Double Team (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Hark Tsui
met Jean-Claude Van Damme, Dennis Rodman en Mickey Rourke

Jack Quinn (Van Damme) is een bestrijder van terrorisme. Voor hij op pensioen mag, moet hij een laatste opdracht uitvoeren: Stavros, een gevaarlijk terrorist, uitschakelen. Maar tijdens de missie raakt Quinn bewusteloos door een explosie. Als Quinn wakker wordt blijkt hij in een soort tehuis voor gefaalde terroristenbestrijders te zijn. Terwijl hij daar zit ontdekt dat Stavros achter zijn zwangere vrouw zit. Hij moet zo snel mogelijk ontsnappen uit een supergoed bewaakt eiland waar hij vast zit. Hij kan uiteindlijk ontsnappen en roept de hulp in van Yaz (Rodman) om Stavros te vinden en uit te schakelen. Maar de tijd dringt, zijn vrouw begint te bevallen.

avatar van sinterklaas
Ik snap niet waarom deze film in de flop 100 terecht gekomen is. Hij is nog wel erg vermakelijk. Mooie locaties die actiescene op de kermis in Antwerpen vond ik echt tof.
Ook die van Rome natuurlijk, alleen die met die ondploffing in de Coloseum vond ik wel iets te overdreven.

PS:Als Simon Sez en Black Mask 2 in de plaats komen van Freejack en Double team in de flop 100 is dat nie beter?

avatar van Lennert
Wel de meest onsamenhangende en vage Jean-Claude film die ik ooit heb gezien. Maar ach, zoals de meeste Jean-Claudes was hij tegelijkertijd ook bijzonder vermakelijk, al begrijp ik nog steeds niet hoe ze zo'n bizar script hebben kunnen schrijven.

Nou ja... de regisseur zegt genoeg

Redelijk.

Over-the-top en onwerkelijk is het zeker. Maar je wordt er dan ook voor gewaarschuwd. Nadat Van Damme in de eerste scene met z'n gele bolide over een rijdende trein wipt staat er naast de baan zo'n verbodsbordje met een trein en een wagentje dat erop vliegt Geweldig detail.

Verder wel énorm slecht geacteerd door Van Damme, de actrice die z'n vrouw speelt en Rodman. Ik vond Rourke zelfs nog een verademing in vergelijking.

Ook grappig dat Hark het niet kan laten geregeld z'n camera weer scheef te laten hangen. De HK styling zit er nog goed in, al is het dan wel in licht verwaterde vorm. Actiescenes zijn ook niet slecht, al moeten ze het meer hebben van de props (zoals de tijger) dan van de gevechten zelf. Enkel die scene tegen de Chinese tegenstander had wat power.

't Is een redelijk simpel filmpje met een doods verhaaltje en slecht acteerwerk. Toch is het visueel nog te genieten en zit de actie ook wel goed. Toch mag Hark voor mij gewoon in HK blijven, daar lijkt hij toch leukere dingen te kunnen maken.

Vraag me wel af of ze echt in A'pen geschoten hebben, herkende ons stadje er nergens in.

avatar van patrick17
van Damme + Rourke in een film, prima te doen!
Dennis Rodman maakt het ontzettend af. Wat een vent.
Zaten boeiende scene's bij waar de vonken er letterlijk vanaf spatte.

Al met al prima kijkplezier.

avatar van Spetie
In de categorie films met opvallende duo’s in de hoofdrol zou deze prent ook niet mogen ontbreken. Van Damme is een bekend fenomeen, het is echter tegenspeler Dennis Rodman, die met zijn piercings, tatoeages en steeds wisselende haarkleur, het meest in het oog springt.

Qua actie is het allemaal wel redelijk. Zitten een paar aardige scènes tussen, waarbij de scène met de tijger toch wel het leukst. Hoewel de acteurs misschien een hoop lol hebben gehad, is het acteerwerk ontzettend matig. Van Damme is hier al niet best, maar Dennis Rodman is echt dramatisch. Buiten zijn opvallende uiterlijk voegt hij verder ook maar weinig toe. Rourke tenslotte, is nog wel een redelijke badguy.

Uiteindelijk is het resultaat niet echt geweldig. De actie vermaakt nog wel en is zeker niet slecht, maar de humor werkt lang niet altijd en ook de hoofdrolspelers zijn vaak maar matig.

avatar van RuudC
Zonder twijfel de meest bizarre film met Jean-Claude van Damme die ik tot nu toe heb gezien. Double Team overtreft Inferno in dat opzicht makkelijk. Ik snap de lage waarderingen wel, want Hark Tsui heeft een opmerkelijk vreemd gevoel voor humor dat zich uit in bizarre actiescenes en een ridicuul plot. Het heeft in elk geval niet verhinderd dat ik een paar keer goed heb kunnen lachen. Van Damme haalt nog een aantal mooie HK acties uit en Dennis Rodman weet zijn ronduit zwak acteerwerk om te zetten als een voordeel. Mickey Rourke is duidelijk de enige fatsoenlijke acteur van het stel, maar heeft dan weer net zo’n vage rol als de rest. Lekker over de top filmpje met flinke gaten in het plot. Niets om geven, gewoon genieten.

Na John Woo (Hard Target) en Ringo Lam (Maximum Risk) regisseert alweer een Zuidoost-Aziaat een Van Damme-film. Toeval of niet, het resultaat is alleszins een denderende aktiefilm met bijna non-stop spektakel. Het verhaal is bovendien te gek om los te lopen en opgevuld met een hele hoop onzin. Maar dat doet er allemaal niet meer toe.

Basketbalspeler Dennis Rodman won 3 Razzie Awards voor zijn speeldebuut en dat zegt genoeg. Een typische Van Damme film vol acrobatische bewegingen, waarin alles om de harde actiescènes draait en het verhaal niet doordacht is, bij regelmaat uit de bocht vliegt en dus als bijzaak dient.

avatar van goongumpa
Ik kan niet eens beginnen de absurditeit van deze film uit te leggen. De hele film lang geen idee gehad wat is wat. Scènes volgen niet logisch op elkaar, niks. Wel heel grappig.

Favoriete momentje: Romeinse monniken die 'wassup' zeggen, vuistjes geven, supercomputers hebben in hun kerkers en homies met Dennis Rodman zijn.

Al is de climax ook wel het vermelden waard. Een standoff in het Colosseum, met Rourke, JCVD, een baby, een tijger, landmijnen, Rodman op een dirtbike en kernramp-bestendige Coca Cola-automaten.

avatar van Metalfist
Kathryn! Your damn cow was in my way

Ik heb Hark Tsui best wel hoog zitten wanneer het aankomt op Chinese films, maar zijn poging in Hollywood met Knock Off was nu niet direct iets om over naar huis te schrijven. Ik had dan eerlijk gezegd ook wat mijn twijfels over deze Double Team, maar na een paar recentere Van Damme films te hebben gezien (Second in Command en Wake of Death) wou ik nog eens een wat oudere proberen.

En dit is toch wel erg leuk vermaak geworden. Komt voor mij in de buurt van Street Fighter en Inferno, wat ik toch de leukste Van Damme films vind. Sowieso wel fijn dat een deel zich in Antwerpen afspeelt (al heb ik mijn twijfels of er echt iets hier is opgenomen, kon werkelijk niets herkennen), maar Double Team is gewoon een toffe roetsjbaan geworden van overdreven scènes, idiote dialogen en een Dennis Rodman in de meest felle kleuren. Het plot is niet origineel genoeg om de kijker op het puntje van zijn stoel te laten zitten, maar gelukkig haalt Tsui alles uit de kast om je toch te laten opletten. De finale is dan ook het huzarenstukje van de film waarin Stavros (Rourke die om de één of andere reden zijn hemd/T-shirt heeft uitgedaan) het opneemt tegen Quinn en Jaz (Rodman die ook om de één of andere reden zijn hemd/T-shirt heeft uitgedaan) op een mijnenveld inclusief tijger, een baby en een heel stel cola automaten. Zo overdreven als het maar kan en zo zie ik het graag.

Van Damme doet waar hij goed in is, namelijk regelmatig eens een high kick uitdelen en er af en toe eens een vuist tussen verstoppen. De Muscles from Brussels is nooit een goed acteur geweest, maar dit soort overdreven nonsens zijn in ieder geval de reden waarom hij één van mijn favoriete actiefiguren is. Ook aangenaam verrast door Dennis Rodman trouwens. Het is niet de eerste basketballer die een filmcarrière achterna ging (Shaquille O' Neal, Michael Jordan en Kareem Abdul-Jabbar gingen hem voor) en het zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Rodman amuseert zich echter te pletter en doet zich tegoed aan de meest flauwe woordspelingen of one-liners. Van het genre 'zo fout dat het leuk wordt'. Ook Rourke verrast met een indrukwekkende fysiek (dat zal dan de reden zijn dat hij de finale in bloot bovenlijf doet!) en is een degelijke bad-guy.

Hoe lager een Jean-Claude Van Damme film hier beoordeeld wordt, hoe leuker ik hem lijk te vinden. Double Team is klinkklare nonsens (een stel cybermonikken...), maar het zijn erg leuke nonsens. Van Damme en Rodman vormen een geweldig team en Rourke maakt het af. Tsui levert in ieder geval een leuke mix af tussen zijn Chinese stijl (dat gevecht met de Chinees onder andere) en Hollywood. Meer van dit graag.

Dikke 3,5*

Vroeger eindjaren 90 heb ik deze film op ik meen Canal+ (nu is dat Film 1) gezien. Het enige wat ik me nog ervan kon herinneren was het meespelen van Dennis Rodman (met steeds een andere felle kleur in zijn haren) en het einde in een Romeins sporttheater. Omdat ik de afgelopen dagen Jean-Claude Van Damme een beetje in mijn hoofd heb zitten, heb ik deze film weer eens herzien.

Qua verhaal (draait om wraak) stelt deze actiefilm weinig voor en is hij bepaald ook niet origineel. Ook weet het verhaal niet echt te boeien, maar qua vermaak en uitvoering is het nog wel een aardige film om naar te kijken. Mede ook omdat het tempo best hoog is en er ook best veel actie in zit welke soms best spectaculair is (hier en daar heeft men ook wat actie gejat uit andere films, zoals de geweerkoffer uit de eerder uitgekomen film "Desperado (1995)"). Zo begint de film met een soort van James Bond-achtige opening en eindigt hij spectaculair in het eerder genoemde Romeinse sporttheater waar o.a. een tijger wordt losgelaten. Ook de cast doet het verdienstelijk en het meespelen van Dennis Rodman maakt het verhaal nog wat luchtig en hij zorgde ook voor wat humor. Het hoogtepunt van deze film vond ik eigenlijk het eindgevecht tussen Jean-Claude Van Damme en de gespierde Mickey Rourke. De eerder genoemde Dennis Rodman speelt daarbij ook een rol.

Ondanks dat dit geen geweldig film is, heeft hij in mijn ogen hier wel een te laag punt. Omdat ik me er wel aardig mee vermaakt heb en de film ook maar iets van 85 minuten duurt en nergens echt verveeld, krijgt hij van mij in ieder geval een voldoende.

avatar van IH88
“Oops. Air ball.”

Double Team vliegt alle kanten op en springt van de hak op de tak, maar vermakelijke onzin levert het wel op. Voor een Van Damme film zijn de vechtscènes erg matig, en ook het verhaal is niet al te bijzonder (dat had ik ook niet verwacht). Alleen op het laatst met de vechtpartij tussen Van Damme en Rourke (en een tijger) komt Double Team echt tot leven.