Last Resort (2000)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Pawel Pawlikowski
met Dina Korzun, Paddy Considine en Artyom Strelnikov

De Russische Tania en haar zoontje Artyom zijn naar Engeland gekomen. Op het vliegveld wachten ze op haar verloofde die hen zou komen ophalen, maar hij is in geen velden of wegen te bekennen. De twee worden apart gezet door de douane en in een noodgreep vraagt Tania politiek asiel aan. Met haar zoontje komt ze zo terecht in een asielzoekerscentrum in Stonehaven, een treurig badplaatsje waar hun ontmoeting met Alfie, werkzaam in de plaatselijke gokhal, een van de weinige lichtpuntjes is.

Plaatje hoort zo.

Diesel
Geslaagde drama met onverwacht veel goede grappen en leuke personages. Dit is een realistisch portret van een moeder en haar zoon die in Engeland aankomen en in de steek worden gelaten.. 3,5*

Diesel
Last Resort is goed genoeg voor niet 3,5 maar vier sterren. Sterk geacteerd, effectief in beeld gebracht en somber qua sfeer.

avatar van synesthesia
Maar wacht even.. Stonehaven ligt toch in Schotland?

synesthesia schreef:
Stonehaven ligt toch in Schotland?
Inderdaad. Misschien is het opvanggebied zo genoemd?

Mooie film. Goed geacteerd, bijna geen clichés... Alleen jammer dat sommige scènes wat mij betreft net niet realistisch genoeg waren, zoals die waarin de man van het speelhuis de cybersekstoko verbouwt: waar zijn die twee louche figuren gebleven?

beautiful movie ****

avatar van narva77
Goed filmpje, ik vond "Last Resort" wel een beetje vergelijkbaar met films van Michael Winterbottom, Ken Loach en Mike Leigh. Degelijke Britse drama's, vaak over de arbeidersklasse en afspelend in troosteloze arbeiderswijken.
Goed acteerwerk van Dina Korzun en Paddy Considine. Dat zoontje, Artyom, deed me ergens wel een beetje denken aan dat jongetje uit "Lilja 4-ever", Volodja!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
narva77 schreef:

Mij ook ja. Maar in tegenstelling tot die film lijkt hier niemand, zelfs die uitbater van die pornosite niet, slecht, alleen maar mensen gevangen in een systeem en in hun emoties.

Ondanks het zware thema een opvallend licht sociaal drama. Mede door een beetje humor en het vermijden van dik aangezette dramatiek. Opvallend kort ook, gestript van alle overbodige scenes. De troosteloze Britse arbeiderswijk is dit keer een verlopen badplaats vol met kermisachtige grijpautomaten, vroegrijpe kinderen die hun halve zolder verpatsen aan in een ooit ambitieus gebouw geplante asielzoekers. Net als hen lijkt de badplaats vol misgelopen dromen en ambities te zitten.

Mooie ontwikkeling vond ik dat Artyom in het eerste deel veel minder naief was als zijn moeder en een stuk wereldwijzer en daardoor bijna de ouder. Pas als de moeder niet meer besluit haar dromen achterna te leven is ze weer moeder.

Zeker geen meesterwerk, daarvoor misschien wat te vrijblijvend en daarvoor zal deze film toch echt te weinig blijven hangen. Maar aangenaam en goed gemaakt was het zeker.

avatar van Knisper
Wat ben ik blij dat deze film een dvd-editie deelt met Pawlikowski's voorlopige enige andere speelfilm 'My summer of love'. Deze laatste haalde al 5* en deze komt daar dicht bij in de buurt. Pawlikowski zet ook hier een enorm sterke sfeer neer. Het fijne van zijn werk is dat hij niemand veroordeelt, niemand is de boeman, iedereen is gewoon zoals hij is. Verder is het ook fijn dat deze film niet zo nodig een statement hoeft te maken, gewoon een beeld geven, dat is vaak al genoeg.

Ik denk dat de mensen die hitsig naar de webcamsites zitten te kijken, zich na deze film ook afvragen waar ze nou mee bezig zijn. Ik kan niet wachten tot zijn Pawlikowski's volgende film 'Restraint of the Beasts'.

avatar van maxcomthrilla
Ontroerende film die constant weet te boeien.

Wat had die hoofdrolspeelser toch een aandoenlijk gezicht! Net zoals Artyom. Als kijker heb je genoeg aan haar gezichtuitdrukking om te weten dat er geen kwaad in hen schuilt. De film is gelukkig ook geen sentimenteel gebracht drama. Deze mensen laten zich niet in een slachtofferrol drukken maar willen bovenal zoveel mogelijk genieten. De film is luchtig van aard en bevat veel humoristische scènes. Leuk, die scène met die vloedgolf die over de railing spat . Verfrissend dat, er ondanks de bijtende onzekerheid toch wordt geleefd en genoten.

De film verliest zichzelf dus niet in clichès. Fijn voorbeeld hiervan was de scène dat Artyom zijn moeder er even fijntjes op wijst dat ze te maken heeft met een pooier . Geen onrealistisch droomscenario `s hier en onhaalbare luchtkastelen.

Ook geen film die wil laten zien hoe zielig immigranten toch wel niet zijn of een sociale aanklacht tegen het Britse vreemdelingenbeleid. Eigenlijk gewoon een prachtige sfeerschets die 2 mensen op de voet blijft volgen, zonder overbodige zijweggetjes in te slaan.

Minpunt vond ik de uiteindelijke ontsnapping met de boot . Dat was allemaal wel erg toevallig en zou niemand anders op hetzelfde idee zijn gekomen?

Geslaagde film dus, die qua onderwerp veel weg heeft van In This World, maar qua uitwerking net wat sfeervoller oogt. Met name door het blauwachtige kleurengebruik en het verlaten terrein. Het deed mij in de verte zelfs een beetje denken aan Vozvrasheniye. 4*

avatar van mikey
Het werd bijna wat, totdat die Pawel over foute pornoindustrie begon, en Engeland werd wel heel stereotiep neersgezet. Tja als je echt vindt dat het allemaal vreselijk is, dan moet je alles ook zo triest mogelijk weergeven, natuurlijk. Stemmingmakende film is ergens wel interessant qua concept. Maar dit soort films ken je op den duur wel. 2.5

mikey schreef:
Het werd bijna wat, totdat die Pawel over foute pornoindustrie begon,

Ik kan me niet voorstellen dat jij je aan zo'n miniscuul zijweggetje kan storen.

mikey schreef:
en Engeland werd wel heel stereotiep neersgezet.

Ik daag je uit: noem eens een film waarbij Engeland vergelijkbaar geportretteerd wordt.

avatar van mikey
Er zijn zoveel films over gebieden dat een regisseur zo troosteloos mogelijk portretteerd. Puur voor het effect natuurlijk.

En ja ik stoor me aan dat zijweggetje omdat het zo gemakkelijk verkoopbaar is. En ook omdat dat zijweggetje altijd wordt gebruikt.

mikey schreef:

Vind ik in deze situatie toch heel anders. Het Engelse kustgebied zo troosteloos in beeld brengen, is natuurlijk heel wat anders dan een achtervallige wijk in Oost-Europa. Dat vergt absoluut veel kwaliteit. Bovendien zou ik het eerder naturel dan troosteloos willen noemen. Zo ziet een Engelse kustplaatsje er nou eenmaal uit en als je daar eens komt, dan zal je merken hoe goed Pawlikowski die sfeer in de film heeft verbeeld.

mikey schreef:

Hier werd het anders heel orgineel benaderd. Ze werd namelijk gewoon respectvol behandeld. Niks vrouwenhandel of gewelddadige behandelingen, die je doorgaans voorbij ziet komen. Ik vond het zelfs heel verfrissend.

avatar van mikey
Ik denk dat wat jij naturel noemt, eigenlijk een truuk is die je best vaak tegen komt. The good girl, Baise Moi, Combat Shock, exterminator, hundestage, Lilya forever, Fear City.. etc etc etc..... Zoals mijn moeder wel eens zegt: stemmingmakerij

Porno: zoals je wel hebt gezien is volgens de film porno een naargeestige en achterbakse industrie, gezien de hufterige berichtjes die je van de klanten te zien krijgt. Trouwens ik zag ook heel duidelijk dat porno vernietigd werkt en dat die gozer als een vigliante tekeer ging

mikey schreef:

Hoewel een lege Engelse badplaats ook troosteloos overkomt, kan je dit wat mij betreft toch moeilijk vergelijken met een Lilya 4-ever, compleet met krakkemikkige flatgebouwen. Ik ga niet ontkennen dat Pawlikowski met het kiezen van zijn setting geen effect beoogd, maar om dat nou stemmingmakerij te noemen. Wat is het probleem dat een zich daar afspeelt? Lijkt me net zo min stemmingmakerij als een oorlogsfilm die zich diep in de hete Vietnamese jungle afspeelt, want dat zou je dan even goed een truc kunnen noemen.

mikey schreef:

Ik vind het sterke juist dat de film nergens echt een statement maakt. Voor mij laat de film heel effecief zien hoe het leven als asielzoeker is. De film bevat geen tranige monologen of aanklachten, maar laat slechts de patstelling zien waarin ze terecht zijn gekomen. En ja, voor mij speelt de porno daar echt een minieme zijrol in. Ik zou de berichten van maxcomthrilla en starbright boy eens lezen, die hebben net als ik de toon van de film heel anders opgevangen.

avatar van mikey
Ik vond de film ook best meevallen (het was ook weer geen christiane f, lilya 4-ever of zo), deze film bevat genoeg aardige en sympathieke momenten.
Mijn idee was dat de ernst van de situatie wel degelijk werd benadrukt. Misschien onterecht (wellicht niet) beschouw ik de porno, de drankmisbruik door de jeugd, het grimmige verleden van de mannelijke hoofdrolspeler, de bureaucratie, het zinloze geweld en de algehele droevenis (etc) toch als elementen om de ernst te benadrukken. En misschien, heel onterecht, ervaar ik dat als vervelend.

Op een gegeven moment beschouw ik de film dan als een optelsom van naargeestigheden.

Tja de porno, voor het belang van de film beschouw je dit als een klein neveneffectje. Voor mij is het de zoveelste film die gretig gebruik maakt van het clichethema/-motief. Maar dat wist je al.

avatar van mikey
Alsof (sorry hoor) de regisseur bij zichzelf denkt 'het totaal is niet krachtig genoeg zo.... eens kijken... oh ja .. naargeestige pornoindustrie scoort altijd'.

avatar van Knisper
Toch vind ik dat de ongedwongen en absoluut niet drammerige toon ervoor zorgen dat de negatieve puntjes veel natuurlijker en oprechter overkomen.

De film laat toch de ruimte om je eigen mening te vormen. Natuurlijker is hun woonruimte niet de beste plek om te leven, maar ik vond het toch best acceptabel. Ook bijvoorbeeld het drankmisbruik: het is wel aanwezig, maar echte negatieve gevolgen zijn niet in beeld. Pawlikowski zegt alleen dat het er is en hetzelfde eigenlijk met de sexindustrie.

Naast de 'naargeestigheid' laat deze film ook de hoop zien die moeder en zoon gedurende de hele film eigenlijk nooit verliezen, wat ik als prettig ervaarde.

Knisper schreef:
Dat is waar, de film kwam minder drammerig over dan andere films met soortgelijke thema's. Qua uitwerking vond ik de film ook best verteerbaar. Toch zie ik deze genoemde themas als artistieke keuzes die misschien beter niet gemaakt hadden moeten worden. Maar dat is natuurlijk subjectief.

avatar van wibro
Normaal gesproken zijn dit soort filmpjes niet mijn ding. Omdat films over ellende die vaak eindigt in gedwongen prostitutie mij totaal niet aanspreken. Ook hier had ik verwacht met dit soort ellende net zo als in "Lilja 4-ever" geconfronteerd te worden. Dat viel dus achteraf reuze mee. De moeder en haar zoontje bleken toch over een sterk overlevingsinstinkt te bezitten. Ze gaan niet in een poel van ellende ten order. En zo wil ik het ook graag zien. Het einde was anders dan ik had verwacht, zodat de titel "Last Resort" uiteindelijk toch geen spoiler werd.

avatar van Erwinner
Uitstekende sombere sfeer wordt hier geschetst ergens in een uithoek in Engeland. Iedere tegenvaller werd vaak rechtgezet door een vrolijke toon waardoor het niet een overdreven nare film werd, alhoewel, één brok ellende vind ik vaak ook leuk, maar het kan ook op deze manier.
Deze film klopt gewoon in al zijn facetten en weet in zijn problematiek de juiste lichtpuntjes weer te geven.

Boeiend, een 3.5* kon ik weer gemakkelijk kwijt.