• 11.763 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Kyung-Taek Kwak

Met onder meer: Yu Oh-seong, Jang Dong-gun en Seo Tae-hwa

Gesproken taal: Koreaans

Plot Chingoo

"Brothers till the bitter end."

Vier vrienden groeien rond 1980 samen op in de stad Pusan. Twee van hen beginnen op een gegeven moment met het ontplooien van criminele activiteiten, terwijl de anderen een normaal en net leven blijven leiden. Wanneer de twee criminelen na een vechtpartij van school worden gestuurd breekt er een moeilijke tijd aan, die de jarenlange vriendschap van de vier op de proef stelt.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Joon-seok's Father

Dong-su's Subordinate

Member of 7 Princess

avatar van dttom

dttom

Zeer goede film, er wordt heel goed geacteerd door vooral de twee hoofdrolspelers. Ook worden de vriendschappen heel goed uitgewerkt, waardoor ik erg meeleefde met de hoofdpersonen. Voor de rest zitten er een paar prachtige scenes in en zal ik hem zeker binnenkort nog is kijken .

avatar van bennie jolink

bennie jolink

Klopt, goed geacteerd en heel mooi gefilmd. het verhaal vond ik nogal warrig en greep me niet echt aan. De term op de dvd hoes 'het grootste kassucces van zuid-korea aller tijden' lijkt een ietwat overdreven...

avatar van savi_7

savi_7

is wel een zeer goede film die verschillende werelden laat zien waar vrienden in leven, en hoe die 4 vrienden met elkaar omgaan niet echt warrig dus

avatar van YuLaw16

YuLaw16

De eerste koreaanse film die ik had gezien, en ik dacht bij mezelf, als andere koreaanse films maar ietswat op deze film lijken ben ik verkocht (L). En raad eens was, ik zag betere! Desallniettemin is deze film werkelijk wonderschoon en aangrijpend. Tweede helft verliest het echter wat zijn kracht, maar de eindscene maakt weer hoop goed. Mooi muziek, mooie cinematografie, erg sterke acteurs en zelfs gebasseerd op een waargebeurd verhaal. De coole vechtscenes niet te vergeten. De dvd koester ik in mijn kast. 4.5/5

avatar van koreaan

koreaan

Zo veel mensen hebben deze film eerder gezien als mij. En ik draag nog wel de titel Koreaan. (schaam).

Zoals je kunt lezen in mijn beoordelingen, ben ik fan van gangster films. Zo ook deze, alleen kun je de cultuur verschillen zien. In Korea is het moeilijk om aan een pistool te komen daarom worden veel moorden met een knife gedaa. Ikn vind ik alles erg mooi verwerkt, vooral de openings scene

Op de hoes staat in Martin Scorsese stijl, in het begin vond ik het ver gezocht maar er zijn overeenkomsten. Niet qua cultuur en maar de scenes, voice overs en het camera werk. schitterend iets boven het gemiddelde 4*

avatar van korean85

korean85

Dit is inderdaad een hele goede film maar mensen moeten niet een actie film verwachten want het is vooral dialogen en de relatie tussen de 2 hoofdpersonen die uit elkaar groeit.

Zeker een klassieker en wat al eerder gezegd werd de laatste scene is zo mooi en realistisch gedaan dus big thumbs up voor deze film

avatar van Alwin_

Alwin_

Jammer, de film begon zo goed.

Leuk begin van die kleine vriendjes die samen aan het buitenspelen waren. Ook hun schoolperiode, met zoveel herkenbare dingen voor iedere kijker was erg leuk.

Daarna ging het mis. Een niet boeiende downfall van een gangster, verpestte in mijn ogen de gehele film.

Jammer, er had zoveel meer in de film gezeten.

avatar van J.T.O

J.T.O

Dat laatste wat je opnoemde kan ik wel begrijpen, de film begint goed, maar het script wordt naarmate het einde nadert een beetje slap. Het focust te veel op twee personages, terwijl de andere twee daarvoor wel een rol hadden gespeeld. Het kon eerlijk gezegd wel beter, hoewel het eind niet echt slecht is, noch de focus op de 2 of eigenlijk 3 personages, want de “uitgesloten” gast had sowieso weinig toevoeging aan het verhaal, dan behalve een vriendzijnde om die 4 compleet te maken. Eigenlijk is hij meer een sukkeltje van de groep, iemand die zichzelf voor aap zet om mensen te laten lachen.

De film is wel relax, de vaart in het begin is nogal traag, maar het wordt sneller en steeds interessanter, omdat men allemaal een ander pad heeft. Een mooie vriendschap film.

4 sterren

avatar van nightbreed

nightbreed

Ik heb deze film zo'n anderhalf jaar gelden gekocht voor 5 euro en dacht 'zal wel een leuk filmpje zijn'.

Ik werd aangenaam verrast, dit is zoveel meer dan een leuk filmpje. dit is gewoon een steengoede film met een goede opbouw, een mooi verhaal en met goede aktie en dramatiek.

Het is een beetje in de geest van (de opbouw bedoel ik) 'Once upon a time in America', als ik me die film nog goed genoeg kan herinneren.

avatar van darkjaap

darkjaap

zeer mooie film 4,5 *

avatar van veertjebrug

veertjebrug

heb gister een stukje gezien .

wat ik zag beviel me wel.

ga hem vandaag helemaal kijken .

avatar van FillumGek

FillumGek

De eerste drie kwartier was ik erg geboeid. Vanaf dat moment had ik het gevoel dat de film van de hak op de tak sprong en kon ik er soms even geen touw aan vast knopen.

Toch een aardig verhaal, goede acteerprestaties en een aantal mooie scenes. Een ruime voldoende waard.

avatar van Shinobi

Shinobi

Gisteren opgenomen en vanochtend gekeken en het was wel een aardige film over vriendschap. Met wat mooie scènes, acteerwerk was ook goed.

Ik geef 'm 3, 0 sterren.

avatar van Villevalo23

Villevalo23

Zeer mooie film over vriendschap tussen een aantal jongens. Wanneer ze ouder worden groeien ze meer uit elkaar en belanden allemaal in hun eigen wereldje, twee in de onderwereld. Vanaf hier neemt het verhaal een dramatische wending maar verliest nooit de kern uit het oog.

Vriendschap, opoffering en loyaliteit. Belangrijk is te weten dat in Korea vriendschap tussen jongens een zeer sterke relatie is.

Meinte's filmblog

gauke

Koreaanse film met een tragisch einde, die op een indringende manier de ontwikkeling van een vriendschap tussen vier jongens laat zien en de keuzes die zij in hun leven maken.

avatar van Tayama

Tayama

Zonder veel zoeken of bedoelingen kom ik op een of andere manier terecht bij films als deze. Een film welke zich richt op een groep jongeren in middelbare schooltijd omvat door een thema dat niet geheel zonder rebellie en geweld blijft. Gelukkig maar, want dat maakt het thema in ieder geval voor mij des te interessanter.

Met recente films als Miike's Crow's Zero en Toyoda's Blue Spring in het achterhoofd, is vooral de eerste helft van Friend sterk verbonden met een dergelijk thema. Het is in de jaren '70 in Zuid-Korea waar we een groep van 4 jonge jongens ontmoeten. Allen geïntroduceerd met hun eigen korte verhaaltje. De een heeft een moeder die in Japan werkt en elke maand de nieuwste technische snufjes meeneemt (een videorecorder!), de ander de zoon van een maffiabaas.

Na 1974 bevinden we ons in 1984, waar de jongens nu aan de top van hun school staan. Schijt aan hun leraren, maar wel met de nodige lijfstraffen tot gevolg! Een bioscoopbezoekje dat resulteert in een gevecht van 4 tegen 100 is een vrij indrukwekkend voorbeeld van de gewelddadigheid die er heerst. Het is hier vooral het groepje van 4 acteurs die dit als een sterk stuk film brengt. Allen totaal verschillend, elk met hun unieke gezicht en uitstraling - allen verbonden met hun herinneringen als jonge vrienden.

Opzich geen fan, maar ben wel steeds meer een liefhebber van het thema. De film vormt zich uiteindelijk als een gangsterfilm waar de vrienden uit elkaar groeien. In tegenstelling tot eerder genoemde titels is Friend een serieuze werkje en werkt wat meer de realiteit in. Is op momenten ook een vrij typisch voorbeeld over vriendschap en wat dat precies betekend. Kent ook de nodige cliché's, maar weet genoeg te boeien.

Het contrast dat gedurende de film ontstaat is voor mij het belangrijke punt dat deze film voor mij een sterke beleving maakte; met het prachtige openingsshot van vier jonge jongens rennend achter een rokende auto in een plattelandsdorpje lijkt het einde een totaal onbekende, donkere nachtmerrie. Eentje vol geweld, drugs en problemen. Met het sterke groepje acteurs dat naar een vrij (melo)dramatisch einde toewerkt is dit in elk geval voor mij een te genieten film.

4.0/5.0

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Toch wel een redelijk vermakelijk Koreaans filmpje. Met een goed verhaal over enkele schooljongeren. Een hoogvliegertje is was het nou net net niet maar sommige momenten waren vermakelijk.

Leuk voor eens op een saaie avond.

avatar van MrVengeance

MrVengeance

Mooie film over de vriendschap tussen 4 jongeren, die steeds meer begint te vervagen. 4*

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Mooie film, redelijk stijlvol geschoten. Vooral het gedeelte 1981 is erg fijn, maar er volgen daarna nog genoeg goede scènes. Van de vier vrienden vond ik alleen Jeong-ho (rechts op poster) niet zo overtuigend, gelukkig ook de kleinste rol van de vier.

Muziek en sfeer zijn niet overal even sterk en Chingoo lijkt eerst op een nogal melodramatisch einde aan te sturen, maar de overgang van verlichte gang naar water en de laatste scène vond ik toch wel erg mooi eigenlijk.

avatar van Erwinner

Erwinner

Vreselijke duf filmpje, niet eens meer de moeite genomen om het af te kijken. Wel met een schuin oog. 1e half uur ging nog wel gelukkig.

avatar van PartyCrasher

PartyCrasher

Erwinner schreef:

Moet je ook niet om half 5 s''ochtends die film kijken he!

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Uitstekende drama met een verscheurend eind.

*3.5

avatar van james_cameron

james_cameron

Prima misdaaddrama over vier vrienden die rond 1980 samen opgroeien in de zuid-koreaanse stad Busan. Vooral het eerste uur is de moeite waard, mede door het treffende nostalgische tijdsbeeld (Betamax! Pong!) en de leuke dynamiek tussen de vier jongens. Wanneer men ouder wordt en de problemen zich aandienen wordt het allemaal wat meer voorspelbaar en standaard, maar door de goed uitgewerkte personages blijft de film ruimschoots op de rails.