- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5770 stemmen
15. La Maschera del Demonio (1960)
Speelduur: 87 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 30
Subgenre 5: 1960s Horror
Themaklassement: 15 punten
Voltooid: 1/5-13-18-28-35-40-47-63-68-72-100
Bekeken via: YouTube
Beoordeling: 3*
https://i.pinimg.com/736x/33/3a/ed/333aed364810a1eaf37e6856d97d3326.jpg
Een heks, twee eeuwen geleden gedood, wordt terug tot leven gewekt nadat een arts zich kwetst aan haar graf en ze in aanraking komt met zijn bloed. Om de ultieme wraak te nemen gaat ze achter een afstammelinge van haar nageslacht aan, een jongedame dat sprekend op haar lijkt en wiens lichaam ze wil bezitten.
Na Black Sabbath de tweede film van Mario Bava dat ik bekijk en eerstgenoemde vond ik persoonlijk net iets beter. Sfeervol in beeld gebracht en met een glansrol voor Barbara Steele. Uiteraard traag en gedateerd maar deze film heeft toch wel enkele momenten die me helder voor de geest zullen blijven.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
97 minuten
ftv= 2p
puntt= 158
subgenre= 25 Benelux/Nederhorror
themakl= 72
Tienerfilm waar ik voor mijn gevoel niet echt de doelgroep voor was. Vier meisjes gaan naar de Ardennen op vakantie samen met hondje Bully. Daar aangekomen nodigen ze 3 jongens uit om die avond langs te komen. Het begint vrij gezellig, maar al snel gebeuren er rare dingen. In begin leek de film nog wel wat te worden, maar al snel werd het verhaal zwakker met als klapper het zeer domme einde. Er is totaal geen spanning en de meiden maken continu rare beslissingen waardoor de geloofwaardigheid ver te zoeken is. Het acteerwerk van vooral Holly Brood vond ik goed, maar haar zagen we veel te weinig in de film helaas. De andere 3 dames vond ik maar matig. 2*
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5770 stemmen
16. Dangerous Game: The Legacy Murders (2022)
Speelduur: 96 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 32
Subgenre 79: Single Location Horror
Themaklassement: 16 punten
Voltooid: 1/5-13-18-28-35-40-47-63-68-72-79-100
Bekeken via: tv-opname
Beoordeling: 1,5*
Idioterie alom ergens in een afgelegen landhuis als de pater familias (Jon Voight) zijn familie bij elkaar brengt om zijn verjaardag te vieren. Als het huis volledig wordt afgesloten en ze gedwongen worden om een dodelijk spel te spelen komen onderhuidse spanningen en frustraties naar boven.
Veel geroep, getier, geschreeuw en andere dommigheden. Iedereen lijkt elkaar te willen overtreffen in overacting waardoor elk personage irritant begint te worden. Dit was een behoorlijk vervelende zit.
cinemanukerke
-
- 1823 berichten
- 1039 stemmen
Beste klas, mijn goede voornemens voor dit jaar waren : geen kwaad woord over de postbode die onze brieven in de verkeerde brievenbus dropt, geen kwaad woord over de landbouwer in onze straat die steeds de weg blokkeert met zijn maaidorser, geen kwaad woord over de klantendienst van onze internet provider die steeds vraagt om alles uit de stekker te trekken en dan later opnieuw bellen, geen kwaad woord over de bakker die nooit genoeg croissants bakt op een zondagochtend. Maar ja, dan zijn we een paar dagen later en ik ben te laat wegens de blokkade in mijn straat, heb ik een promotie geschenk gemist omdat mijn mails niet werken, wordt het warm water afgesloten omdat ik de factuur niet betaalde die ik natuurlijk nooit kreeg en ik kreeg ik onder mijn voeten van Mme Cinemanukerke omdat ik geen croissant meehad deze ochtend. Om maar te zeggen : deze film van mijn dochter werd zeer argwanend onthaald.
16. Speak No Evil (Film, 2024)
FTV ( 110 minuten) – 2 punten
Puntentotaal 31
Subgenre : 84. Survival Horror (afgevinkt : 15, 24, 26, 32, 41, 44, 49, 66, 67, 70, 80, 84, 86, 88, 92, 98)
Eigen score : 3* / Score dochter : 3,5*
https://jordanandeddie.com/wp-content/uploads/2024/09/speak-no-evil-james-mcavoy.webp
Het origineel niet gezien dus gingen we hier blind in wat natuurlijk de spanning ten goede komt. De opbouw is zeer lang en dat is goed, blijft spannend naar wat het nu zal worden, wat de werkelijke bedoeling is van deze opzet. Ook blijft het gezin geloofwaardig in de finale, geen supermensen, geen actie helden maar een gezin dat gevangen zit en geen uitweg ziet (de vader zegt zelfs letterlijk : ik heb geen idee wat we gaan doen). Zelfs als ze iemand vermoorden blijven ze dit met vol afgrijzen doen. Acteur James McAvoy kan sinds Split als geen ander van sympathie naar psychopaat gaan in één seconde (zie ook de Cotton eye Joe scene). Goede herfstige zaterdagavond film, niet groots maar onderhoudend.
Mijn dochter dacht er net zo over, de scene waar het gezin lijkt weg te kunnen (na de platte band, na de knuffel en na het hekken vanop afstand werd geopend) vond ze zo ondraaglijk spannend dat ze bijna mijn hand tot moes kneep.
Wat hebben we geleerd ? Papa, geen kwaad woord over die film, DAT zou je moeten kunnen volhouden, toch ?
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
107 minuten
FTV
Puntentotaal: 13 punten
Thema: 10. 2010s Horror
Afgehandelde thema's: 10, 11, 18, 67, 70, 98, 100
Themaklassement: 7 punten
Waardering: 4*
Hey een latere Wes Craven die compleet onder mijn radar door was gegaan. Nog nooit van gehoord voordat die deze week opdook op Sky Channel (Sky Showtime
). Gelukkig blijft de humoristische Scream insteek hier achterwege. Dit is gewoon lekkere teen horror met een slasher en lekker veel High School. Script is ook van Wes zelf en die probeert het toch allemaal nog net even een iets randje te geven dan gebruikelijk. Best lekker filmpje dit eigenlijk, maar niet echt gewaardeerd door Jan Publiek. Waarschijnlijk is de vereniging van schizofrenie patiënten er ook iets minder enthousiast over. Let ook even op de shoutout naar John Carpenter's Halloween.
Tartarus
-
- 378 berichten
- 3497 stemmen
73. Lake Michigan Monster (Film, 2018)
78 minuten
ftv= 2p
puntt= 160
subgenre= 26 black & white horror
themakl= 73
Film die met veel plezier gemaakt is, dat was wel duidelijk te zien. En toch heb ik er niet van genoten. Ik waardeer wel dat het een uniek en bijzonder project was, maar helaas lag de humor mij totaal niet. De film gaat over kapitein Seafield die wraak wil nemen op een zeemonster die zijn vader gedood heeft. Hij huurt daarvoor 3 hulpjes in en ze gaan op jacht naar het zeemonster. Gelukkig duurt de film niet lang, dat was een enorm pluspunt. Gezien de hoge cijfers die deze film krijgt, kunnen velen deze film wel waarderen. Ik helaas niet, ik vond het flauw en de personages erg irritant en kinderachtig en ik geef dan ook 2*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
39. The Greasy Strangler (Film, 2016)
Speelduur: 93 minuten (FTV, Verenigde Staten)
Punten: 2 (totaal 94)
Thema: 60. North American Horror
Voltooid: 38/100 (1-4, 13-17, 19, 22, 27, 31-33, 38, 39, 42, 47, 50-52, 55, 58, 60, 62, 69-73, 76, 77, 79, 90, 91, 95, 96, 100)
Beoordeling: 2.0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/jVhlqJGrUjxFWNInRMHBPY63YjC.jpg
Deze film krijgt behoorlijk goede recensies van veel mensen wiens mening ik het regelmatig mee eens ben, maar ik kon de humor hier toch niet heel erg waarderen. Ik heb al referenties gezien naar Jiskefet, Troma en (vooral) John Waters, en dat snap ik wel. Absurde typetjes, dialogen en in-jokes die veel in herhaling vallen, en het is ook wel een best onsmakelijke film - maar dan niet op een manier die je in een horror-challenge verwacht. Vooral veel naakte lelijke mensen, rondslingerende penissen, veel vettigheid. Mooi dat een hoop mensen dit wel waarderen, maar mij is het te flauw en te campy.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Hmmm. Dan ben ik benieuwd of ik het wel kan waarderen Woland... Heb deze ook al meermaals bijna geprogrammeerd voor een challenge.
Zou dit passen bij mijn bijzonder verfijnde gevoel voor humor?
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
104 minuten - Australië
RW - 1 punt - Totaal = 130 +14 = 144
Thema : geen - Voltooid: 62/100 (1-62)
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/dfNg7LagiVdnuT2tVDcaH66tgWK.jpg
Rewatch, en mijn cijfer blijft staan. Herkeken met Miss Milton, en meerdere zaken gezien die de eerste keer langs me heen waren gegaan. Hier zit echt wel de nodige liefde en vakmanschap in. Fijn hoor, prima film om te herkijken.
Een broer en zus komen onder de hoede terecht van een nieuwe pleegmoeder. Hiervoor verhuizen ze naar een afgelegen woning. Hun voogd blijkt duistere geheimen te verbergen voor de kinderen die getuige worden van een gruwelijk ritueel, en ze zijn allesbehalve veilig.
Na het populaire en behoorlijk ontvangen Talk to Me (2022), scoorden de Philippou broertjes dit jaar weer met Bring Her Back, die naast Sinners en Weapons genoemd werd als een van de beste horrorfilms van het jaar. Ik zal gelijk me de deur in huis vallen: dat niveau haalt deze film voor mij (net) niet, maar dat zegt meer over Sinners en Weapons dan deze beklemmende, Australische horror. En uiteraard over mijn smaak, want ik vind die twee goed om dingen die deze film niet eens ambieert, en Bring her back maakt indruk op andere vlakken. Blijft lastig vergelijken dus. Dat geldt ook voor de vergelijking met hun vorige film; waar Talk to Me nog enige crowdpleasing elementen had, is Bring her Back heel verontrustend, grauw en wellicht zelfs wat deprimerend. Maar indruk maakte het wel, en horror was het ook absoluut, deze A24 film.
https://borrowingtape.com/wp-content/uploads/2025/07/Bring-Her-Back-2025-Film-Review-1.jpg
Horrorfilms over rouw zijn niet nieuw, het onderwerp leent zich er wellicht ook dankbaar voor. En sommigen daarvan zijn ook zeker goed. Hereditary, The Babadook, en Don't Look Now, bijvoorbeeld. Of tot op zekere hoogte The Descent, The Orphanage, Midsommar, en The Night House. Bring her Back is zonder twijfel een waardige toevoeging in dit subgenre. De broertjes houden de regie straks in handen, audio-visueel is het dik in orde en Sally Hawkins excelleert zoals gewoonlijk in een rol zoals we haar niet vaak zien.
4,1*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Lastig in te schatten, mijn humor was het in ieder geval niet ondanks dat ik best van Jiskefet en sommige Troma's kan genieten, wat toch wel enigszins in hetzelfde straatje ligt. Je krijgt in ieder geval in een minuut of tien wel al een goed beeld van het type film en humor, dus wellicht gewoon een keer beginnen en het even aankijken?
Sanderkeuh
-
- 582 berichten
- 2953 stemmen
Vorig jaar voor de eerste keer deelgenomen, gelijklopend met Hooptober op letterboxd.
Onverwacht 46 horrorfilms gekeken toen! Met posts van toen te bekijken zie ik dat ik nooit recap gemaakt heb, oeps.
Maar toch wat tips van films die ik toen zag en die ik niet vaak voorbij zag/zie komen: Dead Heat 1988 (actie+comedy+horrortoets); Split Second 1992 (Rutger Hauer actie/horrormix, heerlijke late night vibe); The Beach House 2019 voor Lovecraftian thema.
1 van leukste vond ik The Lawnmower Man (directors cut) al is er vrij weinig horror aan.
Engste vond ik Talk to Me en Alien Romulus in bioscoop. Grootste tegenvaller wellicht Jaws (3/5) en Ready or Not (2/5)..
Hoogste score gaf ik aan A Tale of Two Sisters (2003).
Ik verwacht niet meteen om meer films gezien te hebben dit jaar. Heb de laatste tijd wat last van hoofdpijn waardoor ik niet altijd genoeg concentratie heb om met volle aandacht in film te blijven & dat kan soms wat invloed hebben op m'n scores vrees ik, maar we zien wel..
Anyway, om direct met 10 films (deze post komt uitgesteld ;p) van start te gaan met de 2025 Horror Challenge:
1. The Empty Man (2020)
137 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 0 + 2 = 2
Subgenre: 58. Mystery Horror
Themaklassement: 0 + 1 = 1 punt
https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/styles/ratio_16_9_small/public/screenshots/csm-movie/emptyman-movie-screenshot3.jpg
3.5/5
Ja, dit is iets voor mij. Een film over... Ja, over wat eigenlijk? Beter eentje waar je blind in gaat, watch & find out. Al moet ik toegeven dat de conclusie me tegenviel waardoor ik bij rating van nét geen 4 blijf steken.
Al duurt het net iets te lang, heeft het wel een heel coole sfeer die me wat deed denken aan een moderne versie van betere X-Files afleveringen.
*
2. Dragonfly (2002)
104 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 2 + 2 = 4
Subgenre: 74. Romantic Horror
Themaklassement: 1 + 1 = 2 punten
http://www.haro-online.com/stuff/dragonf1.jpg
3/5
Jammer, had hier meer van verwacht & had makkelijk beter kunnen zijn.
Weinig horrorfilms die je hartslag laten verlagen in plaats van verhogen. Bedoel dat niet als verwijt want het sfeertje heeft wel iets.
Horror en drama mixen is moeilijk bij gevoelige onderwerpen, voelde wat fout vond ik & de horrorelementen waren hier eerder een vieze nasmaak. Kevin Costner zie ik wel graag acteren.
*
3. Burying the Ex (2014)
89 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 4 + 2 = 6
Subgenre: 32. Comedy / Parody Horror
Themaklassement: 2 + 1 = 3 punten
https://www.siamzone.com/movie/pic/2014/buryingtheex/02.jpg
3.5/5
Vroege leuke verrassing. Film die niet al te serieus is, maar het is duidelijk gemaakt met heel veel liefde voor het genre wat zo fijn is om te zien (zeker aangezien ik horror zelf niet tot m'n favorieten reken & het vooral voorbehoud voor oktober
)..
Dacht eerlijkgezegd dat het door een jonge filmmaker was die een eerbetoon wil brengen aan het genre, maar deze is gemaakt door veteraan Joe Dante.
Zombieland is dichtstbijzijnde soortgenoot dat ik kan bedenken ter vergelijking. Goeie casting ook.
*
4. Pulse (2001)
118 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 6 + 2 = 8
Subgenre: 85. Techno-horror
Themaklassement: 3 + 1 = 4 punten
https://i.ytimg.com/vi/_YvvGd0z8dI/hqdefault.jpg
3.5/5
Net als The Empty Man eerder een nét niet goed genoeg voor 4*.
Cure maakte vorig jaar veel indruk op me, deze ietsje minder maar nog steeds zeker goeie film.
Vond het behalve 1 scene niet bepaald eng ofzo, maar aangezien ik er die nacht over droomde moet het toch een grotere indruk nagelaten hebben dan ik eerst dacht... 
*
5. Evil Toons (1992)
90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 8 + 2 = 10
Subgenre: 39. Erotic Horror
Themaklassement: 4 + 1 = 5 punten
https://cartoonresearch.com/wp-content/uploads/2018/09/evil-toons-dog.jpg
1.5/5
Grote kanshebber voor slechtste film die ik zal zien dit jaar. Wat een flauwe boel.
Ergens nog te vergelijken met Burying the Ex, maar deze is nog veel duidelijker niet serieus te nemen... dit is niveau lager dan B-films, low budget rommel waarin quasi alles slecht is eigenlijk.
Ookal willen de maker & de actrices/modellen (?) er iets leuk van maken, lukt het niet. C-film blijft C-film.
En de "evil toon" (ja, enkelvoud..) uit de titel zie je amper geanimeerd in beeld terwijl zijn screentime de film nog een klein beetje kan redden.. zal misschien in minderheid zijn die meer op cartoons zat te wachten, maar dit is overduidelijk eerder Erotic Horror dan Animated Horror.
*
6. The Endless (2017)
111 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 10 + 2 = 12
Subgenre: 72. Religion & Sects/Cults Horror
Themaklassement: 5 + 1 = 6 punten
https://i.ytimg.com/vi/OqhJm5qXw-k/hqdefault.jpg
3.5/5
Leuke vibe maar allemaal net wat té vaag vond ik, zo'n soort film waarbij ik achteraf toch een uitleg moet opzoeken.. maar zeker goed genoeg om me benieuwd te maken naar Resolution van dezelfde makers.
Eerder scifi thriller dan horror vind ik, en zelfs thriller is veel gezegd. Kwestie dat geïnteresseerden hun verwachtingen wat bijstellen. 
*
7. Us (2019)
116 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 12 + 2 = 14
Subgenre: 87. Thriller/Suspense Horror
Themaklassement: 6 + 1 = 7 punten
https://i.ytimg.com/vi/tlB-6g6nwzk/hqdefault.jpg
3/5
Nope vond ik fantastisch, maar zowel Get Out als deze doen me niet zo heel veel. Het is duidelijk dat er een dieperliggende boodschap is, maar op het oppervlak blijft het wat standaard thriller vind ik?
Hoewel ik achteraf toch bewust niet door het raam naar buiten wilde kijken toen ik naar bed ging..
Had wel zo goed als voortdurend mijn aandacht & blijft nadien wel lang hangen, maar een 3.5 zit er toch niet in.
Viel ook in slaap naar einde toe, heb dag nadien nog eens laatste act herbekeken overdag wat niet ideaal was.
*
8. The Mothman Prophecies (2002)
119 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 14 + 2 = 16
Subgenre: 63. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Themaklassement: 7 + 1 = 8 punten
https://www.flixfilmer.se/wp-content/uploads/2017/08/mothman-prophecies-netflix.jpg
3/5
Had iets tussen Dragonfly en The Empty Man verwacht & dat was het ook eigenlijk. Maar dan vooral een mix van de zwaktes van beiden.
Visueel verrassend flitsende film maar het matchte niet echt met de inhoud.
Richard Gere zet een fijne rol neer, maar veel andere personages zijn veel te vlak geschreven en worden eerlijkgezegd ook niet zo goed vertolkt.
Was me ook wat de vaag maar misschien dat ik gaandeweg mijn aandacht verloren had en daardoor niet helemaal mee was met de, toegegeven:, indrukwekkende ontknoping.
*
9. Eraserhead (1997)
89 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 16 + 2 = 18
Subgenre: 26. Black & White Horror
Themaklassement: 8 + 1 = 9 punten
https://i.ytimg.com/vi/wIr3D0wcAHo/hqdefault.jpg
3/5
In 2012 was Wild at Heart mijn eerste kennismaking met David Lynch. Ik was niet helemaal mee.
In 2025 is Eraserhead mijn voorlopig laatste kennismaking met intussen wijlen David Lynch. Ik ben nog steeds niet helemaal mee.
Film had me niet steeds mee, en ik heb gevoel dat ik Lynch een stuk beter waardeer als persoon dan dat ik z'n films waardeer.
*
10. Monsters of California (2023)
110 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 19 + 2 = 20
Subgenre: 11. 2020s Horror
Themaklassement: 9 + 1 = 10 punten
https://wwwflickeringmythc3c8f7.zapwp.com/q:intelligent/r:0/wp:1/w:1/u:https://cdn.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2023/09/monsters-of-california-1.jpg
2.5/5
Nieuwkomer in de horror challenges denk ik? Zal weinig mensen iets zeggen, maar ik keek eigenlijk al lang uit naar deze.
Is namelijk geregisseerd en geschreven door Tom DeLonge, zanger/gitarist bij o.a. blink-182 en Angels & Airwaves. Zijn muziek wordt ook regelmatig als soundtrack gebruikt in deze film.
Eerlijk: William Eubank's regiedebuut Love (ook gelinkt aan DeLonge) was toch interessanter vond ik.
DeLonge doet het op niet slecht in de regiestoel, maar het script had wel extra werk nodig. Véél te veel in 1 film.
En DeLonge z'n humor werkt goed wanneer hij het zegt, maar zijn taaltje horen door de dialogen van de cast in de film klinkt zeker niet zo charmant. Idem met zijn ideeën, is misschien grappig om in te beelden maar echt Bigfoot zien plassen in iemand z'n mond hoefde ik nu niet te zien, komt vooral geforceerd over in plaats van grappig. Moest dit 20 minuten ingekort zijn had het kunnen werken, maar aangezien dat niet het geval was lijkt 2.5 me geen onverdiende score.
Afgevinkte subgenres: 11; 26; 32; 39; 58; 63; 72; 74; 85; 87
Al met veel plezier dit topic gelezen trouwens & paar films in watchlist gezet ook. Mooi hoe er tussen de horror door ook warme, menselijke connectie is toch. 
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Wees welkom, Sander! Goed dat je erbij bent, nooit te laat om aan te sluiten

John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
67. Bloodride (2020)
28 minuten - Noorwegen
FTV - 2 punten - Totaal = 132 +14 = 146
Bron: Netflix
In deze Noorse horror-anthologieserie gaan de gedoemde passagiers aan boord van een spookachtige bus op reis naar een gruwelijke, onbekende bestemming.
In aflevering 5, 'The Old School (2020)' (28 minuten), verhuist de idealistische lerares Sanna naar een plattelandsschool die na 40 jaar weer wordt geopend, waar een mysterieuze tragedie vanuit het hiernamaals haar begint te achtervolgen. Een weinig opzienbarende 'I see dead people' variant, als je het mij vraagt. Adequaat, maar ook niets meer.
2,9*
- - - - - - -
In aflevering 6, 'The Elephant in the Room' (27 minuten), horen twee nieuwe medewerkers tijdens hun eerste wilde kerstfeest op kantoor, vreemde geruchten en proberen ze het mysterie op te lossen van de gruwelijke val van een collega van het dak. Ik kon er niet veel mee en vond dit duidelijk de minste. Gelukkig duurde het nog geen half uur.
2,3*
Eindoordeel van de serie is een zesje, maar met deze speelduur en dat het Noors is, vind ik het alsnog geen afrader als je een half uurtje over hebt, om dan iets van deze zes afleveringen aan te zwengelen.
- - - - -
Aangevuld met Alter horror short: Bite (2018) (5 minuten). Best lekker. Geen onaardige muziek en moves ook. Daar wordt mijn sluimerende The Prodigy fan wel weer wakker van... 3,2*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
40. Death Spa (Film, 1989)
Speelduur: 88 minuten (FTV, Verenigde Staten)
Punten: 2 (totaal 96)
Thema: 49. Haunted House Horror
Voltooid: 40/100 (1-4, 13-17, 19, 22, 27, 31-33, 38, 39, 42, 47, 49-52, 55, 58, 60, 62, 69-73, 76, 77, 79, 90, 91, 95, 96, 100)
Beoordeling: 2.0*
https://image.tmdb.org/t/p/w780/a5gltCY4Bj3e1ygMTk17k4wdhwF.jpg
Niet zo hoogstaande jaren '80 trash. Het is allemaal best pulpy, met een ontzettende jaren '80 sfeer en een slap verhaal van een spa (en gym) waarin mensen op mysterieuze doch bloedige wijze door 'ongelukken' om het leven komen. Het blijkt bezeten te zijn door de geest van de weduwe van de eigenaresse, die als een volleerd poltergeist allerlei mensen vermoord door zonnebanken in overdrive te zetten, gewichtenmachines te laten flippen, of met douches en chlorine mensen te verminken. Maar ze is dan weer niet geest genoeg om zich niet te laten verbranden door kortsluiting. Of zo. Het is redelijk kijkbaar hoor en de kills zijn soms nog wel redelijk origineel, maar qua verhaal is dit wel echt slappe hap.
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
18. King of the Zombies (1941)
67 minuten
FTV: 2 punten - Totaal: 35
Thema 100. Zombie Horror - Aantal punten: 18
https://crackedrearviewer.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/03/koz4.jpg
De film speelt ten tijde van WOII en twee blanke mannen en de zwarte bediende Jeff overleven een noodlanding met een vliegtuig. Op het Caribische eiland waarop ze zijn terechtgekomen ontmoeten ze de mysterieuze dr. Victor Sangre die er vreemde praktijken op nahoudt.
King of the Zombies staat te boek als een horrorkomedie. Dat is wat overdreven. De komische noot zit ‘m niet in het verhaal en evenmin in de personages. Op een personage na dan. De bangige Jeff speelt de rol van grappig ratelende angsthaas. De grappige zot die steeds angstaanjagende ervaringen heeft maar niet wordt geloofd. “If there's one thing that I wouldn't want to be twice, zombies is both of 'em”. Af en toe kon ik er wel om grinniken.
De factor komedie is dus wel te herleiden. Met de factor horror ligt dat anders. De titulaire zombies zijn er inderdaad maar zorgen niet voor verschrikking en dreiging. Het enige dat ze doen is rondlopen met houterige bewegingen en een starre blik. Ze vormen geen enkel gevaar. Spannend is het allemaal niet. De film is leuk als historische rariteit. Verder niet heel interessant.
2.5*
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Speelduur 80 min.
RW 1 punt
Totaal 125
Thema 76 screenlife
Themaklassement : 57 punten ( 1 + 4 + 6 + 7 + 8 + 12 + 13 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 31 + 32 + 34 + 35 + 36 + 40 + 41 = 43 + 44 + 45 + 47 + 48 + 49 + 51 + 56 + 58 + 60 + 62 + 63 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 71 + 72 + 75 + 76 + 79 + 80 + 82 + 83 + 86 + 87 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)
Beoordeling: 3*
https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2015/06/ratter.jpeg
Het verhaal verloopt rustig zonder dat er veel staat te gebeuren, toch is het voldoende spannend omdat je als kijker weet dat ze voortdurend bespied wordt. Er ontstaat een claustrofobische sfeer wanneer iemand binnen probeert te dringen in haar omgeving. De gedachte alleen al is creepy genoeg. Ashley Benson speelt haar rol prima en het slot is voor mij geslaagd.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4888 stemmen
31. No Profanar el Sueño de los Muertos (1974)
95 minuten
FTV (2punten) + 14 Punten - Totaal : 76 punten
subgenre: 40. European Horror
Voltooide subgenres 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18,19,21,27,32,40,42,44,48,55,56,61,70,71,98
Themaklassement: 31 punten
Eigen score: 3*
https://image.tmdb.org/t/p/original/9xxF1MBsXJ3Y2EJQsqU61StzcNU.jpg
Ook al is het de zoveelste variant op "Night of the living dead" was het toch een verrassing deze film. En dat vanwege de unieke invalshoek op het zombie-genre. Het feit dat een ultrasonisch apparaat, om insecten te verdelgen, de oorzaak is van het tot leven wekken van de doden. En de manier waarop ze anderen tot leven wekken. Redelijk origineel. De practical effects zijn typisch jaren 70. Te nep en enorm bloederig
En de politie-commisaris zijn manier van handelen was wel enorm overdreven.
En eindelijk heb ik de 31 gehaald. Pfffft 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
41. Boys from County Hell (Film, 2020)
Speelduur: 88 minuten (FTV, Ierland)
Punten: 2 (totaal 98)
Thema: 94. Vampire Horror
Voltooid: 41/100 (1-4, 13-17, 19, 22, 27, 31-33, 38, 39, 42, 47, 49-52, 55, 58, 60, 62, 69-73, 76, 77, 79, 90, 91, 94-96, 100)
Beoordeling: 3.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1128000/1128724.jpg?cb=1750139360
Best vermakelijke Ierse variant op de Dracula-legende. Het blijkt zelden een goed idee om een oud monument zomaar te slopen (of er een hotel of huis op te bouwen, zie menig andere horrorfilm), en dat blijkt ook nu weer. Hier ontwaakt de Abhartach, een soort van vampier waar (in ieder geval volgens de film) Bram Stoker de mosterd voor Dracula vandaan heeft gehaald. Het duurt even voor de film een beetje losgaat, en laten we eerlijk zijn, ondanks dat de Abhartach zich wel een beetje anders gedraagt en op een andere manier dood moet dan de welbekende dracula, is het wel een wat voorspelbaar verloop. Mensen sluiten zich op, sommigen worden gebeten en veranderen zelf in vampieren met de moeilijkheden die dit met zich meebrengt, het is toch wat moeilijker vampieren vermoorden als het je moeder of je beste vriend is. Niet heel verrassend of eng, maar toch uiteindelijk prima mee vermaakt, dus ik rond 'm naar boven af.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2940 stemmen
100 min
RW 1punt
totaal punten: 51
Subgenre: 70. Remake Horror
Totaal subgenres: 27/100 (1, 6-8, 11,19-22, 28, 34 - 37, 41, 42, 49, 54, 57, 59, 67, 70, 79, 90, 91, 97, 99, 100)
Remake die inmiddels zelf al weer bijna moderne klassieker is. Wil je tegenwoordig nog een zombiefilm maken, dan moet je eigenlijk wel met bijzondere invalshoek komen. Deze film is echter juist zo fijn, omdat iedere poespas achterwegeblijft. Vanaf het begin vol in de actie, goede simpele zombies, sterke locatie, veel goede kills en gore, maar vooral een simpel plot waardoor er aandacht is voor de dynamiek in deze groep overlevers. Maakt dit voor mij nog altijd een van betere zombiefilms. Dikke 3.5
https://the-cinema-critic.com/wp-content/uploads/2019/02/dawnofthedead2004-still1.jpg
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
53 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 134 +14 = 148
Monsterland is een Amerikaanse horror-drama-anthologiereeks van Annapurna Television, gecreëerd door Mary Laws, gebaseerd op de verhalenbundel North American Lake Monsters: Stories van Nathan Ballingrud. De reeks bestaat uit acht afleveringen en ging op 2 oktober 2020 in première op Hulu.
In aflevering 1, 'Port Fourchon, Louisiana (2020) (53 minuten) verrast Monsterland gelijk in de eerste aflevering met de aanwezigheid van Kaitlyn Dever (Booksmart, The Last of Us S2), en die haalt bijna in haar eentje (ok, Jonathan Tucker helpt ook wat) de aflevering naar 3,5*. Een serveerster, Toni, heeft een uitzichtloze baan in haar uitzichtloze leven, in een uitzichtloos stadje. Maar een ontmoeting met een mysterieuze vreemdeling, Alex, laat Toni een manier zien om aan haar uitzichtloze leven te ontsnappen en een nieuw leven te beginnen. Het enige wat ze hoeft te doen is de enige persoon op te offeren die haar dierbaar is.
Monsterland lijkt evenveel geïnteresseerd in het verkennen van onderwerpen als geestelijke gezondheid, verdriet, en eenzaamheid als in sci-fi horror. Ik vind dat zeker een toegevoegde waarde, net zoals de aanwezigheid van acteurs van dit kaliber. Van regisseur Anne Sewitsky zag ik alleen eerder haar Black Mirror Episode Rachel, Jack and Ashley Too (2019) met Miley Cyrus, maar menselijk drama brengen kan ze prima.
3,5*
- - - - -
Aangevuld met Alter Horror short This Dark Thought (2019) (7 minuten) op YouTube. Hierin worstelt een jonge astronome, terwijl ze op haar pasgeboren zusje past, met een duistere gedachte nadat ze iets griezeligs in de nachtelijke hemel heeft gezien. Er verschijnt een groeiende zwarte vlek aan de hemel en Mary merkt dat ze steeds dichter bij het ondenkbare wordt gedreven. Animated horror short, zo te zien met beperkte middelen gemaakt. Maar het duistere sfeertje zit er prima in.
3,2*
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
49 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 136 +14 = 150
https://i.ibb.co/dsRgGLy3/image.png
Monsterland is een Amerikaanse horror-drama-anthologiereeks van Annapurna Television, gecreëerd door Mary Laws, gebaseerd op de verhalenbundel North American Lake Monsters: Stories van Nathan Ballingrud. De reeks bestaat uit acht afleveringen en ging op 2 oktober 2020 in première op Hulu.
https://i.ibb.co/mrGh0xjv/image.png
In aflevering 2, 'New Orleans, Louisiana (2020)' (49 minuten), trouwt de jonge Annie met een rijke dokter. Veertien jaar na een incident tijdens een parade in de Franse wijk ontdekt Annie dat haar man Joe niet is wie ze dacht dat hij was - en dat er iets vreselijks is gebeurd met haar zoon George, iets waar ze niet mee geconfronteerd wilde worden. Maar het verleden laat sommige mensen niet toe om te ontkomen aan wat er is gebeurd.
Van Regisseur Craig William Macneills werk hand zag ik enkele afleveringen van Westworld en de reboot van The Twilight Zone. Helaas vond ik deze aflevering weer wat vergeetbaar. Dever keert even kort terug. Het New Orleans sfeertje is leuk getroffen, maar het misbruik verhaal maakt niet de gewenste indruk, helaas.
3*
- - - - -
Aangevuld met Alter Horror short The Things We Do When We're Alone (2021) (11 minuten) op YouTube. Terwijl zijn vrouw en zoon een weekendje weg zijn, gaat een homoseksuele man die nog niet uit de kast is gekomen, om met zijn demonen van conversietherapie door nietsvermoedende homoseksuele mannen te vermoorden. Fijne queer horror short, waarin opgekropt trauma onvermijdelijk naar de oppervlakte komt. Het onderwerp diepgaand verkennen kan uiteraard niet in een short van krap aan tien minuutjes, maar The Things We Do When We're Alone is vakkundig gemaakt, en goed gespeeld.
https://i.ibb.co/g1jmGHd/image.png
Gelukkig wordt conversietherapie in Nederland eindelijk strafbaar.
3,4*
Seam
-
- 991 berichten
- 2310 stemmen
19. Strange Harvest (Film, 2024)
94 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 37
Heel was ik benieuwd naar: found footage van de maker van Grave Encounters, positieve eerste reacties en heel mooie poster. Begint ook sterk! Maar wordt nergens echt interessant. De hele faux crime rapportage vind ik bijna nooit interessant, dus dat was een teleurstelling. Presentatie en acteerwerk waren echt wel goed voor het budget, maar dit subgenre van found footage (faux crime) ligt me gewoon totaal niet.
2*
Dentheman
-
- 492 berichten
- 642 stemmen
Ik val misschien even stil. Zit met mijn vrouw in seizoen 3 van Monster, over Ed Gein, maar we kijken hooguit 2 afleveringen per avond en dan donderen we om van de slaap
.
Helaas lopen mijn dagen op moment zo dat ik elders op de dag geen tijd heb om er nog een horror tussendoor te prakken, maar na dit inkijkje in het leven van Ed Gein (heerlijke rol van Charlie Hunnam overigens, mijn vrouw moest 3x kijken, daar ze hem alleen van Sons of anarchy kent
), pak ik de horrorfilms weer op!
Voor niemand van jullie onbekend uiteraard, maar veel latere horror films zijn (lichtjes) gebaseerd op de bizarre praktijken die deze beste man erop nahield... 
Ik ga vanmiddag wel met mijn zoontje naar de bios (studiedag), Hallowiebe, maar die zal ik nergens onder horrortag kunnen scharen ben ik bang, haha!
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
Ik wens jou veel sterkte Theunissen, soms worden bedrijven te gewoon of maken misbruik van mensen zoals jij die heel plichtbewust zijn. Gelukkig willen zij hieraan werken dus kan er naar een oplossing gezocht worden, hoe dat ook dit is niet makkelijk en niet altijd makkelijk bespreekbaar, dus wel sterk dat jij erover kan hebben.
Speelduur: 78 minuten (FTV, Zuid-Korea)
Punten: 2 (62 + 14 = totaal 76)
43. Family & Musical Horror (geen pure musical maar wel paar nummers en die tag of IMDB)
Voltooid: 31/100 (13, 15, 19, 23, 28-29, 32, 43, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-94, 99 - 100)
De poster imiteert “Finding Nemo” en er zij anemoonvissen in de film op een bepaald moment, horror / realistische “Finding Nemo” omschrijft dit wel maar dit is niet helemaal wat dit is.
Flappy wordt gevangengenomen en in een vis tank van een viswinkel/ restaurant gezet. De nachtmerrie is kijken natuurlijk hoe vissen vermoord worden terwijl zij het uitschreeuwen, levend verorberd worden en de tank waar zij in zit wordt geregeerd door een tirannieke en gestoorde platvis. De platvis uit een visboerderij heeft weten overleven door onder een plaat in het aquarium zich te verschuilen maar ten koste van gezond verstand en dwingt de andere vissen tot sadisme, verminking, "kannibalisme" etc.
Gemengde gevoelens hiervoor, de animatie is soms niet goed, 2D animatie is iets beter, verhaalstructuur is rommelig en budget was duidelijk klein. De scenes waar de vissen in pure angst kijken wat er met de andere vissen gebeuren en het geluid dan zijn zeker sterk, emotioneel raakt de film zeker soms, ontknoping en achtergrondverhalen zijn soms pak sterker dan jij denkt. Het goede overheerst het slechte hier en bij momenten zeker meer “horror” dan veel van wat ik hier gezien heb. Aanrader voor wie wat anders eens wilt zien.
"We have enslaved the rest of the animal creation, and have treated our distant cousins in fur and feathers so badly that beyond doubt, if they were able to formulate a religion, they would depict the Devil in human form." William Ralph (1920)
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
32. Mononoke the Movie: The Phantom in the Rain (2024)
Speelduur: 89 minuten (FTV, Japan)
Punten: 2 (64 + 14 = totaal 78)
44. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror
Voltooid: 32/100 (13, 15, 19, 23, 28-29, 32, 43-44, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-94, 99 - 100)
De anima het ik nooit gezien, tekenstijl deed mij lichten denken aan het werk van Shaft vroeger maar veel meer baroque. Het duurde mij eventjes om in de wereld in te geraken, alles mee te hebben en de ontknoping drong ook niet onmiddellijk door. Dat gezegd hebben dit was echt geweldig, visueel spectaculair, leefwereld was heel tof, atmosfeer was geweldig en het “monster” heel interessant, absoluut de moeite.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
33. Mononoke the Movie: Chapter II - The Ashes of Rage (2025)
Speelduur: 74 minuten (FTV, Japan)
Punten: 2 (66 + 14 = totaal 80)
17. Animated Horror
Voltooid: 32/100 (13, 15, 17, 19, 23, 28-29, 32, 43-44, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-94, 99 - 100)
Dit voelde beetje meer als een “monster-of-the-week” aflevering dan een sequel of op zichzelf staande film. De wereld is nu natuurlijk veel vertrouwder, animatie blijft spectaculair en het verhaal was eigenlijk beetje sterker maar ik miste de verassing van de eerste film.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
34. The House on the Edge of the Park (1980)
Speelduur: 91 minuten (FTV, Italië)
Punten: 2 (68 + 14 = totaal 82)
95. Video Nasty Horror
Voltooid: 34/100 (13, 15, 17, 19, 23, 28-29, 32, 43-44, 47, 49-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-95, 99 - 100)
Ik zit nu aan 40+ % gezien van de 3 secties van de zogenaamde Video Nasty lijst, net zoals met Parental Advisory was dit meer reclame voor mij dan wat anders op een bepaalde moment. Tegenwoordig probeer ik de lijst niet te vervolledigen.
“The House on the Edge of the Park” refereert duidelijke naar “The Last House on the Left” en heeft ook David Hess die in die film meespeelde en een andere Italiaanse rip-off. De regisseur is die van “Cannibal Hollocaust” die deze nadien maakte en zelf niets van het script moest hebben.
Het geweld is veelal verkrachting maar op een haast fetish manier neergezet. Het scenario slaat echt op niets, ontknoping maakt het alleen nog maar minder logisch, dialoog is barslecht. Het is grotendeels slecht, saai en soms wrang, dit is beetje alles behalve goed, iets van naakt is wat dit gaande heeft maar binnen het context is dat ook niet veel goeds.
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
35. Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931)
Speelduur: 98 minuten (FTV, VS)
Punten: 2 (70 + 14 = totaal 84)
48. Gothic Horror / Urban Gothic Horror
Voltooid: 35/100 (13, 15, 17, 19, 23, 28-29, 32, 43-44, 47-50, 52, 55-56, 58, 62-63, 65-66, 69, 74, 83, 85, 88, 90-95, 99 - 100)
https://scifist.net/wp-content/uploads/2019/01/1931_jekyll_hyde_016_miriam_hopkins_fredric_march.jpg
Deze pre-Code Universal adaptatie verdient wel de reputatie van nog altijd zowat de beste versie te zijn. De POV shots, Londen dat een haast German Expressionism karakter heeft, seksuele subtext die heel aanwezig is en de centrale dilemma, Hyde die wel ongemakkelijk en interessant is. Dit is een van de grote Universal Horror films zonder twijfel.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
43 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 138 +14 = 152
https://i.ibb.co/dsRgGLy3/image.png
https://i.ibb.co/x82S8ZHC/image.png
In aflevering 3, 'Palacios, Texas (2020)' (43 minuten), raakt een immigrant en visser, Sharko Pierce, gewond bij een ongeluk tijdens het opruimen van olie. Op een dag vindt hij een met olie bedekte zeemeermin op het strand en neemt haar mee naar huis om haar tot de zijne te maken. Sharko wordt echter gedwongen om de zeemeermin te verdedigen tegen vissers die haar zien als een manier om geld te verdienen om hun gezinnen te voeden.
Leuke aflevering van Nicolas Pesce (The Eyes of My Mother (2016)) met de fijne Adria Arjona als zeemeermin. Must be my birthday. Wat er nu precies echt is, wat zich afspeelt in het brein van Sharko, en welke rol de meermin daarin speelt was me niet altijd duidelijk, maar dat is nauwelijks een bezwaar. Pesce maakt het genietbaar genoeg om naar boven af te ronden.
3,5*
- - - - -
Aangevuld met Alter Horror short Your One and Only (2020) (17 minuten) op YouTube van regisseur Alice Biletska. Als Sophie na een abortus thuiskomt, ontdekt ze dat haar man haar bedriegt. Overweldigd door emoties nodigt ze zijn minnares uit voor een lunch om wraak te nemen. Aardig, maar de narration werd een beetje vermoeiend.
2,9*
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
23. Sissy (Film, 2022)
https://cdn.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2022/09/sissy.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 46 punten.
3*
Ik ben wel aangenaam verrast door dit filmpje. In het eerste gedeelte is de onderhuidse spanning voelbaar, en in het tweede slasher-achtige gedeelte gaat het lekker los. Alle personages zijn onuitstaanbaar, maar dat is ook de bedoeling. Aisha Dee is geweldig op dreef als getraumatiseerde, oppervlakkige, manipulatieve, en creepy sociopaat. Ze houdt de schone schijn op, maar net onder de oppervlakte zit een totaal gebroken persoon verstopt. De bloederige climax is een heerlijk toetje.