Vals (2019)

Nederland
Thriller
97 minuten / 92 minuten (dvd)

geregisseerd door Dennis Bots
met Romy Gevers, Abbey Hoes en Olivia Lonsdale

In de laatste vakantie voor hun eindexamen en hun studententijd besluiten vier vriendinnen een meidenweekend te houden in het huis in de Ardennen waar één van hen als kind een paar keer is geweest. Door hevige sneeuwval kunnen ze geen contact maken, bovendien verbergt elk van de meisjes een geheim. De onderlinge verstandhoudingen komen helemaal onder druk te staan wanneer ze drie jongens uitnodigen voor een feestje.

avatar van Elchapo
bjerik76 schreef:
Ik vond hem niet vals, ik vond hem slecht.

Film zit vol met toevalligheden, en naïviteit.
stel vriendinnen gaan naar Belgie ergens in the middle of nowhere de teksten vliegen eruit.
Terwijl ze nog niet eens in de ruimte zijn, zeggen ze al wat ze er van vinden met " super, vet, cool taalgebruik. ( terwijl het toch al actrices zijn in de 20, blijven ze het tienertaaltje procuceren ? )
Komen stel Belgische jongens tegen, en ieder valt natuurlijk precies op een jongen dat het gelijk een setje is.

De Belgische jongens spreken trouwens vloeiend Nederlands, maar das blijkbaar normaal ?
pipa komt vanuit een sneeuwbui binnen, met ( eindelijk het brood) maar geen sneeuwvlok op dr jas of in dr haar .. tal van zulke dingen opgemerkt. Gezellig allemaal een tijd in de sauna, zonder geen enkele zweetdruppel, vocht/stoom/damp, gewoon een lamp.. tal van zulke fouten. ( spray jezelf ff nat ..
de reactie na het auto ongeluk... gewoon hysterisch uitstappen en 2 tellen kijken naar je bumper en het is over en je besluit te gaan lopen ? t vliegt die meiden van de een na de andere emotie binnen 2 seconden, een hoop gegil, gekrijs, wijze woorden maar dom geacteerde / ingestudeerde daden.

nee, acteerprestaties zijn ( zeer) slecht , vond het geluid slecht, de bijgeluiden waren net zo hard als hun stemmen, dus kon t soms niet eens verstaan. jammer.
Beelden van de omgeving, ja die waren mooi gefilmd.
wie zegt dat het jongens zijn uit België ??? Als je had opgelet had je kunnen zien dat er 1 in een auto met Nederlands kenteken reed........

avatar van Elchapo
Leuk tussendoortje,niet fantastisch maar goed genoeg voor een voldoende.....3.5 stars.

Ik vond het wel een leuke film maar een thriller is het niet! Ik vond de meiden in de film: Feline, Abby en Pippa het eeritantst Ze kenden de jongens in het huisje een paar kilometer verderop niet en gingen meteen met ze afspreken. Dat heeft voor een hoop problemen gezorgd!! Ik had het einde ook niet verwacht dat Kim eigenlijk door een traumatische gebeurtenis eigenlijk psychisch gestoord bleek

De conclusie van de film:
Kim had toen ze klein was een traumatische gebeurtenis opgelopen wanneer ze werd opgesloten in een schuur. Naast dat ze door die ervaring claustrofobie is opgelopen is ze geestelijk ook wat opgelopen waardoor ze voor problemen zorgt wanneer ze een paar jaar later met vriendinnen naar de Ardennen gaat.

Ps: is het raar dat ik die film vandaag pas vandaag het eerst gezien heb?

Moviewatcha schreef:

Ps: is het raar dat ik die film vandaag pas vandaag het eerst gezien heb?
Waarom zou dat raar zijn? De film is van 2019 en nog niet zolang thuis te bekijken.

Ik vind het gekker dat je denkt dat het een goed idee is hier te verklappen hoe de film afloopt, zonder spoilertags.

Gelukkig had een vriendin van mij de film al gekeken toen ik deze film net voor het eerst keek. Ze vertelde me wanneer de enge stukjes waren haha

Maar ze vertelde me ook de relaties tussen de 4 vriendinnen. Dat was wel fijn want anders snapte ik het niet. Ze vertelde me dat Kim en Abby eerst vriendinnen waren maar dat Pippa tussen hun in kwam en Abby van Kim afpakte.

Pippa & Kim
Nu snap ik wel dat Pippa gemeen tegen Kim deed. Ze kende natuurlijk Casper al vanaf toen ze klein was en wist over de traumatische ervaring. Dat telde misschien denk ik ook? Nou ja Pippa wou ook Feline en Kim uit de weg ruimen zodat zei met Abby naar Australië kan gaan

Pippa gemeen.
Ik snap nog steeds niet waarom Pippa dat fotografeerde dat Abby zat te zoenen met Jeroen. En dat ze Kim fotografeerde toen ze overgaf in het toilet. En ze tussen Feline’s foto’s rondkeek opzoek naar roddels en erachter kwam dat Feline lesbisch was.

Pippa’s geheim.
Pippa weet dat Abby stiekem verkering heeft met Casper. Maar ook zij ziet wat in Casper waardoor Casper vreemd gaat.

Kim’s geheim.
Dat Kim al eerder in het huis in de Ardennen was geweest kwam ik pas achter toen Kim, Abby en Casper Feline en Pippa vonden. Toen Kim klein was, was ze met Casper en nog iemand naar het huis gegaan op vakantie. Het huis is van Caspers ouders. Casper en het vriendje hadden s’avonds Kim wakker gemaakt en de schuur naast het huis ingelokt. De jongetjes hadden Kim opgesloten in een schuur vol dode dieren een soort slachterij. Daardoor is ze haar claustrofobie opgelopen. maar door die gebeurtenis is ze ook geestelijk veranderd.

Abby’s geheim.
Abby heeft stiekem verkering met Casper.

Feline’s geheim.
Feline is gezellig op vakantie met haar vriendinnen. Maar 1 ding wat ze niet weten van haar is dat ze meer geïnteresseerd is in meiden dan jongens!!

John Milton schreef:

Dat klopt!! Maar ach joh ik heb dat bericht toch al bewerkt met spoiler tags zonder dat iemand het gezien heeft. Want het is 2 uur s’ochtends!

avatar van John Milton
Iets met een driehoekje en een uitroepteken.

Dat ziet het er zo uit: spoiler!!!

avatar van Quentin
Wouter schreef:
Slecht.

Wouter schreef:
Hoe deed deze film het in de bios?
Nog geen half miljoen als ik het zo lees.

Boxofficenl.net

Geen goud dus. Zou zo'n film wel moeten hebben, idd

avatar van de grunt
Eigenlijk weet je het van te voren, maar toch ga je kijken. Zou Abbey Hoes hier iets mee te maken kunnen hebben..

Het meest rare van de film vond ik dat toen die jongens in beeld kwamen na 1 avond niet meer terug te zien waren in de film. Om het spannender te maken hadden ze die naar mijn mening vaker moeten laten zien. Ik vind t wel leuk dat de film eerst gericht was op pippa als psycho. Maar dan toch de plot twist krijgt dat het kim blijkt te zijn. Pippa blijkt gewoon vals te zijn.

avatar van Chelsea94
Leuke tienerfilm. Thriller? Misschien voor een 13 jarige. De film kijkt verder lekker weg maar is niet heel spectaculair. Leuk om eens gezien te hebben maar echt gemaakt voor tieners.

Als je eerst het boek hebt gelezen en daarna de film, is de film een dikke plottwist. Persoonlijk vond ik de verhaallijn in het boek een stuk leuker en vind ik het jammer dat ze die niet verfilmd hebben.

vandaag heb ik de film gekeken met mijn zus. ik ben groot fan van de boeken en zeker ook van dit verhaal. mijn zus heeft het ook gelezen toen ze mijn leeftijd was en herinnerde zich alleen wie het in het boek had gedaan. ikzelf herkende het hele verhaal nog wat in de film niet goed naar voren kwam. eigenlijk helemaal niet. Feline verdwijnt als eerst en als enige. in het boek verdwijnt eerst Kim en dan Feline en dan worden Pippa en Abby panisch omdat de ''moordenaar'' in het huis is. blijkt niet zo te zijn maar goed. lees het boek voor meer info haha. ook vond ik het onnodig dat de hond van, ik geloof Pippa, mee was. wie neemt z'n hond mee als je thuis zijn voor een paar dagen? ook het gevecht tussen Kim en Pippa is nooit gebeurd in het boek. Het einde van de film vond ik vet maar niet voor deze film. het had een leuke film kunnen zijn als ze het niet zo hadden vergeleken met het boek. maak dan een losse film. het is een leuke film apart gezien van het boek maar verder vond ik er niet veel aan.

Ik snap nog steeds de clou niet, waarom heeft Kim, Filine en Pippa opgesloten? Die meiden hadden toch niks met haar trauma te maken?
Graag zou ik een duidelijkere reactie hierop willen van iemand die het wel heeft begrepen.

avatar van mjk87
Heel matig. Ik kon sowieso niet meegaan in deze groep en dat nieuwe meisje Lonsdale dat totaal niet erbij paste, het is me een raadsel hoe zij zo erbij is gekomen. Vind haar op momenten sowieso een vervelende actrice met een airtje dat ik niet kan uitstaan. Dat was in deze Vals niet veel beter.
Verder visueel saai, als thriller niet spannend en als stukje vermaak mislukt. Het kijkt nog een tijdje redelijk weg, maar dat is het dan ook wel. Hoes en Gevers zijn wel oké en je weet lang niet hoe de vork precies in de steel zit, maar echt boeien deed me dat ook niet. 1,5*.

avatar van Joy4ever
Het viel me alleszins mee eerlijk gezegd.

avatar van mikey
Slechte film over 4 BF'sF die elkaar in de haren vliegen op een oud landgoed in het land van Anubis. Niet alleen suf, ook verwarrend en onlogisch. (waarom is die casper daar nou?/ wie is dan die schim in het bos?/ hoe kan je nou buiten Bully (een hondje) vermoorden als je zelf binnen bent? plus tal van andere zaken) Niet dat het boeit!

Bedoeld voor kinderen die groot zijn gebracht met vuiligheden als Anubis en fam.Schram. Eindelijk oud genoeg zijn voor een thriller, dan is deze film de logische stap omdat ie qua nivooo precies hetzelfde is, alleen nu wel met 2 extra schrikeffecten.

Helaas, geen beste film. Het is net vol te houden tot het einde, maar je bent blij als je er niet voor hoeft te betalen. De acteerprestaties vind ik dan niet eens heel erg tegenvallen, maar het verhaal is dun en de spanning valt erg tegen. De karakters hebben allemaal wel een verhaal vriendje, lesbische, trauma, pester , maar die worden steeds slecht uitgewerkt. Daarnaast is het een film vol cliché's Een enge man, verlaten huis, ongeluk met de auto, plottwist naar een dader die je al van ver ziet aankomen etc , toevalligheden Ooit iemand een auto met Nederlandse jongens tegengekomen in de Ardennen? Waar zijn die jongens verder gebleven? De enige reden waarom ze in de film zitten is omdat Feline daar zogenaamd zou zijn? , slecht in beeld gebracht, weinig oog voor detail. Kim zou een soort van meervoudige persoonlijkheid hebben gekregen na een trauma? Waarom doet ze al deze acties dan nu? Ik snap waarom gekozen is voor de duistere ardennen-sfeer met sneeuw, maar het kijkt niet erg makkelijk. Alles bij elkaar geen hoogstandje, maar voor een 1,5 uur makkelijk vermaak kun je 'm wel kijken.

avatar van Jeilloc
Godnondeju wat een slechte film.

De locatie is werkelijk schitterend, een besneeuwd bos met een afgelegen hutje is altijd een prima decor voor een goede film en sommige scènes zijn bij vlagen prachtig geschoten.

Maar goed, dat terzijde.

Wat een hoop bravetiener bagger.

Op Lonsdale na is het acteerwerk wel heel erg slecht, en vooral Abbey Hoes acteert echt abominabel. Alsof ze er geen zin heeft. Feline/Holly Mae is drie kwart van de film pleiten dus die zie je amper opbeeld verschijen.

Leuk voor achtste groepers en brugklassers.

1,5*. De halve ster is puur en alleen door Olivia Lonsdale.

Niet slecht, niet goed.

Wel verbaasd dat het gemiddelde zo laag ligt. Uiteindelijk is dit namelijk best een aardig filmpje met inderdaad wat minpunten. Wel is de locatie voor Nederlands doen opvallend goed gekozen, dat zien we niet zo vaak in onze cinema naar mijn mening.

De hoofdrollen gaan naar 4 dames. Normaal zou je zeggen dat ze de rollen zwak vertolken, maar ik vond het hier en daar opvallend naturel geacteerd. Niet alles verloopt inderdaad vlot, maar het is wel net een niveautje hoger dan het algemene niveau naar mijn mening.

Ja, Lonsdale steekt er degelijk positief bovenuit. Wel iets te typerend, maarja. Ook Gevers maakt af en toe wel een "dotjes" indruk, maar doet het voor de rest prima. Hoes is ok, moet het denk ik voor de rest vooral van haar looks hebben. Brood is wel opvallend weinig in beeld voor de rest.

Het is alleen jammer dat voor een film waar de opbouw van de karakters centraal lijkt te staan, er opvallend typerende types bijlopen. Zo heb je echt karakters die de heks, de maagd, de naïeve en de slimme schreeuwen. Het zijn van die types die we gewoon iets te vaak tegenkomen.

Voor de rest is het huis sfeervol, al wordt er net niet genoeg sfeer uitgehaald. Soms interessante beelden en het sneeuwachtige landschap is opvallend spannend hier en daar. De film maakt er gelukkig allemaal degelijk gebruik van.

De film houdt altijd wel een lijn aan, maar vliegt richting het einde uit de bocht. Ondanks het blijkbaar uit een boek komt, is de uitweg opvallend simpel en slordig. Het is een beetje de afgeraffelde versie van een "intelligent" einde. Hier werkt het beslist niet. Bovendien is de weg naar de twist iets te lomp dus zie je hem eigenlijk al aankomen.

Maar de film boeit wel redelijk, en voor Nederlands doen nog wel redelijk gedaan. Jammer dat het net wat te tam blijft, en nooit echt die switch naar horror maakt, al betwijfel ik of dat de bedoeling was. Voor de rest is dit door enkele grote punten die de film laat liggen in het verhaal niet een voldoende waard.

avatar van Graaf Machine
Shadowed schreef:
Niet slecht, niet goed.

Wel verbaasd dat het gemiddelde zo laag ligt.
? Het gemiddelde is 2,35 en jij geeft 2,5. Dichter bij het gemiddelde kan je stem niet liggen.

Graaf Machine schreef:

Nog steeds boven het gemiddelde. Ik zie het probleem niet zo? Uiteindelijk 2,50 als gemiddelde lijkt me meer op z’n plaats.

avatar van Graaf Machine
Ik zie het grote verschil tussen 2,35 of 2,50 gewoon niet zo duidelijk eigenlijk. Waarom is bijvoorbeeld 2,45 of 2,54 niet beter op zijn plaats dan precies die ronde 2,50?
Maar verder maakt het me ook weinig uit, viel me gewoon op. Probleem zie je niet, omdat er geen probleem is.

avatar van Shadowed
Ik trek het me wellicht iets te persoonlijk aan. Persoonlijk is het voor mij juist opvallend als een gemiddelde in het algemeen onder de 2,50 valt, waardoor mijn recensie er dus door wordt beïnvloed.

Ik doelde overigens niet op een ronde 2,50, wellicht rondom 2,50. 2,35 is er voor mij toch redelijk fors onder, al deel ik die mening wellicht niet met andere gebruikers.