gezet?
Dat zeg ik inderdaad.
Met een 0,5 wil je niet zeggen dat het het slechtste is dat je zag?
Als ik 10 films over 10 stemmen had moeten verdelen wel ja. Ik heb er 8000+ gezien, dus dan moet je nu eenmaal stemmen bundelen. Maar ja, deze film behoort tot de 400 slechtste films die ik al gezien heb. Dat wil echter niet zeggen dat elk element van Joker bij de 400 slechtste hoort natuurlijk.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Ik heb de Old Man Logan comics gelezen. Logan heeft NIETS met die comics te maken qua setting, personages en gebeurtenissen buiten een 'oude Wolverine'.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Voor de rest wil je eigenlijk zeggen dus dat Phoenix een wanprestatie neer heeft gezet?
Dat zeg ik inderdaad.
Met een 0,5 wil je niet zeggen dat het het slechtste is dat je zag?
Als ik 10 films over 10 stemmen had moeten verdelen wel ja. Ik heb er 8000+ gezien, dus dan moet je nu eenmaal stemmen bundelen. Maar ja, deze film behoort tot de 400 slechtste films die ik al gezien heb. Dat wil echter niet zeggen dat elk element van Joker bij de 400 slechtste hoort natuurlijk. [/quote] En waarom is dit een wanprestatie dan? Ben daar oprecht benieuwd naar.
Op je laatste quote opmerking: Fair enough, hoewel de logica voor mij dan weer ontbreekt, maar daar ging het niet om.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Ik heb de Old Man Logan comics gelezen. Logan heeft NIETS met die comics te maken qua setting, personages en gebeurtenissen buiten een 'oude Wolverine'.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
En waarom is dit een wanprestatie dan? Ben daar oprecht benieuwd naar.
Omdat ik niet hou van serieuze rollen die gespeeld worden met grootse (en hier is het nog wel de overtreffende trap) gebaren. Phoenix speelt z'n rol extreem fysiek, maar verliest zo alle nuance en subtiliteit. Hij acteert zoals een clown acteert, maar dan op elk moment in z'n rol. Elke emotie wordt uitvergroot in z'n mimiek, lichaamshouding, stem ...
Het is meer een karikatuur dan een levend persoon, en aangezien ik de film nog steeds zou als een serieuze poging tot karatkerstudie vind ik dat geweldig storend.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Omdat ik niet hou van serieuze rollen die gespeeld worden met grootse (en hier is het nog wel de overtreffende trap) gebaren. Phoenix speelt z'n rol extreem fysiek, maar verliest zo alle nuance en subtiliteit. Hij acteert zoals een clown acteert, maar dan op elk moment in z'n rol. Elke emotie wordt uitvergroot in z'n mimiek, lichaamshouding, stem ...
Het is meer een karikatuur dan een levend persoon, en aangezien ik de film nog steeds zou als een serieuze poging tot karatkerstudie vind ik dat geweldig storend.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
Sorry, maar verder dan 'er is een karakter met de naam Logan en hij is oud' komt het niet. Dat is niet gebaseerd op, dat is een 'lichte inspiratie halen uit'-situatie en er zijn flink wat X-Men verhaallijnen die vergelijkbaar zijn. Allemaal semantiek natuurlijk, maar als er niets significants van die vermeende basis te vinden is, dan is het statement betekenisloos.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Sorry, maar verder dan 'er is een karakter met de naam Logan en hij is oud' komt het niet. Dat is niet gebaseerd op, dat is een 'lichte inspiratie halen uit'-situatie en er zijn flink wat X-Men verhaallijnen die vergelijkbaar zijn. Allemaal semantiek natuurlijk, maar als er niets significants van die vermeende basis te vinden is, dan is het statement betekenisloos.
. Feit blijft dat het wel daarop is gebasseerd, hoe klein de referentie ook is. Je hebt gelijk, maar bekijk het vanuit het Hollywood perspectief. Hiermee geef ik trouwens niet de kwaliteit van de film aan, maar daar zitten we dan weer bij het verkeerde topic voor
Terminator05
-
- 142 berichten
- 63 stemmen
Als iemand een verhaal over zichzelf vertelt zonder dat je verder informatie over die persoon krijgt heb je geen enkele houvast om daar iets van te maken. Dat heeft niks met zwart/visies te maken, net met beschikbare informatie en het openstaan voor meerdere visies. Als Fleck vanuit het gesticht z'n eigen verhaal vertelt aan het publiek (zoals sommigen het einde uitleggen), dan is gewoon niks zeker. Dan zijn er geen dotjes te verbinden, want dat is er maar één ding wat je weet en dat is dat je een volledig subjectief verhaalt hebt gekeken. Dat kan je natuurlijk volledig naar eigen believen gaan invullen.
Best, maar als de film zélf niet eenduidig is over wat juist wel en niet realiteit is dan verliest de film zijn classificatie als serieuze karakterstudie, iets wat de meesten toch wel in deze film zien. Om iets serieus te bestuderen moet er eenduidigheid zijn over wat je ziet, niet wat wishy washy narratieve spielerei. Zo mag je de film uiteraard ook zien, maar dan is het inhoudelijk weer véél meer een typische superhero flick, alleen dan met een wat serieuzere stilering.
Ik val Phillips af omdat hij nooit eerder blijk gegeven heeft van meerlagige films te maken, noch blijk heeft gegeven dat hij buiten commercie om films maakt of wil maken. Het is geen genrekwestie, wel een auteurskwestie.
En omdat z'n antwoord niet eens de schijn geeft dat hij bewust bepaalde dingen zo gemaakt heeft. Hij zegt namelijk helemaal niets, behalve dat iedereen zelf maar lekker ervan mag maken wat hij zelf wil en dat hij dat wel fijn vindt.
Dat zeg ik inderdaad.
Als ik 10 films over 10 stemmen had moeten verdelen wel ja. Ik heb er 8000+ gezien, dus dan moet je nu eenmaal stemmen bundelen. Maar ja, deze film behoort tot de 400 slechtste films die ik al gezien heb. Dat wil echter niet zeggen dat elk element van Joker bij de 400 slechtste hoort natuurlijk.
Toch nog iemand aanwezig met kennis.
Terminator05
-
- 142 berichten
- 63 stemmen
Dat dacht ik ook ja, hoe kan wolverine in zo een kut setting geplaatst worden ?
Maar ja, langs de andere kant, is het joker gebeuren veel ergen dan het logan geboren.
Ik heb de Old Man Logan comics gelezen. Logan heeft NIETS met die comics te maken qua setting, personages en gebeurtenissen buiten een 'oude Wolverine'.
Lennert
-
- 2412 berichten
- 1400 stemmen
. Feit blijft dat het wel daarop is gebasseerd, hoe klein de referentie ook is. Je hebt gelijk, maar bekijk het vanuit het Hollywood perspectief. Hiermee geef ik trouwens niet de kwaliteit van de film aan, maar daar zitten we dan weer bij het verkeerde topic voor
stormfox
-
- 330 berichten
- 778 stemmen
Een dag later en ik krijg nog steeds kippenvel als ik terugdenk aan die trap scene waar de Joker
aan het dansen is. Deze icoonische scene zal de komende jaren veel besproken blijven.
Nummer: Gary Glitter - Hey Song - Rock n roll part 2
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Als iemand een verhaal over zichzelf vertelt zonder dat je verder informatie over die persoon krijgt heb je geen enkele houvast om daar iets van te maken. Dat heeft niks met zwart/visies te maken, net met beschikbare informatie en het openstaan voor meerdere visies. Als Fleck vanuit het gesticht z'n eigen verhaal vertelt aan het publiek (zoals sommigen het einde uitleggen), dan is gewoon niks zeker. Dan zijn er geen dotjes te verbinden, want dat is er maar één ding wat je weet en dat is dat je een volledig subjectief verhaalt hebt gekeken. Dat kan je natuurlijk volledig naar eigen believen gaan invullen.
Dat is het nou juist. Wie zegt dat Fleck dit verhaal verteld? Het is hoe Fleck het ervaart of heeft ervaren. En in een ervaring kunnen zaken subjectief zijn. Jij schetst het alsof Fleck als verteller van het verhaal de kijker bewust bedriegt (Keyser Söze anyone?), maar dat is niet zo. Het einde met de "you wouldn't get it" quote kan net zo goed alleen op de dood van de Waynes slaan, vandaar die korte scene tussendoor. Je hebt 1 theorie (wat maar een theorie is) uitgekozen en daar baseer je vervolgens de hele discussie op. Want dat is niet zoals ik de film zie.
Daarom vind ik het flauw dat het dan volgens jou geen karakterstudie of iets dergelijks is. Ik zie (en vele anderen ook) een persoon die langzamerhand afglijdt en feit en fictie raakt hierdoor steeds meer in een knoop zonder dat hij het bewust doorheeft. Dat lijkt me toch helemaal niet vergezocht of incoherent?
Best, maar als de film zélf niet eenduidig is over wat juist wel en niet realiteit is dan verliest de film zijn classificatie als serieuze karakterstudie, iets wat de meesten toch wel in deze film zien. Om iets serieus te bestuderen moet er eenduidigheid zijn over wat je ziet, niet wat wishy washy narratieve spielerei. Zo mag je de film uiteraard ook zien, maar dan is het inhoudelijk weer véél meer een typische superhero flick, alleen dan met een wat serieuzere stilering.
De film lijkt me wel eenduidig in de opzet. Het is toch raar dat we kritiek hebben als Phillips de fantasie te expliciet uitlegt (dates/vriendin), maar tegelijkertijd ook als het subtieler gebeurt (pistool, ontmoeting Wayne in de schouwburg). Het is dan ook nooit goed. Maakt het de film gelijk incoherent, ongeloofwaardig en een rotzooitje? Waarom? Ik vind het juist sterk dat Fleck de grip op de realiteit steeds meer verliest.
Ik val Phillips af omdat hij nooit eerder blijk gegeven heeft van meerlagige films te maken, noch blijk heeft gegeven dat hij buiten commercie om films maakt of wil maken. Het is geen genrekwestie, wel een auteurskwestie.
En omdat z'n antwoord niet eens de schijn geeft dat hij bewust bepaalde dingen zo gemaakt heeft. Hij zegt namelijk helemaal niets, behalve dat iedereen zelf maar lekker ervan mag maken wat hij zelf wil en dat hij dat wel fijn vindt.
Regisseurs kunnen soms verrassende dingen doen. Ik vind het gewoon een raar gegeven dat we op basis van zijn oeuvre verder geen diepgang mogen verwachten. Genoeg regisseurs die genreswitches hebben gemaakt. De lijst is oneindig.
Ik zie een regisseur die gewoon een film heeft gemaakt en niet loopt op te scheppen over hoe goed en diepzinnig het allemaal wel niet is. De kijker zelf mag bepalen wat die er van vindt. Bescheidenheid siert de mens.
m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
Dat is het nou juist. Wie zegt dat Fleck dit verhaal verteld? Het is hoe Fleck het ervaart of heeft ervaren. En in een ervaring kunnen zaken subjectief zijn. Jij schetst het alsof Fleck als verteller van het verhaal de kijker bewust bedriegt (Keyser Söze anyone?), maar dat is niet zo. Het einde met de "you wouldn't get it" quote kan net zo goed alleen op de dood van de Waynes slaan, vandaar die korte scene tussendoor. Je hebt 1 theorie (wat maar een theorie is) uitgekozen en daar baseer je vervolgens de hele discussie op. Want dat is niet zoals ik de film zie.
Daarom vind ik het flauw dat het dan volgens jou geen karakterstudie of iets dergelijks is. Ik zie (en vele anderen ook) een persoon die langzamerhand afglijdt en feit en fictie raakt hierdoor steeds meer in een knoop zonder dat hij het bewust doorheeft. Dat lijkt me toch helemaal niet vergezocht of incoherent?
De film lijkt me wel eenduidig in de opzet. Het is toch raar dat we kritiek hebben als Phillips de fantasie te expliciet uitlegt (dates/vriendin), maar ook als het subtieler gebeurt (pistool, ontmoeting Wayne in de schouwburg). Maakt dat de film gelijk incoherent, ongeloofwaardig en een rotzooitje? Waarom? Ik vind het juist sterk dat Fleck de grip op de realiteit steeds meer verliest.
Regisseurs kunnen soms verrassende dingen doen. Ik vind het gewoon een raar gegeven dat we op basis van zijn oeuvre verder geen diepgang mogen verwachten. Genoeg regisseurs die genreswitches hebben gemaakt. De lijst is oneindig.
Ik zie een regisseur die gewoon een film heeft gemaakt en niet loopt op te scheppen over hoe goed en diepzinnig het allemaal wel niet is. De kijker zelf mag bepalen wat die er van vindt. Bescheidenheid siert de mens.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Daarom vind ik het flauw dat het dan volgens jou geen karakterstudie of iets dergelijks is. Ik zie (en vele anderen ook) een persoon die langzamerhand afglijdt en feit en fictie raakt hierdoor steeds meer in een knoop zonder dat hij het bewust doorheeft. Dat lijkt me toch helemaal niet vergezocht of incoherent?
Dat is ook niet vergezocht of incoherent, alleen is het zo dat de zekerheid die je als kijker over bepaalde gebeurtenissen hebt wel een aantal dingen impliceert.
Als de film eenduidig is over wat zich in het hoofd van Fleck afspeelt en wat realiteit is dan kan je uitgaan van een serieuze karakterstudie. Dan heb je als kijker voldoene houvast om een beeld te vormen van de persoon die je volgt. Als het allemaal bewust vaag gehouden wordt dan is de film veeleer belevingscinema, waarbij je meegevoerd wordt in de manie van het personage, maar waarbij je achteraf niet veel eenduidigs over het personage kan vertellen (en het als karakterstudie dus ook niet veel voorstelt).
Het is dan ook nooit goed.
Het is afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt. Vanuit het "dit is een serieuze, volwassen film" idee is alle veronderstelde dubbelzinnigheid inderdaad niet goed
Regisseurs kunnen soms verrassende dingen doen.
Dat kan, maar daar zie of merk ik bij Phillips weinig van in z'n antwoorden, noch heb ik het ooit bij eerdere films gemerkt. Dan ken ik véél meer voorbeelden van fantheorieën die veel verder gaan dan wat menig regisseur ooit bedoeld heeft. Als het zo doorgaat hebben we binnen 25 jaar ook een Room 237-achtige docu over deze film.
Duke Nukem
-
- 1791 berichten
- 1988 stemmen
Ben tot het idee gekomen dat dit veel sterker was geweest als die hele batman-connotatie er niet was geweest. Alleen een eenzame kerel, wonend in New York (zag zelfs de Brooklyn Bridge op de achtergrond?) en met een liefde voor comics. Eenzaam, gefrustreerd en een beetje gek.
Dan had hij kunnen flippen en denken dat hij The Joker uit de Batmancomics was. Had de hele film tot en met de moord op Murray hetzelfde kunnen gaan, alleen bij het einde had men niet hoeven forceren, maar gewoon de gek oppakken. En die flauwekul van Bruce eruit gelaten. Wayne kan nog, maar Bruce was teveel. Had je een echte karakterstudie van kunnen maken, en geen "karakterstudie" van een stripfiguur, dat De Joker is.
Dat had veel beter kunnen werken, maar misschien niet commercieel.
Hier ben ik het volledig mee eens. Geen slechte film als op zichzelf staand verhaal, maar past helemaal niet in het hele comic book wereldje, en de band met het Batman verhaal op het einde komt erg geforceerd over. Er wordt gewoon meegelift op het succes van de superheldenfilms door allerlei spinoffs te maken over randfiguren in dat universum, die in de comicbooks niet interessant genoeg zijn om hun eigen verhaal te hebben.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 berichten
- 3092 stemmen
Blij dat het dierenrechtenactivisme/veganisme wereldwijd nu eindelijk een gezicht heeft, en wat voor één! Geen suf geitenwollensokkentype die ergens in een hutje op de hei woont, maar een supercoole Hollywood-acteur. Tijdens het openingsweekend van de film in Los Angeles werd Phoenix in ieder geval alweer gespot in een ALF-hoodie (Animal Liberation Front). In de film zelf zit een kort stukje waarin Phoenix/Arthur Fleck een collega op zijn werk vertelt dat hij op straat gemolesteerd is door een groep kinderen. Deze collega merkt dan verzuchtend op dat de stad naar de verdoemenis is en zegt vervolgens zoiets als: "They're all animals out there.", waarop Fleck reageert met een bijna onhoorbaar sarcastisch lachje.
Psychologisch gezien zet Phoenix een interessant personage neer. Zeker de eerste helft van de film heeft hij iets heel droevigs, zoals dat doorgaans het geval is bij clowns. Ik vond hem lief en had steeds met hem te doen. Hij rent ook net als een kind, viel mij op. Ook zijn lach heeft iets kinderlijks. De scène waarin Fleck de kinderen vermaakt op de kinderafdeling van het ziekenhuis was echt vertederend en ik was tot tranen toe geroerd, dat dansje! Toen het pistool op de grond kletterde echter en er een doodse stilte viel, schoot ik weer in de lach; gehuild én gelachen in nog geen halve minuut. Ook de scène met de dwerg die niet bij het deurslot kan is komisch, maar tegelijk ook heel heftig. Van de schietpartij in de metro raakte ik gek genoeg zelfs emotioneel. Als ik in zo'n situatie een pistool op zak had gehad had ik ongetwijfeld hetzelfde gedaan. Die ene gast leek trouwens wel erg veel op Donald Trump Jr., de zoon van. Die miezerige trofeejager.
Arthur Fleck woont nog in bij zijn moeder en de relatie met haar is op z'n zachtst gezegd ongewoon te noemen; hij ligt samen met haar in bed tv te kijken en doet haar zelfs in bad, terwijl nergens uit blijkt dat ze dat niet meer kan. Overal in huis hangen Madonna met kind-schilderijtjes aan de muur. Wanneer Arthur het over zijn jeugd heeft en zijn moeder nabootst doet hij dat met zo'n krakerige stem als die van een oude heks. Psycho came to mind.
Kleine details, bordjes met teksten, het woord EXIT.. Als Arthur een telefoontje pleegt in een telefooncel schiet er rechts onderin een joekel van een rat de hoek om. Bij een weids shot van een enorm uitgestrekt Gotham City van enkel beton en wolkenkrabbers dacht ik nog: ja, in zo'n grijze kille wereld moeten dingen wel fout gaan. Later is er nog een shot van een trein die vlak langs een groen bosperceel door het beeld glijdt, dat had ik er persoonlijk uit gelaten. De muziek is geweldig. Tijdens de aftiteling nog het fraaie 'Send in The Clowns' van Sinatra. Niet zo mooi als 'It Was a Very Good Year', maar goed, dat had dan weer niet gepast in zo'n film.
Lang geleden dat ik zó heb zitten genieten bij een film. De beste film wat mij betreft van het afgelopen decennium (misschien wel van deze eeuw) en dat net op de valreep. Een vervolg zie ik niet zitten, af is af. Een soortgelijke film, maar dan met Catwoman, dat lijkt me dan wel weer heel leuk.
Geen film die zo goed de tijdsgeest weergeeft als deze. Onderwerpen van nu worden tegen het licht gehouden, echt diepgravend is het allemaal niet, maar dat hoeft voor mij ook niet. De bezuinigingen in de zorg, berichten over 'verwarde' personen (zo'n fijne benaming ook), het taboe rond psychische aandoeningen, het gapende gat tussen rijk en arm dat almaar groter wordt.. "The paradise of the rich is made out of the hell of the poor." schreef Victor Hugo in zijn roman L'Homme Qui Rit - Victor Hugo (1869) - BoekMeter.nl (De Man die Lacht) uit 1869. De 'Happy Face' gelaatsuitdrukking van The Joker is overigens geïnspireerd op de verminking van de held uit dat boek.
Joker gaat voor mij vooral over een outcast die aan een psychose lijdt. Wat is fictie, wat is werkelijkheid? De cliniclownscène, is die echt gebeurd of zit dat in het hoofd van Arthur Fleck? De buurvrouw waar hij iets mee krijgt, dat wordt duidelijk in de film, dat blijkt dus een hersenspinsel. Maar al het overige? Het seksueel misbruik, het televisie-optreden, de moorden die hij pleegt...? Zijn moeder, bestaat die wel echt eigenlijk? Is ze misschien niet al jaren geleden overleden? De rellen aan het einde, Gotham City? Eigenlijk zou ik de film wat vaker moeten bekijken om dingen nog meer te doorgronden, voor zover dat mogelijk is. Prachtig in ieder geval hoe waarheid en waan als in een DNA-streng langs elkaar heen wentelen.
kaketoe
-
- 827 berichten
- 1708 stemmen
Mijn grootste bezwaar met deze film is de complete mismatch tussen het superhelden universum en het sociaal en maatschappelijk realisme van de film. Er worden constant verwijzingen gemaakt naar de actualiteit in onze wereld maar het speelt zicht af in de jaren 80 van Gotham City. Het is een overdreven karakterontwikkeling van een supervillain die past in deze fictieve wereld maar probeert dit met zoveel
serieusheid en realisme te doen dat het niet werkt voor mij.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Eens met het eerste. Maar af is af? Ik zag, helaas, te veel momenten die duiden op een vervolg.
Pre- en sequels

Joker: Folie à Deux
2024
281 reacties
Gerelateerd nieuws

'Joker: Folie à Deux' vanaf december te streamen op Netflix

DC-film 'Joker' met Joaquin Phoenix en Robert De Niro is vanavond op televisie

Binnenkort kun je 'Joker' ook streamen via Netflix: 'Ik moet de film nog goed laten inzinken'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.
Bekijk ook

Memory of the Camps
Documentaire, 2014
8 reacties

Green Book
Biografie / Komedie, 2018
239 reacties

For Sama
Documentaire / Oorlog, 2019
42 reacties

Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
349 reacties

1917
Drama / Oorlog, 2019
780 reacties

Idiot Prayer
Muziek, 2020
4 reacties
Gerelateerde tags
straatbendedc comicsdroomclownvillainmaatschappijpsychopaatjokersuperheldgebaseerd op stripmoordpsychologische thrillercriminal mastermindstand-up comediangeestesziekteanarchy character studyclown makeupsubway train social realismsupervillaintv hostjaren 80dc extended universe (dceu)coringa moeder zoon relatieorigin storybrutal violencegotham cityjoaquin phoenixfalling into madness depressing
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








