The Seven Year Itch (1955)

Alternatieve titel: Geen Tijd om te Blozen

geregisseerd door Billy Wilder
met Marilyn Monroe, Tom Ewell en Evelyn Keyes

Richard Sherman verblijft alleen in New York terwijl zijn vrouw en zoon de zomer aan zee doorbrengen. Hij geniet van zijn tijdelijk vrijgezellen-bestaan, maar hij is vastberaden om er geen gebruik van te maken. Wanneer er een mooie blonde vrouw boven hem komt wonen neemt zijn fantasie het echter van hem over.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Opeens wist ik weer waarom ik Billy Wilder 1 van de betere (comedy) regisseurs uit zijn tijd vind, heerlijke sfeer en goede dialogen!
Tom Ewell deed het erg goed in zijn rol maar toen ik las dat Walter Matthau ook een grote kans heeft gemaakt op de rol ging ik mij toch afvragen hoe het met hem was geweest.
Marilyn Monroe was vooral prachtig en gaf toch wel een leuk extraatje aan de film, toch vind ik haar niet zo bijzonder zoals velen dat wel vinden. Het was een leuke actrice maar haar acteerprestaties zijn in mijn optiek althans niet buiten gewoon goed. De manier hoe ze invulling geeft aan deze rol is wel geheel in haar eigen style maar lijkt ook vooral als of ze gedeeltelijk haar zelf speelt.
(Trouwens wel prachtig op de blu-ray versie!)

Heerlijk van genoten, prettige en warme sfeer en een fijn verloop van het verhaal.

avatar van Illmaticly Ill
Bij-zon-der flauw..... kon er niet veel mee, als komedie werkt het in ieder geval niet.... overigens de eerste film die ik zag met Marilyn Monroe.

avatar van Fisico
Na het succesvolle Sunset Bld en The apartment had ik alvast hoge verwachtingen met The seven year itch. De beroemde jurkscène komt uit deze film, dus dat was ook iets om naar uit te kijken. Ik was eerlijk gezegd niet bekend met het fenomeen van “the seven year itch” waarbij de mythe zegt dat een huwelijk na zeven jaar zijn beste tijd heeft gehad en het dus tijd wordt om eens andere bloemetjes te plukken.

Fijn uitgangspunt dus om te verwerken in een film. De film start wat vreemd met wat beelden van de Manhattan-Indianen, maar het is al gauw duidelijk wat Wilder bedoelt. Tijdens de hoogconjunctuur van de jaren 50 konden middenklassegezinnen het zich permitteren om op vakantie te gaan doordat man goed zijn brood verdiende. Wanneer de kat van huis is, dansen de muizen zegt het spreekwoord. Ook hier bij Richard Sherman die eindelijk het rijk voor zichzelf heeft en kan doen en laten wat hij wil.

Zijn “leven” wordt er complexer op wanneer een bloedmooie voluptueuze vrouw boven hem woont. Hij is meteen gek van haar, maar zijn huwelijksband zorgt voor onmenselijke dilemma’s. De film is best grappig met het gestuntel van Sherman. Ook zijn wilde fantasieën zijn hilarisch wanneer hij zich een womanizer waant die de vrouwen van zich moet afslaan.

Het samenspel tussen Ewell en Monroe is mooi en er is een zekere magie tussen beiden. Monroe is idd onweerstaanbaar al had ik toch net iets meer verwacht van de beroemde jurkscène. Tom Ewell speelt erg naturel en is een plezier om naar te kijken. Monroe evenzeer al is haar acteren minder. Fijn om eens gezien te hebben. Niet genoeg voor een 4,0*, maar een ruime 3,5* verdient deze wel!

Uitstekende film waarin een getrouwde man de zomer alleen thuis doorbrengt en de verschillende verleidingen niet kan weerstaan. Een leuk uitgangspunt voor een romcom dat hier ook een prima tijdsbeeld oplevert. Vermakelijke dialogen en grappige scenes. Uiteraard vooral bekend vanwege de iconische scene met de opwaaiende jurk. Tom Ewell en vooral Marilyn Monroe doen het samen erg leuk hier. Een kleine 4.0 sterren.