- Home
- IceTigerGhost
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten IceTigerGhost als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Alatriste (2006)
Langs de ene kant best intrigerend, langs de andere kant maar rommelig. Ik zal hem een tweede keer moeten bekijken om een correct oordeel te vellen.
Alexander (2004)
Helaas, driewerf helaas is Alexander geen tweede 'Gladiator' geworden. Dit omdat Oliver Stone (een regisseur waar je toch wel wat mag van verwachten) zich meer richt op Alexanders mogelijk fictieve andersgeaardheid in plaats van aandacht te schenken aan mans mythische veldslagen. De gevechten bij Gaugamela en Hydaspes zijn allesbehalve indrukwekkend en grootse veldslagen als Granicus, Issus of Tyrus worden zelfs niet vermeld, zodat het geheel meer weg heeft van een onvolledige documentaire. Het uiteindelijke resultaat hangt als los zand aan elkaar en gaat verloren als een zwerver in de woestijn...
All the Right Moves (1983)
Alternatieve titel: All Right
'All the Right Moves' heeft als thema American Football, en ook weer niet. Het is vooral een film die gaat over volwassen worden, opgroeien en keuzes maken. Met beperkte mogelijkheden probeert men er het beste van te maken, het kon evengoed een tv-film zijn, en haalt een gemiddeld resultaat. Grootste wapenfeit is natuurlijk dat Tom cruise hier één van zijn eerste hoofdrollen in speelde.
Alternate, The (2000)
Alternatieve titel: The Replacement
Wanneer de twee B-iconen Eric Roberts en Michael Madsen elkaar treffen, krijg je een film als The Replacement/Alternate/Whatever. Ironisch genoeg zijn ze beiden gewezen vedetten die hun carrière tot in het B-moeras lieten afzakken door zowat alles aan te nemen wat ze konden, waaronder deze film. Heel af en toe geraken ze nog eens in een bioscoopfilm, zoals The Expendables (Roberts) of Sin City (Madsen). Maar die momenten zijn jammer genoeg zeldzaam.
Bon, terug naar het onderwerp. Vanaf de beginscènes druipt het amateurisme er af en dat etaleert zich verder op andere vlakken: een luizig script, onlogisch en ongeloofwaardig, dat de film totaal niet boeiend maakt. Je zou nochtans denken dat regisseur Sam Firstenberg (American Ninja, Cyborg Cop) al wat geleerd zou hebben uit eerdere fouten, maar enkel het tegendeel is waar.
American Heist (2014)
Het grootste vraagteken bij 'American Heist' is hoe een karakteracteur als Adrien Brody in een B-film van Hayden Christensen terecht komt. Een antwoord wordt niet gegeven. In de plaats probeert 'American Heist' een statement te maken wat betreft clichés en onzin. Want de overval uit de titel mag dan wel netjes geschoten zijn, het stelt totaal niets voor. Spanning en originaliteit zijn ver zoek. Bandwerk en een hoop onlogische aspecten sleuren de film daarentegen naar een bedroevend einde.
Anaconda (1997)
Eigenlijk is 'Anaconda' gewoon een ode aan de B-film. Wanneer je de prent in dit opzicht bekijkt, zul je over het algemeen de povere effecten die gebruikt worden kunnen appreciëren. Want de manier waarop de reuzenslang bij momenten in beeld is gebracht, is op zijn minst amateuristisch te noemen. Maar op die manier herleeft de sfeer van de monsterfilms uit de jaren '50, en daar is bij momenten wel eens heimwee naar.
Het verhaal is uiteraard vrij simpel: een groep documentairemakers is ergens in de regenwouden van Brazilië op zoek naar de legendarische Shirishama Indianenstam. Maar ze doorkruisen ongewild het pad van een gigantische anaconda.
Spannend is 'Anaconda' zeker niet, maar wel best leuk. De aanwezigheid van Jennifer Lopez en Jon Voight zorgt ervoor dat de film uit de anoniemiteit wordt gehouden.
Angel Heart (1987)
Alan Parker, die als geen ander sfeervol beeldmateriaal weet te integreren in een beklemmend verhaal, haalde met Angel Heart een formidabele krachttoer uit. Niet alleen haalde hij het allerbeste uit de grillige Rourke, hij slaagde er eveneens in een adembenemende thriller te maken die nog dagenlang blijft nazinderen. Robert de Niro (in een ontzagwekkende bijrol) maakt de klus af.
Australia (2008)
Het was precies de hele tijd alsof de film op een Oscar zit te azen. Beetje drama, beetje anti-racisme, veel epos-muziek, veel mooie beelden etc... Ze wilden er vanalles wat inkrijgen om toch maar zo indrukwekkend mogelijk over te komen, met als gevolg een film die een eeuwigheid lijkt te duren. Dan hadden ze er toch dat eerste half uur mogen afknippen, want dat slaat nergens op.
Het enige dat ik onthouden heb is dat Hugh Jackman bij momenten erg veel weg heeft van Clint Eastwood.