The Mothman Prophecies (2002)

Drama / Mystery

geregisseerd door Mark Pellington
met Richard Gere, Laura Linney en Will Patton

John Klein, een journalist uit Washington, neemt ontslag wanneer zijn vrouw tijdens een verkeersongeluk overlijdt. Wanneer hij zich op een avond 2 jaar later ineens in het plaatsje Pleasant Point blijkt te bevinden, gaat hij meldingen van visioenen en waarnemingen van gevleugelde schepsels in het kleine dorpje in West Virginia onderzoeken.

avatar van thunderball
Vanwege niet al te beste recenties destijds overgeslagen.
Vanavond dan maar eens uitgeprobeerd.

Film start zeer goed en blijft behoorlijk mysterieus met goede sfeer en spanning, die steeds meer wordt opgebouwd.
Als kijker vraag je je toch af hoe het precies zit.
Helaas blijf je je dat ook afvragen, want er wordt feitelijk niets concreets uitgelegd en het einde is dan ook min of meer een anti-climax.
De acteurs zijn over het algemeen goed, hoewel Gere zelf niet echt opmerkelijk aan het acteren is.

Voor deze film geldt: goed zolang het duurt.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van MovieHolic
Verschrikkelijk wazige film
Hadden ze ook wel wat anders kunnen doen naar mijn mening. Had niet zo moeilijk gehoeven word het namelijk niet interessanter van.
Maar goed dat vind ik.

avatar van DVD-T
Bij vlagen een erg spannende film.

Het geheel wordt lekker mysterieus gehouden en laat je werkelijk in spanning zitten tot de ontknoping, die iets te geforceerd overkomt. Verder vliegen je alle clichés je om de oren die in dit soort films al vaker zijn gedaan. Dit maakt het een wat middelmatige film die niet mee kan komen met zijn genre genoten. Verder is het allemaal best vermakelijk en af en toe word het erg spannend om weer erg suf uit de hoek te komen. Veel ups en downs dus. Gere is wel lekker bezig, en ook de rest van de cast doet het aardig. De ontknoping was ook erg mooi gefilmd.

avatar van Stephan
Pfoe.. dan vind ik een rapportcijfer van 4 wel erg magertjes

avatar van DVD-T
Er zit voor mij helaas niet meer in dan 2*, een 4. De spanning die opgebouwd wordt in sommige scènes is goed, maar wordt met een beetje een anticlimax beeindigd. Ik vind het gewoon iets missen, waardoor ik niet tot een hoger cijfer kan komen.

Goede suspence, maar ik vind Gere zo flegmatiek...

avatar van jester
Tegenvaller. Een véél te lange aflevering van the X-files met een matige Gere. Meer dan 3 sterren kan ik er niet voor geven.

avatar van Davidus
Sfeer en verhaal matchten goed; herfstachtig, grijs, blauw, kleurloos motel, saaie huizen, dreiging van iets bovennatuurlijks. Mooie shots. En Richard Gere vond ik eigenlijk best goed passen in deze setting. Had alleen het gevoel dat de film half af was. Ik bedoel, mensen krijgen boodschappen door, er is iets van een wezen gesignaleerd, telefoontjes met wat vage geluiden en that's it. Het blijft steken in wel heel onduidelijke aanwijzingen.
Begin was veelbelovend en spannend door het mysterieuze sfeertje, maar omdat ie verder niet concrete werd ging de spanning er van af (een sfeer alleen kan niet een film dragen) en werd zelfs wat langdradig.
Maar zeker wel een onderhoudende film.

avatar van erik neuteboom
Bijzonder intrigerende film die me vanaf het begin boeide en meesleepte, mede vanwege de inventieve manier van filmen die zorgt voor veel sfeer, spanning en de (bijna Kafkaiaanse) vervreemding die hoort bij deze mystiek-thriller. Er is een langzame opbouw waarin steeds duidelijker wordt dat er zeer vreemde en bizarre dingen gebeuren (wat is waan en werkelijkheid?) en dat de hoofdpersoon (uitstekende rol van Richard Gere) er middenin zit. Wat ik ook goed vond was de interactie tussen de hoofdpersoon en die politie agente, niet typisch Hollywood met dat over-sentimentele maar zodanig dat er wat te raden valt. De apotheose in het laatste kwartier is zonder meer spectaculair en daarna passen de puzzle stukjes in elkaar, ik heb me vanavond uitstekend vermaakt maar dat heeft zeker te maken met het feit dat ik erg open sta voor dit soort films.

avatar van moviemafketel
Ben het eens met je erik, deze film is hier gewoon zwaar ondergewaardeerd.

avatar van erik neuteboom
Het blijft natuurlijk allemaal erg subjectief Moviemafketel, maar bij dit soort prachtige films ben ik oprecht verbaasd dat diverse film fans The Mothman Prophecies zo laag waarderen, ik heb me zeer goed vermaakt.

avatar van Jesse93
Af en toe wat traag, maar voor de rest een prima verhaal. Door de onlogische gebeurtenissen wil je er toch wel achter komen wat er allemaal aan de hand is.

avatar van Mezelf
Mooie spannende film

Vooral de eerste anderhalf uur van de film vond ik super.. Het ging zeker naar een 8 toe, maar helaas was er, voor mij in ieder geval, teveel onduidelijkheid naar het einde toe dat ik de score heb verlaagd naar een 7. Ik zat de hele film te wachten van whoe zometeen komt HET en dan valt de hele film op zn plaats.. Helaas was dit niet zo.. Maar voor de rest heel erg boeiend, goed geacteerd en vooral goede spanning (wat ik nog wel eens mis in een film)

avatar van JakobFugger
Soms wat traag, soms echte angst spanning, op het einde meer thriller achtig. Blijf toch een beetje vragend achter, kon beter. Echt een film die je één keer kijkt. 3*

avatar van angel18
Aardige Film. Toch blij dat ik hem heb gezien. Een rol voor Richard Gere die ik niet zo bij hem vindt passen. maar Gere is Gere leuke Fantatastische man

Goede thriller. Het sfeertje van de film is goed en voor een thriller is dat erg belangrijk. De film was goed onderhouden van begin tot eind. Met name de brug-scene is erg realistisch in beeld gebracht. Dat was echt a-film-kwaliteit. De acteerprestatie van Gere was ook wel goed en de muziek was wel OK. De film lijkt trouwens heel veel op White Noise. De hele verhaallijn is bijna hetzelfde.
Al met al zeker een 7 waard.

avatar van Guzziking
Ik begrijp dat het plot de meesten niet tevreden stemt, en dat kost deze film (onterecht) sterren. Maar pas op, dit is een non-fictiefilm (in tegenstelling wat de meesten zullen denken). In grote lijnen komt deze film overeen, met wat zich inderdaad af heeft gespeeld in de jaren 60 in Point Pleasant. Het was toen een onopgelost mysterie, en dat blijft het in de film ook. Goede casting en prima acteerwerk verder, maken toch dat ik er 4 en een halve ster aan toeken.

avatar van Nelusje
Ja, wel aardig moet ik eerlijk zeggen. Ik kon echter niet altijd mijn aandacht erbij houden vanwege de traagheid van de film. Heb tussendoor maar wat huishoudelijke taken gedaan, want helemaal doorzitten trok ik niet.

(verwijderd)
Uitermate sfeervol mysterie, dat helaas eindigt in een cliche-held-goed-gevoel ontknoping. Gere speelt, weliswaar de als altijd knappe kerel, maar de ingetogen liefde tussen de agente en John vertoont een tedere warmte, en zijn radeloosheid en verdriet zet Gere zeer geloofwaardig uiteen. Reuze jammer van dat einde.

avatar van DragQueen
Sfeervolle thriller, die bij vlagen erg spannend en mysterieus is. Richard Gere acteert degelijk, maar ook niet meer dan dat. het verhaal is verder goed gebracht, al is het af en toe een klein beetje verwarrend. maar de film is mij erg meegevallen, en heeft mij geboeid van begin tot eind. 3,5 ster.

avatar van m1701
Vond het een heerlijke film, goeie spanning en mysterie
alleen het einde vond ik wat slapjes.... had wat mij betreft wat langer en
wat spannender mogen zijn....
Acteerwerk van Gere was ook niet onaardig!
Zeker moeite waard

avatar van Psolitsa
Deze film maar weer eens herzien en ook dit keer heeft hij mij weer de volle speelduur weten te boeien.
De film begint ontzettend sterk. Het wordt allemaal erg mysterieus gehouden en bepaalde momenten gaven mij echt een hele creepy feeling. Wordt allemaal nog versterkt door de spooky geluiden/soundtracks.
Naarmate het verhaal vordert en Richard erachter probeert te komen hoe en wat, neemt het toch echt wat af in vaart en spanning. Zoals in elke "paranormal" thriller, bezoekt ook Richard iemand die er zogenaamd wat af schijnt te weten. Dit zorgt ervoor dat ik dan toch eventjes zucht. Zo jammer, het haalt de mystiek eraf.
Ook het einde is enigzins vaag. Er is geen echte clou en de spanning van de eerste helft wordt een beetje teniet gedaan.
Ondanks deze minpunten is deze film een must see voor liefhebbers van het genre thriller/mystiek.
Het is een film die niet verveelt, maar, naar mijn mening een puntje extra had kunnen scoren door de cliche's in de 2e helft weg te laten .. 3.5 ster

avatar van Judithboes
De film weet het tot het einde mysterieus te houden. De spanning zit er goed in maar horror wordt het nergens echt. Mothman Prophecies moet het dan ook vooral van sfeer en suggestie hebben.
Erg mooi hoe in de fotografie gespeeld wordt met het mottensilhouet. Overal is het terug te vinden. In de scène overgangen, de bomen, de zendmasten en zelfs in de omlijning van de setting.
Aan het einde komen alle eindjes netjes bij elkaar op een ietwat chlichématige manier. Gelukkig dat het concept Mothman Prophecies zelf niet helemaal uitgekookt op onze bordjes verschijnt. Het laat de kijker een beetje van de filosofie proeven, maar laat ons voor de rest in het donker tasten. De sfeer en mystiek weten daarom toch een aardige prent neer te zetten.

avatar van RaoulDuke
Geen slechte film. lekker laidback sinister sfeertje. Film suddert rustig voort zonder dat het je nou echt ergens bij de strot grijpt, maar spanning blijft erin. De slepende, sombere soundtrack ondersteunt de film op een goeie manier.

avatar van Bottleneck
Het eerste uur boeit het mystery goed en lijkt het een vrij eigenzinnig filmpje te worden met aardige beelden en muziek. Daarna vervalt het echter in een gezapige herhaling van clichématige tekeningen, telefoontjes, verschijningen en reflecties waaraan geen einde lijkt te komen. Het slot waarin John Klein de sherrif diep onder water weet te redden terwijl een brug is ingestort is tenenkrommend heroïsch / Amerikaans.

Gelukkig is de vibe de hele tijd wel aardig en blijven pasklare antwoorden uit. Jammer alleen dat het zichzelf zo serieus moet nemen met al die bovennatuurlijke dingen ("based on true events" en
"de mottenman die nadien alleen nog op andere plekken is gesignaleerd" of zoiets), werkt tegenovergesteld.

avatar van rep_robert
Eens met Bottleneck. Gisteren de film herzien en vooral het eerste uur vind ik de sfeer fantstisch en spannend. Het mysterie wordt lang geheim gehouden en de onthulling is helaas wel ietwat teleurstellend, maar een echte teleurstelling blijft gelukkig wel uit.

Meneer Bungel
Fijn nummer over de aftiteling.

avatar van aburex
Intrigerende film goed vertolkt door Richard Gere. De regisseur weet er de spanning in te houden en zoals in de werkelijkheid wordt op het einde het mysterie niet opgelost, maar dat doet niets af aan de film. Zeker een 8/10

avatar van Angelo2
Goede mysterieuze film met een lekker sfeertje. Zitten genoeg spannende scenes in en schrok een aantal keer goed. Ook het einde vond ik niet teleurstellend. Ben geen echte Gere fan maar hij speelde overtuigend.

avatar van boozebelly
De 'Mothman' is onlangs door een beveiligingscamera gesignaleerd in Indonesië.
YOUTUBE

Degene die het filmpje heeft geplaatst spreekt over een engel, maar ik moest meteen aan de 'Mothman' denken Als er nu binnenkort een ramp plaatsvindt in Jakarta dan ben ik helemaal om!
Experts & critici weigeren vooralsnog om de beelden als fake te bestempelen, omdat het gezien de lichtweerkaatsing vrijwel onmogelijk is voor een amateur om dit zo te maken. De mensen die in het filmpje naar de plaats van gebeuren rennen zijn ook geïnterviewd en terwijl ze geen bekenden van elkaar zijn, leggen ze allemaal dezelfde verklaringen af.

It's coming...