Meningen
Hier kun je zien welke berichten Erwinner als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Ladro di Bambini, Il (1992)
Alternatieve titel: The Stolen Children
Niet mijn ding.
Te troosteloos gespeeld en mijn bedenkingen gaan vooral uit naar de gemoedstoestanden van vooral het jongetje nadat hij weer wat vrolijker werd, die lach op zijn gezicht was te frappant aanwezig . Kon zelf ook moeilijk binding vinden met de personages.
Visueel zit het vaak wel snor maar stoorde me toch teveel aan het uitzichtloze verhaaltje waar te geen schot in zat.
Verre van vermakelijk 2.7*
Lars and the Real Girl (2007)
Een bizar verhaaltje wat omslaat in serieuze setting en nergens pretendeert om grappig te zijn om grappig gevonden te worden.
Een film die duidelijk in de arthouse hoek geplaatst mag worden en daar was ik enigszins op voorbereid. Toch heb ik vooral in het begin van de film behoorlijk gelachen om bijv. de kennismaking van de pop en het verzorgen ervan. Hilariteit die op een gegeven moment serieus werd. Goede acteurs, melodramatische score die tot voldoende inlevingsvermogen leiden.
Toch jammer dat het einde van de film te zoet werd. Totaal ongepast en het leek meer op zieltjes winnen. Dat laatse stuk snel vergeten en er blijft een zeer mooi ingetogen filmpje over.
Last Resort (2000)
Uitstekende sombere sfeer wordt hier geschetst ergens in een uithoek in Engeland. Iedere tegenvaller werd vaak rechtgezet door een vrolijke toon waardoor het niet een overdreven nare film werd, alhoewel, één brok ellende vind ik vaak ook leuk, maar het kan ook op deze manier.
Deze film klopt gewoon in al zijn facetten en weet in zijn problematiek de juiste lichtpuntjes weer te geven.
Boeiend, een 3.5* kon ik weer gemakkelijk kwijt.
Lat Sau San Taam (1992)
Alternatieve titel: Hard-Boiled
Top vermaak met een retro gevoel uit eind jaren 80' waar je u tegen zegt. Alleen dan wél een film die ik nog nooit had gezien en best jammer is. Ik voorspel achteraf, hem dan vaker had gekeken en m'n knal favoriet was geweest, want eigenlijk heb ik er binnenkort weer zin in op een vet scherm en dito geluidsinstallatie. Het romannetje is gelukkig mager uitgewerkt en met enige humor dus daar het ging deze keer niet de mist in, de actie was méér dan ik gehoopt had. Zo af en toe is het wel rommelig waar je doorheen mag prikken maar had toch beter gekund.
Toch een hoop behoorlijke mooie scene's gezien, ook een redelijke soundtrack, al is het niet je-van-het.
Voorlopig een dikke 4*
Lila Dit Ça (2004)
Alternatieve titel: Lila Says
Fijn filmpje weer.
Een film die lekker wegkijkt door psychologische spelletjes die zich op een zonnige locatie afspelen. Beetje gek, beetje verliefd, nare rand debielen, stout maar toch lief. Lekker muziekie op de achtergrond en alleen een zoutloos verhaal zou roet in het eten kunnen gooien. Het verhaaltje is vreemd, lekker apart.
Best leuk vertoeven dit filmpje, jammer van eind, voelde niet lekker, beetje te geforceerd en depri. Nogal een afknapper wat toch blijft hangen. Misschien voelt het morgen wel anders.
Ruime 3.5* toch nog.
Little Manhattan (2005)
Fijne film.
Altijd weer even afwachten hoe kinders een film moeten gaan dragen, meestal valt dat tegen. Toch niet bij deze film!
Beide rollen (jongen, meisje) worden krachtig neergezet gedurende de gehele film. Leuk om te kijken.
Het verhaaltje is vrij simpel doch zeer goed uitgevoerd. Alle cliche's worden netjes omzeild met pijnlijke liefde zodat je nergens verveeld raakt. De film is voorbij voordat je het weet.
Uitstekend arty feel-good movie met het hart op de juiste plaats.
Little Odessa (1994)
Zo, na True Romance herzien te hebben, meteen maar nog zo'n soort film opgezocht om in dezelfde tijdsgeest te blijven. Mafia, nachtmerrie, bikkelhard staat op de doos, zou dus mooi aan moeten sluiten.
Maar waar ik nu weer in terechtkwam was bijna het tegenovergestelde, dit prentje straalt nl. een relaxte sfeer uit, neemt tijd voor lange shot's, potje goed drama erbij met daar tussenin redelijk harde stukjes. Moet wel zeggen dat ik de eerste confrontatie met de familie het allersterkst vond, ontiegelijke stomp in je maag gevoel!
Het gave aan deze film is dat ik compleet verrast was door het script,
het tempo en de dialogen, en heeft i.t.t. True Romance nul komma nul ouderdoms verschijnselen, LO had dan wel weer een mindere beeldkwalitet (niet storend) en wat duffe kleuren. Maar ik weet zeker dat een beetje filmliefhebber daar niet om kraait.
Sterk! 4.0*
Living and the Dead, The (2006)
Inderdaad weer zo'n geniaal filmpje die van mij part underground mag blijven zodat niet iedere "Jan met de pet op" het gemiddelde omlaag haalt omdat dit geen horror is.
De aangevinkte recensies waren voor mij voldoende om hier eens naar op zoek te gaan en mijn verwachting werd gelukkig ruim ingelost.
Aan het visuele, montage en soundtrack gedeelte heb ik niks meer toe te voegen, behalve dat dit in de hedendaagse cinema nog steeds té vaak afwezig is. Muziek had af en toe ook veel weg van Umfeld, gecombineerd met sublieme editing.
Mooier wordt het voorlopig niet...
Tel daarbij de uitmuntende acteurs die ver boven de middelmaat uitstijgen op (vooral de zieke moeder), alhoewel ik de zieke zoon ook niet mag vergeten natuurlijk. Nu ik toch bezig ben, de vader kwam niet zo veel voor in het stuk maar maakte vooral indruk met zijn indringende kop! (Deed me weer denken aan Ramses Shaffey).
Fijn om weer eens een film te ontdekken waar ik later nog veel plezier aan ga beleven.
Tot nu toe een 4* die wel op ontploffen staat. Het klokje tikt sowieso door.
London to Brighton (2006)
Nare film in positieve zin. Ik raakte af en toe wel de draad kwijt al
bleek dat achteraf wel mee te vallen. Wordt wel een beetje moe van
die tijdswisselingen in de meeste films tegenwoordig.
Maar het kwam wel weer mooi op zijn pootjes terecht uiteindelijk.
Zeer schrijnende situaties en hele goede bezetting van de diverse
personages.
Er zaten wel momenten van een dalletje in, waardoor de aandacht ietwat verslapte.
Al met al een indrukwekkende film die nog wel een kijkbeurt kan
gebruiken. En bekijk zo'n film in een stabiele stemming. Kan zeker
van invloed zijn.
Voorlopig een dik onderstreepte 3.5 *