Candy (2006)

Australië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Neil Armfield
met Abbie Cornish, Heath Ledger en Geoffrey Rush

De mooie en sexy Candy ontmoet de roekeloze Dan. De twee worden zo verliefd op elkaar dat niets hen in de weg kan staan. Op een gegeven moment zijn ze totaal blut, maar door hun liefde blijven ze positief over de toekomst. Zelfs de heroïne die ze af en toe gebruiken heeft totaal geen invloed op hun levensgeluk. Als op een gegeven moment het heroïnegebruik toeneemt hebben ze hun paradijselijke leventje niet meer in de hand en verliezen ze de controle.

avatar van badfans69
Mooie film en goed acteer werk van H.L

Dit ik echt een van mijn favoriete films.
Enorm indrukwekkend en realistisch, zo erg dat je je helemaal in gaat leven met de spelers.
De opbouw van de film ook, de acteurs.
Ik heb hem al jaren op dvd en bekijk hem ook wel eens in het half jaar.

avatar van nightbreed
Mooie film die goed laat zien hoe triest en hopeloos het leven van een junkie is/kan zijn.
Helaas is het allemaal net iets te braafjes gebracht, het had voor mij veel rauwer en schokkender mogen zijn.

avatar van Spetie
Aardige film, die het vooral van het sterke acteerwerk moet hebben. Ledger en Cornish spelen allebei behoorlijk sterk moet ik zeggen, evenals Geoffrey Rush in zijn bijrol van vriendelijke drugsdealer.

Verder valt op dat deze film enorm frisse kleuren heeft, alles ziet er erg mooi en verzorgd uit. Toch duurde het eigenlijk wel even voorat in de film zat. De film begint gelijk midden in het verhaal en wordt vooral vanuit het oogpunt van het personage van Heath Ledger verteld. En hoewel Ledger goed acteert, vond ik zijn personage maar een weinig sympathie opwekkende slome nietsnut, die soms zelfs een lichte irritatie opwekte. Dit zorgde ervoor dat ik bij sommige gebeurtenissen in de film echt het gevoel had van eigen schuld dikke bult, i.p.v. dat het een bepaalde sympathie opwekte, zoals waarschijnlijk de bedoeling was.

Toch verveelt de film in het tweede gedeelte uiteindelijk niet, omdat dat gedeelte een stuk sterker is dan het eerste gedeelte. De scènes waarbij ze afkicken en die van de dode baby, zijn buitengewoon sterk. Verder vond ik de weg naar het einde redelijk voorspelbaar, maar het einde zelf kon ik dan toch wel weer waarderen. Geen superslecht einde, maar een einde met hoop, iets wat ik op de een of andere manier niet verwacht had, maar uiteindelijk wel beter vind passen bij de toon van deze film.

Al met al een degelijke film, die niet echt origineel is, maar zeker genietbaar.

avatar van Schildpad.
soom schreef:
Abbie Cornish is niet meteen een knappe actrice, maar op de een of andere manier wordt dat gecompenseerd door best goed acteerwerk van haar. (Actrices zoals bijvoorbeeld Michelle Williams en Nicole Kidman hebben het allebei).

Dat snap ik totaal niet; ik vind Abbie Cornish juist prachtig! Eén van de knapste (goed acterende) actrices die ik ken. Ik moet snel eens wat meer films met haar opzoeken
Over de film; ik heb hem inmiddels al een aantal keer gezien en hij is tot mijn favorieten gaan behoren. Iedere kijkbeurt ben ik weer onder de indruk van zowel de schoonheid als de heftigheid van de film! Jammer dat hij blijkbaar niet bij een erg groot publiek bekend is.

een zware film om naar te kijken!

Schildpad. schreef:

Vind ik ook. Prachtig koppie heeft ze.

Een liefdesverhaal, betrokken en emotioneel, droevig, gespannen en soms uitputtend, met komische noten, op een poëtische en lyrische wijze geschreven, over de teloorgang, in alle detail, van twee jong geliefden door heroinegebruik. Een "feel bad" belevenis over de hoogte, maar vooral dieptepunten van drugsverslaving. De cast speelt geweldig: Heath Ledger is verslaafd aan twee type drugs: heroine en de liefde; door zijn manier van spelen sympathiseer je met de hoofdpersoon. (Hij acteerde een jaar na 'Brokeback Mountain' en twee jaar voor zijn dood in deze film). Abbie Cornish is adembenemend: mooi en pijnlijk.

avatar van Demeter
soom schreef:
Abbie Cornish is niet meteen een knappe actrice, maar op de een of andere manier wordt dat gecompenseerd door best goed acteerwerk van haar.[...]

Jij had zeker je ogen in je zak zitten tijdens het kijken naar deze film? Abbie Cornish is één van de knapste actrices die ik ooit heb gezien en je hebt gelijk dat ze ook nog eens goed acteert.

Niet mijn ding. Cornish en Ledger leveren prima acteerwerk af, maar de film laat de kijker op een belangrijk onderdeel in het ongewisse: de beweegredenen voor het drugsgebruik. In dat verband is het jammer dat de woedeuitbarsting van Candy naar haar moeder niet uitgewerkt werd. Verder heb ik mij ongelooflijk geërgerd aan het Dan-personage. Die laat zijn vriendin/vrouw voor hoer spelen, terwijl hij zelf voortdurend uit z’n neus zit te vreten.
Een rauwe, realistisch ogende film, maar het feit dat Candy en Dan er na jaren van intensief drugsgebruik nog tamelijk kakelfris uitzien draagt niet bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Het is zeker niet de meest originele film. Films over drugsgebruikers zijn er in overvloed. "Requiem for a dream" was een uitzondering. Die ging dieper en had meerdere en originelere verhaallijnen. Toch blijft het een fascinerend onderwerp hoe mensen zichzelf zo in de vernieling kunnen helpen. Want het loopt altijd slecht af. Ook hier. Maar er werd wel mooi en overtuigend geacteerd, waardoor de film toch van begin tot eind boeiend bleef. Enig minpuntje is wel dat de hoofdpersonen ondanks het jarenlange drugsgebruik toch mooie mensen bleven. Meestal zien junks er na zoveel jaar niet meer zo appetijtelijk uit.

avatar van nachtschade
Zeker de moeite waard, maar kakt tegen het einde wat in. Kan zeker niet tippen aan Requiem for a dream, maar heeft toch een, wat mij betreft, (zal niet in spoilers treden) bijzonder heftige scene.

avatar van apolicum

Michelle Williams is nu ook niet meteen "knap" te noemen é
Nu ja, over smaken valt te twisten uiteraard.

avatar van soom
apolicum schreef:
Michelle Williams is nu ook niet meteen "knap" te noemen é
Nu ja, over smaken valt te twisten uiteraard.
Ik denk het. In mijn mening heeft Michelle een bepaalde charme die haar knap maakt. Viel me zeker op toen met Dawson.

avatar van VincentL
Candy

En alweer een volgend filmpje wat de drastische gevolgen van drugs in je leven laat zien... Ditmaal met de aansprekende titel van het zoets van suikergoed. Op zich een aardig gekozen titel als je er iets filosofisch op ingaat. Daar ben ik echter niet voor. Gewoon de film beoordelen, en niet de titel!

Het verhaal van het leven van Candy en Dan spreekt wel aardig aan. Tot op zekere hoogte weet het je te trekken. Het gelukkige stel wat onbreekbaar lijkt spuit en neukt er lustig op los. Dat het een paar keer bijna fout gaat is niet erg, hun geluk is onbreekbaar. Wegens Dans werkeloosheid sluipen de problemen toch stapsgewijs hun leven binnen. Een misère is dan ook niet te voorkomen. De doorsnee uitgewerkte plotontwikkelingen zijn niet memorabel te noemen. Het zoveelste drugfilmpje wat je op de moralistische vingers probeert te tikken. Gewoontjes.

Cornish en Ledger zijn een bekoorlijk stel. Toch ontbreekt er een bepaalde chemie tussen de twee, die ik hier bijzonder goed vind. Hun door drug aan elkaar hangende relatie heeft iets incompleets. Ledger en Cornish spelen daarbij niet heel sterk noch zwak. Gewoon op een aardig niveau. Ze weten je echter niet hun leven in te zuigen. Cornish ouders weten ook niet heel veel compassie te wekken.

Visueel steekt het aardig in elkaar. Ook hier weet het geheel niet bijster te verbluffen. Alles kachelt lekker voort en de sfeer is aardig. De veelal lichte scènes zijn prettig en geven een rustig overkomen. Lekker.

Candy is helaas niet meer dan een gewone film. Het herzien denk ik niet waard.

avatar van Lord Flashheart
Mosterd na de maaltijd.

De heroïne hausse is toch vooral iets van de jaren '80 en begin jaren '90 en is met titels als Christiane F. – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo , Trainspotting en Requiem for a Dream toch ook al uitgebreid verfilmd. "Maar dat kunnen wij beter", moeten de Australiërs gedacht hebben en komen vervolgens met Candy op de proppen. Resultaat: een clichématig liefdesverhaal over een stelletje dat steeds verder afglijdt door hun drugsgebruik.

Toegegeven, het kijkt redelijk vlot weg en af en toe is zo'n wat minder vrolijke film ook wel eens verademing. Maar verder worden werkelijk alle gebaande paden op de weg naar zelfdestructie opnieuw bewandeld. En als ik hier dan termen tegenkom als "rauw" en "hard" dan denk ik dat het hoog tijd wordt om eens wat meer films te kijken. Dit is werkelijk waar een light versie van eerder genoemde titels.

Over het acteerwerk van Ledger en Cornish wordt door velen lovend gedaan, maar ook daar zie ik geen grootse prestaties. Het is voldoende, meer niet. Krijg sterk de indruk dat vooral hun aantrekkelijke uiterlijk van belang was hier. Het zal waarschijnlijk de reden zijn dat beide acteurs er ook na jaren drugsgebruik nog fris en fruitig uitzagen in de film. Zo'n uitgemergeld lijk is niet erg opwindend hè. Cornish is inmiddels afgegleden naar de b-films en Ledger bleek uiteindelijk zichzelf te spelen. De rest is geschiedenis.

Aanrader voor fanboys en girls van beide acteurs, anders meh. 3***

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en ondanks de zoete titel, wat het geen zo'n zoete film. Een redelijk zwaar drama over druggebruik. Er zitten toch een paar scènes in die de film toch iets harder maken, het is niet echt een braaf filmpje.
De cast deed het ook prima en verder zag de film er goed uit. Ook de speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.
'k wist eigenlijk niet wat te verwachten, maar 'k vond hem wel eens het bekijken waard.

avatar van Sergio Leone
Vrij sterk.

Ja, het is allemaal al een keer of 100 eerder gedaan, maar hoe dan ook, Candy is goed. Het eerste kwartier is wat vaag, maar eenmaal die horde voorbij krijg je anderhalf uur een verslaafd koppel te zien, waarbij de ups en de downs mij voor een keertje steeds wisten te bekoren.

De cast is in deze een niet te versmaden pluspunt. Heath Ledger is ijzersterk, maar ook Abbie Cornish en een sympathieke Geoffrey Rush zijn uitstekend in hun iets kleinere rollen.

Verder is Candy 'kleiner' en 'gewoner' dan films als Requiem for a Dream. Deze film teert minder op flitsende en hippe montages. Dat maakt de impact er zeker niet minder op, integendeel. Op de iets te simpele scène in het bankkantoor na hou ik wel van deze iets rauwere aanpak.

avatar van Ajax&Filmfreak
De synopsis hierboven klopt niet.
Dat doet aan deze goede film verder niks af.

avatar van Night's Watch
Na ongeveer een uur speeltijd vond ik de film toch iets tegenvallen, het was iets te simpel. Maar die laatste 50 minuten hebben dit meer dan goedgemaakt. Acteurs deden het geweldig en in elke scene zag ik wel weer iets waar ik blij van werd. Uiteindelijk toch nog positief verrast dus.

avatar van Capablanca
ik vond Abbie Cornish in Bright Star misschien nog een iets mooiere vrouw, waarschijnlijk door haar meer ingetogener rol.

Candy is een aangename en onderhoudende film, maar biedt niet veel verrassing. De boodschap geef ik ook altijd aan mijn beide zoons: begin er nooit aan!

Mooi intiem portret van geliefden die elkaar vinden en kwijtraken aan drugs. De drugs versterkt de liefde en maakt dat het bestaan zorgeloos lijkt. Er ontstaat ook verveling en leegte en door een pijnlijke gebeurtenis raken ze een beetje van elkaar vervreemd. Realistisch neergezet en vooral Heath Ledger acteert sterk, je blijft naar hem kijken.

Film deed me ergens aan Leaving Las Vegas denken:

De romantiek van het destructieve.