The Far Country (1954)

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met James Stewart, Ruth Roman en Corinne Calvet

Het is 1896. De avonturier Jeff Webster ziet de ontwikkeling van de goudkoorts bij Klondike en hij denkt veel geld te verdienen door vee van Wyoming naar dit gebied te drijven. Onderweg krijgt hij in Skagway problemen met de corrupte sheriff Gannon en hij raakt al zijn vee kwijt. Samen met zijn bejaarde zakenpartner Ben Tatum raakt Jeff vervolgens zelf betrokken bij de goudkoorts. Zowel Renee Vallon, kleindochter van marshal Rube Morris, als de salooneigenaresse Ronda Castle worden verliefd op de stoïcijnse Jeff.

avatar van Pacino88
Weer een zeer goede Mann western.
Toch missen deze en voorgaande mann-stewart westerns allen de diepte,drama,kracht van The man from laramie, die boven allen uitsteekt.

avatar van Poisonthewell
Zo zie ik ze graag! Prima western met schitterende beelden en Stewart die zn donkere kant weer eens laat zien. Zoals gezegd hoef je geen karakterontwikkelingen of morele dilemma's verwachten, maar Mann levert gewoon topentertainment. 3,5*

avatar van Jan met de pet
Klasse western, heb genoten: 3.5

avatar van trebremmit
Schitterende mountain western, Stewart speelt erg sterk als een wat zwartgallige einzelganger. Verder is het verhaal boeiend en zijn de beelden van Canada prachtig. Mann heeft mij nog nooit teleurgesteld met zijn westerns.

avatar van louisvf
Wat een prachtige Mann weer.
Mooie beelden, acteerprestaties, verhaal en muziek.

avatar van trebremmit
Als je het vier sterren geeft moet je nog wel met een halfje verhogen.

avatar van louisvf
Foutje , en rechtgezet.

avatar van madmax1
Na de tegenvaller van Fort petticoot met Murfy,klik ik deze even aan ,en ondanks voor vele jaren terug gezien toch maar weer nachtwerk ervan gemaakt,gelijk bij de opening straalt de klasse ervan af, glas heldere kleure breedbeeld ,plus Jack Elam als toetje in deze pri ma gemaakte western,
Een pracht western, voor iedere westernman.

avatar van simonvinkie
Tot nu toe had ik alleen nog maar echt goeie films uit de samenwerking van Mann en Stewart gezien. Dit was dan ook de laatste Mann/Stewart western die ik nog moest zien. Jammer dat dit niet meer dan een aardige film was.

De beelden, daar was absoluut niets mis mee. Met de setting ook niet. De besneeuwde bergen van Canada zagen er erg mooi uit. Maar het was het verhaal wat me weinig deed en ook sprak het personage van James Stewart me totaal niet aan.

Slecht was het zeker niet, vervelen deed ik me ook niet echt, maar meer dan aardig was dit helaas ook niet. Een teleurstelling van Mann. Heb echt betere westerns van de man gezien.

2,5 sterren

Ook wel weer leuk, maar the Far Country heeft eenvoudigweg het probleem dat ie minder goed is dan andere A. Mann westerns (die ik zag althans). Ook hier ogen de (techni)kleuren weer erg aangenaam. Er zit veel vaart in en ook best wat sterke scenes. Na een half uur heeft Stewart ruzie met alles en iedereen en is ie al meerdere malen aan het gevang ontsnapt. Ook daarna gebeurt er van alles. De shootouts, innerlijke worsteling van Stewart en de vele andere gebeurtenissen, heb ik beter gezien. In films van Anthony Mann. Dit is zelfs de minste van hem die ik tot nu toe zag. En dat is het eigenlijk. Omdat ik het beter heb gezien kom ik helaas niet verder dan 3,5 sterren. Maar goed, hij heeft toch wel erg veel erg aangename westerns gemaakt binnen slechts een paar jaar.

Een film die bij de tweede keer kijken beter bevalt. Het verhaal is onderhoudend en de prima bezetting (een groot blik westernveteranen) zorgt er voor dat het net dat beetje extra kijkplezier oplevert. Stewart zelf presteert het ook weer om een geheel uniek personage neer te zetten met menselijke kanten. Niet de held met de ijzeren vuist en ongenaakbaar, maar een figuur met scherpe randjes en foutjes.
Prima en overtuigende boevenrol van John McIntire, overigens.

avatar van LuukRamaker
Een fijne western, zoals Anthony Mann en James Stewart er meer maakten. Ook in The Far Country wordt nuttig gebruikt gemaakt van de prachtige natuur. Ditmaal speelt het zich af in de bergen in Noord-Canada. De goudkoorts speelt hierin een belangrijke rol, alsook de inflatie die het met zich meebrengt. Belangrijker is echter een kudde vee die, door (meerdere malen) van eigenaar te verwisselen, voor wat onenigheid zorgt.

Jeff Webster (Stewart) is niet de enige die onder deze onenigheid komt te lijden. Ook zijn vrienden Ben Tatum en Rube Morris krijgen het een en ander te verduren. Beide rollen worden goed vertolkt. Het was vooral leuk om Walter Brennan eens met James Stewart te zien samenwerken. Twee andere mooie rollen waren voor de beide verliefde vrouwen, waarvan ik Ruth Roman duidelijk de betere vond.

De film eindigt prachtig. Jeff is al een paar maal aan de dood ontsnapt en de problemen die hij heeft meegenomen naar Dawson worden almaar groter. Hij besluit een laatste poging te wagen om aan alle trammelant een einde te maken. Waar hij de hele film geen hulp van anderen aanvaarde, omdat hij wel op zichzelf dacht te kunnen passen, weten de dorpsbewoners hem uiteindelijk net op tijd van de dood te redden. Daarmee bewijzen ze deels zijn ongelijk en betuigen ze hem tevens hun dank.

ARD (The Far Country, zaterdag 22 februari, 1:40 uur)

avatar van mr rumson
Nu ik alweer ruim een jaar actief western films kijk ,waarvan er veel westerns bij zijn die ik nog niet eerder gezien heb maar ook westerns die ik al meerdere malen heb gezien waaronder The Far Country kan ik wel zeggen dat dit toch een van mijn favorieten blijft.
Want in deze film zit zowat alles wat een western zo mooi maakt.
De ruige natuur ,mooie kleuren ,een sterke verhaallijn.
En als kers op de taart een sterk spelende James Stewart als de egocentrische eenling Jeff Webster.
Die overigens prima tegenspel krijgt van John McIntire die een hebzuchtige Sheriff speelt. En Ruth Roman als Ronda Castle. Maar ook Robert J. Wilke ( Madden)wist mij te overtuigen als een koelbloedige huurmoordenaar. het moet toch wel gezegd worden dat Stewart in de westerns van Anthony Mann toch altijd wel mooie outfits aan had zo ook in deze western .

Het voelt wat vreemd aan James Stewart niet te zien als edelmoedig en/of onschuldig, maar maak u geen zorgen...
Klassieke western uit de vijftigerjaren met de klassieke ingrediënten : de gunfights, de "afrekeningen" aan de bar, de wankele rechtspraak, het machtsmisbruik, de één-tegen-allen situaties, de onvermijdelijke romantiek...Spijtig dat het lawine-ongeluk niet beter en concreter was uitgewerkt.
Niet groots maar ruim voldoende om de liefhebbers van het genre anderhalf uur in de ban te houden.
En James Stewart ? wel, die was altijd goed.