• 11.795 nieuwsartikelen
  • 9.062.269 stemmen

Vals (2019)

Thriller | 97 minuten / 92 minuten (dvd)

Genre: Thriller

Speelduur: 97 minuten / 92 minuten (dvd)

Alternatieve titel: Vicious

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Dennis Bots

Met onder meer: Romy Gevers, Abbey Hoes en Olivia Lonsdale

IMDb beoordeling: 5,0 (985)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 24 januari 2019

Plot Vals

In de laatste vakantie voor hun eindexamen en hun studententijd besluiten vier vriendinnen een meidenweekend te houden in het huis in de Ardennen waar één van hen als kind een paar keer is geweest. Door hevige sneeuwval kunnen ze geen contact maken, bovendien verbergt elk van de meisjes een geheim. De onderlinge verstandhoudingen komen helemaal onder druk te staan wanneer ze drie jongens uitnodigen voor een feestje.

avatar van Donnie Vallermee

Donnie Vallermee

Het klopt niet..........................

Maar het lijkt wel lekkerrrr weg... zeg maar

avatar van HK Senator

HK Senator

De aftiteling was het beste van de film met plaatjes uit Groningen, mijn favoriete studentenstad. Verder tamelijk belabberd acteerwerk en matige regie en montage. Eigenlijk nergens spannend. Dappere maar mislukte poging een goede Nederlandse thriller te maken. En waarom zeggen ze eigenlijk de hele tijd sorry tegen elkaar?

avatar van K. V.

K. V.

Geen grote verwachtingen bij deze film, maar viel toch nog mee. 'k vond het wel een sfeervolle setting in de sneeuw.

De cast deed het niet slecht en het verhaal kon toch wel boeien al was het niet zo bijzonder.

Het einde was wel nogal meh ... werd er niet echt wild van.

Prima film voor een lazy dagje, maar een meesterwerk is het niet.

avatar van Superboy

Superboy

Voorspelbaar, Clichématig, Slecht geacteerd ........ Saai ..................

avatar van thunderball

thunderball

Deze film al een paar keer bekeken. Echt zo'n lekkere wegkijkfilm, waarbij je niet heel geconcentreerd hoef te zijn, met een paar leuke meiden in de hoofdrol, zich afspelend in een sfeervolle omgeving in de Ardennen.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Mel Wallis DeVries en de film volgt het boek aardig, maar de finale met een compleet andere dader wijkt vreemd genoeg sterk af en is niet per se een verbetering.

De vier hoofdrolspeelster acteren vrij naturel en weten geloofwaardige karakters neer te zetten (en ben het dus niet eens met veel van de negatieve meningen hierover), maar de drie jongens zijn erg matig en inwisselbaar.

Jammer dat Brood er niet wat meer in zat, want zij speelde het meest sympathieke en relaxte karakter.

Echter Lonsdale is zonder twijfel de meest fotogenieke van het stel en heeft enorm veel charisma, ze zou zo aan een meer internationale productie kunnen deelnemen.

De locatie, het afgelegen vakantiehuis in de besneeuwde bossen, is prachtig en effectief, maar er had qua spanning toch meer mee gedaan kunnen worden.
De finale is meer treurig, dan werkelijk spannend en daardoor ietwat een anti-climax (in tegenstelling tot die van het boek).

Geen topper, maar zeker niet slecht en aardig kijkvoer.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag bekeken, viel mij wel tegen deze film, de setting in de ardennen met het huisje en de sneeuw was sfeervol, actrices deden het ook wel redelijk, aan het einde snapte ik pas een beetje het verhaal waar ik naar had zitten kijken en de dader was toch vrij verrassend en was dus pas aan het eind duidelijk hoe en waarom.

Verder wel donkere beelden, de jongens in de film vond ik geen echte toevoeging, eigenlijk gebeurde er te weinig in de film, soms kon ik de meiden ook moeilijk verstaan door de wat harde muziek en vele bijgeluiden ertussendoor.

Waarom ging eigenlijk niemand op zoek naar Feline die al dagen weg was? niemand die even verderop bij het huisje gaat kijken?

Dus best wel een tegenvaller, had er meer van verwacht, dan vind ik ''Sneekweek'' ook een thriller / horror een stuk beter van de Nederlandse film.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Zonder meer een aantal grote hiaten in het verhaal, maar camerawerk, sfeer en actrices waren uitstekend.

avatar van umbra

umbra

Nederlandse thrillers/horror...vaak in hetzelfde bedje ziek, zo ook deze, ze hebben mij nog maar zelden weten bekoren en kan ze op 3 vingers tellen, nl Amsterdamned, De Lift en Bumperkleef. Deze 'Vals' is een zeer ondermaatse film, wil zelfs het gegeven thriller hier niet noemen, met zwakke cast, die enkel op de zenuwen werkt. De achtergrond van hoe en wat, brengt dan ook nog eens niets bij, nee snel vergeten dit gedrocht. Als ik zo nr de regisseur kijk, kan ie beter bij z'n kinderfilms blijven of moest deze er ook een voorstellen, ké, msschn vinden kindjes deze nog wel fijn en brrr creepy

avatar van umbra

umbra

thunderball schreef:

Deze film al een paar keer bekeken.

Dit baart je geen zorgen?

avatar van thunderball

thunderball

Nooit volwassen geworden, dat verklaart waarschijnlijk het één en ander.

avatar van Fransman

Fransman

Helemaal niet onaardig, en bij vlagen best spannend. Met prima spel van nieuwkomer Romy Gevers, die we nog wel terug gaan zien. Abbey Hoes is altijd leuk om naar te kijken en aan deze rol kan ze geen buil vallen. Zwakke punt is het verhaal, beetje cliché en een beetje ongeloofwaardig op het eind, maar ach het kijkt lekker weg. Wat wel gek was: drie meiden die elkaar kennen in de sauna, stijf ingepakt in handdoeken. Ech nie.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

De film overtuigde me niet, ik vond er weinig aan. Onrealistisch is al het feit dat deze meisjes drie onbekende jongens uitnodigen voor de broodbestelling en zo meer.

En dan direct heel veel drinken, naakt in de sneeuw lopen, geen intelligente keuzes en zeer irreëel.

De onderlinge dynamiek in de groep kan wel, maar niet alleen is het huis somber, de sfeer van de hele film ook. Raar en geen genoegen!

avatar van nadrin

nadrin

Lage score voor deze film. Maar laat je niet hierdoor weerhouden om hem te bekijken.

avatar van schumacher

schumacher

Saaie film.

Ik heb het wat vooruit zitten spoelen.

Kon me totaal niet meeslepen, niet spannend.

Die dame speelt erin mee die love island presenteerd.

Ben een Vlaming: ik zie liever de lift en amsterdamned, sint, de flodders vindk top, new kids turbo en bumperkleef. Dat is meer mijn ding qua Hollandse films.

avatar van Winterklaar

Winterklaar

Het kijkt weg als een suf boek van Carry Slee. Of zeg ik nou weer iets geks?

avatar van Aapje81

Aapje81

Nederlandse tienerthriller die zich afspeelt in de besneeuwde Ardenne. In theorie klinkt dit heel leuk maar in de praktijk valt het allemaal wat tegen. Voornaamste probleem is dat alle personages bord karton blijven en hoop cliches uitkramen. De actrices doen hun best maar komen nauwelijks uit de verf.

Enkel de laatste 10 minuten waren nog interessant maar achteraf vond ik het een hele prestatie van mezelf dat ik zover ben gekomen. Ik hoop stiekem altijd dat een film uit eigen land iets origineels of leuks te bieden heeft maar helaas stelt Vals nogal teleur.

Erg matig.

avatar van nightbreed

nightbreed

Viel er tijdens het zappen middenin. Ik zag al snel dat het acteerwerk behóórlijk slecht was. Ik werd er eerlijk gezegd een beetje een droevige meneer van.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik werd wat getriggerd door de trip naar de Ardennen. Het is ook dat wat de film ietwat overeind houdt. Sfeer en omgeving zijn zeker geslaagd met de dreigende bossen, de sneeuw en de nachtelijke scenes. Ook het oude landhuis zelf had zeker zijn charmes.

Inhoudelijk vond ik het iets minder, al vond ik het plot nog redelijk aangenaam om te volgen. Zoals zo vaak zie je dat de hechte band van een vriendengroep geregeld slechts een laagje vernis is. De meiden mochten dan wel mooie verschijningen zijn, qua acteerwerk vond ik het toch maar matig. Ook de onderlinge chats vond ik eerder een afknapper dan een meerwaarde.

Niets is wat het lijkt in deze film. Geen Michael Myers en het duurde toch even vooraleer ik dat doorhad. Film met duidelijk potentieel, maar waar volgens mij te weinig werd uitgehaald.

avatar van Black Math

Black Math

Erg matige thriller. Er zit één vals kreng tussen de dames, die zo doorzichtig is, dat het onbegrijpelijk is dat niet alle andere karakters er meteen doorheen kijken. En verder een bijzonder geforceerde twist aan het einde waaruit blijkt dat de hoofdpersone de "dader" is. Het voelt allemaal erg onzinnig aan en ik kan er uiteindelijk niets mee. 0,5*.

avatar van het lallende kadaver

het lallende kadaver

erg scholierig allemaal. maar wel leuk inelkaar gezet wel zielig voor dat hondje

avatar van John Milton

John Milton

Ach ja. Wie weet krijgen we ooit een NL top film in dit genre. Tot die tijd verveel ik me niet met nu en dan een flansfilmpje zoals ‘Vals’ kijken.

avatar van filmkul

filmkul

• 1978 berichten
  • 1938 stemmen

Aardige thriller / whodunnit van eigen bodem. Het verhaal is niet heel bijzonder. De uitwerking is goed te doen. De opbouw is goed en de film verveelt geen moment. Ondanks de beperkte setting blijft de sfeer continue gespannen en blijft de film boeien tot het eind. Het eind is wat moeizaam en had wat intelligenter mogen zijn. Verder een lekker wegkijker met verstand op nul. Het acteerwerk is okay. Visueel ook in orde met degelijk camerawerk. 3.0/3.5

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Tsa die jongens voegde niks toe, ook de man van het andere huisje voegde niks toe.

Maar verder weinig mis mee