Lila Dit Ça (2004)

Alternatieve titel: Lila Says

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ziad Doueiri
met Vahina Giocante, Mohammed Khouas en Karim Benhadou

Chimo, een Noord-Afrikaanse jongen van 19 jaar, leeft in Frankrijk. Net als zijn vrienden lijkt hij maar weinig toekomstperspectief te hebben. Chimo heeft echter een talent voor schrijven, waar hij volgens zijn lerares meer mee moet doen. Zijn wereld wordt echter op zijn kop gezet als de 16-jarige Lila in zijn buurt komt wonen. Hij valt direct voor de aantrekkelijke blondine, die zijn hoofd op hol brengt door constant over seks te praten. Maar moet Chimo haar verhalen over uitstapjes met andere mannen en haar bizarre fantasieën nou met een korrel zout nemen of niet?

avatar van Tun-89
Een keer wat anders dan die Hollywood filmpjes, ook leuk.
Vermakelijke drama, niet veel bijzonder.
Zeker kunnen de fransen sensualiteit goed in beeld brengen, de geile praatjes van Lila vond ik ook wel Leuk...
Relaxte film kijkt goed weg.

De regisseur vind ik sterker in zijn bijdrage aan 'Sleeper Cell' dan in dit goedbedoelde erotisch getinte drama over vooroordelen tussen twee bevolkingsgroepen in Marseille. Voorttdurende fantasietjes, uitgesproken in wat vunzig taalgebruik boeit en shockeert onvoldoende. Positief is het ingrijpende verhaal van de langzame verwijdering tussen de hoofdpersoon en zijn Noordafrikaanse vrienden.

mooie film!

Hankieh
Bizar maar een mooie film. Origineel is het ook zeker.

Geweldige zender die Canvas! Nederland 2 heeft trouwens ook vaak erg leuke films
Komt me mooi uit want raak erg uitgekeken op die rtl, sbs 6 en veronica films... Of ook wel Hollywood films...

avatar van mjk87
Hankieh schreef:
Bizar maar een mooie film. Origineel is het ook zeker.

Klopt, gister al een Polanski, nu deze. Al heeft zowel één als Canvas soms wel eens last van het uitzenden een klein halfuur later dan gepland (of meer), waardoor zeker bij opname je de film deels mist.

Mooie film, met een prachtrol van Vahina Giocante. Schitterende vrouw. Ook mooi camerawerk en fotografie en erg lekkere soundtrack. Niet muziek die ik zelf zou opzetten, maar hier werkt het.

avatar van niethie
Fijn filmpje voor tussendoor. Lekker zomers sfeertje en een verrassend einde.

3 sterren

avatar van JDSsmetje
Het plot klinkt eenvoudig en cliché, het script is dat totaal niet, het mag zelf makkelijk origineel genoemd worden net zoals de hele film. Ook een geslaagd en verrassend einde.

avatar van the new guy
Redelijk indrukwekkende film. Jammer van de casting die hier en daar de mist in gaat. M.n. bij de "beste' vriend.

avatar van Knisper
Fantastische film. Apart genoeg een van die films die altijd aantrekkingskracht op mij heeft uitgeoefend, maar waarvan ik zelf eigenlijk niet zo wist waarom ik deze zo graag wilde zien. Maar het onbewuste in me had dus gelijk. Lila Dit Ça is een combinatie van verschillende dingen die me erg liggen. Een beetje een combinatie van Fatih Akin, My Summer of Love en zelfs een klein beetje van het vroegere werk van Kar-Wai Wong.

Het sterke van de film is dat ik nog iemand zo 'swept off his feet' heb gezien, zoals Chimo hier in de ban raakt van Lila. En Lila zegt wel rare dingen (waar meerdere mensen zich aan zullen storen), maar daar moet je echt dwars doorheen kijken. Ik zou me bij een andere regie me er misschien ook aan storen, maar Doueiri weet zo ongelofelijk mooi in beeld te brengen. Je moet eens op de cameraposities letten, vooral in de scènes tussen Chimo en Lila, maar ook de belichting, de jumpcuts en alles wat in de strijd wordt gegooid. Doueiri zuigt je helemaal in deze situaties; ongelofelijk sterk.

Helaas vliegt de film tegen het einde ietwat uit de bocht. En wordt het eigenlijk wel een heel pijnlijk verhaal. Ik vond niet dat het de film goed deed. Maar het geeft wel aan dat Chimo niet 'klaar' was voor Lila en hij valt op het beslissende moment door de mand. Iets dat ook goed te zien is in de (mooie) scène dat Chimo Lila insmeert met zonnebrand en zij duidelijk niet helemaal relaxed is, als hij haar bij haar billen komt. Hij zit dan toch niet helemaal op haar golflengte en dat is uiteindelijk wat fout gaat. Maar ondanks dit einde, vliegt er toch nog een mooie score uit. Goede film! 4,5*

avatar van Hando
Ik had zelf niet door dat ze eigenlijk een onzeker meisje was dus ik ben net Chimo. Maakt zoiets een diepe indruk op mij. Nou nee. Hoe had ik kunnen weten dat ze zo onzeker was als ze blijkbaar wel zeker genoeg is Chimo op de fiets te bevredigen?

Uiteindelijk is de film voor mij niet veel meer dan 90 minuten lang naar een knappe hoofdrolspeelster staren.

avatar van the big lebowski
Onzekerheid ten opzichte van (kalver)liefde en ten opzichte van sex.

Ziad Doueiri wist me te grijpen.

Met dat schitterend camerawerk! Werkelijk fantastisch.
Met dat prachtige licht.
Met die intense dialoog. Die dromerige montage.
Maar vooral, dat meeslepende acteerwerk van Giocante. (En vooruit, ook Mohammed Khouas' spel.)

Tijdens 'Lila dit Ça' trof ik mijzelf hopend.
Hopend dat deze heerlijke roes toch vooral voort zou duren.
Want vanaf het moment dat Lila vanaf haar brommertje naar haar tante kijkt, lijkt het of ze de kijker aankijkt. Bespeelt.
Ik werd, net als Chimo, meegesleurd. Gemanipuleerd.

Beetje jammer van dat 'The Usual Suspects'-achtige einde, waarin Chimo alle verhalen in een plakboekje tegenkomt.
Dat Lila's verhalen sprookjes waren, kon men onderhand toch al wel vermoeden.

Maar evengoed betoverend...
De sex is zo nadrukkelijk aanwezig, zonder dat de sex in beeld gebracht wordt. Schitterend gedaan. Daar kan de Nederlandse cinema nog een puntje aan zuigen, om maar eens een dubbelzinnige opvatting naar boven te brengen.

In godsnaam, deze film wil ik iedere romanticus en dromer aanraden!

speranza
Dit is een bijzonder sfeervol drama met prachtige beelden en fraaie muziek. Een film die me laat dromen. Wat een heerlijke romantiek. Vahina Giocante speelt zeer overtuigend.

avatar van blurp194
Mooi filmpje, heel sterk gespeeld door Vahina Giocante en vooral ook Mohammed Khouas die hun kalverliefde inclusief alle hulpeloze onhandigheid en onzekerheid in alle opzichten uitstralen. Prachtig gefilmd in de zuidelijke zon, mooie kleurige plaatjes van de grauwe achterbuurt waar Chimo woont. En die plaatjes worden natuurlijk nog eens veel kleuriger als Lila in beeld is...

Aansprekend verhaal over de "wij en zij"-problematiek, fraai in scene gezet door regisseur Doeiri en goed gespeeld door de aantrekkelijke Vahina Giocante en Mohamed Khouas.
Prima film!

avatar van Meerkerkertje
Juweeltje

avatar van rep_robert
Mooi filmpje dat ondanks het te moeilijk te doorgronden personage Lila je toch weet te beroeren. Mede dankzij de dromerige sfeer(die paar minuten op de bromfiets waren prachtig!) en het leuke spel van Khouas was dit een zeer aangename zit.

avatar van Mr Thee
Steengoede film, tamelijk uniek in zijn soort, prachtige beelden, goed gespeeld, met in ieder geval 1 zeer mysterieus personage. Zeker nu ik van te voren niet te wist van de inhoud . Ik vond het wel "echt" neergezet: de Noord Afrikaanse schoffies die meisjes nafluiten. De muziek kan erg waarderen.

avatar van MH040
speranza schreef:
Wat een heerlijke romantiek.
Romantiek? Ik zag een meisje dat een jongen het hoofd op hol brengt met geile praatjes. (Wel doeltreffend trouwens, het was een aangename verschijning en de scènes op de schommel en samen op de brommer ). Het leek mij niet dat Lila echt geïnteresseerd was in Chimo, maar meer dat ze een spelletje met hem speelde voor haar eigen vermaak.

Het verhaal an sich vond ik niet interessant genoeg en een aantal personages te plat. De sfeer (o.a. dankzij de muziek) en de setting waren overigens wel prima neergezet.

Al met al geen slechte film, maar wel matig.

avatar van arno74
Aardige film over twee tieners, hun avances en hun seksueel getinte dialogen die grotendeels over haar 'chat' gaan. Het verhaal wordt daarmee heel eenvoudig, al zorgt het goede acteerwerk, de aantrekkelijkheid van het meisje, de mooie soundtrack en de fraaie sfeervolle beelden van het dorpje waar deze film zich afspeelt voor een film die erg fijn wegkijkt. Vermakelijk en het duurt ook precies lang genoeg. Er zitten ook genoeg bijzondere scenes in waardoor de film het bekijken waard is. 3*

avatar van wibro
Dit filmpje maar weer eens herzien en ik kon het nu beter waarderen dan toen ik deze voor de 1e keer zag. Ik heb dit keer ook meer mijn gevoel laten spreken. Wat zou jij doen als een knappe blondine je allerlei vunzige kletspraatjes vertelde zoals de hoofdpersoon Lila? Zou jij weglopen of zou je er geil van worden? Ik denk het laatste. Ik moest denken aan een warme zomeravond op een terras waar ik stiekem naar de gesprekken luisterde van een groep welgestelde studentes die er ook allerlei vunzige taal uitgooiden. Ik heb me kostelijk geamuseerd, dat kan ik je wel zeggen en ik heb dat later ook tegen een van de studentes gezegd. Dus, om nu te zeggen dat het verhaal in deze film flut is zou dus van mijn kant getuigen van enorme hypocrisie. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met dit filmpje waarvan het enigszins voorspelbare einde best wel anders had gemogen,