Meningen
Hier kun je zien welke berichten Erwinner als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
C.R.A.Z.Y. (2005)
Oke, een heerlijke gezinsdrama gezien met veel leuke stukjes als tegengewicht maar de puber problemen liggen lekker op de voorgrond. De film heeft een uitstekend tempo, het is continue in beweging en de problemen stapelen zich in een rustig temp op en af.
De problemen worden individueel express niet diep uitgelicht, excact hoe het in het echte leven er ook aan toe gaat, zoveel als mogelijk alles opkroppen, mede door de opvoeding. That's life...
De sfeer is door de goede muziek, montage, acteurs zeer goed in balans. Dit zijn films die neigen naar Larry Clark movies maar dan een stuk subtieler. Vandaar dat deze film bij een groter publiek past? Ik zeg: Ja.
Gelukkig bleef het bij een soort van open einde, want er bestaat in dit soort levensfilms meestal geen eind.
Ups en downs, zoals het hoort.
Ben helaas niet overdonderd, maar dat hoeft niet bij dit soort films.
Ik vreet dit soort films, zolang het maar niet ongeloofwaardig wordt. Het mag wel, maar ga dan ver over lijntjes van het gebruikelijke, toch niet in dit filmpje.
Realisme 4*
Candy (2006)
Deze film heeft in grote lijnen een verhaalstructuur die overeenkomt met Requiem for a Dream, maar dan in een mooi love-story jasje gegoten. Een hele sterke rol wordt hier neergezet door Abbie Cornish. Heath Ledger speelt redelijk goed, maar is wel een beperkte acteur en kon zich in deze rol goed inleven omdat hij in real-life volgens mij niet vies was van witte poeder. Of hij zich nog kon ontwikkelen zullen we nooit meer te weten komen, al heb ik niet al te veel van deze man gezien. De film Two Hands kan ik me niet meer goed voor de geest houden.
Het eerste gedeelte van de film is aardig maar maakt niet genoeg indruk, het 2e gedeelte wordt alsmaar sterker en heftiger en dat is heel prettig. Visueel, technisch en sounddesign zijn onopvallend, maar ook niet storend.
Typisch een 3.75 film.
Cashback (2006)
Prettige film, paar keer goed gelachen en een apart verhaal.
Te lange inleiding en een aantal mindere stukken verhinderen een betere score.
Chingoo (2001)
Alternatieve titel: Friend
Vreselijke duf filmpje, niet eens meer de moeite genomen om het af te kijken. Wel met een schuin oog. 1e half uur ging nog wel gelukkig.
Chinjeolhan Geumjassi (2005)
Alternatieve titel: Sympathy for Lady Vengeance
Heb na 30 min. mijzelf moeten verplaatsen naar de PC om even jullie meningen snel door te nemen waarna ik klaarblijkelijk niet de enige was met opstartproblemen m.b.t het rommelige script. Zodoende kwam ik erachter dat ik even moest doorzetten. Achteraf vraag ik me nog steeds af waar die rommel in het begin van de film voor nodig was...
Eenmaal in het verhaal gekomen te zijn was werd het script gelukkig beter maar dan nóg blijft het vreemd dat er in verhouding tot het eerste stuk plotseling behoorlijk rechtlijnig gefilmd wordt.
Verder hebben bepaalde scene's wel enige impact gehad maar als dat dan vervolgens slecht wordt uitgewerkt, sla je bij mij de plank volledig mis.
De slechtste van het drieluik 2.0*
Chung Hing Sam Lam (1994)
Alternatieve titel: Chungking Express
2e poging gewaagd.
Het begin van de film is rommelig, beetje chaos scheppen om in de sfeer van de film te laten komen? Prima, ga daar dan mee door of laat het doorschemeren in de rest van de film,want op deze manier zit er geen structuur in. Afijn, zit je aardig in verhaaltje één, wordt je vrij snel in nummer twee gegooid, alweer onnodig rommelig.
Het 2e stuk is ook veel sterker met veel ongeloofwaardig heden die je dan maar met een korrel zout moet nemen maar het is iig. een stuk grappiger en vooral een pak frisser.
Positief waren de acteurs/actrice (vooral de schoonmaakster/manusje van alles) en Tony natuurlijk, al werkte de onnozelheid van Tony echt mee.
Vijf keer dezelfde soundtrack gebruiken is ook knap trouwens, en die versnellingen waren kitscherig en onnodig.
De film schippert eigenlijk tussen een 2.5* en een 3.5*, jammer.
Cloverfield (2008)
Leuk filmpje ja, was toch enigszins teleugesteld in bepaalde opzichten.
Ten eerste vond ik het zeer tenenkrommend dat de personen waar het om draait, het onmogelijke willen doen en niet voor zichzelf kiezen, van de verliefde jongen nog enigszins begrijpelijk om de film spannend te maken, maar dat die vrienden meegingen was
mijns inziens belachelijk.
Dan de spanning, eigenlijk weinig spanning...
Dan de tijdsduur: veel te kort, heel jammer.
De opnames waren dan wel weer zeer geloofwaardig, tenminste als je in Godzilla's durft te geloven.
Verder een aangenaam filmpje, om 1 keer te bekijken en achterover
te leunen.
dikke 3.5
Code 46 (2003)
Gewoon een mooie film die hele mooie shots in beeld brengt. Zo zie je prachtige beelden uit de woestijn met hardlopende dieren die oversteken. Vooral het eindshots in de woestijn zijn memorabel en veelzeggend voor de dramatiek en de opluchting in de film.
Daartegenover staat dan weer het strakke steriele gedeelte in de stad wat gewoon pover en niet te futuristisch is weergegeven.
De soundtrack pas prima bij de film, rustige soundscapes en met regelmaat toegepast. (geproduceert door o.a Norman Cook).
En wat geweldig dat ik een nummer in de discotheek hoor voorbijkomen die op een cd album staat van Freakpower die vervolgens weer in mijn top 10 cd albums staat! Jammer dat ie dan maar 1 keer kort ten gehore komt. Had hem graag terug horen komen.
Verder is het verhaal een vrij realistische weergave van een eventuele toekomst perspectief , een deel daarvan is nu al realiteit.
Goede hoofdrollen en vooral Samantha Morton sprong eruit.
Niks langdradigheid, lekkere vlotte scenes en duidelijkheid.
3.5-4.0*
Code Inconnu: Récit Incomplet de Divers Voyages (2000)
Alternatieve titel: Code Inconnu
Ik vraag me af waarom ik dit heb uitgekeken. Waarschijnlijk voor de pijnlijke scene's die er met regelmaat in zaten waar ik al mijn sterren voor uitdeel. Verhaallijn volgen was gewoon niet te doen, maar visueel was het gelukkig best in orde.
De eerste film die teleurstelt van Hanneke, de confronterende scene's waren wél weer herkenbaar, alleen deed de rest me niks.
Complexx (2006)
Alternatieve titel: Deadly Game
Zo, had zelf even zin in een amateuristisch werkje van eigen bodem, wordt je nog aangenaam verrast ook! Het eerste wat me opviel is dat het visueel en dan met name het kleurgebruik en lichtinval opvallend mooi gefilmd is. Met mooie rustige camera bewegingen, strakke editing en audiovisueel wordt hier gewoon prima werk afgeleverd. Het tempo hakt er lekker in en met name door de korte speelduur verveelt het nergens. Enkel een paar overdreven reactie's die door Yolanthe Cabau van Kasbergen gemopperd werden waren van laag niveau. Gelukkig bleef haar rol beperkt, hetzelfde geldt voor die donker getinte meneer.
Echt zo'n film die over de hele linie op een 3.5* blijft steken, prettige verrassing
Control (2007)
De film begint erg sterk en vol verwachting hoop je dat de ups en downs van "de band"steeds groter zullen worden naarmate de film zich vordert. De eerste optredens gaan lekker, er wordt redelijk geacteert en het play-backen wordt geniaal gebracht door S. Riley.
Erg jammer dat de rest van het verhaal inkakt in een ouderwets love-story script, bovendien is het biographisch niet spectaculair genoeg om er een opwindende film van te maken. De zanger lijkt geen echte rasartiest te zijn (ik kan ernaast zitten), i.i.g. werd zijn talent totaal niet uitgediept en komt het op mij over dat hij alleen maar over een goede stem beschikt en werd meegesleurpt in de muziekwereld zonder daar zelf achter te willen staan met name omdat het zo'n grote omvang kreeg.
Hij hinkt dus op 2 gedachten en dat was wat wij de hele film kregen
voorgeschoteld. Geen heftige uitspattingen of nare zijweggetjes die bij de meeste Rock 'n Roll juist zo interessant zijn om te tonen op een wit doek. Nee, daarintegen krijgen wij te maken met zijn ziekteverschijnsel, liefdesrelatie en een vlak personage dat uitmond
in een bekende spoiler.
Geef mij maar dan iets dromerigs zoals The Last Days van Gus van Sant of een lekker rauw levensverhaal van Herman Brood.
De speelduur had korter gemogen en de beelden, zowel de montage als de shots waren niks bijzonders. De muziek was niet verkeerd maar ook daar zijn er weinig uitschieters te vinden.
Beetje jammer allemaal!
Crank (2006)
Gelukkig weer een actie film waar ik niet te oud voor ben. In het begin zat ik te genieten van de coole overgang scenes naar het hart van de film. Shoot'em up had teveel last van mooidoenerij en slechte acteurs en ontbrak aan spanning. Bij Crank is alles gewoon heel goed uitgevoerd. Geen flut one-liners, maar gewoon de scene zijn werk laten doen. Nergens werd het te veel, het werd juist steeds leuker en continue verfrissend tot aan het slot. Mooie filters en cut-scenes, muziek was niet mijn ding maar storend was het niet.
Puik einde!
Crna Macka, Beli Macor (1998)
Alternatieve titel: Black Cat, White Cat
Een malle avond.
Wat een stelletje malloten bij elkaar, en met zo'n overdosis aan grappen zit er vaak wel iets leuks tussen, maar veelal ook té flauw.
Vooral het laatste stuk werd het erg fijn vertoeven, maar ook dáár werd het in de slotminuten mij te gortig waardoor er een hoop verloren ging. 't Leek of er plotseling een overkill aan sfeer in gegooid moest worden, terwijl er al genoeg sfeer in zat. Anderzijds werd er veel goedgemaakt met de gezellige soundtrack, goede editing, vlot tempo en hete komische losbandige taferelen.
Soms erg tof, soms even te veel, desondanks denk ik toch niet deze snel te zullen vergeten, 3.60*.
Arizona Dream beviel me nóg beter, heeft een fijnere balans, subtieler en qua humor een stuk eigenzinniger.
Cronocrímenes, Los (2007)
Alternatieve titel: Timecrimes
Behoorlijk tof filmpje.
Ondanks het gegeven dat we hier wel eens een doorgedraaid gevoel aan over kunnen houden, gaat deze regisseur allesbehalve de fout in om ons als "kijker" bedrogen achter te laten. Ik heb ze namelijk wel eens erger gezien. Retroactive (1997) ging dan weer zo over-the-top dat het weer grappig werd.
Karra Elejalde bleek voor mij geen onbekende (moest het alleen effe nakijken), gigantische vent eigenlijk, om in de gaten te houden.
Het sfeertje wordt hier vér boven "mijn" middelmaat ontworpen al wordt het nooit echt spannend of gruwelijk, iets wat de cover toch wel doet vermoeden. Daardoor toch ook weer verwonderd zitten kijken.
De soundtrack begint érg dik aangezet maar na verloop van tijd wordt het al snel minder of valt het iig. niet meer op en schept het een steeds meer naargeestige sfeertje neer. Die opgezette strijkers waren misschien expres zo bedoelt om ons dáár al op het verkeerde been te zetten.
Verder geen idee waarom ik hier geen 4 sterren voor ga geven, misschien iets te braaf of zo ... 3.7* dan maar. Strakke film !!