The Mothman Prophecies (2002)

Drama / Mystery

geregisseerd door Mark Pellington
met Richard Gere, Laura Linney en Will Patton

John Klein, een journalist uit Washington, neemt ontslag wanneer zijn vrouw tijdens een verkeersongeluk overlijdt. Wanneer hij zich op een avond 2 jaar later ineens in het plaatsje Pleasant Point blijkt te bevinden, gaat hij meldingen van visioenen en waarnemingen van gevleugelde schepsels in het kleine dorpje in West Virginia onderzoeken.

avatar van Armin
Na een veelbelovend begin raak je al vrij snel je interesse kwijt. Door het trage verloop en het uitblijven van bevredigende antwoorden liepen de irritaties bij mij langzaam op en dacht ik na het einde slechts:"Waar ging het over?"
Tegenvaller! **

Vond t geen geweldige film, maar echt slecht vond ik m ook niet.Was bij vlagen toch wel spannend en het feit dat je geen bevredigend antwoord krijgt komt misschien doordat er geen bevredigend antwoord IS. Volgens mij wel meer dan twee sterren waard...(3 sterren)

neo (crew)
oh ja Jordy ik las in een interview met Mark Pellington dat het een horrorfilm is en geen science fiction-thriller

avatar van Jordy
ja de film heeft geloof ik een x-files sfeertje, thriller/horror maak ik er wel van

Las de reacties hier en wist niet wat ik moest verwachten. Ik vond hem echter lang niet slecht. De film is spannend en laat inderdaad een aantal dingen aan je eigen verbeelding over. Een pasklaar antwoord zou de film ook geen goed gedaan hebben. De vreemde beeldwisselingen werden af en toe wat vervelend maar al met al heb ik me goed vermaakt.

Volgens mij is het geen 'horror/thriller, maar eerder een 'para-thriller'.

avatar van Jordy
ja ik vond het een heel aardig filmpje... vaag/creepy toontje (deed me een beetje aan Donnie Darko denken), en het uitblijven van *echte* antwoorden deed de film geen slecht (was bang dat er op het eind een allesverklarend antwoord zou komen, vond ik hier niet nodig)

nadeeltje alleen dat het x-files sfeertje (wat lijkt gere eigenlijk op duchovny, viel me nu op) in de film een beetje achterhaald is, film had 5 jaar geleden beter tot z'n recht gekomen.

3 sterren

Nou .. ik vond het een top filmpje... was even bang dat het een heel slecht einde zou krijgen... maar gelukkig gingen ze nog even door!... een goeie FILM dus

Goeie film, mooi gefilmt en lekker
creepy sfeertje.

hc
Deze film viel mij buitengewoon mee. Gelukkig is er nog leven voor het,ik noem het voor het gemak, para-thriller genre. Eindelijk nu eens niet 1 die weer eens lijkt op The Sixth Sense. Bij vlagen erg vaag maar wel erg intrigerend met een aardige climax waar je niet blij of droevig van wordt. Aan het eind weet je eigenlijk nog niets en dat is nu juist zo sterk want uitgekouwde namaak flutfilms zoals the Others zijn er al genoeg.

Aardige film. Begint heel sterk en ontspoort een klein beetje.
Het waar gebeurde verhaal moet je ook maar met een zak Jozo nemen, want (effe schaamteloos een quote stelen) als deze film waar gebeurd is, dan is X-files een actualiteitenrubriek.
Gere was voor de verandering eens goed te pruimen.

avatar van NERD
Wow, zeer aangenaam verrast....

De sfeer is echt (bijna) de hele film creepy, had echt het idee of op ieder moment van alles kon gebeuren. Verder geweldige schrikeffecten, vooral in het begin met zijn vrouw (in de auto en in het ziekenhuis, damn!!!), mooie beelden zorgen voor een perfecte sfeer.

Minpuntje: ik vond het eind een beetje ongepast, had misschien leuker/beter/passender gekund, maar al met al een aanrader.

4 sterren

vic
vond het in het midden erg erg saai. Het einde is wel lekker verrassend en red de film een beetje

Ramon K
Een mindere film van Pellington, de maker van het sublieme Arlington Road. Soms zit de suspense er weer goed in, maar het verhaal boeit te weinig en de film eindigt met een teleurstelling. Aardig filmpje dus en niet meer dan dat. Jammer! 3 sterren

avatar van Wolkenmeter
Inderdaad, deze film haalt zeker niet het niveau van Arlington Road, maar is nog best goed. Het begin is erg sterk, maar daarna halen enkele scènes er wel een beetje de spanning uit. Niettemin een sfeervolle bovennatuurlijke thriller

sydney
Best een goede film ja. Ik ben niet zo'n Richard Gere fan, dus ik ging er met gemengde gevoelens naar toe. Maar gelukkig het ging een keer niet over vrouwen en oubollige relaties. Wat ik zag was een spannende film en een rol die door Richard Gere heel goed vertolkt werd. Moet die meer doen.

avatar van Ralfke
Richard Gere speelde erg sterk en het verhaal is gewoon erg speciaal en doordacht. Best wel eng als je leest dat e.e.a. gebaseerd is op verhalen uit Amerika. Erg sterke en beklemmende thriller.

avatar van De Knip
Heb hem vanavond 16 juli gezien...wat een tegenvaller zeg! Vervelende en trage film. Heb geen enkele echte verrassende wending kunnen vinden. Pfff.....over deze film hoeft men niet lang na te praten en zal snel de vergetelheid in gaan.

avatar van aburefan
vond em beter dan ik dacht, erg creepy sfeertje zoals als eerder gezegt is, origineel gefilmd, en leuk geacteerd door Will Patton (gordon) Gere vond ik wat minder maargoed.
alleen tegen het einde aan had ik wat gemengde gevoelens vooral de scene op het laatst vond ik een beetje standaard overkomen en duurde nogal lang

Heb 'm destijds in de bios gezien. In de sneak preview, want ik zal niet snel voor een film met Richard Zweer naar de bioscoop gaan. Sterker: ik laat 'm ook in de videotheek liefst in de vakken liggen.

Was toch prettig verrast door deze film. Het is geen hoogvlieger/klassieker, maar in zijn genre absoluut geen slecht product.

Ik ben het met de rest eens dat het ontbreken van een pasklaar antwoord de film alleen maar sterker maakt. Hollywood is er goed in om met zo'n snelle uitleg aan het eind een film volledig te verzieken. Dit keer dus niet.

En Richard Zweer...die wint toch weer wat respect, voldoende om weer gewoon Richard Gere genoemd te worden.

Maz

Linda
k'heb deze film gister gezien en vond hem best aardig. de film begint goed maar wordt in het midden nogal traag , maar het spannende einde maakt dat weer goed.
3 sterren

Best mooi gemaakte film, alleen jammer dat ie nergens op slaat. En dan ook nog gebaseerd op waar gebeurde feiten...tuurlijk.

Ik vond the Sixth Sense al een onzinnig vergezocht verhaaltje en helaas zijn er steeds meer van dat soort films.

Ben er niet echt kapot van. En inderdaad, ondanks gebaseerd op waar gebeurde feiten, movie beats nowhere on.

avatar van pjotr
Ach ja , Fargo is toch ook "waar" gebeurd?........

neo (crew)
de film deed mij erg denken aan een redelijke x-files aflevering. mooi gefilmd, een erg donkere sfeer en een paar zeer spannende scenes. het verhaal was niet bijster origineel en deed af en toe erg clichematig aan. 3 sterren

avatar van Sjan
Ik vond dit echt wel een goede film. Deed me qua sfeer een beetje denken aan Fallen. Rare vage beelden die in flitsen door het beeld komen, prachtig gedaan. Misschien wel wat achterhaald, maar toch origineel genoeg om van begin tot eind te boeien, hoewel hij misschien iets korter had kunnen duren. Het heeft idd veel weg van een X-files aflevering. 4*

Film is zeker de moeite waard maar stijgt voor mij niet uit boven het gemiddelde. Ik miste iets al kan ik niet direct zeggen wat. Voor mijn gevoel had er meer in kunnen zitten met dit verhaal. 3½ ster .

Krijgt van mijn 3*, mooie film. Telkens weer die spanning, wat is dat nou voor 'ding'?

Dit is echt mijn soort film. Hier staan nog wat dingen over Indrid Cold voor de liefhebbers. Ik vond vooral de manier van filmen zeer goed, goede camerastandpunten clos-ups en die hele zooi, waardoor de film een mysterieus en spannende karakter kreeg. Er zaten een paar momenten bij dat echt lekker dat kippenvel van onder naar boven en weer terug over je lichaam ging en dat is toch altijd wel lekker. Gelukkig probeerden ze niet alles te verklaren aan het einde, want dat was de film vast niet ten goede gekomen.
4 *

avatar van narva77
Dit is nou een horror/thriller waar ik op zat te wachten. Van dit soort films mogen er meer worden gemaakt. Heerlijk sfeertje, en Richard Gere heeft na 'Unfaithful' en 'The Mothman Prophecies' veel meer krediet gekregen. Laura Linney is ook goed, als altijd. Ik hoop dat we nog meer goede films van Mark Pellington krijgen te zien. 4*