The Living and the Dead (2006)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Simon Rumley
met Roger Lloyd-Pack, Leo Bill en Kate Fahy

Ex-Lord Donald Brockleban is bijna failliet. Om zijn zieke vrouw te kunnen verzorgen en zijn schizofrene zoon James te kunnen onderhouden wordt hij gedwongen zijn enorm statige landhuis te verkopen om aan geld te komen. Hij moet naar Londen om potentiële kopers te vinden en huurt daarom voor zijn vrouw een privé zuster in. James wil zichzelf naar zijn vader toe bewijzen door zelf voor zijn moeder te zorgen. Om dit te bewerkstelligen sluit hij de zuster buiten. Hij neemt zijn eigen medicijnen niet meer in en neemt de verzorging van zijn moeder op zich. Het verzorgen van een bedlegerige patiënt vraagt mentaal en fysiek veel van een verzorger. De mentale positie van James is al instabiel, en door ook nog voor zijn moeder te zorgen raakt hij het vermogen om waarheid en fantasie te onderscheiden kwijt.

avatar van j0enne
Kan iemand me 't volgende fragment uitleggen:
Op een gegeven moment zie je de zoon in een bed liggen (niet 't bed waarin de moeder telkens ligt, en ook niet het bed waar de zoon telkens in ligt in dat kleine kamertje) waar ook z'n moeder op zit, die volledig normaal was, dus niet ziek waar aangegeven wordt dat de vader weg is. Hoe is dit te verklaren aangezien dit fragment volgens mij voor de operatie afspeelde.

avatar van wibro
Deze film kan van mij in het lijstje van de meest depri films aller tijden. Visueel niettemin allemaal zeer mooi, vooral ook door de droomsequenties en de zeer snel bewegende beelden. De hoofdprijs gaat natuurlijk naar de acteur Leo Bill die de rol van de schizofrene James subliem vertolkte. Het is ook om zijn fenominale acteerprestaties dat ik deze film zo hoog waardeer. Wat het verhaal betreft moet de film het van mij voornamelijk hebben van de uitstekende eerste helft die oogde als een thriller, waarbij de spanning constant werd opgevoerd en eindigde in een climax. Daarna veranderde de toon en kreeg het dramagedeelte de overhand wat voor mij toch enigszins minder geslaagd was.

avatar van lars-pixar
Toen ik deze in de winkel zag liggen dacht ik aan een zombie film met een op de hak genomen titel.
Nu ik het verhaal lees denk ik daar wel anders over

Net iets minder bij herziening.

Let wel, het blijft een erg goede film. Geniaal middenstuk, gaaf hoe ook de soundtrack versneld wordt en geweldig werk van Bill. Zijn personage is niks minder dan geweldig. Niet uit te staan, maar toch tragisch.

Visueel iets te karig af en toe. De leegte en vuilheid van de omgeving wordt treffend in beeld gebracht, maar de schoonheid van dat vervallen gebouw komt er niet echt goed uit. Ook het tweede deel van de film mist toch iets in de vorm van een climax. Het blijft iets teveel aanmodderen, waardoor de angel uit de film verdwijnt.

Maar nog steeds erg de moeite. Rumley ben ik daarna weer wat uit het oog verloren, maar deze film bevat genoeg unieke zaken om te blijven koesteren.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van leatherhead
Aangrijpend.

De film begint nog kalmpjes, met zelfs enkele komische insteken. Althans, zo kwamen ze op mij over. Maar na een tijdje ontaard de film meer en meer in een soort wervelstorm van akeligheden, waarbij de audiovisuele benadering me wat aan films als Requiem for a Dream en Trainspotting deden denken. Ijzersterk in elkaar gezet stukje cinema, vooral de editing en de soundtrack die door merg en been gaat, zijn goud waard. Bill's personage is ook met veel overtuiging gebracht; ondanks zijn gedrag krijg je toch medelijden met de stakker.

Ben het wel met Onderhond eens dat de film tegen het einde aan een klein beetje inkakt. Eigenlijk een beetje het tegenovergestelde effect van Requiem. Waar die film uiteindelijk met een enorme mokerslag tot zijn einde kwam, gaat deze film een beetje als een nachtkaars uit. Gelukkig slechts een klein minpuntje, aangezien het machtige middenstuk hetgeen is wat me het meest bij zal blijven.

Wederom een goede film van Britse bodem! Kleine 4,0*.

avatar van jeroentjuhhhhh
Redelijk. Britse horror is wat mij betreft het putje van het genre. Typische net-niet cinema. Ook dit begint weer weinig voorspellend. Oersaaie registratie. Tamme kaders en een typerende, fletse look. Eens de film in het middenstuk op gang komt, is het wél raak. Die versnellingen zijn ontzettend effectief (misschien juist door het enorme contrast met de eerdere scenes, maar dat maakt het nog niet beter) en aangezien de soundtrack zich er even goed op aan weet te passen, heb je een héérlijk surreëel middenstuk te pakken. Zakt daarna wel weer compleet in, waardoor je weer terug bij af bent en iet wat getemperd achter blijft. Het enthousiasme van die opleving ebt langzaam weg..

avatar van misterdhdh
De eerste vijf minuten dacht ik wat voor een slechte goedkope film is dit, nadien begon ik er steeds meer van te genieten en uiteindelijk vind ik het wel een bijzonder goede film. Superspannend en eng vond ik het nooit worden, maar de film laat je op een andere manier wel op het puntje van je stoel zitten. Het verhaal op zich is wel interessant, de uitwerking ervan is nog beter. Ik hou wel van deprimerende films en deze is er toch ook één. De sfeer is niet echt vrolijk, op een paar uitzonderingen na. Het acteerwerk is enorm goed van de hoofdpersonages en ook de muziek is geweldig passend. Ook van het einde ben ik een absolute fan. Gelukkig bestaan er nog dit soort films waarbij het niet allemaal happy end is.
Voorlopig:
4/5 ****
Ga hem zeker nog eens bekijken, lang geleden dat een film bij nog zou kon boeien.

avatar van Corcicus
Ik vraag me af of we dezelfde film gezien hebben want dit was niet om aan te zien. Die versnellingen waren misselijk makend, het arty farty gehalte om van te huilen.

avatar van sinterklaas
Boontje komt om zijn loontje.

Jawel, eindelijk weer eens zo'n concept. Rumley op de regiestoel. De man heeft al rake klappen weten uit te delen met Red, White and Blue en de kortfilm van The Abc's of Death.

Ja, wat krijg je als je als vader... je zoon als een een of andere zwakzinnige mongool door het leven laat slepen; vol propt met pillen; afzondert van de rest... Dan creëer je een wereld waarvan zoonlief niet meer beter weet.

Stelling: vader moet voor zaken naar Londen en laat zoonlief James achter met zijn bedleggerige moeder. Hulpinstanties zouden de boel in de gaten moeten houden, maar James... de jongen die na al die jaren eens wil laten zien dat hij het ook allemaal zelf kan (dus, voor zijn moeder zorgen), laat het er niet bij zitten om het ijs door te breken... en op wat voor manier.

Natuurlijk, de manier hoe hij werd behandeld.

Dit zorgt voor een weer pijnlijk en toch wel rakend concept. De film wordt ook met het moment steeds chaotischer en nachtmerrieachtiger. Terwijl het begin nog niet zo veelbelovend was.

Echter is dit nou niet een parel. Het is allemaal een beetje een aaneenschakeling van momentopnames en 1 + 1 = 2 dingetjes... Ik miste de subtiliteit. Ook de montage was behoorlijk goedkoop... Het is maar dat het concept ijzersterk is, maar met Red, White and Blue had Rumley waarschijnlijk wel wat meer budget.

Verder vraag ik me af in welke tijd dit zich afspeelt: Jaren 80? 90? Gezien de auto's en instantiewagens...

Het einde was voor mij nog niet helemaal duidelijk: Was James niet gewoon een schyzo van zijn eigen vader?

Ik kom op een 3,5 uit.