River of No Return (1954)

Avontuur / Western

geregisseerd door Otto Preminger
met Robert Mitchum, Marilyn Monroe en Rory Calhoun

Matt Calder (Robert Mitchum), een ruwe bolster met een wild verleden, wil een toekomst opbouwen en start een nieuw leven als boer. Alles gaat goed tot ze een dubieus stel ontmoeten, de gokker Harry Weston (Rory Calhoun) en de mooie saloonsinger Kay (Marilyn Monroe). Bedrogen en beroofd door Weston, besluit Matt de achtervolging in te zetten en wraak te nemen. Onbewapend en als vervoermiddel een vlot waarmee ze de rivier afzakken, maken Matt, Mark en Kay, verlaten door Weston, jacht op de bedrieger.

Een vermakelijke film, maar verder niet interessant.

Nieuw plaatje als ze hem goed keuren..

neo (crew)
Niet helemaal het soort film voor Monroe, zoals vele men beweerde toendertijd. De film was nogal ramp om te filmen, dankzij oa. het feit dat Preminger erop stond de cast zijn eigen stunts zou doen. Ook worstelde de regisseur met Monroe die maar niet in haar karakter kon blijven en verzanden in knullige acteerkwaliteiten. En dit geval niet haar concentratie vermogen enhet flapperen met de armen. Het eindresultaat is een aardig aangenaam avontuur zonder al teveel poespas. Ook niet het beste filmjaar van Mitchum met deze, het middelmatige She Couldn't Say No en schijnbaar ook niet al te beste Track of the Cat. Misschien dat het op groot scherm in diens formaat mij wat meer zou kunnen imponeren. Nochtans in de hoogtijd, met Monroe's How To Marry a Millionaire als eerste film van Fox in scope. 3 sterren

Heb genoten. het is zeker een aanrader. in kleur dus dat kijkt al wat leuker! 3.5

avatar van Floris22
Kon me maar nauwelijks boeien. Mitchum is praktisch altijd goed, zonder hem had ik de DVD niet gekocht, maar achteraf had ik de DVD helemaal niet hoeven kopen.
Monroe is beroerd en zoals al eerder genoemd knullig, en was het nou werkelijk nodig haar te laten zingen?

avatar van matthijs_013
Floris22 schreef:
Kon me maar nauwelijks boeien.

Inderdaad, zeer matige film. Verloor mijn aandacht al na 20 minuten.

avatar van Rianneke_Dan
Vond het een leuke en vermakelijke film. Het was misschien niet echt een rol voor Marilyn maar daar stoorde ik me totaal niet aan, en vond het juist leuk om haar ook eens zo te zien. Acteerwerk was matig, en sommige scene's zagen er een beetje net uit (ook voor die tijd) maar over het algemeen vond ik het echt een geslaagde film. En natuurlijk mede vanwege Marilyn heel leuk om eens te kijken.

Redelijke film met een strak verhaal. Leuk die oude Cinemascope-films waarin duidelijk gemonteerde beelden zijn te herkennen. Wie (net als ik in het begin) denkt "waarvan ken ik de jongen die Mark speelt": hij zit in de Lassie-serie uit de vijftiger jaren (jeugdsentiment).

avatar van Dogie_Hogan
De overvloedige gemonteerde beelden domineren deze matige film; gaat irriteren.
De vele posters zijn eigenlijk nog mooier.

Kende Tommy Retting van de 'Lassie' tv-reeks en natuurlijk The Last Wagon; met 54 te jong overleden.

avatar van Metalfist
Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik Marilyn met lang haar zag. Zo ziet ze er zeker niet slechter uit!

avatar van Kuck-x
Bij het openingslied had ik al zin om af te haken, alleen maar verder gekeken vanwege Monroe. Wat mij betreft haar minste film. Zelfs voor wie van westerns houdt moet dit een zeer onbenullig productje zijn. Knullige montages met het vlot; als je zoiets niet kunt filmen moet je het ook niet doen. En dan: geen indiaan te bekennen zolang Mitchum niet over een geweer beschikt en zodra hij er weer eentje heeft: ja hoor. Nou, dan weet je het wel. Knallen. Het interessantse is nog dat de moraliteit onder het verhaaltje zoveel zegt over de Amerikaanse (vuurwapen)mentaliteit. Maar dat maakt de film niet beter, alleen mijn weerzin groter.

Kuck-x schreef:
Los van het knullige verhaaltje en slechte verfilming/montages, zie ik die opmerking over vuurwapenmentaliteit niet zitten. De indianen 'moesten' hun ruime gebieden af staan aan de settlers uit Europa en China, wat resulteerde in oorlogssituaties, en op veel plaatsen was nog geen law & order. En tussen de immigranten zat , naast de economische gelukzoekers en religieuze fanaten, ook veel uitschot. Eerst schieten, dan praten, vermogen tot snelle zelfverdediging (wapenbezit), kwestie van survival. We zien toch niet graag de scalp van Marilyn Monroe aan de gordel bij 1 of andere indianen-chief...

avatar van Kuck-x
Beste Dogie_Hogan, de historische situatie die je schetst betwist ik niet (al had ik 'moesten' niet tussen aanhalingstekens gezet). Triest is natuurlijk in deze film, uit 1954, wel dat Indianen niet meer zijn dan schietschijven. Dat beeld is pas vanaf de jaren 80 ietwat genuanceerd. Nee, mijn weerzin zit in de moraliteit onder het verhaal: de historische (nood)situatie wordt gebruikt om de bestaande situatie (in de grondwet verankerd recht op vuurwapenbezit, het recht om te doden) te rechtvaardigen. Ik denk dat we met de diverse moordpartijen op bijvoorbeeld scholen en universiteiten wel hebben gezien waar dat toe kan leiden. Dat het wordt afgeschilderd alsof dat knulletje van negen een goede daad heeft verricht door iemand in de rug te schieten maakt het des te erger. Het zou het zelfde zijn als een Europese film waarin negentiende eeuwse wetgeving wordt aangewend om misstanden van nu goed te praten.
Maar ja... Het verschil tussen onze avatars zegt misschien al veel over ons verschil van inzicht...

avatar van Dogie_Hogan
OK, maar moet toegeven, dat ik kom uit deze generatie: cap gun.

Mee eens, wat betreft iets genuanceerder beeld over indianen, maar daarin doorslaan zoals bijvoorbeeld in 'Dances with Wolves', is weer te veel van 't goede. Daarnaast is wapenmisbruik nooit goed te praten.
Heb ook kanttekeningen bij deze film; voor mij zit er niet meer in dan een IMDB 3/10.

avatar van Kuck-x
Scarey clipje, dat cap gun... Ik moest meteen denken aan 'Bang! you're dead' uit de onvolprezen serie Alfred Hitchcock Presents:
GUBA - Alfred Hitchcock presents - [7x02] - Bang! You're Dead - Haut les mains - UK & FR - (1961).avi

Overigens heb ik zelf ook coiboy en indiaantje gespeeld, hoor.
Hoe dan ook: over de waardering voor de film zijn we het eens

avatar van Jan met de pet
Aardige western.........3,0

avatar van Brix
Ondanks alle 'haken-en ogen'die er volgens de commentaren hier aan de film zitten vind ik hem vermakelijk genoeg.
Niet meer en niet minder.
Een film dient voor mij vooral amusementswaarde te hebben.
En die tref ik hier voldoende aan.

Monroe zie ik zelfs graag in deze rol, is weer eens wat anders.
Mitchum en Calhoun kunnen bij mij sowieso niet stuk.
Tommy Rettig (leukste Lassie baasje) zie ik eveneens graag.

Wapenbezit / gebruik?
Hede ten dage liever niet.
Maar destijds in het 'wilde westen' zou je zonder wapen niet erg oud geworden zijn denk ik (en mét meestal ook niet trouwens)

avatar van Barfly
Ik ben niet van de zang en dans in westerns, maar uiteindelijk viel Monroe me nog mee ook. De film wordt overeind gehouden door Mitchum, die een sterke en intrigerende persoonlijkheid neerzet. Calhoun was in grote delen van de film buiten beeld. Jammer, want ik had wel meer confrontaties tussen de karakters van Mitchum en Calhoun willen zien.
De aanranding van Mitchum op Monroe vond ik niet bij zijn karakter passen. Of heb ik wat gemist?

Het ritje over de rivier en de indianen zagen er minder spectaculair uit, om niet te zeggen knullig.
Deze film zal de herhaling bij mij niet halen, daarvoor liggen er veel betere westerns op een herkijkbeurt te wachten.

Ten tijde van de goudkoorts keert Matt Calder (Robert Mitchum) terug naar zijn woonplaats nadat hij vier jaar in de gevangenis heeft gezeten wegens doodslag. Tijdens zijn zoektocht naar zoon Mark ontmoet hij de sexy zangeres Kay Weston (Marilyn Monroe), die hem op het spoor brengt van zijn zoon.

Zoals de titel al doet vermoeden, is het een gevaarlijke rivier. Bovendien hobbelen er ook nog wat vijandige indianen in het rond. Monroe was zelden mooier, Mitchum levert vakwerk af, de actiescenes zijn mooi gefilmd. De dialoog is hier en daar wat hoogdravend en de opzichtige achtergrondprojectie is eveneens een minpunt. Niettemin een uiterst onderhoudende aktiefilm die een must is voor fans van Monroe en Mitchum.

Deze film barst natuurlijk van de clichés en is eigenlijk nergens bovengemiddeld goed te noemen. Dus zeker niet exceptioneel, maar gewoon een aardige middenmoter, die leuk genoeg zal zijn voor de liefhebber.

avatar van madmax1
Door de mooie dvd cover deze nog eens bekeken.
Prima cast, schitterende opnames, en een redelijk verhaal,alleen als ze begint te zingen heb ik hem doorgespoeld.
Meer een avontuur als western.
Leuk voor nog eens te zien.

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Draak.

Je moet al een serieuze fan van Westerns/avonturenfilmpjes zijn om hier nog wat uit te halen. Zowat alles is ver onder de maat en het verhaaltje kan je wel dromen.

Vooral de actiescenes springen er negatief uit. Mitchum die een zwerm indianen de baas kan, de knullige scenes op het vlot tijdens de stroomversnellingen en de ongeanimeerde worstelpartijtjes ... niks lijkt te werken.

Verder een erg simpele avonturenfilm ('t is bijna een road movie) waarin onze helden van situatie in situatie vallen. Monroe's rol is dommig en beperkt, meest opvallende vond ik nog de halve verkrachtpoging halverwege. Vroeger blijkbaar mannelijk, nu kan je zoiets doorgaans aan een rechter gaan uitleggen. Ook het einde is in dat opzicht nogal opvallend.

Mnee, een typisch jongensboekverhaal, maar zonder enige charme of kunde uitgewerkt.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray staat gepland voor 31 juli a.s..

avatar van Dogie_Hogan
Nou daar is ze dan: Blu-ray Monroe (met NL subs).

avatar van barcam
Deze film komt uit een ver vervlogen tijdperk waarin mannen stoer en ruig waren en vrouwen knap sexy en pikant. Vermakelijke film over een wild vlottochtje waarin de zwoele Marilyn Monroe hier en daar onderweg wat textiel verliest maar steeds haar kapsel in vorm houd ondanks de wilde stroming. Leuke pulp.

ipman-99
"One thing about this, the longer you last the less you care." ... " !!!

Heerlijk Robert Mitchum en Marilyn Monroe samen in één film !!! Heerlijke western met
legendes Robert Mitchum en Marilyn Monroe !
Aparte western met zang van Marilyn Monroe in deze film.
Robert Mitchum is zoals altijd een schitterende acteur en de actie scènes werden prima
neergezet voor 1954.
Heerlijke westen met 2 schitterende namen waar ik fan van ben !

avatar van sparreke22
Natuurlijk is dit geen klassieker. Het verhaal is flinterdun maar levert desondanks toch een aardige western op. Niet in de laatste plaats door de Robert Mitchum en Marilyn Monroe.

avatar van LuukRamaker
Aardige western die letterlijk en figuurlijk wat langzaam voortkabbelt. Prima rollen van onder anderen Robert Mitchum en Rory Calhoun maken dat River of No Return van begin tot eind best vermakelijk is om naar te kijken. De studio-opnamen zagen er niet uit, maar het feit dat je daarnaast anderhalf uur lang naar Marylin Monroe zit te kijken, maakt wel het een en ander goed. Een erg bijzondere film was dit echter niet. Bij vlagen ging het allemaal wat te traag en het wist niet altijd even goed te boeien. Gelukkig zijn de momenten waarop er wel wat gebeurt interessant genoeg om de film wat te redden.

avatar van thunderbold
Onderhond schreef:
Draak.

Hoe doe je het Onderhond om films helemaal te kijkendie je niet om aan te zien vind ? Ik pas altijd na een tijdje.