Dragon: The Bruce Lee Story (1993)

Actie / Biografie

geregisseerd door Rob Cohen
met Jason Scott Lee, Lauren Holly en Robert Wagner

Onder de naam Bruce Lee wil hij, op aanraden van zijn vader, zijn geboorteland verlaten, om het te gaan maken in Amerika. Als bordenwasser slaagt hij echter ook niet en hij voelt zich pas gelukkig als hij, met zijn vrouw Linda aan zijn zijde, een Kung Fu instituut kan openen. Traditionele Chinezen vinden dat hij Oosterse geheimen verraadt.

avatar van Metalfist
All these years later, people still wonder about how he died. I prefer to remember how he lived

Het was een tijd geleden dat ik een Bruce Lee collectie van iemand op de kop kon tikken. Het ging hier om zijn 5 bekendste films (beginnend van The Big Boss tot aan Game of Death), twee documentaires en deze Dragon: the Bruce Lee Story. De rest heb ik ondertussen met veel plezier allemaal al gezien en ik was benieuwd of Dragon in die lijn ging verder gaan. Ik had er eerlijk gezegd een beetje mijn twijfels over omdat ik biografieën met andere acteurs nooit echt kan smaken (er zijn uitzonderingen natuurlijk zoals The Doors en My Week With Marilyn) maar dit valt erg goed mee.

Het begin viel me echter wel een tikkeltje tegen want er wordt met geen woord gerept over Bruce Lee zijn filmcarrière in Hongkong. Hij speelde als klein mannetje in een aantal films mee (vaak met zijn vader) maar als je dit moet geloven, dan heeft Bruce Lee pas in The Green Hornet voor het eerst voor de camera gestaan. Ik heb nog maar 2 documentaires gezien over Bruce Lee dus ik kan jammer genoeg niet zeggen of dit getrouw is aan Lee's echte leven maar ik heb daar op een aantal punten toch wel mijn twijfels over. Zo is de toevoeging van Philip Tan niet logisch (de producer van The Big Boss was Raymond Chow) en de aanwezigheid van Johnny Sun is op zijn minst merkwaardig te noemen vermits Bruce Lee nooit zijn rug heeft gebroken in zo'n soort illegaal gevecht. Redelijk bizar dat dit zo verschilt van de werkelijkheid want dit zou normaal gezien gebaseerd zijn op het boek van Linda Lee Cadwell, de vrouw van Bruce Lee. Maar bon, als je dit beschouwd als een speelfilm die lichtjes gebaseerd is op het leven van de Aziatische superster dan krijg je eigenlijk nog wel een interessante film voorgeschoteld. Vooral het stuk met de demon is interessant en de film voelt aan als een mooi geheel. Het eindbeeld waar Lee zijn vechtkunsten tentoonstelt voor een ondergaande zon is dan ook een hoogtepunt zonder dat het geforceerd aanvoelt, iets wat wel eens makkelijk zou kunnen gebeuren.

Nog nooit gehoord van Jason Scott Lee maar die doet dit wel enorm sterk! Ik had gedacht dat ze één van de vele Brucesploitation acteurs gingen casten maar er is blijkbaar echt nagedacht over de keuze voor de hoofdrol. Jason lijkt misschien op het eerste zicht niet erg hard op Bruce maar maakt dit erg goed op gebied van vechtstijl. Erg aangenaam verrast. Ook een paar leuke knipogen eigenlijk door Van Williams (die met Bruce Lee meespeelde in The Green Hornet) in de film de regie te laten doen van datzelfde Green Hornet. Ook is er nog een kleine bijrol weggelegd voor Shannon Lee maar Brandon Lee ontbreekt jammer genoeg. Hoewel Jason Scott Lee dit erg degelijk doet, had ik eigenlijk wel willen zien wat er was gebeurd als Brandon de rol op zich had genomen zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Linda Cadwell heb ik volgens mij alleen maar in een paar archiefbeelden gezien en voornamelijk op foto dus geen idee of de performance van Lauren Holly getrouw is maar Holly doet dit in ieder geval sterk. De chemie tussen haar en Jason Scott Lee voelt echt aan en geeft de film net dat beetje extra.

Volgens mij een film die niet echt overeenstemt met het echte leven van Lee maar toch is dit een interessante zit. Beschouw het als een film die gebaseerd is op het leven van Lee en niet als een documentaire en je krijgt een leuke film voorgeschoteld. Vooral Jason Scott Lee is erg sterk gecast als Bruce Lee.

avatar van Beertje45
Ik herinner me slechts één film van Bruce, The way of the dragon, omwille van Chuck Norris zijn aanwezigheid, was destijds een hevige fan van die man zijn films. Ik vond dat de films van Bruce, net als die van Chuck trouwens, enkel alleen maar draaiden om het knappe voet en vuistwerk. Het feit dat ik me van Bruce niet veel films herinner is dat ik enkel WOTD in bezit heb. zal waarschijnlijk me ooit wel eens alle films aanschaffen.

ik was behoorlijk gecharmeerd door deze biografie van Bruce Lee, ik heb me nooit erg verdiept in Bruce zijn leven en weet dan ook niet in hoeverre alles op waarheid berust, maar dat is met vele biografieen vast het geval. Het verhaal was mooi, de gevechten waren erg spectaculair, Jason Scott Lee en Lauren Holly waren goed in hun rol, kortom mooie film.

avatar van fun in acapulco
Deze film neemt wel een loopje met de realiteit, maar mag er als film zeker zijn. Lee lijkt ook genoeg op Lee om overtuigend over te komen.

avatar van Brabants
Deze film gaf als zijnde biografie enig inzicht in het leven van de legendarische martial-arts legende Bruce Lee. Niet alles zal naar een ieders wens zijn uitgevoerd c.q. geïnterpreteerd, maar het blijft ook maar een film. Het thema omtrent de onheilsbezwering(die schijnbaar over de Lee familie hing), gaf wel een bijzondere aanvulling binnen het geheel, aangezien daar veel over gesproken wordt. Dat het leven an sich van deze man voor zijn vrouw belangrijker was dan het vraagstuk omtrent zijn dood werd hierin ook zeker in acht genomen.

avatar van Gang_Star
De verfilming van het leven van Bruce Lee, de immens populaire superster die al op jonge leeftijd is overleden. Veel zaken zijn herkenbaar, alhoewel zijn verhaal niet overal letterlijk klopt en het in het verleden toch anders is gelopen.

De film wordt leuk geopend wanneer Bruce aan het trainen is met Yip Man. Door het in de problemen komen dankzij zijn gevecht maakt hij de reis naar Amerika. Daar ontmoet hij uiteindelijk Linda, waarna zijn zoon Brandon (helaas ook op jonge leeftijd omgekomen op de set van de film The Crow) en dochter Shannon worden geboren. Inmiddels zien we ook dat Bruce gaat acteren in The Green Hornet en uiteindelijk in de filmwereld terechtkomt. Je ziet The Big Boss voorbijkomen en Enter the Dragon en de uiteindelijke invloed die Bruce Lee op de wereld heeft gehad.

De film biedt genoeg actiescènes die door Jason Scott Lee prima worden uitgevoerd. Hij lijkt dan niet al te veel op Bruce Lee, maar zijn vertolking is vrij goed. Verder kent de film ook een hoog drama gehalte als blijkt dat alles verre van rooskleurig is, maar ook dit is goed uitgewerkt.
Jason Scott Lee en Lauren Holly vormen een goed duo als Bruce en Linda, en hun band is overtuigend genoeg.

Dragon: The Bruce Lee Story is een mooie combinatie van actie en drama, wat toch wel een mooi eerbetoon genoemd mag worden wat mij betreft.

avatar van renzoroy
Goede film over het leven van Bruce Lee, oorspronkelijk was de rol aangeboden aan zijn zoon Brandon die de rol afwees om vervolgens in The Crow te spelen waar die uiteindelijk tijdens de opnames per ongeluk werd doodgeschoten...:( Linda Lee was erg bij de productie betrokken en ook Jerry Poteet (voormalige jeet kun do leerling van Bruce Lee) die er ook zelf in speelde, dus ik ga er vanuit dat het verhaal wel erg trouw is aan de waarheid, aangezien ik zelf niet zoveel weet over Bruce Lee. Ben zelf ook niet zo'n onwijze fan van martial art films. Vond alleen het einde beetje plotseling en snel afgeraffeld met een voice over van Lauren Holly (Linda Lee)..
Jason Scott Lee (geen familie) vind ik de rol erg goed vertolken (Enter The Dragon is de enige Bruce Lee film die ik gezien heb) en ook Lauren Holly speelt goed.

Fun Fact: In The Fast and the Furious zien we de film Dragon afspelen op een tv in Dominic's (Vin Diesel) huis... Beide films zijn van Rob Cohen