- Home
- IceTigerGhost
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten IceTigerGhost als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Dances with Wolves (1990)
Toen Kevin Costner, regisseur én hoofdrolspeler, indertijd kwam aandraven met een soort lyrisch indianenepos, nam hij een groot risico en fronsten velen hun wenkbrauwen. De western was namelijk op dat moment het minst succesvolle genre in Hollywood. Bovendien duurt de film drie uur, wat veel te lang is voor het hedendaagse bioscooppubliek. Dat op de koop toe de Indianen in de film hun eigen taal spraken, waardoor ondertitels aan te pas kwamen (wat zoveel betekent als commerciële zelfmoord) stemde de producenten allerminst gerust. Maar om hen toch te overtuigen stak hij zelf 3 miljoen dollar van zijn salaris in het project. Toen de film uiteindelijk in de bioscopen belande, werd hij tegen alle verwachtingen in een enorm succes. Het verhaal van de moedeloze Luitenant John Dunbar (Costner) die ten tijde van de Secessie-oorlog op een verlaten militaire post de manier van leven van de Sioux Indianen leert kennen en appreciëren, op een moment dat alles voor altijd zou veranderen, weet dankzij de ijzersterke vertolkingen, de magistrale cinematografie en het trage maar meeslepende scenario zonder problemen drie uur te boeien. De schitterende locaties en prachtige beelden van de bizons en de ongerepte natuur in de immense prairie van Zuid-Dakota zorgden er mede voor dat de film werd bekroond met maar liefst zeven oscars.
Dark Tide (2012)
Dark Tide valt, gezien de score hier, nog behoorlijke mee met Halle Berry als bikiniprotagonist. Het grote probleem is echter dat de film naar een spetterende finale neigt, maar net op dat vlak serieus tekortschiet. Zoals een leeglopende rubberboot die naar zijn einde sputtert. Nochtans had regisseur John Stockwell toch al wat ervaring met dergelijke films (zie oa 'Into the blue'). Dit laat hij echter alleen zien tijdens de (eerlijk is eerlijk) verbluffende onderwaterbeelden. Misschien had de film beter op een ander genre gemikt...
Dead in Tombstone (2013)
Machete in het Wilde Westen
De rollen die Danny Trejo speelt lijken immers altijd dezelfde. De kwaliteit van zijn films ook. Toch lijkt deze door de goede beeldkwaliteit en fotografie iets meer dan B-materiaal te zijn. Er wordt ook leuk met licht en close-ups gespeeld. Toch wordt het geheel genadeloos naar beneden gehaald door het wel erg zwakke script, dat beter als kortfilm had gewerkt. Van spanning of originaliteit blijft niet veel meer over, de boel wordt gevuld met schietpartijen die zich enkel van locatie verplaatsen.
Dead Mine (2012)
Een film die aanvankelijk door zijn uitstekende beeldkwaliteit nog even de schijn kan ophouden, maar door zijn bordkartonnen personages en slappe regie gaandeweg toch kansloos door de mand zakt als zijnde B-film. Maar tegen dan is deze thriller al halfweg en is uitkijken een kleine moeite.
Dead Will Tell, The (2004)
Deze mysterieuze thriller - met Anne Heche en Kathleen Quinlan - begint chaotisch, maar gaandeweg komt er wat meer lijn in het verhaal. De presentatie is hierbij vaak sfeervol, al maakt regisseur Stephen Kay maar al te graag gebruik van zijn kenmerkende dynamische en bijgevolg ook chaotische montage, wat niet altijd een meerwaarde oplevert. Zie ook de Get Carter-remake met Sylvester Stallone, wellicht zijn bekendste film.
Hoewel het geheel toch geregeld kleine foutjes bevat (zoals auto's die zonder nummerplaat rondrijden) is het resultaat voor een televisiefilm vrij aanvaardbaar. Acte de presence is echter wel Eva Longoria, die hier in haar pre-Desperate Housewives era al eens haar schoonheid laat zien.
Death Becomes Her (1992)
Elke film met Meryl Streep moet een kans krijgen, maar dit was toch duidelijk één van haar minste. Deze zwarte en licht absurde komedie kabbelt doelloos voort als een beekje doorheen een vreemd schilderij. Even vreemd als het personage van Bruce Willis, dat langsheen datzelfde beekje naar het water staat te kijken en zich afvraagt waarom er geen vis in zit.
Robert Zemeckis probeerde hier duidelijk iets uit. Het is dan ook geen toeval dat de film als een soort kantelmoment zit tussen zijn 'Back to the Future' periode en het serieuzere werk als 'Forrest Gump' en 'Cast Away'. Maar het ene genre is het andere niet. En dat geldt evenzeer voor Streep, die die hierin één van haar zeldzame niet-Oscar-genomineerde rollen speelt.
Death Warrant (1990)
Death warrant is een keiharde aktiefilm die de carrière van J-C Van Damme heeft helpen op gang komen. Alle elementen van een doorsnee gevangenisfilm komen aan bod: vijandige medegevangenen, autoritaire cipiers, duistere praktijken enz. Men heeft zelfs een romantische verhaallijn in de film verwerkt. De prent, die een toch goede start neemt, wordt naar het einde toe echter steeds ongeloofwaardiger, tot op het lachwekkende af. Maar er wordt stevig in geknokt, en daar draait het allemaal om.
Delta Force, The (1986)
Alternatieve titel: Amerika's Nieuwe Helden
Vlakke actiefilm die vooral door de actiescènes (als Chuck schiet vallen de stoute mannen bij bosjes) lomp opverkomt. Maar de film is wel interessant als jaren '80 schietvermaak, een genre dat al lang niet meer bestaat. Door de hedendaagse politiek correctheid zou het zelfs niet meer mogelijk zijn dit de kopiëren.
Desperado (1995)
Alternatieve titel: El Mariachi 2
Desperado, het derivaat van El Mariachi, is een lege huls die het uitsluitend van zijn visuele kracht moet hebben (de montage doen denken aan het beste van John Woo). Want de niet aflatende kogelregen en vuurgevechten tot in het kwadraat kunnen het gebrek aan script niet camoufleren. Desondanks heeft deze moderne western zijn momenten en weet leuk vertier te bieden aan wie niet al te veeleisend is.
Detention (2003)
Regisseur Sidney J. Furie werkte ooit samen met sterren als Marlon Brando en Robert Redford, maar moet het tegenwoordig doen met Dolph Lundgren, zoals in deze Detention. De films begint anders wel aardig, maar het verhaalverloop is echt wel belachelijk, net zoals de slechterikken. Het concept van een leraar met militaire achtergrond, die een school moet beschermen, is bovendien al een grijsgedraaide plaat. Over Lundgren geen slecht woord, en de montage was ook best ok, maar al bij al gewoon niet interessant.
Don't Look Back (1996)
Met dergelijke cover en titel zou je een ordinaire B-film verwachten. Maar deze tv-film viel best mee. Alleen in de finale ging hij ietwat uit de bocht.
Double Team (1997)
Na John Woo (Hard Target) en Ringo Lam (Maximum Risk) regisseert alweer een Zuidoost-Aziaat een Van Damme-film. Toeval of niet, het resultaat is alleszins een denderende aktiefilm met bijna non-stop spektakel. Het verhaal is bovendien te gek om los te lopen en opgevuld met een hele hoop onzin. Maar dat doet er allemaal niet meer toe.
Dragonfyre (2013)
Alternatieve titel: Orc Wars
Wat vooral opvalt is het slecht gebruik van filters; overbelicht/donker/blauwfilter/groenfilter/... alles doorheen. Dit alles wordt nog iets of wat samengehouden door een ridicuul verhaal, dat neigt een amateuristische persiflage te zijn op de betere Orcfilms. Helaas was dat echter niet de bedoeling.
Dreamcatcher (2003)
Dreamcatcher - naar een roman van Stephen King - is een weinig overtuigende film die door Lawrence Kasdan ('Silverado') op een houterige manier werd geregisseerd, maar toch van een beklemmend sfeertje is voorzien. Helaas is dat ook de enige verdienste van de film die een rits nevenpersonages opvoert die vaak ook even snel weer verdwijnen en een aantal subplots bevat die amper draagkracht hebben. 'Dreamcatcher' moet het dan ook meer van de sfeer dan van de inhoud hebben.
Drive Hard (2014)
Een soort luchtige roadmovie die steunt op een lachwekkend verhaal. Neen, dan moet de film het vooral hebben van John Cusack, die met veel flair zijn personage speelt. Samen met Thomas Jane vormt hij een nogal apart duo dat de vaart er (letterlijk en figuurlijk) in houdt. Al het randgebeuren zonder hen was volstrekt overbodig en het komische aspect kwam niet uit de verf.