Double Team (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Hark Tsui
met Jean-Claude Van Damme, Dennis Rodman en Mickey Rourke

Jack Quinn (Van Damme) is een bestrijder van terrorisme. Voor hij op pensioen mag, moet hij een laatste opdracht uitvoeren: Stavros, een gevaarlijk terrorist, uitschakelen. Maar tijdens de missie raakt Quinn bewusteloos door een explosie. Als Quinn wakker wordt blijkt hij in een soort tehuis voor gefaalde terroristenbestrijders te zijn. Terwijl hij daar zit ontdekt dat Stavros achter zijn zwangere vrouw zit. Hij moet zo snel mogelijk ontsnappen uit een supergoed bewaakt eiland waar hij vast zit. Hij kan uiteindlijk ontsnappen en roept de hulp in van Yaz (Rodman) om Stavros te vinden en uit te schakelen. Maar de tijd dringt, zijn vrouw begint te bevallen.

avatar van snake shit
was goed maar niet wat ik er van verwacht had.

GuyB
De cover alleen al.

Amusante film, met leuke actie en figuren erin. Nul acteerwerk, maar heel wat schietwerk.

avatar van mnrk
Blijft nog steeds een leuke JCVD film.....

De gevechten zijn in orde in deze film, net zoals de actie. Het verhaal is wat minder, maar dat mag de pret niet drukken.

Het acteerwerk van JCVD is zoals we kunnen verwachten en Dennis Rodman en Mickey Rourke zijn een prima toevoeging ( natuurlijk Rourke veel meer dan Rodman ).

avatar van boemboem27
vond het een heerlijke actiefilm van van Damme
lang geleden dat ik van hem weer een redelijke actiefilm heb gezien.
en de rol van Dennis Rodman en Mickey Rourke waren eveneens oke.
gewoon verstand op nul en kijken

avatar van patrick17
van Damme + Rourke in een film, prima te doen!
Dennis Rodman maakt het ontzettend af. Wat een vent.
Zaten boeiende scene's bij waar de vonken er letterlijk vanaf spatte.

Al met al prima kijkplezier.

avatar van kalehein
Van Damme is altijd een beetje een jeugdheld geweest (met Swarzenegger en Seagal in mindere mate) Deze film had ik nog nooit gezien, tot vandaag.
Ik denk dat ik het er maar op hou dat JCVD een held is in mijn herinnering, een herinnering, niet meer, niet minder.
Oja Rodman... die gast kan dus totaal niet acteren. Toch enige jaloezie omdat ie Carmen heeft mogen doen

avatar van PEN15
Ik had dat met die frisdrankenautomaat nog niet gezien... maar sodeju zeg!! De nuke-the-fridge scene van Indiana Jones is daar helemaal niks bij.

avatar van kalehein
PEN15 schreef:

Die is ook héél erg ja!

avatar van Spetie
In de categorie films met opvallende duo’s in de hoofdrol zou deze prent ook niet mogen ontbreken. Van Damme is een bekend fenomeen, het is echter tegenspeler Dennis Rodman, die met zijn piercings, tatoeages en steeds wisselende haarkleur, het meest in het oog springt.

Qua actie is het allemaal wel redelijk. Zitten een paar aardige scènes tussen, waarbij de scène met de tijger toch wel het leukst. Hoewel de acteurs misschien een hoop lol hebben gehad, is het acteerwerk ontzettend matig. Van Damme is hier al niet best, maar Dennis Rodman is echt dramatisch. Buiten zijn opvallende uiterlijk voegt hij verder ook maar weinig toe. Rourke tenslotte, is nog wel een redelijke badguy.

Uiteindelijk is het resultaat niet echt geweldig. De actie vermaakt nog wel en is zeker niet slecht, maar de humor werkt lang niet altijd en ook de hoofdrolspelers zijn vaak maar matig.

avatar van Goodfella_88
Eindgevecht tussen van Damme en Rourke was goed

bierbak
Strakke actiefilm die vooral entertaint dankzij de curieuze fratsen van Hark Tsui. Actiescenes zijn heerlijk fantasierijk, en ook de locaties spreken tot de verbeelding. Zo gaat het vuurgevecht op de Antwerpse foor er als zoete pap in. Uitstekend vermaak voor de zaterdagavond. ****

avatar van RuudC
Zonder twijfel de meest bizarre film met Jean-Claude van Damme die ik tot nu toe heb gezien. Double Team overtreft Inferno in dat opzicht makkelijk. Ik snap de lage waarderingen wel, want Hark Tsui heeft een opmerkelijk vreemd gevoel voor humor dat zich uit in bizarre actiescenes en een ridicuul plot. Het heeft in elk geval niet verhinderd dat ik een paar keer goed heb kunnen lachen. Van Damme haalt nog een aantal mooie HK acties uit en Dennis Rodman weet zijn ronduit zwak acteerwerk om te zetten als een voordeel. Mickey Rourke is duidelijk de enige fatsoenlijke acteur van het stel, maar heeft dan weer net zo’n vage rol als de rest. Lekker over de top filmpje met flinke gaten in het plot. Niets om geven, gewoon genieten.

bierbak
Bizar? Ik vind het niet bepaald een bizarre film. Wat extravagant ja, en speciaal in de actiescenes maar de plot blijft op zich vrij simpel en volgt qua opbouw de gebruikelijke genrelijnen. Inferno is écht bizar. Wazig verhaal en lijkt weinig structuur te hebben.

avatar van jipt
Geweldige trailer en poster, moet deze snel eens zien.

avatar van jipt
Vreselijk rommelig filmpje, met een erg suffe Van Damme. Film gaat veel te veel van de hak op de tak en vergeet zowaar een verhaal te vertellen, had vaak geen idee wat er allemaal gaande was. Zelfs met de maffe pakjes van Rodman kom ik niet hoger uit.

Dikke tegenvaller. 1,5*

Na John Woo (Hard Target) en Ringo Lam (Maximum Risk) regisseert alweer een Zuidoost-Aziaat een Van Damme-film. Toeval of niet, het resultaat is alleszins een denderende aktiefilm met bijna non-stop spektakel. Het verhaal is bovendien te gek om los te lopen en opgevuld met een hele hoop onzin. Maar dat doet er allemaal niet meer toe.

avatar van xxERWINxx
Goede actie film met Van damme! Alleen het begin snapte ik nog niet veel van, na een half uur word hij leuker en beter.

avatar van FunkStarr
Redelijk filmpje, ondanks het rommelige verhaal. Qua vermakelijkheid is het prima. Rourke heeft een leuke rol.

Basketbalspeler Dennis Rodman won 3 Razzie Awards voor zijn speeldebuut en dat zegt genoeg. Een typische Van Damme film vol acrobatische bewegingen, waarin alles om de harde actiescènes draait en het verhaal niet doordacht is, bij regelmaat uit de bocht vliegt en dus als bijzaak dient.

avatar van jippie2010
Voldoende in zijn genre, maar erg matig als geheel.
Nog net leuk genoeg om in bed de film af te kijken. *2,5

avatar van goongumpa
Ik kan niet eens beginnen de absurditeit van deze film uit te leggen. De hele film lang geen idee gehad wat is wat. Scènes volgen niet logisch op elkaar, niks. Wel heel grappig.

Favoriete momentje: Romeinse monniken die 'wassup' zeggen, vuistjes geven, supercomputers hebben in hun kerkers en homies met Dennis Rodman zijn.

Al is de climax ook wel het vermelden waard. Een standoff in het Colosseum, met Rourke, JCVD, een baby, een tijger, landmijnen, Rodman op een dirtbike en kernramp-bestendige Coca Cola-automaten.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, vrij harde actiefilm, redelijk verhaal en goede actie

Goeiuh fillum!!!

Geinig verhaal en voor de rest non stop actie en absurditeiten.
Rodman is grappig en ziet er gaaf uit met zijn kapsels en kleding.
Rourke is een te gekke schurk.

JCVD is ouderwets aan het rammen.
Verwacht geen diepzinnige dialogen...

Slotscene is een waar kunststuk, de coca cola automaten maken het helemaal af.
Aanrader voor iedereen die van non stop actiefilms houdt.

avatar van Metalfist
Kathryn! Your damn cow was in my way

Ik heb Hark Tsui best wel hoog zitten wanneer het aankomt op Chinese films, maar zijn poging in Hollywood met Knock Off was nu niet direct iets om over naar huis te schrijven. Ik had dan eerlijk gezegd ook wat mijn twijfels over deze Double Team, maar na een paar recentere Van Damme films te hebben gezien (Second in Command en Wake of Death) wou ik nog eens een wat oudere proberen.

En dit is toch wel erg leuk vermaak geworden. Komt voor mij in de buurt van Street Fighter en Inferno, wat ik toch de leukste Van Damme films vind. Sowieso wel fijn dat een deel zich in Antwerpen afspeelt (al heb ik mijn twijfels of er echt iets hier is opgenomen, kon werkelijk niets herkennen), maar Double Team is gewoon een toffe roetsjbaan geworden van overdreven scènes, idiote dialogen en een Dennis Rodman in de meest felle kleuren. Het plot is niet origineel genoeg om de kijker op het puntje van zijn stoel te laten zitten, maar gelukkig haalt Tsui alles uit de kast om je toch te laten opletten. De finale is dan ook het huzarenstukje van de film waarin Stavros (Rourke die om de één of andere reden zijn hemd/T-shirt heeft uitgedaan) het opneemt tegen Quinn en Jaz (Rodman die ook om de één of andere reden zijn hemd/T-shirt heeft uitgedaan) op een mijnenveld inclusief tijger, een baby en een heel stel cola automaten. Zo overdreven als het maar kan en zo zie ik het graag.

Van Damme doet waar hij goed in is, namelijk regelmatig eens een high kick uitdelen en er af en toe eens een vuist tussen verstoppen. De Muscles from Brussels is nooit een goed acteur geweest, maar dit soort overdreven nonsens zijn in ieder geval de reden waarom hij één van mijn favoriete actiefiguren is. Ook aangenaam verrast door Dennis Rodman trouwens. Het is niet de eerste basketballer die een filmcarrière achterna ging (Shaquille O' Neal, Michael Jordan en Kareem Abdul-Jabbar gingen hem voor) en het zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Rodman amuseert zich echter te pletter en doet zich tegoed aan de meest flauwe woordspelingen of one-liners. Van het genre 'zo fout dat het leuk wordt'. Ook Rourke verrast met een indrukwekkende fysiek (dat zal dan de reden zijn dat hij de finale in bloot bovenlijf doet!) en is een degelijke bad-guy.

Hoe lager een Jean-Claude Van Damme film hier beoordeeld wordt, hoe leuker ik hem lijk te vinden. Double Team is klinkklare nonsens (een stel cybermonikken...), maar het zijn erg leuke nonsens. Van Damme en Rodman vormen een geweldig team en Rourke maakt het af. Tsui levert in ieder geval een leuke mix af tussen zijn Chinese stijl (dat gevecht met de Chinees onder andere) en Hollywood. Meer van dit graag.

Dikke 3,5*

Vroeger eindjaren 90 heb ik deze film op ik meen Canal+ (nu is dat Film 1) gezien. Het enige wat ik me nog ervan kon herinneren was het meespelen van Dennis Rodman (met steeds een andere felle kleur in zijn haren) en het einde in een Romeins sporttheater. Omdat ik de afgelopen dagen Jean-Claude Van Damme een beetje in mijn hoofd heb zitten, heb ik deze film weer eens herzien.

Qua verhaal (draait om wraak) stelt deze actiefilm weinig voor en is hij bepaald ook niet origineel. Ook weet het verhaal niet echt te boeien, maar qua vermaak en uitvoering is het nog wel een aardige film om naar te kijken. Mede ook omdat het tempo best hoog is en er ook best veel actie in zit welke soms best spectaculair is (hier en daar heeft men ook wat actie gejat uit andere films, zoals de geweerkoffer uit de eerder uitgekomen film "Desperado (1995)"). Zo begint de film met een soort van James Bond-achtige opening en eindigt hij spectaculair in het eerder genoemde Romeinse sporttheater waar o.a. een tijger wordt losgelaten. Ook de cast doet het verdienstelijk en het meespelen van Dennis Rodman maakt het verhaal nog wat luchtig en hij zorgde ook voor wat humor. Het hoogtepunt van deze film vond ik eigenlijk het eindgevecht tussen Jean-Claude Van Damme en de gespierde Mickey Rourke. De eerder genoemde Dennis Rodman speelt daarbij ook een rol.

Ondanks dat dit geen geweldig film is, heeft hij in mijn ogen hier wel een te laag punt. Omdat ik me er wel aardig mee vermaakt heb en de film ook maar iets van 85 minuten duurt en nergens echt verveeld, krijgt hij van mij in ieder geval een voldoende.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, vrij moeilijk verhaal, maar goede actie en leuk vermaak!
Het einde was ook erg goed! Top

avatar van IH88
“Oops. Air ball.”

Double Team vliegt alle kanten op en springt van de hak op de tak, maar vermakelijke onzin levert het wel op. Voor een Van Damme film zijn de vechtscènes erg matig, en ook het verhaal is niet al te bijzonder (dat had ik ook niet verwacht). Alleen op het laatst met de vechtpartij tussen Van Damme en Rourke (en een tijger) komt Double Team echt tot leven.