Anaconda (1997)

Verenigde Staten / Brazilië / Peru
Thriller / Horror

geregisseerd door Luis Llosa
met Jennifer Lopez, Ice Cube en Jon Voight

Een filmcrew vaart een rivier af om een mysterieuze stam te vinden voor een documentaire. Ze redden een man van een zinkende boot, die aanbiedt om hen te helpen met het zoeken. Hij is echter eigenlijk een slangenjager, die op zoek is naar een legendarische anaconda.

Armtierig.

Ik heb de film lang geleden wel een keer gezien, toen het nog gewoon een slechte horrorfilm was. Blijkbaar is deze ondertussen opgevist als een kleine cult favorite, maar dat voelt me toch erg geforceerd aan. De onkunde overheerst en de film is nu ook weer niet zo goedkoop dat er enige goodwill kan opduiken.

Bekende kopjes genoeg in deze film, maar echte A-acteurs zou ik het toch niet noemen. Lopez voorop, toch gewoon een zangeresje die het ook graag wou maken in de filmwereld. Hier toont ze in ieder geval dat ze voor iets simpels als een horrorfilm al niet meteen een natuurtalent was.

De slang zelf ziet er brakjes uit (zowel de klassieke effecten als de CG), net als een hoop andere dieren trouwens. Het camerawerk dat moet verhullen dat alles geweldig knullig is, is jammer genoeg even knullig dan de rest. Tel daarbij een wild inconsistente sfeer (die vrolijke deuntjes aan het begin zijn al nefast) en het wordt al snel een lange zit, zelfs al duurt het maar 90 minuutjes.

En Jon Voigt ... je zou denken dat we eindelijk Tommy Wiseau's grote voorbeeld gevonden hebben. Zowel de droevige dialoogjes als de belabberde delivery (inclusief onuitstaanbaar accent) zijn niet oké voor een professioneel acteur met naam.

Enige interessante weetje: de slang heeft zowaar en stemacteur! En die wou er blijkbaar het beste van maken, want dat beest krijst als geen ander. Niet meteen geluiden die slangen maken, maar ach, het is hem vergeven. Het is al zo'n sneu rolletje.

avatar van Spunnek
Even de moeite genomen een recensie te schrijven over deze horror/thriller uit 1997....

Gelet op de cover en de cast, weet je eigenlijk al wat je kunt verwachten.
Deze film met Jennifer Lopez, Ice Cube , John Voight en een mechanisch en CGI aangestuurde reuzenslang in de hoofdrol, valt moeilijk serieus te nemen.
Maar ach ..kon men dat toendertijd wel bij Jaws?

Desondanks het boven genoemde heeft deze film toch een vrij hoog entertaining gehalte.
Ten eerste weet de Peruviaanse regisseur Luis Llosa een heerlijk spooky sfeertje neer te zetten.
De film speelt zich af in de Amazone delta van Brazilië.
De locaties van deze film zijn werkelijk prachtig.
Zodra de Anaconda voor het eerst in beeld komt, gaat het een beetje mis...
De CGI van deze film is namelijk het meest zwakke punt ..met vlagen zelfs onbedoeld lachwekkend.

Ook het acteerwerk is niet noemenswaardig goed te noemen:
Lopez staat alleen maar mooi te wezen, en Ice Cube speelt gewoon weer zichzelf, zoals altijd..
John Voight is nog het meest imposant, als badguy, en is daarmee de gangmaker.

Al met al best een aardig popcorn filmpje.
Er zijn recentere films uit dit genre die een heel stuk slechter zijn...

avatar van Kondoro0614
“Never look in the eyes, of those you kill. They will haunt you forever. I know.”

Ik snapte eigenlijk al ten eerste niet waarom ik überhaupt deze film ging kijken. Als ik ergens bang voor ben op deze aardbodem dan zijn het wel die slangen, bah! Toch heb ik hem aangezet, meer omdat ik ook nieuwsgierig was en ik had de scores nog niet gekeken van deze film. Achteraf was deze zit echt moeizaam, de film kwam langzaam op gang en was nergens spannend te noemen. Het was meer een ding dat hij op Netflix staat anders had ik hem nooit aangezet maar, ik wist zo gauw geen film om te kijken dus dit werd hem wel gewoon. Ach, en zo heel lang duurde het allemaal gelukkig niet.

De cast leek mij nog best leuk. Met Ice Cube, Jennifer Lopez en Owen Wilson weet de film nog best wat interessante namen binnen te werken, of die goed acteerden dat is dan weer wat anders want dat was soms nogal ver te zoeken. Maar om een aantal minuten naar Jennifer te kijken vond ik zeker niet erg.

Het verhaal vond ik echter heel slap. Een man die gered word gaat achter de grootste Anaconda aan en gebruikt de bood en de cameraploeg om hem te helpen. De Anaconda zag er niet uit en ook de scenes met een beetje actie er in waren best slaapverwekkend. De CGI is amateuristisch, en spanning was ook helemaal nergens te vinden. Ik had geluk dat de film totaal niet lang duurt, maar nu was het al een lange zit. Niks voor mij, maar door mijn ‘aandoening’ wil ik nu ook de vervolg delen nog eens zien anders vind ik het zonde, die scoort in het algemeen wel beter.

avatar van Black Math
Herzien op dezelfde avond dat ik Jaws voor het eerst zag, wat in zekere zin een vergelijkbare film is en in ieder geval aan hetzelfde euvel lijdt. Als je iets teveel biologische kennis hebt, dan weet je dat bepaalde elementen in de film onrealistisch zijn en dus ongeloofwaardig. In het geval van Anaconda is dat allereerst de grootte van de slangen, maar verder de agressie (zelfs na geraakt te zijn door een verdovingspijl, maar ook dat de slang nog steeds mensen aanvalt na een prooi te hebben verorberd).

Verder is de film behoorlijk cheesy op momenten. Zoals dat je de contouren van Owen Wilsons gezicht nog kan zien in de slang nadat hij opgegeten is, en vooral het nog knipogende lijk van Voigt nadat hij uitgekotst is door de slang. En de special effects zijn ook hopeloos verouderd, waardoor de slang überhaupt niet heel erg realistisch overkomt los van de biologische bezwaren. Verder is het acteerwerk verre van geweldig, waardoor deze film toch met name pulp is. 0,5*.

avatar van rep_robert
Eigenlik vreselijk dat ik deze niet eens een recensie heb gegeven, maar de vreselijke vervolgen wel.

Ik houd wel van dit soort films. Er is een blik met bekende koppen open getrokken die elk hun overdreven stereotype rolletje spelen. Gooi er een mix in van een mooie tropische setting en een moordlustig beest en je hebt gewoon vermakelijke onzin. Ik schrik dan ook ontzettend van het gemiddelde. Verwachten mensen een serieuze horrorfilm?
Ik verlies soms mijn vertrouwen in de mensheid

Ja, de CGI is wat verouderd, maar ik ben blij dat er bij de close ups wel voor practical effects is gekozen. Maar het is overduidelijk een 1997 film, dus ik kan het niet kwalijk nemen dat de CGI er niet goed uitziet, maar ze proberen er iig wel lol mee te maken. De slang zelf had misschien een langere en meer dreigend karakter kunnen hebben, maar de film duurt gelukkig slechts 90 minuutjes, waardoor deze vermakelijke onzin makkelijk uit te zitten valt.