• 8.348.225 stemmen

The Mothman Prophecies (2002)

Drama / Mystery | 119 minuten
3,16 1.119 stemmen

Genre: Drama / Mystery

Geregisseerd door: Mark Pellington

Met onder meer: Richard Gere, Laura Linney en Will Patton

Releasedatum: 4 april 2002

Plot The Mothman Prophecies

"What do you see?"

John Klein, een journalist uit Washington, neemt ontslag wanneer zijn vrouw tijdens een verkeersongeluk overlijdt. Wanneer hij zich op een avond 2 jaar later ineens in het plaatsje Pleasant Point blijkt te bevinden, gaat hij meldingen van visioenen en waarnemingen van gevleugelde schepsels in het kleine dorpje in West Virginia onderzoeken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Chief Josh Jarrett

Indrid Cold

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Bovennatuurlijk getint drama over een man die zijn vrouw verliest aan een zeldzame vorm van kanker en in contact treedt met een bovennatuurlijk signaal. Je zou haast denken dat Pellington de makkelijke weg kiest en de overleden vrouw gaat linken met de vreemde gebeurtenissen. Uiteindelijk gaat het een heel andere en meer fascinerende kant op. De sfeer is mysterieus en roept vragen op. Bij momenten eng, maar overheerst nooit door de dramatische impact van het geheel. Ik had deze vroeger in de bioscoop gezien; toen had ik de film een 4* gegeven, nu moet ik toch toegeven dat de indruk iets minder was maar het blijft voor mij wel een goede film.

Point Pleasant heeft heden ten dage een Mothman standbeeld en een Mothman festival en zelfs mothman pannekoeken. Van folklore gesproken.

Mothman Pancake

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Meer dan prima mysterie over een maar al te echte ramp, de Silver Bridge instorting, en tevens het Mothman fenomeen zelf, iets dat intrigeert.

Een meer dan prima verhaal wordt in eerste instantie geschetst rond journalist John, in de samenvatting van de film overigens benoemd als zijnde zijn baan opgezegd te hebben, een bewering die niet klopt. Onderweg naar een klus komt John op een plek waar vreemde dingen gebeuren en de sfeer steeds merkwaardiger wordt, zeg maar sinister. Vreemde verschijningen, rare telefoontjes en enge voorspellingen die uitkomen met een te verwachten ramp in het verschiet.

Vooral de best wel sinister uitgespeelde sfeer plus de mix van waargebeurd en fictie doet erg goed. De verschijningen samen met alle andere rare toestanden zoals de telefoontjes worden prima uitgespeeld begeleid door een passende soundtrack van het duo Tomandandy. In plaats van duidelijk wordt het mysterie alleen maar groter en de sfeer ongemakkelijk.

The Mothman Prophecies is een bovennatuurlijke thriller met een buiten gewoon interessant onderwerp waarvan we nog nooit weten of het waar is of een broodje aap. Hij werd bijvoorbeeld ook gespot in Chernobyl en er is een foto van het WTC met een vreemde verschijning. Desondanks boeit TMP meer dan prima, is spannend, zelfs ook ongemakkelijk ondanks Gere die ik meestal als matig acteur ervaar. Linny en Patton doen het daarentegen wel weer goed. Al met al een prima film, en de vraag blijft...is er meer...?

avatar van umbra

umbra

Meer dan fijn mysterie-thriller. De cast doet het meer dan behoorlijk en zat heel de tijd in Klein zn hoofd, ging volledig op in zijn zoektocht naar antwoorden, boeiende rit.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Het blijft heel erg sterk op alle punten. Prachtige regie, mooie kleuren en een soundtrack die de spanning flink opschroeft. De film zuigt je binnen enkele minuten het verhaal in dat een prima script kent. Heerlijk spooky zoals ik ze graag zie. Mijn 4** blijven staan, heerlijk dit prachtig werk.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Hele goede thriller!

Erg sterk acterende hoofdrolspelers; Richard Gere (uitermate geschikt voor dit soort rollen) en Laura Linney (eigenlijk altijd goed en geloofwaardig).

Na een korte inleiding, spanning en mysterie van begin tot eind. De film zorgt er meteen voor dat je er helemaal in zit en er niet meer uitkomt tot de aftiteling.

Het mysterie zorgt er ook voor dat je geen idee hebt welke kant het op gaat, zodat je zelf mee blijft denken naar het verloop en dat is erg prettig in dit genre!

Tevens zet het je constant aan het denken, doordat het verhaal gebaseerd is op de gebeurtenissen in Point Pleasant en naar zeggen in meerdere plaatsen.

Zou er een kern van waarheid in zitten? Eigenlijk maakt het niet uit, want de film is mede daardoor rete spannend!