Vals (2019)

Nederland
Thriller
97 minuten / 92 minuten (dvd)

geregisseerd door Dennis Bots
met Romy Gevers, Abbey Hoes en Olivia Lonsdale

In de laatste vakantie voor hun eindexamen en hun studententijd besluiten vier vriendinnen een meidenweekend te houden in het huis in de Ardennen waar één van hen als kind een paar keer is geweest. Door hevige sneeuwval kunnen ze geen contact maken, bovendien verbergt elk van de meisjes een geheim. De onderlinge verstandhoudingen komen helemaal onder druk te staan wanneer ze drie jongens uitnodigen voor een feestje.

Naar het gelijknamige boek van Mel Wallis de Vries.

Vanaf 31 januari 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Shadowed
Bij het zien van de trailer moest ik gelijk aan de trailer van Alien denken.

avatar van Lakte
Trailer ziet er veel belovend uit! Ben benieuwd!

avatar van n00r
Brood & Hoes! Zin in!

avatar van Kondoro0614
Mwah, word er nog niet warm of koud van.

avatar van mikey
staat nog niet in mijn agenda. ziet eruit als het Enge huis van Anubis.

avatar van John Milton
Ziet er inderdaad niet uit alsof het ook maar iets probeert te doen met de platgetreden 'afgelegen huisje' clichés. Sterker nog, het voelt hier slapper en meliger (JM probeert hokey te vertalen dan in de ontelbare vergelijkbare films die Vals voorgingen.

Maar: thuis op de bank wil ik hem best zien, op Cinemember of Netflix oid. De januari kou doorgaan hiervoor, zie ik echter niet gebeuren.

avatar van Quentin
Trailer is wel heel donker zeg, film ook gotti?

Quentin schreef:
Trailer is wel heel donker zeg, film ook gotti?
Letterlijk of figuurlijk?

avatar van Quentin
gotti schreef:
Letterlijk of figuurlijk?
Letterlijk.

Quentin schreef:
Letterlijk.
Valt mee. Pakweg de helft van de film is 's nachts denk ik. Zat in Kinepolis in Utrecht en was allemaal prima te volgen.

Hoe is Olivia lonsdale in deze film? Heeft ze veel te doen?

Thatduderick schreef:
Hoe is Olivia lonsdale in deze film? Heeft ze veel te doen?
Prima. Eén van de drie hoofdrollen.

avatar van n00r
gotti schreef:
Prima. Eén van de drie hoofdrollen.

3? geen 4 dus.

Eén van de vier meiden verdwijnt halverwege.

avatar van mrklm
Meer een melodrama dan een thriller, temeer daar er van enige spanningsopbouw nauwelijks sprake is, ondanks de vele (zinloze) close-ups van koebellen en dierenskeletten die aan een boom hangen. Het is gebaseerd op het gelijknamige bekroonde boek van Mel Wallis de Vries en is duidelijk gericht op een kritiekloos tienerpubliek, maar dat is nog geen reden om je als kijker keer op keer voor te liegen. De ontknoping heeft weliswaar een goed uitgevoerde catfight, maar de boodschap met betrekking tot pesten is er ééntje met een bijzonder twijfelachtige moraal en wekt zelfs de suggestie van een happy end, hoewel het slachtoffer in kwestie tevens de dader is en op z'n minst een arrestatie verdient. Toch?

avatar van xxERWINxx

avatar van Spartaan1986
xxERWINxx schreef:
Komt er ook wat naakt in voor of sexy scenes van 1 van de dames?

Of er nog wat te rukken valt bedoel je?

xxERWINxx schreef:
i hope so hahaha

avatar van ArcovandenBroek
In de verte zie je twee van de vier naakt in de sneeuw spelen.

avatar van Graaf Machine
Best aardig, geen (sub)topper.

Dit soort films staan of vallen natuurlijk met de sfeer, en die is niet slecht. De locatie is fijn, films in de Ardennen zijn eigenlijk altijd wel fijn, en de spanningen tussen de dames laten zich al vroeg in de film gelden.
De standaardelementen als de enge man bij het tankstation, en de mysterieuze objecten (ditmaal koebellen en dierenbotten of zoiets) voldoen maar zijn niet heel goed uitgewerkt.
Er wordt genoeg aandacht besteed aan het verleiden om de verkeerden als dader te zien, voordat de echte dader bekend wordt. Eigenlijk dacht ik dat dat vriendje Casper de booswicht was, en uiteindelijk zat ik daar niet zo ver naast.

Voor wat de vraag van xxERWINxx betreft kan ik melden dat het behoorlijk ongeloofwaardig is dat drie meiden in een privésauna ver van de bewoonde wereld zichzelf zo drastisch in handdoeken verpakken. De tijd dat in elke Nederlandse film blootscenes voorkwamen is toch wel voorbij. Men kan dat jammer vinden.

Al met al een leuk genrefilmpje van vaderlandse bodem, niet meer en niet minder.

ArcovandenBroek schreef:
In de verte zie je twee van de vier naakt in de sneeuw spelen.

Spoiler lol.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niks verwacht maar helaas ook niet al te veel gekregen, soms doet het een beetje denken aan de combinatie tussen Zoop & Het Huis Anubis met een vleugje American Pie bijna. Rare omschrijving? Ja dit vond ik dus ook van de film.
Het is mij natuurlijk ook niet ontgaan dat deze regisseur beide films(op American Pie na natuurlijk) geregisseerd heeft.
Het werkt allemaal niet zo goed, de film pakt het duidelijk erg veilig aan en lijkt vooral gericht op een tienerpubliek, maar tegelijkertijd probeert de film "ballen" te tonen door er zo veel seksuele onderwerpen en grappen in te gooien dat je je gaat afvragen wanneer het Thriller aspect nou eindelijk eens tot leven komt.

De acteerprestaties waren redelijk maar ook niet echt overtuigend, het is eigenlijk vooral Olivia Lonsdale die het bitchy personage Pippa neerzet die het meest weet te overtuigen. Ze maakte haar personage namelijk ook behoorlijk irritant, maar goed dat was in dit geval ook de bedoeling.

Het helpt helaas ook niet mee dat ik samen met 4 tienermeisjes in de zaal zat en die tienermeisjes zonder twijfel een erg storende factor waren, dit neem ik niet mee in mijn eindoordeel natuurlijk maar al met al was het helaas niet een erg prettige bioscoop ervaring.
Four-wheel drive wat is dat hoorde ik er 1 zeggen, ja dat is vierwielaandrijving hoorde ik de ander terug roepen, want erg zachtjes was het helaas niet.

1 verrassing was er dan gelukkig nog wel, en dat was zonder twijfel het einde die ik niet gelijk had zien aankomen.

Redelijke poging, maar wat mij betreft niet echt de moeite waard.

Spartaan1986 schreef:

Of er nog wat te rukken valt bedoel je?

Trailer ziet er wel heel zeikerig uit.....ik pas.

avatar van Elineloves
Waku schreef:
Trailer ziet er wel heel zeikerig uit.....ik pas.

Zo voelt de film achteraf ook aan, vrij zeikerig. Weinig spanning, het verloop is voorspelbaar en zeker niet vernieuwend want dit concept is al zo vaak gebruikt dat het lastig is om origineel te blijven. De twist zag ik helaas al vrij snel aankomen, dat haalde voor mij ook al een stuk spanning af. De meisjes waren erg irritant, alleen meisje Brood werkte me niet op de zenuwen. De jongens hebben nog een acteerklasje nodig, totaal niet geloofwaardig. Leuk geprobeerd, maar het thriller aspect had veel beter gekund.

avatar van Ebenezer Scrooge
Vier schoolvriendinnen brengen ter afsluiting van hun examenjaar (dat zal vast de toneelschool niet zijn) een weekend door in de Ardennen (ligt nog net binnen het filmbudget) en nemen ook nog een hondje mee. Arm hondje zeg, niemand kijkt naar hem om. Wanneer de meisjes bij een luguber tankstation gestopt zijn (zo cliché ook) vergeten ze hem bijna weer mee te nemen. Het hondje loopt eigenlijk de hele film wat verloren rond en wordt later ook nog eens, dit kwam overigens niet echt als een verrassing, vermoord. Het lijkt de meisjes echter niet erg veel te doen, ze dumpen het hondje in de sneeuw en gaan ervandoor met de auto die ze vervolgens in de prak rijden. Gek genoeg is de schade aan de auto wel genoeg reden om overstuur te raken.
In wezen is de film niet meer dan een reeks van de meest stompzinnige scènes denkbaar; bloedirritante kinderen (dat hopeloze geval in d'r bontjas met name) die geen van allen iets doen wat in de verste verte ook maar op acteren lijkt, lachwekkende dialogen, een flutverhaaltje dat ik al minstens twintig keer eerder heb gezien en een ontknoping die je al vanaf de allereerste minuut aan ziet komen. Aan het begin zien we dat onschuldige meisje nog naar buiten komen met een grote boodschappentas van de AH. Had trouwens al meteen door dat die wel eens de dader zou kunnen zijn, zo doorzichtig allemaal. Op het einde moeten we haar ook nog eens heel zielig gaan vinden. Net een hond vermoord, maar maakt allemaal niet uit joh.
'Superleuk', dat woord kan ik ook niet langer meer verdragen. Nooit gekund trouwens.

avatar van Hetfield
Niet hoogstaand, maar ik heb slechtere producties gezien. Acteerprestaties vielen me eigenlijk nog best mee, verhaal wel flinterdun.
Vrij fantasieloos geen bereik met de mobiel, auto kapot, afgelegen huis, zogenaamd onverwachte dader. Ondanks dit alles film toch uitgekeken, en niet heel erg ontevreden. Karakters kwamen wat mager uit de verf.

avatar van bjerik76
Ik vond hem niet vals, ik vond hem slecht.

Film zit vol met toevalligheden, en naïviteit.
stel vriendinnen gaan naar Belgie ergens in the middle of nowhere de teksten vliegen eruit.
Terwijl ze nog niet eens in de ruimte zijn, zeggen ze al wat ze er van vinden met " super, vet, cool taalgebruik. ( terwijl het toch al actrices zijn in de 20, blijven ze het tienertaaltje procuceren ? )
Komen stel Belgische jongens tegen, en ieder valt natuurlijk precies op een jongen dat het gelijk een setje is.

De Belgische jongens spreken trouwens vloeiend Nederlands, maar das blijkbaar normaal ?
pipa komt vanuit een sneeuwbui binnen, met ( eindelijk het brood) maar geen sneeuwvlok op dr jas of in dr haar .. tal van zulke dingen opgemerkt. Gezellig allemaal een tijd in de sauna, zonder geen enkele zweetdruppel, vocht/stoom/damp, gewoon een lamp.. tal van zulke fouten. ( spray jezelf ff nat ..
de reactie na het auto ongeluk... gewoon hysterisch uitstappen en 2 tellen kijken naar je bumper en het is over en je besluit te gaan lopen ? t vliegt die meiden van de een na de andere emotie binnen 2 seconden, een hoop gegil, gekrijs, wijze woorden maar dom geacteerde / ingestudeerde daden.

nee, acteerprestaties zijn ( zeer) slecht , vond het geluid slecht, de bijgeluiden waren net zo hard als hun stemmen, dus kon t soms niet eens verstaan. jammer.
Beelden van de omgeving, ja die waren mooi gefilmd.