Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

De jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig, en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

avatar van dutchtuga
Wouter schreef:
Geniaal.

Door dit soort berichten kreeg ik torenhoge verwachtingen, maar 5* vind ik echt teveel. Het is zeker het beste wat het superheldengenre is overkomen in heel lange tijd, maar dat zegt tegenwoordig niet zoveel meer. Joker wordt terecht veel vergeleken met Taxi Driver, Todd Philips haalt daar veel inspiratie vandaan, maar dat is een meesterwerk waar Joker totaal niet aan kan tippen. Taxi Driver is zowel maatschappijkritisch als audiovisueel van het beste dat ooit is gemaakt. Op dat vlak brengt Joker niets nieuws en is Todd Philips geen Scorsese, al overstijgt hij zichzelf met gemak. Ook jammer is dat het klassieke Batman verhaal en een beroemde scène deze film hebben gehaald. Joker had veel beter gewerkt als echte standalone film met een hint hier en daar naar Batman, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn. Los van het negatieve is Joker een fijne kijkervaring. Phoenix speelt ijzersterk en vooral de scène bij Murray is onvergetelijk.

Tuga,
Joker 3,5 en Rambo 4,5 moet een misverstand zijn (!)

avatar van Ajax&Litmanen1
Ferdydurke schreef:

Er zit waarschijnlijk niks anders op dan de film zelf te gaan kijken. Balen natuurlijk. Zo'n gedoe altijd.

Wat een dom bericht. Je zit nota bene op een filmforum. Ik zou het ook wel waarderen als er uitleg komt wáárom dit zo'n meesterwerk schijnt te zijn.

avatar van dutchtuga
Tuga,
Joker 3,5 en Rambo 4,5 moet een misverstand zijn (!)

Absoluut niet.

avatar van Ferdydurke
Ajax&Litmanen1 schreef:

Begrijp ik joh.

Sommigen schatten aan de hand van o.m. de commentaren hier in of ze de film interessant genoeg vinden om hem te gaan bekijken, en zo ja, dan vormen ze er naderhand zelf een mening over. Beetje dom volk inderdaad.

Anderen willen graag van tevoren weten wat ze er van moeten vinden. Dat zijn de slimmeriken.

Ik ben erbij woensdag op donderdag nacht bij Vue Hilversum. Erg benieuwd. Alles wat ik lees spreekt me aan. Dit is een film die wel eens heel veel indruk kan maken.

avatar van John Milton
The worst movie of 2019?, vraagt LWL zich hardop af op social media.

Ik heb echt zo'n hekel gekregen aan die overdreven, sensatiebeluste clickbait koppen... Ik klik er niet meer op, dat zal ze leren!

avatar van Uier
Waarom deel je het dan?

John Milton schreef:

Toch vat de intro zo'n beetje perfect samen wat ik er van verwacht.

avatar van John Milton
Kom ik op terug, k? Eerst even zien

avatar van schumacher
Ferdydurke schreef:

Begrijp ik joh.

Gewoon zelf op eigen buikgevoel afgaan: voorbeeldje: bij Black Panther: enorm vele mensen die die zo goed vonden, verleidelijk e als iedereen zo hoge scores zit te geven op moviemeter (of imdb), hm, moet ik die dan toch ook gaan zien, soms kriebelt het dan wel effe....? Ik heb gezegd nee, ik had de trailer ook gezien, ik zei van dat ziet er niet top uit, ik sla deze over, ik ga mijn eigen gevoel volgen.
En ja hoor, ik sloeg een diepe zucht toen ik nadien die film zag, zo slecht dat ik die niet eens heb uitgekeken.
Meningen kunnen zover uit elkaar liggen .

Ik heb er ook al eens naast gezeten : bij catch me if you can met Dicaprio, maar goed, der gaat niemand van dood e als je een film nadien kan bekijken.

Het doet vooral pijn als je uw geld uitgeeft aan een film die dan echt niet goed was. Je kan dat wat vergelijken met iemand die 25€ betaald voor ticket voetbal en dan een regelrechte snertmatch heeft gezien en je nog eens verloren hebt op de koop toe . Dat gevoel heb ik als ik een snertfilm heb gezien en uit de cinema ben.

Uier schreef:
Waarom deel je het dan?
omdat anderen het misschien wel willen lezen. En dat laatste was maar semi-serieus, uiteraard.

avatar van de grunt
Joker wordt geen 'snertfilm' schumi.

avatar van Nicholas
werry schreef:

Ik denk dan aan Mr Nobody

Nog niet gezien, staat al wel (even) op de lijst.

Drs. DAJA schreef:
Deze film heeft veel meer te maken met films als Taxi Driver of King of Comedy en nog maar weinig met het klassieke verwachingspatroon van een superheldenfilm.

Je herkent in Arthur duidelijk iets van De Niro’s antihelden in ‘Taxi Driver’ en vooral ‘The King of Comedy’

Je hebt er kijk op

avatar van Ajax&Litmanen1
Niet geheel alleen op films gericht, maar wel een vermakelijke Joker-special.

De 10 meest iconische Joker-momenten in films, series en comics

avatar van john mcclane 2
Dit zullen we morgen eens gaan toetsen

Ook de Volkskrant niet , maar vier is natuurlijk ook niet mis .
Privacy settings - volkskrant.nl

avatar van Graaf Machine
Joker

Ja, dit soort trailer, dat gaat het bij mij wel doen.

john mcclane 2 schreef:
Ook de Volkskrant niet , maar vier is natuurlijk ook niet mis.

True maar als deze er al drie krijgt

avatar van Shadowed

Veronica gids gaf 5 sterren

avatar van John Milton
Floortje, Bor en Veronica zijn voor mij alledrie geen ankers, maar van de 1,5* van Matt Singer schrok ik wel iets.

Maar: heel mild. Het is een polariserende film waar ik veel van verwacht, nog steeds, en waar ik open in ga.

Njah.

Ik had vooraf al zware twijfels bij deze film. Ik vond Nolan's Batman trilogie al véél en véél te serieus opgevat, toen men bij deze film over Taxi Driver en King of Comedy begon gingen er al enkele alarmbelletjes rinkelen. Phillips drijft het hele gegeven nog een stuk verder op de spits. Die opzet begrijp ik gewoon niet, nog een generatie verder in de toekomst en Samson krijgt vast ook nog een zwaarmoedige, psychotische reboot.

Joker is zo serieus opgevat dat je je eigenlijk zou moeten afvragen wat dit nog met het hele Batman universum te maken heeft. Het is een klein vernislaagje dat er zo kan afpellen, zonder iets af te doen aan de rest van de film. De enige (cynische) reden lijkt me dan ook marketing en ingebakken doelpubliek. Buiten wat naampjes, de klassieke ouders-van-Batman sterfscene en een paar andere kleine referenties heeft dit niks meer met comic book cinema te maken. Waarom het dan nog linken aan zo'n franchise?

Waar dit binnen het hele Batman verhaal past week ik ook niet echt. Ik ken Joker vooral als Batman villain, maar in deze flm zit er zo'n 30-40 jaar tussen beide personages. Allicht heeft DC ook een oneindig aantal parallelle universums, reboots en reimaginings waardoor het op de één of andere manier wel steek houdt, maar als niet-kenner oogt het vooral vreemd. De setting zelf is ook maar een habbekrats van populaire klassieke Americana. Gotham is een doorslag van New York in de jaren '70 (vandaar de Scorsese link) gemixed met wat extra Oost-blok jaren '50 sfeer voor wat extra neerslachtigheid. Op TV speelt men Astaire en in de bios Chaplin. De soundtrack grijpt dan weer naar de crooners van de jaren '50, met aardig wat Sinatra.

Het enige eigentijdse aan deze film is de score, de zoveelste variant van de zwaarwichtige toetermuziek waar arthouse films zo graag mee uitpakken tegenwoordig. Snel en makkelijk scoren bij elk wat serieuzer moment, en dat zijn er voldoende in deze film. Want naast de neerslachtige setting en Arthur's trieste leven, krijgt hij ook nog een hoop buitenproportioneel drama te verwerken. Het mag dan allemaal erg serieus zijn, subtiel is het geenszins.

Joker/Arthur zelf is in deze versie een halve zool die ten onder gaat aan een maatschappij die niet naar hem omkijkt. Hij vermoordt 5 mensen, maar nooit zonder aanwijsbare reden. Zo héél eng of creepy komt hij dan ook niet over. Het drama dat hij te verwerken krijgt is vooral textbook loony bin gebeuren (moeilijke jeugd, mensen gebrijpen hem en zijn ziekte niet etc), erg veel gelaagdheid of diepgang in het personage brengt dat niet met zich mee, gewoon een opeenstapeling van drama.

En dan zit je nog opgescheept met een Joaquin Phoenix, die op een schaal van method acting - overacting - Joaquin Phoenix blijkbaar de opdracht gekregen heeft van Phillips om in full-on overacting modus te gaan. Het is moeilijk te ontwaren of je naar een getormeerde Joker of een getormenteerde Phoenix zit te kijken, maar het vertoon is niet om aan te zien. Als hij dan toch tijdens het Oscar seizoen geëerd moet worden, doe het dan liefst met een Razzie.

Qua maatschappijkritiek kom je uiteindelijk weer bij dezelfde klassieke elementen uit. Rijke politici die niet omkijken naar het gepeupel, minderheden die achtergelaten, genegeerd en bespot worden door de maatschappij en er zal vast ook wel één of andere jandoedel zijn die analogieën vindt tussen de rise of the Joker en the rise of Trump. Allicht dat het wat beter aankomt als je de rest van de film kan appreciëren, maar voor een nieuwe of frisse kijk op de wereld hoef je deze film zeker niet op te zetten.

Finaal gezien weet ik gewoon totaal niet wat ik met iets als dit aanmoet. Ik kan het totaal niet serieus nemen, want de film is allesbehalve subtiel en hangt op een gekke manier vast aan het Batman universum. Enige comic book lol valt er aan de andere kant ook niet te beleven, want het is alleen maar zwaarmoedig en dramatisch, zowel inhoudelijk als qua vormgeving. Doe mij maar het één of het ander, ik vind dat hier twee werelden samengebracht worden die elkaar alleen maar tegenwerken.

Phillips en Phoenix hadden voor deze film beter even de wijze raad van Robert Downey Jr in Tropic Thunder ter harte genomen. Never go full retard.

avatar van de grunt
Wie gaat dit serieus lezen?

avatar van Uier
Verrassend, Onderhond. Wat doe je jezelf toch telkens weer aan.

avatar van YouDrunkGoHome
Dat hij van zelfkastijding houdt is toch al jaren duidelijk.