Alatriste (2006)

Spanje
Avontuur / Thriller

geregisseerd door Agustín Díaz Yanes
met Viggo Mortensen, Unax Ugalde en Elena Anaya

Deze film vertelt het verhaal van voormalig soldaat, huurling en kapitein Diego Alatriste die een grote rol speelde tijdens de Spaanse imperiale oorlog in de 16e eeuw. Het machtige Spaanse rijk beleeft zijn nadagen. We volgen de jarenlange strijd van Alatriste tegen de Nederlanders, de Fransen, de complotten van de Katholieke Kerk en de corruptie aan het Spaanse hof. Van guerrillaoorlog in Vlaanderen en verraad in Spanje, via de val van Breda naar de slagvelden van Frankrijk.

avatar van Darbie
De Fotografie is af en toe erg mooi, maar als deze film soep zou zijn, dan is hij niet alleen te lauw en te waterig, maar mist hij bovendien een goed stuk vlees en de broodnodige kruiden.

Ongelofelijk dat deze film 3 prijzen in Spanje heeft gewonnen. Het enige positieve in deze film zijn Viggo Mortensen, die weer zeer sterk acteert, en de kostuums die echt knap ontworpen zijn. Maar al de rest kan stukken beter en wordt weel te melig gebracht.

Als je het op hoesje kijkt lees je "We hadden die hel (Vlaanderen) nodig", dus dan denk je dat je een film met toch wel wat geweld voorgeschoteld zult krijgen? Juist niks ja, want je ziet een film vol met dialogen en romantiek, iets wat je totaal niet verwacht. Ik heb dus ook vaak zitten doorspoelen omdat het echt aan het vervelen was.

En waar de film ook in uitblinkt, is in het irriteren. Dan zit je al een hele tijd te wachten op een echte veldslag, dan komt uiteindelijk Alatriste aan bij het beleg van Breda, en geven ze zich over. Triestig, gun ons dan tenminste één gevecht.

Enkel in het begin van de film is er een klein beetje actie, als ongeveer een paar Spaanse soldaten (onder leiding van Alatriste) eventjes op hun gemak zo'n 20 Vlaamse rebellen afmaken, ondanks zij musketten hadden en de Spanjaarden het met zwaarden deden. Zeer ongeloofwaardig!

Besluit: Alatriste is een teleurstelling over bijna de gehele lijn. 1,5 ster.

avatar van Demeter
Deze film voelt aan als een geschiedenisles. Veel gebeurtenissen moeten duidelijk worden door wat de personages aan elkaar vertellen in plaats van dat je ze ziet. Daardoor kwam het verhaal niet goed bij me binnen en kon ik het op een gegeven moment niet meer volgen. Er zit te weinig leven in de dialogen en ik kreeg het idee dat ze er teveel informatie in wilden stoppen. Wel mooie beelden en af en toe een leuk gevecht.

avatar van RuudC
Een tegenvaller. Geen slechte film, maar gezien de dvd hoes en het gegeven dat deze film onder het kopje ‘avontuur’ pakten de verwachtingen verkeerd uit. Ik had veel actie verwacht, maar kreeg veel politiek gekonkel terug. Het verhaal op zich heeft in ieder geval veel potentie, maar op alle gebieden is het niet voldoende uitgewerkt. De gevechten zijn niet overtuigend. In de winter tot borsthoogte door een Hollandse gracht waden is niet erg realistisch. De romances die zowel Alatriste als Inigo hebben, doen me te weinig. Alleen de politieke situatie in Madrid scoort een voldoende bij mij. De kudo’s zijn vooral voor Viggo Mortensen die moeiteloos verschillende nationaliteiten kan spelen. Als Spanjaard doet hij het voortreffelijk.

avatar van Fryce
Vond er weinig aan, geen rust, weinig sfeer, rommelig verhaal.

avatar van Corcicus
Die Spanjaarden durven nogal zeg. Een land met als voornaamste exportproducten: kolonialisme en de Inquisitie, zal hier eens even laten doorschemeren dat het de Nederlanders waren die God noch gebod kenden. Zowat elke Vlaming heeft Spaans bloed omdat de Spanjaarden destijds elke vrouw alhier tot tienmaal toe hebben verkracht; ze hebben Antwerpen tot op de grond platgebrand en ons volk in tweeën gespleten waardoor Nederlanders en Vlamingen van elkaar zijn gaan vervreemden. Ik was dan ook met verstomming geslagen toen ik in de mot kreeg dat de Nederlanders hier afgeschilderd worden als halve wilden terwijl de Spanjaarden ondanks moeilijkheden toch moed en kalmte bewaren. Neem bvb. die scène in het water wanneer een Nederlander meer beest dan mens lijkt en een Spanjaard in de rug besluipt terwijl hij met het schuim op de lippen 'katholieke hond' sist als een slang. Die hele 80jarige oorlog is er net gekomen omdat de Spanjaarden van geen godsdienstvrijheid wilden weten en Willem de Zwijger zich dan maar genoodzaakt zag om de wapens op te nemen. Dan kan dat allemaal nog zo mooi gefilmd zijn, mijn wangen waren gedurende de hele fim bloedrood van plaatsvervangende schaamte. Dat die Mortensen zich verleent tot zulke geschiedsvervalsing maakt mij duizelig. Fantasy past beter dan thriller/avontuur als genre. Bah!!

Dan komt er nog eens bij dat er in die 145 min geen ene zak gebeurt. Mijn hart klopte in mijn keel, maar dat was van woede en niet van de spanning. Wat een saaie zooi dit. En maar prijzen krijgen van Spanje, hoe durven ze?! Niet moeilijk dat dat land naar de haaien gaat, met zo een attitude. Waar is Piet Heyn als je hem nodig hebt?

avatar van Knisper
Off-topic verwijderd.

avatar van blurp194
Mooie plaatjes af en toe, maar het verhaal is niet bijster interessant. Alleen in het laatste kwartiertje komt er een interessante gevechtsscene langs - niet dat ik daarom nou deze film aan het kijken was, maar het is wel het enige wat iets vermeldenswaardigs lijkt in het hele epos.

En sommige stukjes zijn echt triest gefilmd. De scène in de galei, bijvoorbeeld. Wat ziet dat er ontzettend nep uit.

Goede film, maar ik vond het jammer genoeg niet altijd een gemakkelijk om te volgen. Bij een tweede kijkbeurt ging het al beter, maar ik had nog steeds problemen om een aantal personages te herkennen. Al bij al zeker aan te bevelen aan iedereen die van een historisch epos houdt. Blijkbaar hebben veel kijkers wel verkeerde verwachtingen aan sommige reacties hier te zien.

@ Corcicus: Ik had bijna geen zin meer om de film te bekijken nadat ik jou reactie gelezen had. Gelukkig heb ik me er niet door laten ontmoedigen, want ik moet achteraf besluiten dat ik je verontwaardiging niet deel. De "Nederlanders" komen eigenlijk maar twee keer kort in beeld en ik vind niet dat ze bijzonder barbaars voorgesteld worden.
De film wordt vanuit het Spaanse oogpunt verteld en eigenlijk gaat het ook niet over de tachtigjarige oorlog. De Spaanse leiders en de Kerk worden trouwens helemaal niet positief weergegeven.

avatar van Decec
Een goede avontuur/drama/historie/oorlog/romantiek/
thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Viggo Mortensen...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

In sneltreinvaart ging de regisseur door een stuk Spaanse geschiedenis. Deze avonturenfilm, vol bloed, zweet en tranen, was visueel sterk en absoluut sfeervol, maar helaas ontbrak een ordentelijk verhaal (miste logistiek, 'n emotionele spanningsboog en was behoorlijk warrig). Minder geleuter en meer actie hadden de productie geen slecht gedaan want de gevechtsscènes waren werkelijk fantastisch.

avatar van Filmkriebel
Een ambitieuze film maar niet geslaagd. Het ziet er allemaal wel oké uit en de periode van het 17de eeuwse Spanje is prachtig weergegeven maar wat een droevig gescript geheel. Ik kon totaal niet volgen. En het ligt duidelijk niet aan mij... dit is een mislukte poging om een reeks van vijf boeken te condenseren in een film van twee uur. Dit epos had veel meer dan dat nodig om alle intriges uit te doeken te doen. Teveel informatie is weggelaten om er een rode draad in te kunnen krijgen. Vorig jaar had ik net hetzelfde probleem met Arn de Tempelridder. Eigenlijk zijn dit verhalen die beter tot hun recht komen als TV reeks.

Je wordt van de ene scène in de andere gegooid zonder enige continuiteit. Ook de banden tussen de verschillende personages stellen niks voor. Hoe weinig zie je Alatriste en Inigo samen in een scène ziet terwijl hun band één van de belangrijkste van de film zou moeten zijn? Hoe slecht ook de "bad guy" Malatesta telkens wordt ingezet, telkens aansturend op dreiging en confrontatie ... Enzovoorts enzovoorts. Niet de leukste film om te volgen maar gelukkig was het visueel erg te genieten.