

Code Inconnu: Récit Incomplet de Divers Voyages (2000)
Genre: Drama
Speelduur: 118 minuten
Alternatieve titels: Code Inconnu / Code Unknown
Oorsprong:
Frankrijk / Duitsland / Roemenië
Geregisseerd door: Michael Haneke
Met onder meer: Juliette Binoche, Thierry Neuvic en Josef Bierbichler
IMDb beoordeling:
7,1 (14.856)
Gesproken taal: Duits, Engels, Arabisch, Frans en Roemeense
Releasedatum: 1 februari 2001
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Code Inconnu: Récit Incomplet de Divers Voyages
"Love has a language all its own."
Het centrum van Parijs. Een gefrustreerde jongen gooit een papiertje in de schoot van een illegale bedelares. Als een verontwaardigde getuige hem wil dwingen zijn excuses aan te bieden ontstaat een felle ruzie. De politie bemoeit zich ermee, met als resultaat dat de twee kemphanen mee moeten naar het bureau en de illegale vrouw het land wordt uitgezet. Dit drama vormt het snijpunt van de film. In het daarop volgende wordt het verhaal van de betrokkenen verteld. Centraal hierin staat de beginnende actrice Anne (Juliette Binoche). Direct of indirect heeft zij te maken met een naar de stad weggelopen boerenzoon, een gevluchte Roemeense, een Afrikaanse jongen die muziekles geeft aan dove kinderen, en een getraumatiseerde oorlogsfotograaf...
Externe links
Acteurs en actrices
Anne Laurent
Georges
Bauer
Jean
Aminate
Amadou
The Father
Maria
Irina
Dragos
Video's en trailers
Reviews & comments

eRCee
-
- 13264 berichten
- 1888 stemmen
Prachtfilm, van de drie Haneke's die ik zag veruit de beste. Door de structuur van Code Inconnu kan de regisseur allerlei losstaande ideeën kwijt. Dit resulteert in een veelheid aan boeiende, sterke en indrukwekkende scene's. Sowieso is elk fragment met Binoche al werelds, ze speelt weer eens de pannen van het dak. Ook de gedeelten die een film binnen de film vormen spraken me erg aan: op een of andere manier doet het me altijd wat als acteurs moeten spelen dat ze acteren (zie bijvoorbeeld ook de auditiescene uit Mulholland Dr.). Verder vond ik dat er verrassend veel lijn zat in het geheel en is de film allerminst een moeilijke puzzel. Tsja, je moet er inderdaad een beetje van houden dat Haneke construeert, speelt met het medium (het gebruik van geluid is ook opvallend, haast nouvelle vague-achtig) maar ik val ervoor als een blok. Topper dit.

sinterklaas
-
- 11595 berichten
- 3200 stemmen
Weer een mooie film van Haneke en ook zo eentje dat door 1 onschuldig oorzaak meerdere kanten opgaat. Haneke haalt weer zijn bekende trucjes uit de kast en opnieuw krijgen we weer een hele subtiele stille film waarin je alleen stemmen hoort en geen enkel vorm van filmmuziek. Film bestaat eigenlijk uit korte fragmenten over allerlij personages die uiteindelijk halverwege stoppen en vervolgens overgaan naar een ander fragment. Maar toch word aan het einde wel alles aan elkaar gelijmd. De meest aangrijpende scenes waren oa die: Metro scene, Die scene in de taxi en ook die scene aan het begin met die grote chaos omdat die ene gast een propje papier in de schoot gooit van die bedelares, die scenes die eerst echt lijken maar uiteindelijk een film zijn, en ook helemaal over die scenes hoe het verder gaat met die Roemeense bedelares die Frankrijk word uitgezet en teruggaat naar Roemenie en die verdere scenes daar waren ook aangrijpend. Ook het begin eind scene met die kinderen die gebarentaal op elkaar uitoefenen was ook erg sterk. Verder ook weer prachtige beelden en levende decors.
Ja, dit was weer een geslaagde Haneke. Ook hij begint een van mijn favoriete regiseurs te worden.
4,0*

Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2540 stemmen
Het laatste deel van de film is mede zo indringend en spannend door de achtergrond muziek van de trommels. Intelligent opgebouwde film met aangrijpende scenes, een typische film van Haneke.

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Viel me niet tegen. De irritatie die ik voelde na het zien van 'Caché' (ik meende daar een zekere sociaal-politieke boodschapperigheid te herkennen, en daar heb ik de schurft aan) bleef hier achterwege. Verschillende 'codes' van communicatie (van de verschillende personages, maar natuurlijk ook van de toeschouwer) worden af en toe mooi op elkaar gestapeld, en dat levert een paar heel goede scènes op.
In zeker opzicht deed 'Code Inconnu' me wat denken aan het latere 'Babel' (ik had ook hetzelfde soort deernis voor de Mexicaanse uit die film, als nu voor de Roemeense), maar een full blown mozaiekfilm wordt dit uiteindelijk toch niet (inderdaad, uit de ondertitel kun je dat al opmaken). 'Code Inconnu' is tegelijkertijd minder en meer. Minder uitgewerkt, meer raadselachtigheid. Dus wat meer te kauwen voor de kijker, en dat hoeft zeker geen nadeel te zijn. Waar de grens ligt tussen teveel of te weinig structuur of uitwerking, hangt natuurlijk ook een beetje van de smaak van de kijker af. Als 'the eye of the beholder' een belangrijke rol speelt, is dat wat mij betreft in ieder geval een goed teken.
Ik vind dit behoorlijk goed; ik ga nog even nadenken over het aantal sterren.

menetekel
-
- 78 berichten
- 5005 stemmen
Het volgende artikel geeft een aardig inzicht in de manipulaties van de kijker in deze specifieke

eRCee
-
- 13264 berichten
- 1888 stemmen
Herzien en Code Inconnu blijft moeiteloos overeind als de beste van Haneke. Sowieso kan het met een film die de ondertitel 'recit incomplet de divers voyages' draagt al bijna niet misgaan, en dat doet het dan ook niet. Zoveel goeie scenes, schitterend losvast verbonden door Haneke, met enorm veel thematische lijnen. Naast het hoofdthema 'communicatie' gaat de film over (voor)oordelen, over integratie, keuzes, opkomen voor een ander, het verlangen naar een ander leven, toneelspelen, liefde en meer. Dit alles culmineert in de metroscene, het absolute hoogtepunt van de film. Fenomenaal. Ruime vier blijft derhalve staan, jammer dat ik er net geen 4,5 van kan maken.

scorsese
-
- 11579 berichten
- 10070 stemmen
Redelijke film met een aantal losse verhaal-lijntjes en personages, die elkaar zijdelings passeren. De film is opgebouwd uit losse scenes van allemaal één lange take die abrupt eindigen. De betekenis van al deze fragmenten is aan mij geheel voorbij gegaan, maar gelukkig viel er nog genoeg te genieten. Vanuit technisch oogpunt zit het allemaal knap in elkaar en dit laat veel ruimte over voor de acteurs waarvan Juliette Binoche een sterk staaltje acteren laat zien.

BBarbie
-
- 12510 berichten
- 7512 stemmen
Ik vrees dat ik nooit een fan van Michael Haneke zal worden. Met uitzondering van het schitterende Amour heeft geen van zijn films mij tot nog toe kunnen bekoren.
Dat geldt ook voor deze film. Na een heel interessant begin krijg je na afwikkeling van het incident met de Roemeense bedelares een soort voetnoten bij het voorafgaande voorgeschoteld, die op een paar uitzonderingen na (de boer op z'n boerderij, de metroscène) nauwelijks belangwekkend of verhelderend zijn. Bovendien zijn die vaak opgenomen met lange shots, een stijlfiguur waar ik sowieso geen liefhebber van ben. Kortom: niet mijn pakkie an.

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Hmm, toch wel boeiend, deze film van Haneke . Juliette Binoche, één van mijn favoriete actrices, speelt een grote rol in deze mozaïek-film en dat deed me wel goed. Wat een topper is zij op acteergebied! Andere verhalen vond ik ook wel te doen, al wordt er ook telkens een afleidende uitstapje gemaakt naar Roemenië. Beter had de film zich beperkt tot alleen Parijs, maar soit. De verhaallijnen worden door Hanekes montage even abrupt ingezet als afgebroken. De scenes zelf zijn met lange takes genomen. Kortom wel een toffe stijl, als je dr tenminste van houdt.

Spetie
-
- 38582 berichten
- 5288 stemmen
Bij Haneke weet ik inmiddels dat ik altijd wel wat bijzonders kan verwachten. De ene keer is dat veel beter geslaagd dan de andere keer en Code Inconnu blijft daarbij ergens aan de onderkant van het midden steken.
Zo’n mozaïek-film is op zich niets nieuws, maar de vorm waarin het verteld wordt is dat zeker wel. Toch is de vorm hier misschien wel het grootste euvel. Ik vond de overgangen naar de verschillende situaties vaak veel te snel gaan en daardoor bleven de verhalen vaak op een behoorlijk afstand hangen. Los daarvan zitten er wel een aantal sterke momenten in, waarbij het ook meestal Jullie Binoche is, die erin voorkomt. Ik vind Binoche ook een bijzonder fijne actrice, die in elke film die ik tot nu toe met haar zag weet te overtuigen en dat ook hier weer uitstekend doet.
Maar verder kon het meeste me niet echt beklijven. Alleen de laatste tien minuten, waarbij Haneke de gebeurtenissen versterkt met tromgeroffel op de achtergrond, waren erg sterk en ook best spannend. Toch kan het helaas niet voorkomen dat ik Code Inconnnu in zijn geheel toch een klein beetje mislukt vind. Experimenteren is misschien leuk, maar leidt niet altijd tot iets goeds. Haneke blijft voor mij zeker een interessante regisseur, maar wel eentje die constant schommelt qua niveau.
2,5*

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Michael Haneke vraagt vaak veel van de kijker, misschien wel meer dan dat je ervoor terugkrijgt. Ik zag een sombere fragmentarische visie van de regisseur op de maatschappij, waarbij mensen (ook al toonde hij respect voor zijn complexe personages), mede door hun tegenstrijdige gevoelsleven niet meer in staat zijn verbindingen met elkaar aan te gaan of te communiceren. Daarbij barstte de film bijna uit de voegen door de talrijke subplots.

dalma
-
- 209 berichten
- 659 stemmen
moeilijk te volgen film, er zit geen coherentie in. is een soort mozaiekfilm, maar komt niet tot zijn recht. Ik heb hem volledig uitgekeken omdat ik dacht dat alles samen zou komen, maar dat gebeurde niet. De film "La Noche de los Girasoles " slaagt daar veel beter in.

eRCee
-
- 13264 berichten
- 1888 stemmen
Er is een thematische samenhang (vergelijkbaar met de grote romans van Curzio Malaparte).

Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1587 stemmen
Bijzondere film. De korte stukjes, het abrupte stoppen. Je moet ervan houden. Ik waardeer deze film wel. Ik vind het heel creatief, authentiek en Juliette Binoche is één van mijn favoriete actrices. Zij speelt weer subliem. Het acteerwerk vind ik sowieso erg goed en realistisch. Door de korte stukjes, vind ik het wel lastig te volgen. Ik kwam er niet helemaal in. Misschien ga ik 'm nog eens kijken. Ik geef een 7. 3,5*

Fisico (moderator films)
-
- 7572 berichten
- 4392 stemmen
Geen idee wat ik van Haneke moet vinden. Vaak een hit of een miss bij zijn films. Bij deze Code inconnu wist ik niet goed wat ik er moest van denken van al die fragmentarische stukjes. Ik was al gauw de draad kwijt. De openingsscène bijvoorbeeld vond ik erg sterk, net zoals de meeste fragmenten met Binoche die ik sowieso een topactrice vind.
Technisch wel in orde deze Haneke met zijn close-ups en prima camera-uitvoering. Montage en plot soms erg verwarrend met de flashbacks en flashforwards. Mij verloor de film af en toe. Niet alle fragmenten en personages zijn even duidelijk of interessant en dat maakt het vervolgens niet eenvoudig om goed te kunnen volgen.
De film en de fragmentarische aanpak is niet lineair en het doel of bedoeling is ook niet steeds zichtbaar. Geen hapklare film alvast.

John Milton
-
- 21076 berichten
- 11436 stemmen
Pff…. bijzonder sterk weer. Ik kan me uitstekend voorstellen dat deze film (of Haneke in het algemeen als filmmaker) iemand niet zo ligt. Maar ik loop er erg warm voor. Binoche heeft weer een aantal prachtscènes ook, niet tekort.
Het laatste nieuws

Angelina Jolie (48) kondigt vertrek uit Hollywood aan: 'Geen gezonde plek'

Hetze rondom 'Sunneklaas' op Ameland: deze horrorfilms zijn geïnspireerd door de vergelijkbare Krampustraditie

Gebruikers CANAL+ staan voor verrassing bij afsluiten abonnement: 'Ontbrekende optie komt eraan'

WOII-film 'Zone of Interest' werpt gruwelijke blik op gezin Auschwitz-commandant: 'Schokkend horrorverhaal'
Bekijk ook

Werckmeister Harmóniák
Mystery / Drama, 2000
164 reacties

Der Siebente Kontinent
Drama, 1989
55 reacties

Krótki Film o Zabijaniu
Drama, 1988
40 reacties

Skammen
Drama / Oorlog, 1968
16 reacties

Amour
Drama / Romantiek, 2012
323 reacties

Le Procès
Drama / Fantasy, 1962
174 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.