The Mothman Prophecies (2002)

Drama / Mystery

geregisseerd door Mark Pellington
met Richard Gere, Laura Linney en Will Patton

John Klein, een journalist uit Washington, neemt ontslag wanneer zijn vrouw tijdens een verkeersongeluk overlijdt. Wanneer hij zich op een avond 2 jaar later ineens in het plaatsje Pleasant Point blijkt te bevinden, gaat hij meldingen van visioenen en waarnemingen van gevleugelde schepsels in het kleine dorpje in West Virginia onderzoeken.

avatar van Lord Flashheart
Redelijk genre-filmpje, maar niet meer dan dat.

De intro is krachtig, maar daarna zakt de film steeds verder weg in oeverloos geleuter over het wel of niet bestaan van de Mottenman. Gere speelt niet onaardig, maar kan de film in z'n eentje niet redden. Einde is dan weer wel de moeite waard, al kon je het van mijlen ver zien aankomen.

En dat 'based on true events' zou ik met drie zoutmijnen nemen. 3***

avatar van tal1b
vandaag gezien, leuk gedaan, echt een RG film

Dit is een van de beste films in dit genre ooit gemaakt!!!
het verhaal is steen en steen goed, het acteerwerk subliem en het filmwerk werkelijk perfect!! heb de film al vele malen gezien en blijf nieuwe dingen ontdekken.

het verhaal is inderdaad op waarheid gebaseerd:

link 1
link 2
link 3

video 1
video 2

avatar van glimmerman2000
Wat is nu het nut van deze film??
Dat richard gere (hoofdrolspeler) uitverkoren is, door een duistere kracht, om bepaalde situatie's al eerder aan te zien komen.
Sorry maar ik snap echt niks van deze film.

avatar van wimaroca
Ik vind het maar een onnozele film,gaat er een belangrijk telefoon,pakt ie 'm niet op,ik moeten stoppen,de telefoon gaat!!!!!!!!!!

MovieEter
Op zich niet zo bijzonder, maar qua sfeer erg sterk. Daardoor heb ik erg genoten van deze film.

Norma schreef:
Toch een beetje rommelig allemaal...die mothman, die telefoontjes...het leek mij niet echt duidelijk te worden wat het een nu met het ander te maken had. Ook niet super spannend, wel lekker mysterieus.

Volledig akkoord. Net iets meer van verwacht. Het begon nog wel goed, maar er werd hoe langer hoe minder duidelijk.. Er zijn bepaalde dingen die ik nog niet helemaal begrijp, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt de behoefte heb om het allemaal te weten, want zo beklijvend vond ik het nu eenmaal niet.

Genoten van de film. Het verhaal heeft inderdaad gaten,maar maakt het wat uit?
Gewoon onderuit genieten!!

avatar van Donkerwoud
Geslaagde horror die het nu eens niet moet hebben van de voorspelbare dingen. De film is doodeng zonder dat je je vinger erop kan leggen wat er nou zo eng is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spannende thriller met Gere in de hoofdrol. Het verhaal is niet altijd even sterk, maar de sfeer is bij vlagen erg griezelig. Onderhoudend filmpje. Goed.

avatar van mock turtle
dit vond ik nou eens een goede film! lekker lang. en heel mooi gefilmd. ik had het gevoel naar een iets realistischer amerika te kijken dan dan je in de meeste films tegenkomt, waar alles nogal opgesmukt is. dit zag er gewoon goed en normaal uit. de film is spannend al vraag je je na afloop wel af wat er nu zo eng was, want behalve een heel snelle flits van de motman in het begin, en wat tekeningen en schetsen van de motman, zie je niet veel. maar daarom des te knapper dat het toch allemaal nog zo spannend en mysterieus is.

Hercules
Zeker steengoed, erg laag gemiddelde ? Jammer.

glimmerman2000 schreef:
Wat is nu het nut van deze film??
Sorry maar ik snap echt niks van deze film.

Dan snap jij gewoon geen drol van het hele verhaal rond Mothman

De film is gebaseerd op ware feiten, en dat is ook zo, alleen niet de ganse film.
Het ganse verhaal rond de 'Mothman' is misschien fictief, en is soms wat te langdradig gebracht. Toch beweren de bewoners van Point Pleasant dat ze de Mothman echt hebben gezien... en hij de oorzaak is van de ramp die je ziet op het einde van de film.
Desondanks is dit toch een van de betere filmen van Richard Gere die ik de laatste tijd heb gezien, en ook Laura Linney is zeer goed.
Maar wat is dan wel waar gebeurd in deze film ? ...
De ramp die je op het einde ziet, met de brug, is echt gebeurt, maar dan wel in 1967 en met meer slachtoffers dan men hier zegt...
Het is wel prima in beeld gebracht en wellicht het beste stuk uit de ganse film..

Toch wel een boeiende thriller die soms ook wel spannend werd. Het einde vond ik erg goed en was zeer mooi verfilmd.

avatar van boozebelly
Ik vond het een goede film.
De film had wat weg van een extra lange aflevering van the X-Files.
Een mysterieus, paranormaal sfeertje en daar houd ik wel van...:)
Niks mis mee...

Bid Sprinkhaan
onbegrijpelijk dat er mensen zijn die serieus gaan geloven dat dit waargebeurt is

avatar van Stephan
Het ongeluk en de meldingen van getuigen over deze "Mothman" zijn waargebeurd.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die niet eerst even googlen, voor ze zoiets neerschrijven.

Hercules
Ja, als je de extra's op dvd hebt kan je je er verder in verdiepen, daar worden o.a. ook ooggetuigen aan het woord gelaten.

avatar van playah26
Bid Sprinkhaan schreef:

Ach de mening van iemand die elke film 0,5* geeft neemt toch niemand serieus.

flrn
Zeer goede film, helaas soms ondergewaardeerd.
spannend en goede schrikeffecten.

avatar van Friday the 13 th
Een film met Richard Gere in de hoofdrol en dan nog eens een film die gebaseerd zou zijn op een echt mysterie dat zou plaatsgevonden hebben in het jaar 1966 en 1967 namelijk The Mothman.

De film heeft enkele griezelige momenten, maar valt te vaak in gezever over het bestaan van The Mothman of niet. Het einde is zeker niet verrassend vermits de film mooi en netjes de waargebeurde feiten volgt en dus van zichzelf niks nieuws toebrengt aan de gebeurtenissen. De film is net hetzelfde als de gebeurtenissen die "zouden" plaatsgevonden hebben. Ergens is dat wel jammer, want ik had niet het gevoel dat ik naar een film aan het kijken was, eerder naar een opsomming van enkele mysterieuze feiten. Met andere woorden: de film begint met mysterie en sluit af met mysterie. De dingen die ondertussen gebeurd zijn zoals zijn vrouw die telefoneert worden nergens opgehelderd. Op deze manier vind ik naar een film van 119 minuten kijken een echte marteling, want ik heb het gevoel dat het verhaal in 40 minuten kan verteld worden en dat de rest opvulsel is.

2,5 *

avatar van Roel B
Ik vond hem doodeng en dat heb ik bijna nooit bij films. Dat maakt het voor mij een zeer geslaagde film!

avatar van mcdaktari
Dit is 1 van de weinige films van Richard Gere die ik goed vond, dat wil niet zeggen dat hij verder geen goeie films heeft gemaakt, maar deze heeft toch mijn voorkeur. Ik hou ook wel van dit soort films.

Is inderdaad moeilijk uit te leggen waarover de film gaat - je moet em gewoon zien, tot op het einde, deze film zit schitterend in mekaar, helemaal perfect, voor mij een absolute topfilm 5 sterren

avatar van misterwhite
Ik vond het een nogal saaie film, niet zoveel pit in. Het einde viel dan toch nog wel mee.

avatar van moviemafketel
Verrassend goede film! Ik was zeer geïnteresseerd in het gegeven van "iets" dat op grote hoogte op niet te begrijpen snelheid dingen eerder kan zien aankomen en dat aan de wereld via voorspellingen doorgeeft.
The Mothman had van mij wel iets duidelijker in beeld gebracht mogen worden. Maar aan de andere kant bleef de mystiek nu deels behouden.
Er werd zeer degelijk geacteerd door iedereen en het dorpje in West Virginia was ook een perfecte setting om dit verhaal te laten afspelen.
Zelfs nog keer herzien om alles nog beter te begrijpen. Echt een aanrader. Weinig recensies/meningen/sterren nog valt me op. Gelukkig waarderen de mensen die hebben gestemd hem als ruim voldoende, want dat is deze film ook waard.

avatar van nuijten19
ik vond het echt een hele goeie film! dit is een aanrader

avatar van Al DeNiro
Goede thriller met veel spanning, mysterie en beangstigende sfeer.

Einde viel wat tegen, maar aan de andere kant houden de makers zich aan het ''waargebeurde''.

Elke keer als ik een mot tegen mijn raam zie botsen, moet ik meteen aan deze film denken

avatar van 3 2 1 cut
Nou, daarnet gekeken. Had weinig hoge verwachtingen door de Veronica Gids Recensie ( maar alleen ik kan hem persoonlijk echt beoordelen, niet ? ). Wel, ik heb er echt van genoten ! Leuk om Richard Gere eens goed aan het werk te zien ( en geloofwaardig ). Sterk verhaal, goed geacteerd, boeiend en het einde was mooi gedaan. De " spanning" in de film is broeierig opgebouwd en ik snap donders goed dat hij de telefoon niet opnam...

Mooi, zit nu lekker nat te genieten..