Little Manhattan (2005)

Komedie / Familie

geregisseerd door Mark Levin
met Josh Hutcherson, Bradley Whitford en Charlie Ray

New York City is de mooiste plaats van de wereld, althans voor de tien-jarige Gabe Burton die de liefde ontdekt voor zijn klasgenootje Rosemary in 'Little Manhattan'... Gabe en Rosemary kennen elkaar al bijna hun hele leven, maar als zij op karateles tegenover elkaar komen te staan, zien zij elkaar in een geheel ander daglicht.

Mooie warme film over de liefde van een jongetje van 10 jaar, de film is aandoenelijk en komt goed over.
De film is een aanrader voor het hele gezin.

avatar van nachtvlinder
leuke film voor een keer, want het verhaal is erg leuk, maar het acteren van het jongetje is regelmatig hopeloos, ik snap de hoge waardering dan ook niet echt.

avatar van matthijs_013
nachtvlinder schreef:
ik snap de hoge waardering dan ook niet echt.

Ik wel! De film had een gezellige sfeer en is erg herkenbaar. Kleine dingetjes kunnen erg belangrijk zijn. Hoe hij helemaal gek werd omdat ze haar hand weg haalde in dat restaurant bijvoorbeeld . De film is erg origineel zonder dat het echt nodig werd het ingewikkeld te maken en het einde was zéér verrassend. Ik zag Hutcherson vandaag eerder in "Bridge of Terabithia" en ook dit is een uitstekende film!

hinie
stinissen schreef:
De film is een aanrader voor het hele gezin.

Helemaal mee eens!
Mooi neergezet!

Heel leuk gedaan (geweldig komisch) die huilbuien op bed. Zie meer films met Josh Hutcherson: Firehouse dog, Bridge to Terabithia, RV, Zathura, Kicking & screaming, Motocross kids, Wilder days, American splendor en Miracle dogs (niet alle in Nederland verkrijgbaar, sommige R1, zonder NL-ondertitels).

avatar van soom
Van sommige films ga je echt lieve dingen zeggen, krijg je een zeldzaam gevoel van 'wauw.' Josh, nog voor Terabithia, bewijst al op zo'n jonge leeftijd makkelijk de competitie aan te kunnen gaan met een rasacteur zoals een Brando. (hoewel ik wel voorzichtig de vergelijking maak). En Charlie Ray zou ik graag meer in een film willen zien, heel lief meisje met een heleboel potentie. Dus kom op Charlie, waar je ook bent, ga weer wat spelen.. Dat kun je best.

Dingen zijn extreem lief, en in een bepaalde scene laat Josh voor mij echt duidelijk zien hoe ongelooflijk acteren is en kan zijn. 4* zijn eerlijk en waar gewoon wel op hun plaats.

avatar van Gwen80
Lieve film, erg herkenbaar. Van iets simpels is een mooi verhaal gemaakt. Goed gedaan.

*Joly*
Ik moest kapot lachen toen hij zei De pijn, De pijn, of toen hij het meisje belde voor het laatst, en zei ik haat je, en daarna begont te huilen,

avatar van brabusRUS
Lijkt mij een vermakkelijk film, aangezien ik New York een leuke stad vind.

avatar van Erwinner
Fijne film.

Altijd weer even afwachten hoe kinders een film moeten gaan dragen, meestal valt dat tegen. Toch niet bij deze film!

Beide rollen (jongen, meisje) worden krachtig neergezet gedurende de gehele film. Leuk om te kijken.
Het verhaaltje is vrij simpel doch zeer goed uitgevoerd. Alle cliche's worden netjes omzeild met pijnlijke liefde zodat je nergens verveeld raakt. De film is voorbij voordat je het weet.

Uitstekend arty feel-good movie met het hart op de juiste plaats.

avatar van missl
Wat een schattige film waar ik soms best om moest lachen.

Ik vind het een goede film. Ik had alleen op het einde verwacht dat ze samen oud zouden worden of iets in die richting, Maar ook zeker leuk dat ze dat niet gedaan hebben en een beetje de andere kant op gingen Al met al een leuke film!

teigetje37
leuke en rustige familie film.
Grappig en vertederend.

Leuke familiefilm!

Origineel, fris en sympathiek dit filmpje over prille jeugdliefde, een sneer toch naar de volwassenenwereld en een pak romantische overwegingen.

avatar van rep_robert
Wat een onzettend frisse en leuke film is dit zeg. Ik ben sowieso wel van de coming of age films, maar zelden zie ik zo'n aanstekelijke film als Little Manhattan. De voice-over is erg leuk van Hutcherson door de hele film, we zien de hele film door zijn ogen en dus krijgen we ook zijn visie te horen over het leven en de liefde. Dat is natuurlijk die typische 10-jarige, kortzichtige visie die jongetjes over meisjes hebben. Resultaat: je zit de hele film met een big smile naar de film te kijken. Sowieso vind ik het samenspel tussen de jonge Hutcherson en Ray bijzonder aanstekelijk, lief, grappig en tegelijkertijd ook zo ontzettend oprecht. Wat dat betreft doen kids het altijd veel beter met hun kalverliefde dan hun volwassen varianten.

Echt een aanradertje voor liefhebbers van het genre en tegelijkertijd is dit een film voor het hele gezin waarbij iedereen met een fijn gevoel achter blijft.

avatar van Phantasm
Erg leuke film over de liefde van een 10-jarig jochie, mooi om naar te kijken.

We hebben hier niet de sterren van de toekomst aan het werk gezien, het verhaal vliegt hier en daar enigszins uit de bocht met enkele overdreven scenes die ietwat misplaatst aandoen en worden er cinematografisch geen wonderen verricht; doch de kleinschalige opzet waarin de charme van de kalverliefde op eigenzinnige wijze wordt vertelt maakt een hele hoop goed.

avatar van Number23
Woody Allen-light. De charme spat van het scherm, heb constant met een big smile gekeken. Leuke rol van Hutcherson die eerder in Bridge to Terabithia en The Vampire's Assistant ook al goed bezig was(niet op chronologische volgorde dan).

avatar van Thomas83
Bijzonder schattig filmpje. Ik hou sowieso wel van coming of age-films, en een film over je eerste liefde, wat is er niet leuk aan te vinden? De film heeft ook wel een bepaalde nostalgie over zich en bekijkt de boel goed vanuit de belevingswereld van kinderen van die leeftijd. Mede door het gebruik van een voice-over krijg ik er lichtelijk een The Wonder Years-gevoel van. Al vind ik dat de voice-over nogal houterig is gedaan helaas.

De jongen wordt ook niet zo goed gespeeld. Wel verfrissend dat het eens niet zo'n net wat te knappe jongen is, maar intussen ziet het meisje er wel echt engelachtig mooi uit, en ik ergerde me een beetje aan het kapsel van die jongen. Al wordt daar in de film eigenlijk al de draak mee gestoken. Af en toe erg leuke humor. Leuk ook om Miranda en Stanford uit Sex and the City voorbij te zien komen. De film laat ook echt op een leuke manier New York zien, en niet per se de verplichte locaties die je altijd in films ziet. Scènes als voor het eerst elkaars hand vasthouden of samen op de step zijn gewoon hartverwarmend. Het einde is ook mooi, en gewoon realistisch. 3.5*

avatar van Carl
leuke, lekker wegkijkende romantische film, die -ofschoon door kinderen in de hoofdrollen gespeeld- in de eerste plaats voor volwassenen is bedoeld.

Nadeel vind ik die eeuwige uitleggerige voice-over van de hoofdpersoon. Dit doet af aan de sfeer.

avatar van DragQueen
Aandoenlijke Film, met een warm verhaal. Voor iedereen zit er wel iets herkenbaars in de film verwerkt. De hoofdrollen van de jonge Josh Hutcherson en Charlie Ray worden erg overtuigend uitgevoerd. Verder is het verhaal leuk bedacht, en is de uitvoering zeer sterk gedaan. 4 Sterren.

avatar van DBTim
Sluit me compleet aan bij rep_robert! Heerlijk filmpje die je de hele zit met een glimlach op je mond bekijkt. Herkenbaar en grappig. Ook het verhaal van de ouders is een positieve toevoeging aan de film. Genieten dit filmpje

Vreemd genoeg wordt deze film haast nooit in één adem genoemd samen met "Flipped", terwijl ik beide films erg vergelijkbaar vind. Ze gaan allebei over de eerste liefde, gebruiken allebei de voice-over van een kind en veranderen nooit in een Nicholas Sparks-achtige overdramatische prent. De kunst van een dergelijke film is herkenbaarheid en dat lukt hier heel erg goed. Je kan als regisseur het publiek niet raken met pakkende "ik-hou-van-je"-teksten of spetterende kus- en seksscènes, dus moet je het over een andere boeg gooien. En dat is hier de puurheid van de eerste liefde. Wie kan deze film, zonder aan zijn of haar eerste verliefdheid te denken?

Aardige film over een jongetje dat voor het eerst verliefd wordt en niet weet hoe hij hiermee om moet gaan. Een charmant en onderhoudend filmpje met een vlot tempo en dito montage. De twee jonge hoofdrolspelers doen het niet direct goed, maar zijn wel leuk. Het verloop is wel wat te voorspelbaar voor 3.5 sterren.

avatar van Boenga
Je eerste verliefdheid: dat onbekende en verwarde gevoel; je verbazing, je onwetendheid over hoe er mee om te gaan; het warme geluk dat je ervaart, maar ook het troosteloze verdriet dat er (in de meeste gevallen toch) bij komt kijken.

Little Manhattan toont 'dingen des levens' die iedereen zich op een of andere kan herinneren uit zijn/haar jeugd, en dat maakt er een aangename kijk van.
Best wel fijn hoe de regisseurs er in slagen om je bij de vrolijke momenten te doen glimlachen, en bij de droevige scenes (de wenende Gabe) laten schaterlachen.

Mooie beelden en warme kleuren, NY en z'n parken zien er gewoon gezellig uit (met portiers en liftbedieners in de appartementen: het is dan ook wel de rijkere coté), met twee jongelingen die heel aardig acteren, en met een vloeiend verhaal dat nergens inzakt.

LM mist diepgang om van een topfilm te kunnen spreken, maar hij zit behoorlijk boven de middelmaat: aanrader voor een heel breed publiek.

avatar van clubsport
Aardige romantische tienerfilm die echter helaas iets mist , en dat is het gebrek aan gevoel dat van Rosemary lijkt uit te gaan , je krijgt regelmatig wat onwennig gestaar te zien maar verder weinig emotie .
Zijn emoties gaan helaas op een gegeven moment in overdrijvingsmosus in dat laatste telefoontje en deze
scene slaat de plank naar mijn gevoel volledig mis .
Jammer dat de regisseur er ook weer voor kiest om het cliche van de jongen die zichzelf voor schut zet vanwege verliefdheid , terwijl Rosemary verder volledig normaal soms bijna emotieloos door het hele verhaal lijkt te wandelen .
iets meer evenwichtigheid hierin had de film een stuk overtuigender gemaakt .