The Delta Force (1986)

Verenigde Staten / Israël
Actie

geregisseerd door Menahem Golan
met Chuck Norris, Lee Marvin en Martin Balsam

Een Amerikaans lijnvliegtuig (Athene - New York) wordt gekaapt door Palestijnse terroristen en zet koers richting Beiroet. Het Pentagon zendt 'The Delta Force', een speciaal eenheid, getraind voor dergelijke situaties...

Chuck Norris, jeeeeehaaaaaaa !!!
** 2 op 5 **

FisherKing
"iets" beter dan 'side-kicks' omdat Marvin meedoet..

dear god. Dat een acteur als Lee Marvin hier in meegespeeld heeft. brrr.

FisherKing
Ja , als Marvin er niet bij geweest was waren ze nooit teruggekomen..

avatar van petey
dear god. Dat een acteur als Lee Marvin hier in meegespeeld heeft. brrr.
Ach, hij moest ook eten.

I'd rather die of starvation...

avatar van Mischa
Was vroeger jeugdsentiment. Bij opnieuw kijken viel de wel héél erg pro-Joodse (en (dus) anti-Palestijnse) teneur van de film me op

Diesel
Het verhaal rommelt aan alle kanten, het script is ongelofelijk slecht en de film opzich is extreem pro-Amerikaans. Kortom, Typische Menahem Golan film.

avatar van Quentin
Had een aardige B-filmpje kunnen zijn geweest, maar ik heb me zo geergerd aan het pro-Amerikaanse, pro-Joodse en het afschilderen van de Palestijnen als gestoorden... nee gaat me toch wat te ver... 1 ster

avatar van speedy23
Stuntelige, ongeloofwaardige en slordig geregisseerde actiefilm met een expressieloze Chuck Norris in de hoofdrol. De titel van de film verwijst naar een superieur getrainde commando-eenheid die overal ter wereld strijd levert tegen het terrorisme...

avatar van Captain Pervert
Quentin schreef:

De film komt uit 1986 meneer

Leukste aan de film is de lekkere blije tune.

Diesel
Captain Pervert schreef:

De film komt uit 1986 meneer

En dan..?

avatar van speedy23
Net of die problemen toen nog niet bestonden...

djelle
Vind het niet zo bijzonder... Er bestaan betere actiefilms. 2

avatar van Ravenstein
Mijn haar kom recht van die instelling van "Ho, wat zijn die Palestijnen toch zo stout tegen ons, de brave Joden die in het verleden al zoveel moeten lijden hebben...".
Voor de rest kan deze film er nog net mee door, maar de actie laat veel te lang op zich wachten en er is is veel te weinig van en die is dan nog niet eens zo denderend.
De grootse cast wordt volledig verspilt, de muziek van Alan Silvestri (Back To The Future, The Abyss) is dan weer wel effectief.
Deel 2 had minder pretentie en vond ik een hele verbetering tov dit stukje pro-Israëlische en -Amerikaanse propaganda.

gideonvdb
vooral de kaping was spannend daarna iets van minder niveau toch 4.5 sterren

avatar van U-96
Amerika's Nieuwe Helden. Weer zo'n ontzettend suffe alternatieve titel.

Gewoon een lekker actieknaller met Chuck Norris.
Marvin tilt de film op naar een iets hoger level.
Het verhaal beperkt zich tot "zij zijn slecht en wij zijn goed"...
Simpel vermaak maar uiterst effectief.

avatar van KristofBeckers
Haha ik heb mij rot geamuseert.
Alles wat kon ontploffen ontplofte, de muziek was te gek, Chuck Norris deed mee
En toch,....
Het verhaal trekt nergens op en had zelfs ik veel beter kunnen maken + er gaat maar 1 Amerikaan dood haha typisch,.... nu zie ik wel in hoe slecht die terroristen zijn een amerikaan doodschieten
Achja, je kan gewoon niet meer verwachten van een Chuck Norris film maar Invasion USA was nog cooler.
2.5 voor Chuck en de overdreven actie

avatar van thunderball
Dit is een vd betere Chuck Norris films en dat zegt denk ik wel genoeg!

Marvin er in betekent zo wie zo extra klasse, maar inderdaad al kijkend houd je er toch een viese smaak aan over. Totaal geen nuance en diepgang.

En wanneer je er als louter primaire actiefilm naar kijkt voldoet ie ook niet want wat je ziet is super ongeloofwaardig en het duurt eeuwen voordat er wat gebeurt! (coole motor, dat wel!)

De muziek is echter wel goed, heb hem zelfs op cd aangeschaft jaren geleden.

En om de filmencyclopedie van destijds te citeren:

een dampende drol die alleen Gollan nog durft te maken!

avatar van D-ark
Ik vind C. Norris een ontzettende B-acteur maar hij is altijd wel goed in dit soort films.
Maar toch een 1,5 ik vond het verhaal (Dat een wonder is dat deze film een verhaal heeft) heel erg nep maar hij is wel aardig als je echt niks te doen hebt

Gewoon goed vermaak en lekkere jeugd sentiment.

avatar van moviefreak#1
En toch met een prima cast. Behalve Chuck Norris ook nog Lee Marvin, Martin Balsam, Robert Vaughn, Shelley Winters, Bo Svenson, George Kennedy, Kim Delaney en Robert Forster.

Reinbo
Zou 'm graag willen herzien. Acht de kans groot dat die er minimaal 1* bij krijgt.

djelle
Ik kan hem in elk geval iets beter waarderen dan vroeger. Twee jaar geleden een stem uitgebracht, gebaseerd op vage jeugdherinneringen, maar herziening vertelt me dat ik toch beter geen uitzondering maak op mijn regel (:eerst herzien, dan oordelen).

Veel kritiek hier op het zogenaamde anti-Palesteinse karakter dat de film zou hebben, maar is dat wel zo? Probeert het de kijker dan iets anders wijs te maken dan dat het hier enkel om extremisten gaat? Bovendien dient het joodse aspect enkel ter motivatie van de nodige 'bad guys', en wordt het op een interessante manier omgezet tot broodplank voor het aansnijden van allerlei –meer of min gerelateerde- politieke en emotioneel geschiedkundige onderwerpen.

De terrorist roept op een bepaald ogenblik bijvoorbeeld alle Joodse mannen apart, en er ontstaat prompt een paniekreactie waarbij de betrokkenen ijlend terugdenken aan de holocaust. Het trauma is nog lang niet verwerkt. Opmerkelijk hierbij is ook de stewardess, die pertinent weigert de paspoorten te selecteren omdat ze Duits is. Nog een mooi moment is wanneer de pastoor zich ongevraagd bij de rest van de Joodse slachtoffers voegt. "Yes, I’m Jewish, just like Jezus Christ. You’re going to take none of us, or you’re going to take us all". Beweren dat we alweer een zwart wit beeld van goed en slecht krijgen zou ik ook niet meteen durven zeggen. De kapers zijn uiteraard hard en gevaarlijk, maar er wordt zeker ook een menselijke kant getoond. Denk aan de scene waarbij de zwangere vrouw verzorging krijgt, de kaper die uit eigen beweging dekentjes komt brengen voor de piloten en de onuitgesproken momenten van twijlel en angst die ook zij blijken te hebben.

Een zoveelste hersenloze actiefilm met platte inhoud? Er is meer dan wat vooroordelen en eerste zicht ons wijsmaken.

Al dat fraais heeft spijtig genoeg wel zijn keerzijde van de medaille. Want hoe leuk de actie ook is -inclusief een leuke moto met wapenuitrusting en gevatte oneliners van Norris- het komt allemaal veel te traag op gang. Eens het begint houdt het haast niet op (wat staat Chucky trouwens toch goed met zo’n sub-machinegun), alleen moeten we daarvoor wel een eeuwigheid naar een te lang uitgerokken opbouw zitten kijken. Een uur drama en suspense, gevolgd door drie kwartier karikaturaal wapengekletter, maar een evenwichtige mix van plot, inhoud en entertainment waarbij het tempo niet verloren raakt zit er niet in.

Ik verhoog naar een kleine 3*. Een topper zal het nooit worden, niettemin al bij al een vrij vermakelijke actieprent met boven en -onderliggende meerwaarden dat helaas te langzaam en te weinig coherent in elkaar is gezet. Maar herziening zou ik wel aanraden, lichtelijk onderschat filmpje dit.

avatar van hannes64
Een heel goeie en wijze comment.
Had `t nooit beter kunnen uitleggen.
Ik vond em 1 van de beteren van Norris ( Heb trouwens liever INVASION U.S.A of SILENT RAGE, die allebei ook een flutverhaaltje hebben ) en de producers golan & globus....in die tijd maakten de 2 veel B-filmproducties, waaronder ook deze.
De muziek is trouwens echt `t beste van de film....lekkere actiemuziek waarvan ik steeds terugdenk aan een 1 of andere actieserie van jaren terug ( luister maar `s naar de begintune van the A team ).
Gewoon verstand op nul, op de bank ingezakt, buiten regent `t...en geniet gewoon.
Een leuke , een beetje tè lange actiefilm die ik een goeie 3 sterren gun.

Usual Suspect
Als ik deze film erg kritisch bekijk is het gewoon een flutfilm.
Maar vanwege een vleugje sentiment, kan deze film er bij mij nog prima in.
Laat ik verder maar weinig zeggen....

3***

avatar van Ajax&Litmanen1
Kon slechter, denk aan de Mission in Action films met Norris.
Deze was wel oke omdat ik de special forces films altijd wel tof vind. Ook al was dit er weer in met veel schieten en weinig raken, hij viel me wel mee.

Typische jaren 80 Chuck Norris film. Het verhaal is t/m de vliegtuigkaping best wel goed en spannend (wel niet echt origineel), maar als de Delta Force de redding gaat inzetten stort het verhaal in elkaar en neemt de actie de boventoon. Maar voor een Chuck Norris film is dit best een aardige film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Norris mag de hoofdrol in deze actiefilm met sterrencast. Een van de bekendere uit de Cannon-koker. Marvin is vrijwel altijd, en zo dus ook hier, vermakelijk. Redelijk.