• 8.352.706 stemmen

Genre: Western

Geregisseerd door: Anthony Mann

Met onder meer: James Stewart, Ruth Roman en Corinne Calvet

Plot The Far Country

"RENEE...the innocent...and the untamed...BEN...the gambler...and the loser...GANNON...the law...and the noose...RUBE...the friendless...and the afraid."

Het is 1896. De avonturier Jeff Webster ziet de ontwikkeling van de goudkoorts bij Klondike en hij denkt veel geld te verdienen door vee van Wyoming naar dit gebied te drijven. Onderweg krijgt hij in Skagway problemen met de corrupte sheriff Gannon en hij raakt al zijn vee kwijt. Samen met zijn bejaarde zakenpartner Ben Tatum raakt Jeff vervolgens zelf betrokken bij de goudkoorts. Zowel Renee Vallon, kleindochter van marshal Rube Morris, als de salooneigenaresse Ronda Castle worden verliefd op de stoïcijnse Jeff.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Pacino88

Pacino88

Weer een zeer goede Mann western.

Toch missen deze en voorgaande mann-stewart westerns allen de diepte,drama,kracht van The man from laramie, die boven allen uitsteekt.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Zo zie ik ze graag! Prima western met schitterende beelden en Stewart die zn donkere kant weer eens laat zien. Zoals gezegd hoef je geen karakterontwikkelingen of morele dilemma's verwachten, maar Mann levert gewoon topentertainment. 3,5*

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Klasse western, heb genoten: 3.5

trebremmit

Schitterende mountain western, Stewart speelt erg sterk als een wat zwartgallige einzelganger. Verder is het verhaal boeiend en zijn de beelden van Canada prachtig. Mann heeft mij nog nooit teleurgesteld met zijn westerns.

avatar van louisvf

louisvf

Wat een prachtige Mann weer.

Mooie beelden, acteerprestaties, verhaal en muziek.

trebremmit

Als je het vier sterren geeft moet je nog wel met een halfje verhogen.

avatar van louisvf

louisvf

Foutje , en rechtgezet.

avatar van madmax1

madmax1

Na de tegenvaller van Fort petticoot met Murfy,klik ik deze even aan ,en ondanks voor vele jaren terug gezien toch maar weer nachtwerk ervan gemaakt,gelijk bij de opening straalt de klasse ervan af, glas heldere kleure breedbeeld ,plus Jack Elam als toetje in deze pri ma gemaakte western,

Een pracht western, voor iedere westernman.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Tot nu toe had ik alleen nog maar echt goeie films uit de samenwerking van Mann en Stewart gezien. Dit was dan ook de laatste Mann/Stewart western die ik nog moest zien. Jammer dat dit niet meer dan een aardige film was.

De beelden, daar was absoluut niets mis mee. Met de setting ook niet. De besneeuwde bergen van Canada zagen er erg mooi uit. Maar het was het verhaal wat me weinig deed en ook sprak het personage van James Stewart me totaal niet aan.

Slecht was het zeker niet, vervelen deed ik me ook niet echt, maar meer dan aardig was dit helaas ook niet. Een teleurstelling van Mann. Heb echt betere westerns van de man gezien.

2,5 sterren

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11994 berichten

Ook wel weer leuk, maar the Far Country heeft eenvoudigweg het probleem dat ie minder goed is dan andere A. Mann westerns (die ik zag althans). Ook hier ogen de (techni)kleuren weer erg aangenaam. Er zit veel vaart in en ook best wat sterke scenes. Na een half uur heeft Stewart ruzie met alles en iedereen en is ie al meerdere malen aan het gevang ontsnapt. Ook daarna gebeurt er van alles. De shootouts, innerlijke worsteling van Stewart en de vele andere gebeurtenissen, heb ik beter gezien. In films van Anthony Mann. Dit is zelfs de minste van hem die ik tot nu toe zag. En dat is het eigenlijk. Omdat ik het beter heb gezien kom ik helaas niet verder dan 3,5 sterren. Maar goed, hij heeft toch wel erg veel erg aangename westerns gemaakt binnen slechts een paar jaar.

avatar van Barfly

Barfly

Een film die bij de tweede keer kijken beter bevalt. Het verhaal is onderhoudend en de prima bezetting (een groot blik westernveteranen) zorgt er voor dat het net dat beetje extra kijkplezier oplevert. Stewart zelf presteert het ook weer om een geheel uniek personage neer te zetten met menselijke kanten. Niet de held met de ijzeren vuist en ongenaakbaar, maar een figuur met scherpe randjes en foutjes.

Prima en overtuigende boevenrol van John McIntire, overigens.

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

Een fijne western, zoals Anthony Mann en James Stewart er meer maakten. Ook in The Far Country wordt nuttig gebruikt gemaakt van de prachtige natuur. Ditmaal speelt het zich af in de bergen in Noord-Canada. De goudkoorts speelt hierin een belangrijke rol, alsook de inflatie die het met zich meebrengt. Belangrijker is echter een kudde vee die, door (meerdere malen) van eigenaar te verwisselen, voor wat onenigheid zorgt.

Jeff Webster (Stewart) is niet de enige die onder deze onenigheid komt te lijden. Ook zijn vrienden Ben Tatum en Rube Morris krijgen het een en ander te verduren. Beide rollen worden goed vertolkt. Het was vooral leuk om Walter Brennan eens met James Stewart te zien samenwerken. Twee andere mooie rollen waren voor de beide verliefde vrouwen, waarvan ik Ruth Roman duidelijk de betere vond.

De film eindigt prachtig. Jeff is al een paar maal aan de dood ontsnapt en de problemen die hij heeft meegenomen naar Dawson worden almaar groter. Hij besluit een laatste poging te wagen om aan alle trammelant een einde te maken. Waar hij de hele film geen hulp van anderen aanvaarde, omdat hij wel op zichzelf dacht te kunnen passen, weten de dorpsbewoners hem uiteindelijk net op tijd van de dood te redden. Daarmee bewijzen ze deels zijn ongelijk en betuigen ze hem tevens hun dank.

stinissen (crew films & series)

ARD (The Far Country, zaterdag 22 februari, 1:40 uur)

avatar van mr rumson

mr rumson

Nu ik alweer ruim een jaar actief western films kijk ,waarvan er veel westerns bij zijn die ik nog niet eerder gezien heb maar ook westerns die ik al meerdere malen heb gezien waaronder The Far Country kan ik wel zeggen dat dit toch een van mijn favorieten blijft.

Want in deze film zit zowat alles wat een western zo mooi maakt.

De ruige natuur ,mooie kleuren ,een sterke verhaallijn.

En als kers op de taart een sterk spelende James Stewart als de egocentrische eenling Jeff Webster.

Die overigens prima tegenspel krijgt van John McIntire die een hebzuchtige Sheriff speelt. En Ruth Roman als Ronda Castle. Maar ook Robert J. Wilke ( Madden)wist mij te overtuigen als een koelbloedige huurmoordenaar. het moet toch wel gezegd worden dat Stewart in de westerns van Anthony Mann toch altijd wel mooie outfits aan had zo ook in deze western .

avatar van Movsin

Movsin

Het voelt wat vreemd aan James Stewart niet te zien als edelmoedig en/of onschuldig, maar maak u geen zorgen...
Klassieke western uit de vijftigerjaren met de klassieke ingrediënten : de gunfights, de "afrekeningen" aan de bar, de wankele rechtspraak, het machtsmisbruik, de één-tegen-allen situaties, de onvermijdelijke romantiek...Spijtig dat het lawine-ongeluk niet beter en concreter was uitgewerkt.
Niet groots maar ruim voldoende om de liefhebbers van het genre anderhalf uur in de ban te houden.
En James Stewart ? wel, die was altijd goed.

trebremmit

Na bijna anderhalf jaar in de pre-order te hebben gestaan, gaat de Duitse Blu-Ray nu toch echt uitkomen in maart. Ik had het al bijna opgegeven.

Brix

Blu-ray release van Koch verschoven naar eind december

trebremmit

Ik kreeg mijn geld laatst al teruggestort, dus ik had al zoiets verwacht. Vraag me af waarom dit iedere keer uitgesteld wordt.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Mijn eerste avondfilm, deze western klassieker met James Stewart. Was alweer een behoorlijke aantal jaren geleden, dat ik deze film had gezien. Het blijft een geweldige western en gefilmd in geweldige landschappen. Top.

trebremmit

In november uit op blu-ray bij Arrow! Niet meer wachten op die van Koch.

The Far Country

Nu The Naked Spur nog.

trebremmit schreef:

Nu The Naked Spur nog.

Héél graag ja, want er is zelfs geen degelijke DVD van te krijgen.

trebremmit

Inderdaad alleen qua beeldformaat een vooruitgang zo te zien.

jammer.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Matige Western en ook matig slecht beeld van Arrow. Alledrie geluid en muziek valt te pruimen.

Het verhaaltje is aardig. Vooral heel lieflijk allemaal. Lekkere thee erbij dat niveau. Ook het

personage van James Stewart is vrij vlak. A coward without guts alleen op het eind moest ie zijn ballen even zien. We zien twee vrouwen. Eentje van de vijand en van het dorp. De sproetenkop zoals we vaak horen. Nee deze Western is echt ondermaats.

Dan het beeld! Er zijn twee formaten. Prima maar het beeld is niet al te best. De vlekjes zijn er dan wel uit maar hij mist heel veel scherpte. Alsof ik door een bril keek die niet de juiste scherpte had. Hoofdpijn beeld dus. De kleuren zijn aardig ruis is natuurlijk aanwezig maar allemaal onvoldoende voor een blu ray. Geluid en muziek zijn okay.

Film 2.5

Beeld blu ray 2,5

Geluid 3.5

Extra's 2,5

trebremmit

Gisteravond de blu-ray gezien en die viel met niet tegen, het is niet zo scherp als een Night Passage en soms zitten er wat kleine stukjes in dat het dvd kwaliteit is, maar over het algemeen ben ik best tevreden, helemaal voor zo'n oude film.

Blijft ook een goede film trouwens, wat ik niet wist is dat Stewart altijd op dit paard genaamd Pie reed.

And they say - now, how long is it going to take you to get Pie to walk? And it was 3 o'clock at night, and there were lights and everything. How long is it going to get you - take you to get Pie to walk down this long street all by himself? And I said, well, I'll talk to him.

Jimmy Stewart and Pie. | 50 Westerns From The 50s. - fiftieswesterns.wordpress.com

Brix

trebremmit(wat ik niet wist is dat Stewart altijd op dit paard genaamd Pie reed)

Pie was een befaamd filmpaard.

Ook Audie Murphy reed erop in meerdere films, en Glenn Ford legde haast het loodje toen Pie een keer met hem in volle galop op een boom afrende