Anaconda (1997)

Verenigde Staten / Brazilië / Peru
Thriller / Horror

geregisseerd door Luis Llosa
met Jennifer Lopez, Ice Cube en Jon Voight

Een filmcrew vaart een rivier af om een mysterieuze stam te vinden voor een documentaire. Ze redden een man van een zinkende boot, die aanbiedt om hen te helpen met het zoeken. Hij is echter eigenlijk een slangenjager, die op zoek is naar een legendarische anaconda.

pop
Tja je moet er van houden. Ik vond het een zware pokke film. Niet om aan te gluren

avatar van sinterklaas
Heerlijke foute film waarvan je zou denken dat het een bittere survivalfilm zal worden. Maar toch gaat Anaconda de hillarische kant op. Een docu-crew en een obscure jungle-inwoner (prachtig neergezet door John Voight) komen met hun boot vast te zitten in de amazone en uiteindelijk worden ze prooi van wel een hele grote slang die mensen en grote dieren met huid en haar opslokt. Dat levert een paar erg gelikte kills op die er ondertussen ook onmogelijk en erg fout uitzien. Die slang zelf ziet er ook overduidelijk nep en grappig uit, om vooral om de geluiden te zwijgen die hij maakt. Alles is zo heerlijk nep en toch zo leuk.

De cast is ook erg sterk ondertussen, vooral Ice Cube en Lopez. Voight was ook fantastisch, zeker wanneer we erachter komen dat Voight de hele crew als lokaas heeft gebruikt.

Lekkere non-brainer.

Zoals hier al vaker opgemerkt , de film heeft de realiteitszin van een animatie. Mijn kids vonden het nog wel spannend. Door de totale onzin worden ze niet aan het schrikken gebracht.

BBC
Toch best fout genieten van een filmpje wat overduidelijk niet serieus genomen kan worden. Allereerst is het zo voorspelbaar als wat. Je weet van minuut een al wie zal overleven en het acteerwerk is ook vrij lame, behale John Voight die dan wel weer overtuigt. De slang is overduidelijk nep maar was eng genoeg voor mij

Nee in principe heb ik me wel vermaakt hoor, er zijn genoeg dingen waar je je aan kan storen als kritische kijker, maar als ik dat even aan de kant zet was het best vermakelijk. Een ding weet ik zeker, het maakt mij niet uit hoe nep die slang was, ik zou het nog steeds op een rennen zetten!

Eigenlijk is 'Anaconda' gewoon een ode aan de B-film. Wanneer je de prent in dit opzicht bekijkt, zul je over het algemeen de povere effecten die gebruikt worden kunnen appreciëren. Want de manier waarop de reuzenslang bij momenten in beeld is gebracht, is op zijn minst amateuristisch te noemen. Maar op die manier herleeft de sfeer van de monsterfilms uit de jaren '50, en daar is bij momenten wel eens heimwee naar.
Het verhaal is uiteraard vrij simpel: een groep documentairemakers is ergens in de regenwouden van Brazilië op zoek naar de legendarische Shirishama Indianenstam. Maar ze doorkruisen ongewild het pad van een gigantische anaconda.
Spannend is 'Anaconda' zeker niet, maar wel best leuk. De aanwezigheid van Jennifer Lopez en Jon Voight zorgt ervoor dat de film uit de anoniemiteit wordt gehouden.

avatar van Sergio Leone
Nog net vermakelijk.

Anaconda probeert de eerste helft vooral spanning op te bouwen en slaagt daar niet in. De verschillende personages kunnen af en toe een glimlach opwekken, maar daar blijft het bij.
De slang zelf blijft vrij lang buiten beeld en dat is achteraf gezien maar goed ook.

De cast doet het niet zo slecht. Jennifer Lopez is knap genoeg, Jon Voight kan zich uitleven met dat foute latino-accent en iemand als Owen Wilson loopt er ook nog rond. Danny Trejo heeft trouwens ook een cameo.

Dé hoofdpersoon is niettemin de slang en dat is duidelijk niet de verdienste van de SE-ploeg. "The CGI for the Anacondas cost $100,000 a second." is te lezen op IMDB. Ik val bijna van m'n stoel. Het neppe straalt er vanaf. Niet dat ik dat zo erg vind, dan wel dat ik medelijden heb met de makers die zoveel geld weggegooid hebben.

avatar van mjk87
Geen al te beste film, maar het heeft z'n momenten in spanning en enkele beelden die je bijblijven, zeker als je jonger bent en deze film ziet. Het einde is wel een flinke tegenvaller. 1,5*.

avatar van Boeikens
Die slang ziet er inderdaad niet uit en spannend wordt het nooit maar ik heb me in ieder geval niet verveeld met de film.

avatar van xxERWINxx
Beste deel uit de serie! Jennifer lopez en Ice cube heerlijke rollen en ook erg spannende film!

avatar van Tommy De Vito
Anaconda..

Jaren terug deze film voor het laatst gezien, dus tijd voor een herziening.
Prima film voor een avondje waar je, je verstand gerust op nul kunt zetten
en gewoon genieten. Ik kan het snappen dat vele kijkers hier gewoon niet van kunnen
genieten omdat het verhaal wat aan de trage kant wordt verteld en omdat de Anaconda
er soms lachwekkend nep uit ziet.

Maar mij stoorde dit niet. Bij films zoals dezen is het 'monster' altijd overdreven groot.
Dat kan je als kijker al voorspellen. Kijk maar naar Lake Placid, Rogue, Eight Legged Freaks etc.

De cast is overigens prima, met vele bekende namen, hoewel ze niet allemaal weten te overtuigen.
Behalve Voight, want die zet echt een prima schurken rol neer. Daarnaast was het voor mij een verassing om Trejo in deze film te zien.

Al met al opnieuw weer kunnen genieten van deze Anaconda! 3*

avatar van frolunda
Die 3,5 ster destijds was misschien wat aan de hoge kant maar als je zowel het acteren (van de meeste dan) als de special effects niet te serieus neemt blijft Anaconda een erg vermakelijke film.De setting en de sfeer vind ik overigens nog steeds erg sterk.Iets wat eigenlijk ook wel op een bepaalde manier voor de hilarische prestatie van Jon Voight geldt.Die 2,09 hier op Moviemeter is sowieso veel te laag.

avatar van de grunt
Tamelijk ondergerwaardeerd deze film als je het mij vraagt.
En wat is die Jon Voight toch een fenomenaal acteur. Hij trekt deze film hoogstpersoonlijk uit het dal.

avatar van john mcclane 2
dit is toch inmiddels wel een cult film geworden?
De film was destijds in iedergeval op vhs behoorlijk populair en daarna regelmatig op tv.
maar met zulke slechte cgi en verhaal ,,,,kan ik dat moeilijk rijmen.
toegeven , toendertijd wel van genoten.
leuke cast.( daar lag het hem aan wellich?)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film moet volgens mij destijds serieus bedoeld zijn, gezien de namen die ze aangetrokken hebben. Ok, sommige van hen (denk Owen Wilson) zijn nog prille namen, maar Jon Voight toch niet. Dit had denkelijk in de lijn moeten liggen met pakweg de film Godzilla. Maar Anaconda is geen legendarisch Japans monster en ook het verhaal is vrij triest. Niet dat dit genre veel nodig heeft, maar het is ook niet meer dan de gekende afvalrace geworden. De slang kent weinig dreiging die ze vooral wilden halen met de CGI voorstelling. Ik las dat Jon Voight samen met Ice Cube af en toe aan de marihuana zat en daardoor z'n tekst wel eens vergat, waarop Owen Wilson sommige dingen mocht overnemen....

Het is toch een cultfilm geworden. Denkelijk door de grote namen die erin meespeelden en het is een zeer toegankelijke popcornfilm. Na al die jaren ligt de lat ook voor dit soort films toch wat hoger en is het niet meer dan wat nostalgie geworden. Leuk om eens te zien, maar het voelt eerder aan als een kapotte trui die je niet kan weggooien, maar waar je toch ook niet meer mee wil gezien worden.

avatar van joolstein
Als je deze niet serieus neem, is het een super film!! Ik mag dit soort films wel! Pulp met klasse!

avatar van tattoobob
Een film die ik in de categorie"belabberd"plaats.
Slecht acteerwerk en een nog slechter verhaal......al hoeft dat laatste niet altijd een reden te zijn in dit genre.
CGI is ook niet om aan te zien trouwens.....kortom een film om lekker over te slaan als hij weer eens op rtl4 komt.

avatar van Richard_Voorhees
Eigenlijk vind ik deze eerste Anaconda nog een best redelijke pulpfilm. Men melkt de namen Ice Cube en Jennifer Lopez tot het uiterste uit en hier en daar zijn nog wel een paar geinige fx te zien.
Ik vond het derde deel van een stuk slechtere kwaliteit dan deze eerste.

ipman-99
"When You Can't Breathe You Can't Scream!" ... " !!!

Heerlijke klassieker (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Anaconda 1' is een heerlijke monsterfilm
(Anaconda) waar de cast met namen als Jennifer Lopez, Ice Cube, Eric Stoltz en Jon Voight
zeker en vast een meerwaarde heeft. De spanning wordt mooi opgebouwd en de Anaconda ziet
er nog steeds bijzonder gelikt uit, net zoals de gore die we gedoseerd op ons bord kregen.
Een pulp film met toch een zeker klasse. De factor broeierig komt ook nog steeds
de huiskamer binnen, net zoals de zwoele blik van Jennifer Lopez.

Behoorlijk amusant, ook meer dan tien jaar nadat ik 'm nog eens had gezien. Die slang lijkt bij momenten wel te vliegen, heerlijk fout. Die knipoog van Jon Voight op 't eind maakt 'm echt helemaal af. Wat de film ontbreekt aan metier en goede special effects maakt ie dubbel en dik goed met entertainmentwaarde

avatar van missl
Nergens over nadenken en gewoon kijken, tuurlijk kunnen de acteerprestaties en de special effects beter. Maar als je eindelijk op de bank zit met een zak chips, na een lange dag werken is dit prima.

avatar van W.V.
Ik denk dat iedere filmcriticus zich de afgelopen jaren wel eens heeft afgevraagd waarom deze film, die gebaseeerd is op een soort drie stuiver romannetje, kon uitgroeien naar een kassucces.
Als ik mijn eigen bescheiden mening mag geven, ik weet het ook niet, maar als je de film kijkt dan doet de film iets met je, op een of andere manier neem je alle cliche's en alle onwaarschijnlijkheden voor lief. Misschien komt het door de prachtige jungle plaatjes want die zijn best wel in orde en Lopez was in die tijd echt wel de moeite waard om naar te kijken, of het komt door het feit dat films met gevaarlijke dieren het altijd wel goed doen, we hadden als films met haaien, grizly's, spinnen, mieren, piranha's, bijen, de wurgslangen waren nog niet vertegenwoordigd in dat illustere rijtje.

Het acteren is van het niveau: "ik ben zometeen aan de beurt om geslachtofferd te worden, dus ik doe maar wat". En dat werkt dus ook nog, vooral de rol van Voight is ronduit hilarisch. in het begin dacht ik dat hij een beetje zijn rol herhaalde uit Runaway train want daar leek dat accent wel wat op.
Hij gaat helemaal over de top met die knipoog, geweldig.
De special effects zijn van een niveau, ja van welk niveau eigenlijk, soms best wel goed, maar meestal ongeloofwaardig. Maar dat mag de pret niet drukken. Wannee de film nu gemaakt zou zijn dan was de beoordeling denk ik niet zo positief daar de kijker zich niet alles meer laat voorschotelen, we zijn verwend geraakt.
Anaconda is wel een lekkere film, verstand op nul en kijken.

avatar van xxERWINxx
(herbekeken) Goede spannende horror/avonturen film met Ice Cube en Jennifer Lopez.
Beste deel uit de reeks, deel 2 is ook nog vrij goed, daarna word het steeds minder.

leuke film met jennifer lopez.vind haar toch altijd wel goed spelen.in deze film ook.heb hem al vaker gezien,blijft toch nog steeds spannend en goed.

avatar van IH88
“This film was supposed to be my big break. But it turned out to be a big disaster.”

Belachelijke film, maar stiekem best leuk. Ik kan wel begrijpen dat Voigt en Cube de hele tijd stoned waren, want dat moet je wel zijn bij het maken van deze film. Jammer genoeg probeert de regisseur er nog een soort van verhaaltje in te stoppen want de aanloop is echt veel te lang.

Het moment dat de anaconda eindelijk ten tonele verschijnt voelt dan ook als een bevrijding. Lopez ziet er heerlijk uit en dat verdient ook bonuspunten. Net zoals een schmierende Voight die op zijn maniakaals is. Over de special effects zullen we het maar niet hebben. Wat ziet die anaconda er soms nep uit...

avatar van Antonev
Vermakelijk genoeg om een luie zondag mee af te sluiten. Qua verhaal heeft het weinig om het lijf, maar het is zo nu en dan wel geestig en enigszins spannend.

avatar van Woland
Dit cultniemendalletje toch maar eens gaan kijken. Het bleek een soort jaren '90 versie van een Asylum-monsterfilm, en net zoals bij dat soort film was er toch vooral heel veel slecht. Deels met opzet, ik vermoed dat ze met opzet voor een B-film vibe zijn gegaan, maar ik trok het gedurende de film steeds minder goed. Om maar even een opsomming te geven: de slang ziet er matig uit met hele beroerde CGI, en lijkt ook gedurende de film steeds van grootte te veranderen, er gebeuren structureel onlogische dingen en dan met name in de actiescenes, het acteerwerk is om te huilen, de humor bestond volledig uit het contrast tussen een vervelende cliché-Brit en de ghettotje spelende Ice Cube, en het werd eigenlijk nergens spannend, grappig of leuk op een cult-achtige manier. En dat laatste had ik wel een beetje op gehoopt. Omdat er toch nog wel wat gebeurt heb ik me niet verschrikkelijk verveeld, maar vermaakt ook niet bepaald. Jammer, had gehoopt dat het met lage verwachtingen en met een insteek als B-film nog wel leuk zou worden. Helaas.

avatar van Elchapo
Herbekeken,toen 27 nu 47 geen hoogstaande film en toch een soort guilty pleasure !!! 3.5 stars.

Leuke film, maar zeker geen topper, al zou je dat misschien wel verwachten met een cast als deze.
Speciale effecten zijn ook niet bijster goed.
Maar je kan er eens leuk mee lachen.