The Mothman Prophecies (2002)

Horror / Thriller

geregisseerd door Mark Pellington
met Richard Gere, Laura Linney en Will Patton

John Klein, een journalist uit Washington, neemt ontslag wanneer zijn vrouw tijdens een verkeersongeluk overlijdt. Wanneer hij zich op een avond 2 jaar later ineens in het plaatsje Pleasant Point blijkt te bevinden, gaat hij meldingen van visioenen en waarnemingen van gevleugelde schepsels in het kleine dorpje in West Virginia onderzoeken.

avatar van Rodger
Ik heb deze film, in 2002 gezien.. en toen vond ik deze super goed.. nu heb ik deze nog eens bekeken... vond hem redelijk.
zal dit nou komen omdat we 10 jaar verder zijn..?
Film is wel prima.. maar had weer het zelfde verawacht als in 2002..
2.5**

avatar van Spetie
Behoorlijk sterke film, die een beetje doet denken aan de serie The Twilight Zone.

Het verhaal is niet eens zo heel bijzonder, maar het is vooral de ontzettend sterke en soms zelfs nare sfeer die wordt gecreëerd, waardoor de film boeiend en tevens ook behoorlijk spannend wordt. Vooral het camerawerk is erg sterk. Ik had daardoor constant het idee dat er een of andere geest of iets anders mee zat te kijken met ons. Erg goed gedaan en het geeft de film een extra beleving mee. Verder voor er door de subtiele aanpak en de keuze om alles lang mysterieus te houden, veel spanning opgebouwd.

Het acteerwerk is degelijk. Richard Gere zal nooit mijn favoriete acteur worden, maar hier doet hij het naar behoren en speelt hij een personage met wie op zich goed mee te leven is. Wel is het jammer dat de film na tachtig minuten wel enigszins in kracht afneemt. Het meeste is dan wel verteld en vanaf dat moment is het in feite afwachten op wat de finale nog gaat brengen. Die is zeker niet slecht, maar geeft toch ook weer niet helemaal dat voldane gevoel.

The Mothman Prophecies is een goede film, die op papier interessanter is dan het uiteindelijke echte verhaal. Sterk camerawerk en sterke sfeerschepping zorgen er echter voor dat de film boeiend en spannend wordt en uiteindelijk toch wel degelijk de moeite van het bekijken waard is.

avatar van tommykonijn
Gister- en eergisteravond me maar eens gewaagd aan een Horror/Thriller. Hij viel me erg mee. Richard Gere en Laura Linney zetten zeker een goede prestatie neer, maar dit geldt ook voor de rest van de cast. Het voornaamste aan de film is dat hij erg spannend is. Je bent benieuwd naar het mysterie en de zogenaamde Indrid Cold. De film is goed in elkaar gezet, en de laatste scenes op de brug zijn best goed gemaakt. Enkel vind ik het jammer dat maar weinig vragen uit het mysterie een antwoord krijgen. Maar desondanks was dit een film die geen moment saai is en erg spannend en overtuigend in beeld wordt gebracht.

avatar van RuudC
Mysterieus inderdaad, maar buiten de soms erg sterke sfeer vond ik er weinig aan. De eerste helft van de film lijkt het nergens heen te gaan en in de tweede helft krijg je een soort lightversie van Final Destination. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik aandacht er vanaf de helft nog nauwelijks bij had. Het hele verhaal boeide me nauwelijks.

Deze film heb ik een paar dagen geleden gekeken en ik vind het echt een hele goede film. Acteer werk is goed en het verhaal blijft gewoon spannend. Het is wel zo dat je de film moet volgen om het verhaal te begrijpen. Ik heb de film 2 uur met plezier bekeken!

avatar van FLX500
+ Duidelijke verhaallijn met rode draad die voor veel spanning zorgt.
+ Veel mysterie en vraagtekens tijdens de film, smaakt telkens naar meer.
+ Goede acteerprestaties met diepgang en passie voor het acteren
+ Logische opbouw van het verhaal met plotwendingen die verrassen.

- Special effects konden beter.

3,5/5 voldoende score, leuk voor 's nachts te kijken

Ik vind dit een ijzersterke film. Heel erg spannend is de film niet, maar wel spannend genoeg om je bij het verhaal te houden. Het verhaal vind ik persoonlijk erg sterk, maar de uitwerking ervan laat wat aan de wensen over. Soundeffects zijn erg goed en grafisch zit de film ook goed in elkaar. Casting is erg goed. Een aanrader!

avatar van Montorsi
Eerste 5 kwartier vond ik toch wel een sterk staaltje thrillerfilmerij. Prettig naargeestig sfeertje, veel vaag gedoe en mysterie, en effectieve spanning. Deed erg denken aan Knowing van een paar jaar terug, al is deze wel beter.

Daarna bloedt het allemaal helaas een beetje dood met een anticlimax tot gevolg. Na het uit de doeken doen van het toch al niet al te sterke plotje is het een beetje over met de lol. Valt ook niet mee dat Gere niet bepaald overtuigend weet over te komen in de sentimentelere scenes en komen er wat te veel clichématige scenes bovendrijven.

Hou net een 3*tje over.

avatar van donminime
FLX500 schreef:

- Special effects konden beter.

denk wel dat we het hier over het jaar 2002 hebben, toen was alles nog niet zo goed als nu.

avatar van olbo
Lange, saaie film. De special effects is mijn minste zorg. Niet spannend.

avatar van Daan258
Aardig filmpje.
Niet een heel erg goed verhaal, maar toch goed mee vermaakt tot het eind.
De film had zeker zo ze leuke momenten en een lekkere sfeer.
Prima acteerwerk van Richard Gere

Een spannend (vooral door slimme cameratrucs) opgebouwde en solide (bovennatuurlijke) mysteriethriller, die aan de X-files doet denken. Het verhaal blijft boeien en daardoor zijn de 110 minuten speelduur voorbij voordat je er erg in hebt. Richard Gere (dromerige blik) speelt zijn rol geloofwaardig en met elan. Het gebruikte kleurenspel is zonderling.

avatar van Antonev
Vond het in de verste verte geen horror elementen bevatten, geen schrikmomenten en al helemaal geen goormomenten! Om een lang verhaal kort te maken: aardige thriller met een redelijk vaag verhaal, komt daarnaast maar redelijk traag op gang. Ik vond het camerawerk het grootste pluspunt van de film. 3*

avatar van mystica
Wel aardige film die de spanning er goed in wist te houden. Interessant verhaal, goede cast, mooie beelden. Het verhaal is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal overgoten met een Hollywood sausje. Keek wel leuk weg al zat er soms wel weinig vaart in de film.

avatar van Erick1985
Nog nooit van deze film gehoord, en stuitte er ineens online op, toen ik opzoek was naar een aantal goeie thrillers voor m'n vrije weekendje. Deze sprak me meteen aan dus op bol.com besteld en de volgende dag binnen.

Nou ik kan zeggen dat dit één van de beste en meest angstaanjagende films is die ik ooit heb gezien... wat geeft deze film een geweldige maar eng gevoel dat door je hele lijf kruipt en al je haren overeind doen staan. DIT is nou echt een goeie thriller, heerlijk!!

Het acteerwerk vind ik erg goed, een verrassend goeie Gere en ja... Will Patton; gewoon áltijd goed en geloofwaardig. Het camera werk is ge-wel-dig en de muziek is zeer beklemmend en spannend. Het verhaal zelf is ook erg sterk, alleen vreemd dat de gebeurtenissen met die brug zich dus in het heden afspelen terwijl dit in de jaren 60 gebeurt is.

Topfilm!! 4 sterren!

avatar van john mcclane 2
eigenlijk kun je deze film het beste "blind" in gaan.
teminste dat deed ik . wat een geheimzinnige sfeer heeft deze film.'
licht uit.en genieten.

Nu op tv. Weer kijken nu.Tuurlijk gezien jaren terug. Wat de film sterk maakt is de sfeer. En een echt goed acterende Gere, waar het in zijn latere films nogal eens aan ontbrak.

avatar van s0njaa
Spannend. Vooral dat. Gere is niet mijn favoriet, maar had hier geen moeite met hem.

avatar van huiguh
Gisteren na 10 jaar herzien. Wist er nog weinig van, en dat was wel prettig.
Creepy sfeertje, en goed acteerwerk. Het einde is net te slap om er een topfilm van te maken.
Toch een half puntje verhoogd.

huiguh schreef:
Gisteren na 10 jaar herzien. Wist er nog weinig van, en dat was wel prettig.
Toch een half puntje verhoogd.

Vind ook dat het einde TE was....Ook dat het wel lang duurde....Ook dat ik toen een 4, 5 had gegeven en nu een krappe 3.Mogelijk omdat ik het verhaal in grote lijnen al weet. De kracht van de film is de onheilspellende sfeer. Het verhaal....???Tja..... Ondergeschikt aan de sfeer en Gere op zijn best.

avatar van des1
Er is heel wat ambachtelijkheid ingegaan om van wat eigenlijk een mager gegeven is (strange sightings) een spannende film te maken - denk aan net ff wat andere camerahoeken, zoomouts, grauwe settings, onderbelichting en gedoseerde geluidseffecten. En dat pleit zeeeerrr voor de regisseur. Gere, met z'n beperkte mimiek (wanneer zijn we nou echt overtuigd van 's mans lijden?) en Linney (oogt te intelligent, sophisticated en afstandelijk als small town cop) lijken strangely out of place. M.a.w. met een ander stel dan dit duo (wel prima gecast in Primal Fear, met Ed Norton) had de film aan kracht gewonnen. Mothman fenomeen gebaseerd op de sightings die in de jaren '60 plaatsvonden rond Pleasantville. Zelfs door NatGeo een keer een documentaire aan gewijd. Altijd goed als iets op een slice of reality is gegrond. Een 3,5 omdat het een schoolvoorbeeld is hoe je op basis van een dergelijk mager gegeven met veel visuele trucen toch een entertainende film kan maken.

christoph80
Hebben de Nederlandse zenders soms een abonnement op deze film?

avatar van dolphinazee
Heb het nog nooit gezien dus vandaag kijken

avatar van baspls
"Wake up, Number Thirty Seven."

Had heel lang geleden ooit een gedeelte uit deze film gezien, van vlak na het ongeluk en was er erg van onder de indruk. Wist echter niet welke film het was dus heb ik de film nooit af kunnen kijken, totdat ik gisteravond een voorstukje voorbij zag komen toen ik (toevallig) langs RTL8 zapte, een zender waar ik eigenlijk nooit naar kijk. Ik moet zeggen dat het niet aan mijn verwachtingen voldoet maar het is wel een goede thriller.

Richard Gere speelt een prima hoofdrol en het verdere acteerwerk was ook zeker niet onaardig. De film begint erg sterk, ik kon de mysterieuze sfeer zeker ook waarderen. Uiteindelijk escaleert het alleen wel een beetje. Het hele op-een-waar-gebeurd-verhaal-gebaseerd gedoe zegt mij niet zo veel. Toch vind ik het erg sterk hoe de film met zijn creepy-elementen inspeelt op de angst voor het onbekende, dat heeft ook wel iets Lovecraftiaans.

De Mothman, of wat we ervan zien, was wel redelijk gemaakt maar de CGI had van mij niet zo gehoeven. Gewoon qua interactie tussen de acteurs en met akelige telefoontjes weet de film een prima sfeertje te zetten. Toch voelt de film een beetje aan als een opsomming en dat is niet goed.

Al met al toch een prima thriller.

avatar van Insignificance
Saaie allemanshorror. Pellington probeert het wel, is druk in de weer met allerlei effectjes in beeld en geluid om het zo snel mogelijk aan te laten slaan, maar het is te overdadig en te simpel om enig effect te sorteren. Idem voor de score, die maar geen factor van belang wil worden. Van het drama komt ook niet veel terecht. Voelt aan als verplichte kost, Gere weet er niet veel van te maken. Als de deskundige aan bod komt, doet hij z'n stinkende best om nog een griezeltje in de film te leggen, maar het wil niet echt lukken. Symptomatisch voor Pellingtons horror; veel vruchteloze pogingen.

avatar van royals
Ondergewaardeerde. originele, spannende thriller. Ik werd echt meegesleept in de psychologie en diepere betekenis van het verhaal.

avatar van T1000
Dat regisseur Mark Pellington een goed verhaal kan vertellen, en dan vooral de visuele kant op zeg maar, is zeker te merken in dit best wel spannende verhaal die deze mysterieuze 'mothman' onder de aandacht brengt, door de perfect uitgekozen locaties in de buurt van de bossen en een rustig stadje komen er steeds vreemde meldingen bij de politie binnen waar acteur Gere ook zo zijn vragen bij heeft. Mensen krijgen last van rode ogen, worden wakker midden in de nacht op een specifiek tijdstip, en krijgen een belletje van een mysterieus persoon. Hier zul je het als kijker in combinatie met een open einde en je eigen fantasie het wel mee doen, maar dan zitten in The Mothman Prophecies echt een paar sterke scènes in die zeer spannend en ook beetje eng zijn, het telefoontje die Richard Gere krijgt van ene 'Indrid Cold' die in een donkere slaapkamer plaatsvind, samen met een zeer sterke gekozen soundtrack brengt deze donkere sfeer zeer goed in beeld, knap gedaan, en ook het camerawerk mag er zeker wezen, misschien maakt ook dat de film nog beter, samen met 'Arlington Road' zijn dit tot nu toe de beste films die deze man heeft gemaakt, hou je een beetje van films die dezelfde sfeer als bijvoorbeeld 'Fourth kind' bevat, dan zal ook deze je niet tegenvallen

avatar van SmackItUp
Aardige thriller, maar mist de nodige souplesse. Het verhaal is net wat te makkelijk, te uitgeschreven. Het eerste deel is best tof, redelijk spannend en aangenaam mysterieus. Maar wanneer je halverwege een beetje door begint te krijgen waar het over gaat, bloedt de film dood, met als dieptepunt het einde. Jammer, had best wel wat ingezeten, mits goed uitgewerkt.

2,5*.

Eerst vroeg ik me af wat Steve Buscemi in een film als deze doet, maar hij was weer vanouds geweldig !
Vooral op het moment dat ie tekeer gaat op die vrouw omdat ze haar hond niet kort aan de lijn houdt.