• 8.482.573 stemmen

Met onder meer: Chuck Norris, Lee Marvin en Martin Balsam

Releasedatum: 2 mei 1986

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot The Delta Force

"They don't negotiate with terrorists... they blow them away!"

Een Amerikaans lijnvliegtuig (Athene - New York) wordt gekaapt door Palestijnse terroristen en zet koers richting Beiroet. Het Pentagon zendt 'The Delta Force', een speciaal eenheid, getraind voor dergelijke situaties...

imageimageimageimage

Father O'Malley

Debra Levine

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Thomas83

Thomas83

Heel vermakelijk en onderhoudend, zolang je het maar niet te serieus neemt allemaal. Helaas doet de film zelf dat eigenlijk wel in het eerste uur, dat zo anders lijkt dan de pure actie die daarna komt. Die ongenuanceerde bad guys accepteer ik volledig als iets typisch van de jaren tachtig, maar die joodse inslag is wat bespottelijk en ze slaan af en toe zelfs voor de jaren tachtig wat door in de verheerlijking van Amerika. Meest komische scène is met die hysterische (en hilarisch slecht gespeelde) stewardess die vanwege haar Duitse afkomst de joden er niet tussenuit wil pikken. Hahaha. De manier ook waarop ze het uitlegt.

Verder lijken op een of andere manier zowel de terroristen als de Delta Force nogal amateurs en zijn de actie, special-effects en kostuums etc. gewoon van een heel goedkoop niveau, met willekeurige explosies etc. Lijkt wel The A-Team of zo. Chuck Norris is wel erg grappig. Het hele idee al van die motor met raketten. En hoe hij soms zijn tegenstanders ook even uitdaagt of (verwacht of onverwacht) met motor en al door het raam springt. Wel fraaie onzin.

Eigenlijk is qua actie en spanning alleen de stille infiltratie van die basis serieus te nemen. Verder duurt duurt de actie ook wel erg lang en had er zeker een half uur van de film gekund. Lee Marvin is wel een leuke acteur, maar met zijn geschminkte gezicht gaf hij de film wat gedateerds en oubolligs mee. Moeten we ook echt geloven dat hij op zijn leeftijd nog meedoet?

Ik had toch wel wat meer van de film verwacht. Ik snap de hele setting van Delta Force eigenlijk al niet. De actie sluit er totaal niet bij aan. De film had net zo goed een heel ander jasje kunnen hebben. Vooral in tweede deel krijg je dat gevoel. En waar is die negen miljoen aan budget heengegaan? Top Gun is in diezelfde tijd voor niet zo heel veel meer gemaakt en ziet er zoveel beter uit. Het leger zal wel volop hebben meegewerkt en de kosten hebben gedrukt, maar toch. Het verschil is gigantisch. 2.0*.

avatar van ChrisM

ChrisM

Guilty Pleasure voor mij deze film

Verhaal is actueel met wat zich momenteel in de wereld afspeelt helaas.....

Film sterk ondergewaardeerd naar mijn mening.

avatar van Phantasm

Phantasm

Film voor de 2de maal gezien, hij blijft leuk.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Echt een jaren 80 actie film, niks meer niks minder maar wel 1 wat Chuck Norris zijn beste is mijn mening

natuurlijk. Het verhaal is goed gedaan maar bij sommige actie scenes is het echt een beetje over de top, Chuck speelt dus een lid van de Delta Force naast de Navy Seals de 2 bekendste special forces teams van de Amerikanen. Hij en zijn team moeten dus een gijzeling zien te stoppen in een vliegtuig, en dat houd de vaart er wel in want je verveeld je geen 1 moment. Oordeel zelf en kijk deze klassieker met de Chuck zelf.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een typisch product van zijn tijd. Vol clichés, het nodige schietwerk en meer actie dan acteerwerk. Oh ja, en een synthesizerdeuntje op de achtergrond. De Delta Force is een groep lachende mannen die volgens mij een oorlog zouden beginnen omdat ze zich dan kunnen amuseren met elkaar. Het eerste deel is - ondanks dat de figuren bijna een parodie worden - net spannend genoeg. Ik zat toch wel uit te kijken hoe het zou verlopen. Dan begint de actie en zie je het gebrek duidelijk aan kwaliteit. Chuck Norris is ondertussen een cultfiguur. Maar ik mis in dit genre toch wel de flauwe oneliners die je gewoon bent bij bvb Schwarzenegger of Willis.

Leuke actiefilm, maar vooral dan een guilty pleasure en niet bepaald kwaliteitsvol.

avatar van erik1977

erik1977

prima actiefilm inderdaad, alleen het begin is te langdradig.

Maar hier door heen gebeten wacht je een fijne foute actieprent.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2033 berichten

Ik heb deze 13 in een dozijn actiefilm afgelopen weekend herzien vanuit mijn collectie herzien. Was vroeger kant en klare videotheekvoer. En voor mij natuurlijk nu nog prima kijkvoer met meer dan voldoende actie. Een 3.0

avatar van TronMan

TronMan

De film had toen al een vooruitziende blik ,zeker het deel in dat vliegtuig, wat ook eigenlijk het sterkste deel is van de prent. Daarna is het gewoon een heerlijk over de top actie gebeuren dankzij de Chuckmeister.Heb deze voor het eerst gezien op een groot vierkanten beeldscherm gezien tijdens een school vakantie afsluiting ergens in 86 . We werden er allemaal hyper van. Mag hem nog steeds graag zien. De soundtrack is ook heerlijk. Zo'n film kan in 2020 helaas helemaal al niet meer.

avatar van Lebarron

Lebarron

The Delta Force is een actiefilm met Chuck 'The Beard' Norris en Lee Marvin in de hoofdrollen over de speciale eenheid van het Amerikaanse leger Delta Force dat ingezet wordt bij arrestaties van terroristische of criminele kopstukken of bij bevrijdingsacties bij gijzelingen of kapingen. Wanneer een vliegtuig met veel Amerikanen aan board gekaapt wordt door terroristen en koers zet naar Libanon wordt het Delta Force onder leiding van kolonel Nick Alexander ingezet om ze te bevrijden. Ook het beste paard van stal majoor Scott McCoy (the Beard) is van de partij.

Dit is een van de betere films uit het oeuvre van The Beard omdat de film goed in elkaar zit met een verhaal dat geïnspireerd is door de Entebbe Raid en omdat hij niet alleen de hoofdrol heeft maar ondersteund wordt daarin door ouwe rot Lee Marvin. De ijzervreter Marvin compenseert het brave, wiskundeleraarsimago van Norris zodat het niet een the Beard vs the bad guysfilm wordt en dus allemaal wat beter te verteren is. Verder speelt Robert Forster een prima terroristen leider. En verder zijn er bijrollen voor o.a. Steve James(American Ninja), Martin Balsam, Kim Delaney, Lainie Kazan, Shelley Winters, George Kennedy, Joey Bishop en Robert Vaughn. Er is zelfs een uncredited rol voor Liam Neeson als lid van het Delta Force. Een prima supporting cast dus. Deze film zou nog twee vervolgen krijgen eentje waar The Beard zijn rol als Scott McCoy zou reprisen getiteld Delta Force 2 The Colombian Connection en eentje zonder hem, Delta Force III: The Killing Game.

The Delta Force is gewoon een uitstekend hostagedrama en een vermakelijk actievehikel in één.