• 15.831 nieuwsartikelen
  • 178.412 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.566 stemmen
Avatar
 
Marilyn Monroe

Rechten: Bert Parry, Public domain, via Wikimedia Commons.

Marilyn Monroe

Overleden op: 05-08-1962 (36)

Geboren: 1 juni 1926 in Los Angeles, Californië, Verenigde Staten

Bekend van: Some Like It Hot, All about Eve en The Seven Year Itch

IMDb profiel: Marilyn Monroe

Wikipedia: Marilyn Monroe

138 reacties

Over Marilyn Monroe

Marilyn Monroe (1 juni 1926 - 4 augustus 1962) was een Amerikaanse actrice, model en zangeres. Ze stond bekend om het spelen van komische "blonde bombshell" -personages en werd een van de meest populaire sekssymbolen van de jaren vijftig en vroege jaren zestig. Ze stond symbool voor de veranderende houding van het tijdperk ten opzichte van seksualiteit. Een decennium lang was ze een topactrice, haar films hadden een brutowinst van $ 200 miljoen tegen de tijd van haar dood in 1962. Meer dan een halve eeuw later blijft ze een belangrijke populaire cultuur icoon. Monroe was te zien in de verschillende films zoals, We're Not Married en Don't Bother to Knock uit 1952.

Bekend van

Volledige filmografie (55)
3,74 (1.215)

Some Like It Hot

1959 • 119 minuten
als Sugar Kane Kowalczyk
282 reacties
3,66 (515)

All about Eve

1950 • 138 minuten
als Miss Caswell
119 reacties
3,37 (358)

The Seven Year Itch

1955 • 105 minuten
als The Girl
79 reacties
3,67 (289)

The Asphalt Jungle

1950 • 112 minuten
als Angela Phinlay
77 reacties
3,14 (249)

Gentlemen Prefer Blondes

1953 • 91 minuten
als Lorelei Lee
44 reacties
3,27 (233)

The Misfits

1961 • 125 minuten
als Roslyn Taber
64 reacties
3,35 (188)

Niagara

1953 • 92 minuten
als Rose Loomis
38 reacties
3,01 (139)

How to Marry a Millionaire

1953 • 95 minuten
als Pola Debevoise
17 reacties
2,96 (134)

River of No Return

1954 • 91 minuten
als Kay Weston
34 reacties
3,26 (113)

Monkey Business

1952 • 97 minuten
als Lois Laurel
18 reacties
2,68 (100)

The Prince and the Showgirl

1957 • 115 minuten
als Elsie
16 reacties
2,83 (96)

Bus Stop

1956 • 96 minuten
als Cherie
18 reacties
3,18 (78)

Don't Bother to Knock

1952 • 76 minuten
als Nell Forbes
20 reacties
2,84 (66)

Let's Make Love

1960 • 119 minuten
als Amanda Dell
4 reacties
3,22 (65)

Clash by Night

1952
17 reacties
2,82 (54)

There's No Business like Show Business

1954 • 117 minuten
als Vicky
10 reacties
3,08 (31)

We're Not Married!

1952
8 reacties
2,98 (24)

Love Nest

1951
6 reacties
2,85 (24)

Let's Make It Legal

1951
10 reacties
3,21 (21)

As Young As You Feel

1951
6 reacties
2,46 (14)

Ladies of the Chorus

1948
6 reacties
3,29 (7)

Becoming Marilyn

2022
0 reacties
3,50 (5)

Marilyn Monroe: Beyond the Legend

1987
0 reacties
2,00 (4)

The Fireball

1950
2 reacties
2,83 (3)

Reframed: Marilyn Monroe

2022 - 2022 (TV-serie)
0 reacties
2,75 (2)

Dangerous Years

1947
4 reacties
3,50 (2)

The Legend of Marilyn Monroe

1965
0 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

soom schreef:

Daarover kun je niet oordelen, lijkt me, je kent haar niet persoonlijk.. Als je haar nou persoonlijk kende, dan kan je zeggen dat ze een lief karakter heeft, maar dat doe je niet.

Je kan het op zekere hoogte wel weten, door middel van interviews, docu's etc. kan je heel wat van iemand's karakter te weten komen.

Ik heb weleens wat verhalen over haar gelezen, en ze lijkt mij erg gehypt. Niets natuurlijks aan, als je het mij vraagt.

Niets natuurlijks? Verklaar je nader.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Niet echt een eigen idee van de betekenis van het woord.

Die zogenaamde vrouwen die de stempel ordinair krijgen vind ik niets minder dan een zogenaamde vrouw met een hoog niveau. Het zijn eerder die mensen die dat soort conclusies trekken juist gedefiniëerd kunnen worden onder de term 'laag niveau' of 'geen klasse'.

Het lijkt wel een misdaad als je niet de seksuele uitstraling hebt van een kasplant. Dan ben je gelijk ordinair.

Ordinair komt van Ordinary = gewoontjes. Ordinair impliceert juist het gebrek aan klasse. Gaat dan juist over iemand die denkt een bepaalde klasse te hebben, maar die klasse (net) niet heeft. Daarom de term ordinair. (Gewoontjes, gewoner dan ze denkt).

Marylin zit op het randje, maar haar sex appeal is onmiskenbaar. een bimbo is ze zeker niet.


avatar

Wouter

  • 18702 berichten
  • 3061 stemmen

Rianneke_Dan schreef:

Persoonlijk vind ik Marilyn ook zeker niet ordinair.

Dat komt omdat we in een andere tijd leven.


avatar van Rianneke_Dan

Rianneke_Dan

  • 14194 berichten
  • 2337 stemmen

Dat heeft er ook zeker mee te maken.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

@ Reinbo:

Uiteraard. Het is niet echt de betekenis waar ik tegen aan hik maar wat de intentie is als het woord ordinair gekozen wordt. Als we ons houden aan Van Dale, dan rept hij naast gewoon en allerdaags ook over vulgair, goedkoop etc.


avatar van soom

soom

  • 24920 berichten
  • 2752 stemmen

Naomi Watts schreef:

Je kan het op zekere hoogte wel weten, door middel van interviews kan je heel wat van iemand's karakter te weten komen.

Ik ben het in het geheel niet met je eens, omdat je altijd maar een deel van iemand te zien krijgt, het is vraag, antwoord, vraag en dan klaar. Dan krijg je toch geen echt goed beeld van iemand? Iemand die voor televisie geinterviewd word, weet dat hij met zijn kop de televisie komt, die gaat dan echt niet met een verveelde uitdrukking zitten.

Naomi Watts schreef:

Niets natuurlijks? Verklaar je nader.

Dat heb ik hierboven al beantwoord.


avatar

Wouter

  • 18702 berichten
  • 3061 stemmen

Naomi Watts schreef:

@ Reinbo:

Uiteraard. Het is niet echt de betekenis waar ik tegen aan hik maar wat de intentie is als het woord ordinair gekozen wordt. Als we ons houden aan Van Dale, dan rept hij naast gewoon en allerdaags ook over vulgair, goedkoop etc.

En door velen werd Monroe destijds ook zo gezien. Hitchcock (die van dames met meer klasse hield) heeft daar ook wel eens wat over gezegd.


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3631 berichten
  • 5226 stemmen

Rianneke_Dan schreef:

Vind het best jammer dat het zo'n hype word in Hollywood, om op Marilyn te lijken.

Marilyn heeft gewoon iets ongelooflijks neergezet in die tijd, en ze zouden die style gewoon bij haar moeten laten, en niet gaan proberen haar te evenaren.

Niemand komt in de buurt, qua Marilyn's looks, style en persoonlijkheid. (uit die tijd)

Hélemaal mee eens! Echt zonde dat ze dit doen, het is ook eerder lachwekkend. Hoe denkt Christina Aguilera dat ze de klasse heeft van Monroe? Gwen Stefani en Madonna deden het eigenlijk nog wel leuk, maar zij?!

Marilyn Monroe is een van mijn favoriete actrices uit de klassieke tijd (samen met Audrey Hepburn, Mary Pickford en Bette Davis) en heb dan ook een enorme poster van haar op mijn kamer hangen (Deze Foto).

Ik heb lang al haar films niet gezien, maar dit is mijn lijstje:

- River of no Return (*1,5)

- Gentlemen Prefer Blonde (*1,5)

- The Seven Year Itch (*1,5)

- The Prince and the Showgirl (*2)

- Don't Bother to Knock (*2,5)

- Ladies of the Chorus (*3)

- Bus Stop (*3)

- Niagara (*3,5)

- Some Like it Hot (*4,5)

Ik heb ook "All About Eve" gezien, maar dit beschouw ik niet als een "Marilyn Monroe" film, vanwege haar kleine rol en Bette Davis die deze film gewoon overheerst.

Some Like it Hot was mijn eerste film die ik zag van Monroe en is meteen mijn favoriet. Daar speelt ze gewoon de rol in zoals ze herrinerd wordt.

Love Nest, We're Not Married, Hometown Story en The Misfits heb ik ook in huis en wil ik ook zo snel mogelijk kijken. Leuk dat ze al die DVD's met Monroe hebben uitgebracht in NL (met al die zwarte covers). Die wil ik ook erg graag kopen.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

matthijs_013 schreef:

Hoe denkt Christina Aguilera dat ze de klasse heeft van Monroe? Gwen Stefani en Madonna deden het eigenlijk nog wel leuk, maar zij?!

Imitatie is imitatie. De een doet het echt niet leuker dan de ander. Puur Aguilera bashing, how original!

Ik heb lang al haar films niet gezien, maar dit is mijn lijstje:

Goed idee.

Some Like It Hot 5*

Seven Year Itch, The 5*

Marilyn's Man 5*

All About Eve 5*

Gentlemen Prefer Blondes 4*

Don't Bother To Knock 4*

Misfits, The 3,5*

Niagara 3,5*

Prince and the Showgirl, The 3,5*

Bus Stop 3*

Monkey Business 3*

Ladies of the Chorus, The 3*

We're Not Married 2,5*

Let's Make Love, There's No Business Like Show Business, As Young As You Feel, River of No Return, Let's Make it Legal, The Final Days en Love Nest heb ik nog liggen.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22399 berichten
  • 5033 stemmen

Naomi Watts schreef:

Imitatie is imitatie. De een doet het echt niet leuker dan de ander. Puur Aguilera bashing, how original!

Hoezo? Je hoeft niet alle imitaties even leuk te vinden toch?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Tuurlijk niet maar bij een aanval op-de-man heb ik toch het idee dat bashing-related is. Ook wel aannemelijk terwijl Aguilera toch one of the most hated van de celebrities is.

Qua soort imitatie verschilt het niets. Bij de formulering 'Aguilera moet het niet in haar hoofd halen om te denken de klasse van Monroe te hebben' (wat ook niet eens beweert wordt) krijg ik toch sterk het idee dat er niet inhoudelijk op ingegaan wordt maar dat het meer een op-de-man aanval is. Ik heb eerder het idee dat dé imitatie zelf Er valt ook weinig leuk aan te doen aangezien de enige overeenkomst het kapsel is. Dan valt er van een 'echte' imitatie niet te spreken.

Ook niet zo boeiend voor derest, back on topic maar weer.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Wouter schreef:

En door velen werd Monroe destijds ook zo gezien. Hitchcock (die van dames met meer klasse hield) heeft daar ook wel eens wat over gezegd.

Klopt.


avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

  • 13238 berichten
  • 735 stemmen

MARILYN'S LOST "NOIR": http://tinyurl.com/6nmvc2


avatar van Kai

Kai

  • 5164 berichten
  • 1000 stemmen

Zo heeft elke generatie haar "Paris Hilton"


avatar van Lui

Lui (crew films)

  • 3491 berichten
  • 11665 stemmen

ben benieuwd welke film eigenlijk de succesvolste was, waarin zij speelt. kan iemand me dat vertellen?


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12359 berichten
  • 3943 stemmen

Ik zou denken aan de Seven Year Itch of Some Like it Hot, misschien Gentlemen Prefer Blondes?


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3631 berichten
  • 5226 stemmen

Some Like It Hot was destijds niet héél succesvol, vergelijke haar andere films. Onbekendere titels als Let's Make Love zou zelfs 2 keer zoveel opbrengen.


avatar van BenicioDelToro

BenicioDelToro

  • 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Even nog over de discussie of MM ordinair was; ik vind van niet. Zet haar eens af tegen bijvoorbeeld Jayne Mansfield. Die was pas ordinair. De ordinaire versie van MM wellicht?

Bij het woord 'ordinair' denk ik trouwens niet aan 'ordinairy', hoewel het daar best vandaan kan komen. Ik denk aan 'platvloers'. En dat was Marilyn zeker niet.


avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

  • 2554 berichten
  • 2003 stemmen

Onderhond schreef:

Toch vreemd dat ze iemand met een uitgesproken bimbo look als stijlicoon kiezen

Niet meteen een vrouw die klasse uitstraalt.

Late reactie, maar hier ben ik het toch ook mee oneens.

Wat is er dan bimbo aan Marilyn? Vind Marilyn een klassevrouw met elegantie en een zelfbewuste sexy uitstraling.

Met het woord bimbo stel ik mij toch heel iets anders voor.


avatar van matthijs_013

matthijs_013

  • 3631 berichten
  • 5226 stemmen

Friday the 13 th schreef:

(quote)

Late reactie, maar hier ben ik het toch ook mee oneens.

Wat is er dan bimbo aan Marilyn? Vind Marilyn een klassevrouw met elegantie en een zelfbewuste sexy uitstraling.

Met het woord bimbo stel ik mij toch heel iets anders voor.

Ik denk dat haar stem er ook een grote rol in speelt. En ze heeft ook nooit echt hoogstaande personages gespeeld.


avatar van niethie

niethie

  • 7286 berichten
  • 6443 stemmen

Nog nooit een film van haar gezien.

Schaam ik me toch wel een beetje voor als filmfan.


avatar

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

niethie schreef:

Nog nooit een film van haar gezien.

Ik ook niet, komt wel een keertje ( althans voor mij dan). Loop eerlijk gezegd ook niet echt warm voor de film diva.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12359 berichten
  • 3943 stemmen

Wouter schreef:

Hitchcock (die van dames met meer klasse hield) heeft daar ook wel eens wat over gezegd.

Ik weet dat het al een oud bericht is maar ik kon het niet laten om hier op te reageren. Ik ben toevallig in het boek Truffaut/Hitchcock aan het lezen waar Truffaut een 50 uur durend interview met Hitchcock heeft (gespreid over een lange periode natuurlijk)

Hitchcock zegt daar dat hij vind dat sex op het witte doek spannend zou moeten zijn en wanneer het te schaamteloos of te duidelijk is dan is er ook geen spanning. Hij koos altijd voor de meer geraffineerde dames in zijn films omdat wij mannen achter de saloon-types zitten, de echte dames, die hoeren worden zodra ze de slaapkamerdrempel overschrijden. Bij Marilyn lag de sex duimendik op haar gezicht te lezen (zo ook bij Brigitte Bardot) maar Hitchcock heeft dus nooit gezegd dat ze geen klasse had, ze was gewoon niet het type vrouw waar hij het voor had.

Zelf ben ik grote fan van Miss Monroe en vind de uitspraak van Onderhond dat Marilyn een bimbo zou zijn totaal verkeerd. Een bimbo is, zoals Reinbo al aangeeft, iemand als een Pamela Anderson of een Anna-Nicole Smith wat dus totaal het tegenovergestelde is van Marilyn zelf.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ook bimbo's zijn met de tijd in appearance enorm geëvolueerd. Monroe was voor die tijd gewoon een bimbo, hoe graag sommige Monroe adorers zich daar graag van willen ontworstelen. Sowieso snap ik niet waarom bimbo zo'n negatieve klank heeft. Bimbo's zijn meer vrouw dan welke type vrouw dan ook.


avatar van BenicioDelToro

BenicioDelToro

  • 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Metalfist schreef:

(quote)

Ik weet dat het al een oud bericht is maar ik kon het niet laten om hier op te reageren. Ik ben toevallig in het boek Truffaut/Hitchcock aan het lezen waar Truffaut een 50 uur durend interview met Hitchcock heeft (gespreid over een lange periode natuurlijk)

Hitchcock zegt daar dat hij vind dat sex op het witte doek spannend zou moeten zijn en wanneer het te schaamteloos of te duidelijk is dan is er ook geen spanning. Hij koos altijd voor de meer geraffineerde dames in zijn films omdat wij mannen achter de saloon-types zitten, de echte dames, die hoeren worden zodra ze de slaapkamerdrempel overschrijden. Bij Marilyn lag de sex duimendik op haar gezicht te lezen (zo ook bij Brigitte Bardot) maar Hitchcock heeft dus nooit gezegd dat ze geen klasse had, ze was gewoon niet het type vrouw waar hij het voor had.

Hitchcock hield meer van vrouwen met een onderkoelde, haast kille uitstraling, bij wie de lusten onderdrukt waren. Grace Kelly bijvoorbeeld. Zij was volgens veel biografen een van de grootste sloeries van Hollywood die met veel van haar tegenspelers de koffer indook (in ieder geval totdat ze prinses werd) maar had naar buiten toe een maagdelijk braaf - haast preuts - imago. Juist die tegenstrijdigheid wond hem enorm op. Marilyn was zijn type niet omdat zij naar buiten trad als een warmbloedige vrouw, die haar vrouwelijkheid benadrukte en van wie iedereen wist dat ze een liefdesleven had. Onderkoelde lusten waren bij haar ver te zoeken en daarom sprak ze Hitchcock niet aan.


avatar van Brix

Brix

  • 19632 berichten
  • 4892 stemmen

"The making of Marilyn" oftewel van Norma Jean naar MM.

Dat heeft werk gekost

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Marilyn (onherkenbaar) uitgedost als haar grote voorbeeld Jean Harlow

(afbeelding)


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12359 berichten
  • 3943 stemmen

Mooi werk Brix! Zeker vanaf foto 3 zie je al wel goed wat voor gezichtstrekken ze heeft.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2947 berichten
  • 7265 stemmen

De tragiek van MM was dat ze absoluut ernstig genomen wilde worden als actrice, dat ze meer wilde zijn dan een sekssymbool. Daarom ging ze acteerlessen volgen toen ze al beroemd was. Misschien trouwde ze ook daarom met Arthur Miller.The Misfits , met een script van Miller, is een van haar weinige dramatische hoofdrollen (naast Don't Bother to Knock). Daarvóór werd ze al te vaak getypecast als het blondje dat met een miljonair wilde trouwen.

Haar twee beste films zijn wellicht Some Like It Hot en The Seven Year Itch.



avatar

Dk2008

  • 11064 berichten
  • 774 stemmen

Dievegge schreef:

Haar twee beste films zijn wellicht Some Like It Hot en The Seven Year Itch.

Volgens hier ook nog Gentlemen prefer blondes en Bus stop.

Marilyn Monroe - Wikipedia - nl.wikipedia.org